Pagina 1 van 2

Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 14:10
door ubremoved_2964
EIgenlijk vind ik dit niet kunnen:

1. we krijgen al jaren onze base factuur op papier

Wat als zaak nuttig is, gezien dit in de boekhouding moet, dus iemand moet deze wel printen.

2. recent kreeg ik een bericht dat er een bedrag van 150 euro openstond, bleek een oude factuur te zijn die ik naar een verkeerde bestemmeling had overgemaakt
(ok eigen schuld)

3. kort nadien kreeg ik een brief, dat factureren tegenwoordig electronisch verstuurd worden via hun website (dus gedwongen opt-in) en dat je je via de klantenzone kan verzetten hiertegen, door de facturatie terug per post te laten verlopen

Uiteindelijk zie ik meer en meer bedrijven deze kost doen verschuiven naar de eindklant. Maar bij Base doen ze dit ongevraagd. Immers, de volgende factuur is uiteraard opnieuw per post, maar dit is weel een extra login wat ik moet bijhouden en steeds ergens op aanloggen. Op de factuur staat heel wat overhead en als je niet recto-verso kan printen (of de moeite doet dit manueel te doen) zijn dit toch al snel 10 blz.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 14:21
door proximusboyke
jah dat zijn enorme kosten voor het bedrijf.
Meer en meer bedrijven doen dit, dit vind ik zelfs een goede zaak en goed voor het millieu.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 16:25
door Splitter
of je laat je boekhouder het afprinten? :)

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 16:30
door TiTanium
Ik krijg hier ondertussen niets meer binnen van papieren facturen, buiten 1. Het feit dat ze deze nu ook elektronisch maken kan ik alleen maar toejuichen. Ik hou al lang mijn facturen digitaal bij met de betalingsafdruk erbij. Ik ben dan ook geen held in al dat papierwerk ^^
Zelfs mijn uittreksels zijn elektronisch :D

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 16:46
door Splitter
het grootste probleem dat ik heb met digitaal/niet digitaal is de combinatie: je moet altijd wel ergens een factuur zoeken die toch nog met de post kwam,
of je bent er eentje aan het zoeken terwijl die dan weer wél via mail binnenkwam - of je moet ze nog zélf van de klantenruimte gaan afhalen ipv dat ze er via mail was...

eenvoudiger zou eigenlijk een soort "algemene zoomit" zijn waar alles in kon staan, maarbon

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 16:48
door TiTanium
Alles in bijvoorbeeld zoomit zou inderdaad heel goed zijn. Dan zie je alles in een overzicht, maar niet iedereen gebruikt het.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 19:46
door petzl
Ik heb het persoonlijk moeilijk met de opvolging van elektronische facturen, vooral omdat je ze via diverse wegen binnen krijgt / of op tijds stippen dat je de mails wel bekijkt maar niet verwerkt

mijn papieren gooi ik gewoon op de hoop "te betalen" , en 2 keer per maand betaal ik alles ...

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 21:37
door MarkDM
ub4b schreef:3. kort nadien kreeg ik een brief, dat factureren tegenwoordig electronisch verstuurd worden via hun website (dus gedwongen opt-in) en dat je je via de klantenzone kan verzetten hiertegen, door de facturatie terug per post te laten verlopen
Ik heb een particulier abonnement en moet dit tegenspreken.
Op mijn factuur van oktober stond dat ik "Papierstop" moest sms-sen naar Base om de factuur niet meer op papier te krijgen. Dat heb ik niet gedaan.
Op die van november stond dan dat binnenkort kosten zullen aangerekend worden voor de papieren factuur. Hoeveel kosten is nergens te vinden op de Base-website. Ik zal het wel te weten komen in januari zeker.

Van mij mag het electronisch, maar dan via Zoomit. Niets anders. Waarom elk zijn eigen systeem ?
Bij Zoomit moet ik niets overtypen of invullen.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 21:49
door MarkDM
Ik heb net even aangelogd bij Base om te kijken of de factuur van december er nog niet is. Jawel , en nu staat erop hoeveel de kosten zullen zijn:
BELANGRIJK BERICHT
Vanaf 01/01/2015 rekenen we 9,99 euro aan per bijkomend papieren exemplaar van een factuur die u aanvraagt voor een factuur die u reeds ontving in het verleden. Het eerste papieren exemplaar blijft, net als vandaag, gratis. Vergeet niet dat uw facturen van de laatste 24 maanden altijd gratis beschikbaar zijn in uw klantenzone op onze website. U kunt ze makkelijk in pdf-formaat afdrukken.
9,99 € Da's wel de moeite. 't Is de prijs van een abonnement !

Edit: klopt niet. Dit is voor een kopie van een oude factuur. Het eerste exemplaar blijft gratis.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 21:53
door proximusboyke
Dat is een bewuste keuze.
Base is goedkoop maar alle extras moeten betaald worden !
Ik weet niet of het nu nog zo is maar vroeger smkaart stuk of verloren was 10€
Ergens anders gratis maar zijn dan in het algemeen duurder, dus infeite onrechtstreeks betaal je het ook.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 22:24
door MClaeys
Ik ben wel pro digitale facturen, maar ik zoek nog een inventarissysteem om deze overzichtelijk op te slaan op mijn schijf (en encrypted in de cloud). + Ik moet er toch nog aan wennen, ik zie ze dikwijls nog eens over het hoofd (gelukkig dat bvb Proximus eerst nog eens gratis een herinnering stuurt via sms).

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 25 dec 2014, 23:50
door ubremoved_2964
proximusboyke schreef:Dat is een bewuste keuze.
Base is goedkoop maar alle extras moeten betaald worden !
Ik weet niet of het nu nog zo is maar vroeger smkaart stuk of verloren was 10€
Ergens anders gratis maar zijn dan in het algemeen duurder, dus infeite onrechtstreeks betaal je het ook.
Base goedkoop ? Heb hier 49 euro excl btw voor gesprekken naar Nederland (helaas zitten de meeste hifi leveranciers in NL en niet in BE), en dat gaat over 3 uur en 9 minuten (189 minuten).
25 cent / minuut naar NL dat is afzetterij

Dus misschien: het onbeperkt bellen en de bijgeleverde data in de bundel is cheap, maar alles erbuiten is horrible duur

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 00:38
door krisken
Welk abo heb jij dan?
Als je zoveel belt naar NL, waarom niet via voip of dit abo : https://www.base.be/business/nl/soho/aa ... -gsms.html

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 10:12
door ubremoved_2964
heb nu een pro connect

binnen België fantastisch, erbuiten horrible duur

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 11:18
door fryelectro
Ik heb ook een pro connect. Zonder het dubbelchecked te hebben, hebben zij geen bundels voor mensen die veel naar het buitenland bellen? Anders oplossingen zoals sip/skype etc he?

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 11:32
door laroyj
woensdag ook mijn telenet rekening voor de laatste keer op papier gehad, ook eenzijdig zonder communicatie veranderd , ben er ook niet akkoord mee..
Je kan te snel eens een mail wissen zonder dat je het beseft..moet zelf inkt en papier verbruiken om af te drukken want origineel moet in de boekhouding....
Heb al gehad dat soms de facturen tussen de spam geraken ook, bij ATOS durft dat wel al eens gebeuren, en wanneer je het niet in de gaten hebt, extra kosten..
Je moet maar regelmatig je account controleren is dan de boodschap, tja, ik heb meer te doen....
Vind het makkelijkst met de post..uit de enveloppe en op de stapel te betalen rekeningen en verwerken zonder meer...2 of 3 keer per maand betalingen uitvoeren..

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 11:36
door proximusboyke
Mensen die ze nog op papier willen, zouden er moeten voor betalen.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 11:41
door philippe_d
De omgekeerde wereld, toch?

Als ze perse e-facturen willen promoten, zouden ze dat:
  • a) op vrijwillige basis moeten doen.
    b) een korting geven aan zij die de papieren facturen niet meer willen.
De papieren factuur is onderdeel van je huidig contract. Dat kan niet eenzijdig gewijzigd worden.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 11:53
door MarkDM
Ik denk nu ook dat ze gewoon gedreigd hebben. De laatste maanden altijd maar berichten over kosten vanaf volgend jaar.
En nu op de laatste factuur staat de de eerste papieren factuur gratis is.
Knoop dat maar aan elkaar.
Gewoon zoveel mogelijk klanten "papierstop" doen sms-sen zeker. Dat is dan een 'vrijwillige' overstap.
Ook het feit dat je nergens kan vinden hoeveel die kosten zullen zijn bevestigt dat.

Korting geven kunnen ze moeilijk doen want Base-0 is al gratis. Meestal kost de postzegel meer dan ik verbruikt heb :-)

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 11:56
door proximusboyke
jawel philippe we zitten nu eenmaal in digitale wereld.
Al die miljoenen kosten is allemaal doorgerekend aan de klant.
Klant is nu eenmaal prijsbewuster gekomen !!!!
zie je ook in delhaize, vroeger had je op 2€ 1 plus punt en per herbruikbare zak 1 plus punt.
Sommigen hadden voor 2€ mee en 5 zakken dus 6 punten.
delhaize moet ook kosten drukken om mee te kunnen dus geen punten meer op zakken en gen punten meer op 365 merken telefoonkaarten enz

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 12:02
door skipper
laroyj schreef:woensdag ook mijn telenet rekening voor de laatste keer op papier gehad, ook eenzijdig zonder communicatie veranderd , ben er ook niet akkoord mee..
Je kan te snel eens een mail wissen zonder dat je het beseft..moet zelf inkt en papier verbruiken om af te drukken want origineel moet in de boekhouding....
Heb al gehad dat soms de facturen tussen de spam geraken ook, bij ATOS durft dat wel al eens gebeuren, en wanneer je het niet in de gaten hebt, extra kosten..
Je moet maar regelmatig je account controleren is dan de boodschap, tja, ik heb meer te doen....
Vind het makkelijkst met de post..uit de enveloppe en op de stapel te betalen rekeningen en verwerken zonder meer...2 of 3 keer per maand betalingen uitvoeren..
Heb dit twee weken geleden ook voorgehad. Je kan dit nog steeds terug veranderen in "Mijn Telenet".

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 12:03
door Goztow
Het probleem is niet zozeer het papier, dat is een minimale kost. Het is die postzegel die alles zo duur maakt!

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 12:08
door proximusboyke
ik denk alles bij elkaar toch een 0.75€ x miljoenen klanten, per maand .... per jaar .....

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 12:51
door MarkDM
Van Telenet krijg ik het met Zoomit + email om er mij op attent te maken.
Dat is de goede methode. Alles gecentraliseerd via Zoomit.
Proximus is ook zo.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 12:55
door ubremoved_22196
Drukwerk voor grote bedrijven kost een stuk minder dan de standaard postzegel, die werken met volumekortingen. Sommige grote bedrijven werken ook volgens hun eigen frankeermachines en betalen ook veel minder. Begrijpelijk dat het een kost is die je als bedrijf niet wil maken, aan de andere kant moet je als bedrijf er ook voor open staan dat er mensen zijn die ook niets elektronisch kunnen betalen. Je legt immers de kost bij de klant. Aanschaf printer, printpapier, inkt,...

Ik heb voor alle dingen die niet via automatisch overschrijven werken ook liefst een papieren versie, de elektronische versie vergeet ik gewoon.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 13:02
door ITnetadmin
Ik eis ook altijd een papieren factuur.
Bij mobistar zijn ze enkele maanden geleden ook overgeschakeld, en je zou zogezegd (volgens de begeleidende brief) enkel met een aangetekend schrijven dit kunnen beletten. Effe van mijnen tak gaan maken in een mobistar winkel en daar wisten de verkopers me te zeggen dat je dit zelf makkelijk, via een speciaal nummer met keuzemenu, kon omzetten.
Spijtig wel dat na de overschakeling, ik enkel een papieren factuur krijg. Een optie om beiden te ontvangen was er blijkbaar niet.
Te duur zeker? ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 14:35
door 8balljunkie
Das wel natuurlijk niet goed voor de aandelen van de Post :p

Maar ik heb ook liever e-facturen uiteindelijk scan ik toch alles in en maak ik een digitaal archief.
Ik heb mijn eigen systeem ontwikkeld zodat ik een mooi een overzicht kan krijgen in mijn facturen + link naar bankref.
Het nadeel is natuurlijk dat bedrijven soms hun eigen systeem daar voor opzetten, bv Dommel dan moet ik aanloggen bij hun website en dan de factuur downloaden, dat is hatelijk.

Wat ik ook wel doe voor de facturen die naar mijn email komen is een alias opzetten en dan deze automatisch labelen/categoriseren en verplaatsen naar een folder.
Hierdoor weet ik dat er enkel facturen + mededelingen en helaas ook reclame van dat bedrijf daar komt, zo moet je niet liggen zoeken naar berichten in je inbox.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 14:42
door philippe_d
proximusboyke schreef:Al die miljoenen kosten is allemaal doorgerekend aan de klant.
Klant is nu eenmaal prijsbewuster gekomen !!!!
Natuurlijk wordt dit doorgerekend, daarvoor betaal ik mijn maandelijks abonnement.
En prijsbewuste klanten zullen heus wel opteren voor een e-factuur als ze hiervoor korting krijgen :)

Belgacom heeft onlangs zijn facturatie omgesteld naar maandelijks, was vroeger 2-maandelijks.
Ze moeten nu dus iedere maand 2.000.000 facturen versturen in plaats van 1.000.000 - Ik heb daar niet om gevraagd!

Eenzijdig beslissen om papieren facturen af te schaffen, is zeer klant onvriendelijk, en vind ik gewoon niet kunnen.
Zelfs niet in een digitale wereld" :-(

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 14:54
door proximusboyke
ik vind van niet philippe ;

je kan doen zoals base nu of zoals telenet gewoon de prijzen verhogen, ik kies dan voor het eerste.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 16:23
door ubremoved_22196
Je kan ook de mensen die KIEZEN voor een e-factuur een korting geven, je zou eens moeten weten hoeveel mensen dan spontaan zouden intekenen.

Trouwens, de prijsverhoging van Telenet komt er heus niet door de papieren facturen, die zijn al jaren afgeschaft. :nono:

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 26 dec 2014, 17:18
door Splitter
grappig eigenlijk... aan de ene kant roept iedereen altijd red de natuur enzo, maar als bedrijven dan de papierstapel willen verminderen,
roept iedereen weer van het dak dat ze niet akkoord zijn omdat ze nog papier willen...

persoonlijk vind ik digitaal het eenvoudigst, maar idd om het niet te vergeten moet het eigenlijk via zoomit.
1) je krijgt bericht dat je een factuur hebt (meermaals)
2) het is bij hun in een archief dat je kan opvragen
3) je kan zelf ook nog eens de factuur opslaan voor jezelf
4) het is eenvoudig te betalen, niets meer manueel ingeven
5) digitaal loop je (minder) het risico ineens een fake brief met ander rekeningnr te krijgen

en als je aankomt met "als je schijf crasht, ben je alles kwijt" ... sja, als je huis zou afbranden zijn de papieren ook in rook opgegaan :)


dus, imho, dat alles digitaal gemaakt wordt (althans, voor klanten met emailadres - klanten zonder moet je vanuit gaan dat ze geen internettoegang hebben), is een goede zaak.
alleen zou het platform uniform gemaakt moeten worden.
(reden dat niet alle bedrijven trouwens op zoomit zitten, is volgens mij simpelweg de kostprijs, dacht dat het wel vrij duur was omdat het een deel van de makers achter isabel(?) is

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 27 dec 2014, 08:31
door proximusboyke
avatar dat zijn nu eenmaal de mensen:-)
iedereen wil een PERFECTE gsm ontvangst maar niemand wil een gsmmast in zijn omgeving :banana:

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 27 dec 2014, 10:27
door fvhbrugge
ub4b schreef:EIgenlijk vind ik dit niet kunnen:
1. we krijgen al jaren onze base factuur op papier, Wat als zaak nuttig is, gezien dit in de boekhouding moet, dus iemand moet deze wel printen.
2. recent kreeg ik een bericht dat er een bedrag van 150 euro openstond, bleek een oude factuur te zijn die ik naar een verkeerde bestemmeling had overgemaakt
3. Uiteindelijk zie ik meer en meer bedrijven deze kost doen verschuiven naar de eindklant. Op de factuur staat heel wat overhead en als je niet recto-verso kan printen (of de moeite doet dit manueel te doen) zijn dit toch al snel 10 blz.
1: voor boekhouding moet dit niet geprint worden, beste is boekhouding volledig elektronisch, kan je ook makkelijker overmaken aan de boekhouder.
2: kan zowel op papier of elektronisch gebeuren dus geen verschil
3: waarom nog een papieren versie uitprinten: dat is voor niets nodig, zeker geen 10 blz'n, je kan altijd alleen de samenvatting uitprinten.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 19 jan 2015, 00:54
door louisstienon
We hebben nooit een SMS papierstop naar base gestuurd. Nochtans hebben ze ons vanaf november geen papieren fakturen meer opgestuurd. Op die manier hebben we die van december niet betaald.Bij een baseshop zeggen ze ons dat we nu een boete krijgen omdat de laatste faktuur(dec) niet geregeld is
We moeten 2X ons maandabonnement betalen +4€.
Natuurlijk bellen we naar base en daar hebben we een idiote telefonist aan de lijn die ons zegt dat we in fout zijn. Wouden we papieren fakturen blijven krijgen dan hadden we SMS papierstop moeten sturen.....
Ik weet niet wat ik moet doen

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 19 jan 2015, 08:38
door Patje
Ik dacht dat SMS papierstop wil zeggen "geen papieren factuur" meer, maar idd als je geen factuur ontvangen hebt kan je ze moeilijk betalen.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 19 jan 2015, 08:59
door MarkDM
Je moet PAPIERSTART sturen:
Wil je je facturen toch graag op papier? Stuur een sms met de boodschap PAPIERSTART naar 1912. Ten laatste een maand na je aanvraag gaat je wijziging in. Wil je één bepaalde factuur toch nog op papier, dan kan je ze downloaden en zelf afprinten.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 19 jan 2015, 17:58
door Ofloo
proximusboyke schreef:jah dat zijn enorme kosten voor het bedrijf.
Meer en meer bedrijven doen dit, dit vind ik zelfs een goede zaak en goed voor het millieu.
tja 'k vind het ook geweldig tot die factuur in je ongewenste mail terecht komt om de één of andere rede en de provider ineens administratie kosten begint aan te rekenen. Zoals bv belgacom dat doet, ..

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 19 jan 2015, 18:07
door Lord Utopia
Dat begrijp ik nu eens niet. Mijn Proximus factuur komt niet terecht in de spammail.

En als ze eenmaal in die spammail terecht gekomen is, dan maak je toch een exception of zorg je dat het goed terecht komt? Dan is de kous af.

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 19 jan 2015, 18:13
door krisken
Er kunnen diverse redenen zijn waarom een mail bij de ene wel en bij de andere niet in de spambox terecht komt. Bvb slecht ingestelde server, geen SPF, ... Zo kan het zijn dat als jij bij provider x zit er geen antispamfilter op zit, en bij mij juist een erg strenge. Dus het is helaas niet zo simpel altijd. Ook is het niet aan mij om ervoor te zorgen dat ik de factuur krijg, maar aan mijn leverancier. Ik heb alleen de verplichting om deze te betalen...

Re: Base wijzigt eenzijdig de facturatie naar electronisch

Geplaatst: 19 jan 2015, 18:16
door Lord Utopia
de leverancier verstuurt ook de mail naar jou, als jij het zo nodig vindt om die telkens in jouw spamfolder te laten toekomen, zonder daar een oplossing voor te zoeken, tjah.

In jouw logica: als Bpost beslist om jouw post telkens te laten toekomen in de brievenbus van je buur, of helemaal niet, dan is het de fout van de provider? De wereld op zijn kop. :bang: