Foto RTT doos

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 755 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Mijn broer is van plan om Telenet buiten te gooien, nav de prijsverhoging en allerlei problemen met zijn VOIP.
Hij kwam - zie bijlage - dit tegen als telefoonstekker. Ik had het nog nooit gezien, ik wilde het jullie niet onthouden :).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 884 keer
Bedankt: 252 keer

Bericht

Dat is al geen jong beestje meer - Ik ben curieus naar welke bekabeling erachter steekt ^^
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 172 keer

Bericht

Klassieke 5-polige telefoonstekker. Wel uit de jaren stillekes, maar telefoon is telefoon :)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 884 keer
Bedankt: 252 keer

Bericht

Natuurlijk Peter - Maar als de bekabeling even oud is als de stekkerdoos doet vermoeden, zou die wel eens in niet optimale staat kunnen verkeren, dus dan zit je al in de categorie "telefoon is telefoon, maar daarom niet optimaal voor internet" he ;-)
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Hij heeft een Belgacom pack aangevraagd, met een DIY installatie.
Er moest sowieso nog iemand iets versteken op straat voor het kon werken, wisten ze in de Belgacomwinkel te vertellen.

Ik heb hem alvast uitgelegd hoe hij blauw/wit op zijn NTP2007 moet aansluiten.
Hij zei dat hij een blauw/witte kabel had (aangesloten op die RTT doos) en dan een niet gebruikt rood draadje.
Benieuwd of ze het aan de praat krijgen.

Hij heeft een bbox3 gekregen...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 63 keer

Bericht

Voor telefoon zou dat misschien nog gaan en dan nog, maar voor internet en digitale televisie zeker niet dus moet er zeker een andere stopcontcact komen en waarschijnlijk de leidingen ook laten aanpassen.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

"Stopcontact" wordt sowieso die NTP2007 doos, bekabeling valt af te wachten hé...
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Bericht

apestaart schreef:Voor telefoon zou dat misschien nog gaan en dan nog, maar voor internet en digitale televisie zeker niet dus moet er zeker een andere stopcontcact komen en waarschijnlijk de leidingen ook laten aanpassen.
waarom zou dat niet gaan half antwerpen die proximus heeft staat vaak op zoon kabels en nog erger als ze gewoon en roodwit hebben
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 164 keer

Bericht

heist_175 schreef: Hij zei dat hij een blauw/witte kabel had (aangesloten op die RTT doos) en dan een niet gebruikt rood draadje.
Het gaat om een VVT 3 draads, de rode draad is de aardingsdraad voor specifieke gevallen in de tijd van mechanische centrale (Lex) !
Is nog een prise in bakeliet, de stekker was ook in bakeliet .... was toen modern !
Zo een kabels liggen er nog altijd in veel huizen/gebouwen/appartementen van voor 1985 ....

Als je eens zo een mechanische centrale (lex) wil leren kennen ====> https://www.youtube.com/watch?v=ZwOlSgL--iM
De RTT/Belgacom had 2 type's, met de mooie naam 7A of 7E centrale.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ben dan eens benieuwd hoe z'n intro kabel eruit ziet en of daar ook nog een doos tussen zit. In de gang of kelder ga je die vinden vermoed ik.
Met een VVT 3 draads moet dat nog lukken toch ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-18 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 472 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Ik ben me bewust van de 10 jaar oude topic hijack, maar het is wel on-topic en het onderwerp is sowieso tijdloos...

Bij het urban exploren kwam ik recent deze tegen. Ergens in een zijhoekje van een publiek toegankelijke plaats, een beetje onder ooghoogte. Vermoedelijk was hier ooit een payphone (daarom niet noodzakelijk ene van RTT zelf, het is geen overheidsgebouw oid) en het hoekje fungeerde als "privacy" inzake.

RTT heb ik nooit meegemaakt, en het enige logo dat ik me herinner was dat met de pijlen, dus deze is sowieso van (ver) voor mijn tijd, en heb ik ook nog nooit gezien. Wie weet uit welk tijdperk dit stamt, en welke kabel hierin paste? FWIW, het gebouw waar dit zich bevindt oogt erg jaren 70.

Afbeelding
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 43 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Heb je een foto van het ruimer geheel? Als je vermoedt dat er een payphone was ben ik uiteraard geïnteresseerd :P
Ik heb deze aansluiting zelf ook al gezien, maar ken verder geen details. @bssoft kan ons ongetwijfeld verder helpen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

payphoneuser schreef: 3 maanden geleden Heb je een foto van het ruimer geheel?
Er is niets anders. Enkel maar dat. Als er een payphone was, eventueel met accessoires, dan is die al lang weg. Ik heb in de ronde opening van de aansluiting geschenen met het licht van m'n smartphone, maar kon niets zien. Dit hoekje lijkt ook herschilderd in recentere jaren, waarmee eventuele littekens ook uit het zicht verdwenen zullen zijn. Ik zal dus als substituut een meer gedetailleerde beschrijving van de omgeving geven.

Zit uit het zicht in een hoekje op het einde van een trappenhal/liftenhal. Richting de aansluiting kijkend had je links nog een deur (op slot, geen markeringen, leek op technische ruimte of berging kuismateriaal oid), achter je de buitenmuur, rechts (op wat afstand) zie je één van de liften. Wie vanuit deze lift komt heeft als enige meteen zicht op dit hoekje, wie de trap of een andere lift gebruikt of in de rest van de hal staat moet er specifiek naar toe wandelen om er in te kunnen kijken. Achter deze aansluiting bevindt zich de hal zelf met enkele zetels en links de trap en rechts de liften, alsook, aan het andere einde van de hal, de toegang tot de (enige) gang van die verdieping en een toiletruimte.

"Liften," meervoud, suggereert hoger gebouw, en dat is het inderdaad, maar in de verdiepingen boven of onder deze specifieke verdieping was er ook wel zo'n identiek hoekje, maar geen RTT aansluiting. Enkel op deze verdieping. Dit is trouwens niet het gelijkvloers (of waar de ingang is), het is ergens halfweg in de hoogte van het gebouw. Misschien dat er op het gelijkvloers - dat qua indeling verschilt en qua oppervlakte veel groter is dan deze verdieping - ook zoiets is, maar dat heb ik niet gezien.

Ik vermoed payphone omdat het gebouw sowieso dateert van voor de mobiele telefoon, en alle externe bezoekers ook bij deze plaats kunnen, niet enkel personeel, en de functie van het gebouw niet uitsluit dat een typische bezoeker occasioneel eens had moeten telefoneren, maar ook weer niet zo frequent dat je meerdere payphones naast elkaar zou nodig hebben, en dat de grootte en ligging van dit hoekje dat wel suggereert, dit hoekje heeft iets meer oppervlakte dan een oude telefooncel (nodig om evt met materiaal te kunnen passeren langs de payphone richting die technische ruimte/berging).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 457 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Dat gaatje lijkt me meer een kabeldoorvoer dan een stekker. Als het om een publiek toegankelijke ruimte gaat lijkt het mij ook logisch dat er geen stekker zat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 3 maanden geleden Dat gaatje lijkt me meer een kabeldoorvoer dan een stekker. Als het om een publiek toegankelijke ruimte gaat lijkt het mij ook logisch dat er geen stekker zat.
J.
Zou idd goed kunnen. Ik had niet meteen gedacht aan het scenario van een "RTT-branded" bordje enkel maar voor kabeldoorvoer, hedendaags zou dat gewoon iets generiek zijn, maar dat was natuurlijk een andere tijd toen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 457 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

De kans zit erin dat de voet dezelfde is dan bij een stekkerdoos maar dat er verschillende fronten op passen, zodat men een "standaard" telefoonaansluiting kon maken en dan afhankelijk van de omgeving een ander front erop, dan zou er dus nog wel een aansluiting in zitten.

edit: hier vind je wat logo's door de tijd: https://logos.fandom.com/wiki/Belgacom
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 164 keer

Bericht

payphoneuser schreef: 3 maanden geleden Heb je een foto van het ruimer geheel? Als je vermoedt dat er een payphone was ben ik uiteraard geïnteresseerd :P
Ik heb deze aansluiting zelf ook al gezien, maar ken verder geen details. @bssoft kan ons ongetwijfeld verder helpen.
Dat is een oude rosace in bakkeliet, vroeger bestond de vijfpolige stopcontact niet en was dat de standaard.
De kabel van het toestel werd door dat gaatje geduwd en de draden werden aan de achterkant van die rosace vastgevezen samen met de draden van je lijn.

Het probleem was dan als het toestel stuk was, of men verhuisde, dat er dan altijd een installateur/storingslichter moest langsgaan om het toestel los te koppelen of recupereren.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met het plaatsen van een vijfpolige stopcontact (de eerste waren ook in bakeliet) en toestellen uit te rusten met een vijfpolige stekker was dat dan de oplossing.

Bij metingen kon men soms zien dat het toestel een fout gaf en dan kon je die zelfs uittrekken en je naar een teleboetiek begeven waar ze je verder hielpen (reparatie toestel of een nieuw toestel in de plaats indien niet mogelijk, was nog de tijd van huurtoestellen).

Een lange tijd konden de abonnees dan vragen om die rosace te vervangen door een vijfpolige stopcontact en een vijfpolige stekker te zetten aan het toestel en dat werd gratis gedaan.

Zet er een foto bij van eentje in opbouw in de telefooncentrale van Hamme in 2015 ...
Ps.: de stekker was ook van bakeliet en de 5 ijzeren pinnen van de stekker zat een soort vering in voor dat het goed zou vastklemmen in het stopcontact ;-)

Telefoon stopkontakt RTT (6) verdeler Hamme 2015 - in bakeliet.jpg
Toegevoegd na 18 minuten 19 seconden:
Joe de Mannen schreef: 3 maanden geleden De kans zit erin dat de voet dezelfde is dan bij een stekkerdoos maar dat er verschillende fronten op passen, zodat men een "standaard" telefoonaansluiting kon maken en dan afhankelijk van de omgeving een ander front erop, dan zou er dus nog wel een aansluiting in zitten.

edit: hier vind je wat logo's door de tijd: https://logos.fandom.com/wiki/Belgacom
J.
Van 1930 tot 1972 ... verschillende RTT logo's waar je de letters RTT kon in lezen.
Van 1972 tot 1993 ... een design logo in het oranje waar de letters RTT niet meer instonden.
Van 1993 tot 2014 ... verschillende logo's en als naam Belgacom (naam Belgacom was er al in 1992 bij de oprichting maar nog geen logo).
Van 2014 .................. nieuwe logo en als naam Proximus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.