defecte laptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Hier op het bedrijf is vanmorgen een defecte laptop binnengebracht. Op deze laptop staan een reeks Siemsens programma's om PLC dingen aan te sturen (+ bijhorende licenties). Ik dacht oorspronkelijk dat de HDD naar de vaantjes ging zijn, maar dit blijkt niet zo te zijn. De HDD kan ik dus perfect aan mijn laptop hangen en ik kan alles openen.

Is het op één of andere manier mogelijk om deze HDD in een andere laptop te steken en ook te booten zonder dat we alles programma's/licenties opnieuw hoeven te installeren? Uit ondervinding weet ik dat dit meestal niet lukt door de verschillende drivers/hardware en dat de BSOD u rond de oren vliegen.

De defect computer is een Fujitsu, en al onze andere laptops zijn een HP. Dus veel gelijkenissen qua drivers/hardware zullen we niet hebben... :-)

Iemand ideeën, tips, ervaringen?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als de disk interface dezelfde is (beide SATA of beide (P)ATA) dan is de kans groot dat dat werkt zonder al te veel problemen.
Of de licenties mee verhuizen is afhankelijk of de licenties aan de hardware gebonden zijn.
Ik zou het gewoon proberen.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

De interface maakt niet uit, de vraag is of de chipset drivers die worden geladen tijdens het opstarten de gebruikte controller ondersteunen.
Mijn ervaring is ook dat Windows 7 (en alles daarboven) er een stuk beter mee om kan gaan dan Windows XP.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Met Acronis TIH 2013 een "kloon" van het systeem nemen en dan restoren op een andere computer.
Je kan bij acronis "Universial system restore" aanvinken. Werkt goed in 95% van de gevallen zelf van AHCI naar non AHCI systemen.
Enkel met UEFI wat problemen soms.

Hardware licenties is iets anders natuurlijk. Windows/Office zal je idd al opnieuw moeten gaan activeren.
Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden. Ik hou de Acronis oplossing in mijn achterhoofd voor in de toekomst. Heb momenteel een zelfde toestel (2de hands) voor een €200. Harde schijf er in gestopt en zou terug moeten werken.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”