Opgelet met USB laadkabel uit action

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In den action hebben ze een nieuw type USB laadkabel voor Samsung Galaxy, zelf heb ik de S5.
Het zit in een groene verpakking en er staat duidelijke data/oplaadkabel op de verpakking.

In tegenstelling tot hun oude oprolbare kabels, werkt deze kabel enkel goed als laadkabel.
Van zodra er data over de kabel moet (bvb alle fotos van de DCIM dir naar m'n windows PC kopieren) knalt de USB verbinding uit.

Ik ga deze kabel houden voor m'n raspberry mee te poweren, maar ik zou de kabel dus niet voor data adviseren, enkel als voedings of als chargekabel.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Het betreft dus een type micro-usb.
Is dat die platte usb-kabel die in verschillende kleuren is te verkrijgen aan 1,49 € ?
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

action kabel.png
die is het
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Yep heb er ier 4 liggen gaan pefect voor opladen .. maar niet voor data .

Gebruik ze dan ook enkel voor opladen in auto of thuis :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Hoeveel ampere gaan daar door zonder probleem? Van die goedkope draden willen nog wel problemen geven om een +-5v te houden met veel stroom erdoor doordat ze dunner koper hebben of er aluminium hebben doorgedraaid.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

de meeste laders doen niet meer dan 2.1 amp ....
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Ja, maar een Oneplus one laadt beduidend trager op met een blackberry usb kabel en de originele lader. Je hebt minstens 24AWG nodig (0.205mmˆ2), en niet te lang (max 1m) alles dat kleiner is in oppervlakte en/of langer is maakt dat die trager laadt.

Die lader doet 2.1a, dus is 0.2carré geen luxe (=10.2A/mmˆ2), terwijl men 2.5 carré voor 20A (=8A/mmˆ2) gebruikt voor stopcontacten.

Dus als laadsnelheid belangrijk is, is het toch iets om op te letten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nu weet ik hoe de niet-ITers zich voelen als we technisch worden :-p

Effe een helpende hand voor de niet-electriciens onder ons? ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Geen idee of hij dit wil zeggen, maar elke kabel heeft een bepaalde weerstand (noemt men ook wel de soortelijke weerstand. Door gebruik te maken van het foute materiaal in de kabel (om kosten te drukken ofzo) kan het zijn dat de weerstand van de kabel te hoog is waardoor het vermogen aan de andere kant van de kabel te laag is voor het toestel om nog te laden. Bij het opladen zal dit iets minder opvallen omdat een toestel vaak voorzien is om dan gewoon trager op te laden, bij data is dat niet het geval.

Maar dat is dus maar een gedacht, ik ken daar niet genoeg van :).
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Voor data moet in je kabel de D+ en de D- getwist zijn en afgeschermd tegen externe invloeden.
Misschien voldoen de Action kabel daar ook niet aan.
tja, voor 1,49 € :roll:
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Nu weet ik hoe de niet-ITers zich voelen als we technisch worden :-p

Effe een helpende hand voor de niet-electriciens onder ons? ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Op goedkope kabels wordt soms bespaart op het koper wat maakt dat je gsm niet zo snel oplaadt. Bij kleinere devices (kleinere batterij) en dus ook zwakkere laders maakt dat niet zoveel uit, want 500mA of 750mA aan stroom gaat er zo ook wel over, als er echter een stuk meer stroom gevraagd wordt wordt dit een probleem.

sneller laden => meer stroom => verlies effecten in kabel zijn meer aanwezig => device denkt dat lader op het einde van zijn kunnen is => device gaat niet meer sneller laden (evenwicht op minder dan dat de lader en gsm aankunnen)

MClaeys schreef:Geen idee of hij dit wil zeggen, maar elke kabel heeft een bepaalde weerstand (noemt men ook wel de soortelijke weerstand. Door gebruik te maken van het foute materiaal in de kabel (om kosten te drukken ofzo) kan het zijn dat de weerstand van de kabel te hoog is waardoor het vermogen aan de andere kant van de kabel te laag is voor het toestel om nog te laden. Bij het opladen zal dit iets minder opvallen omdat een toestel vaak voorzien is om dan gewoon trager op te laden, bij data is dat niet het geval.

Ja, daar komt het op neer.
En meer specifiek nog. Veel gsm's zijn ontworpen om opgeladen te worden op een bepaald voltage (USB = 5v, met pakweg 0.2v speling), gsm's gaan dan stroom trekken tot het voltage net niet onder de drempelspanning valt van 4.7 of 4.8v. Een doorsnee lader geeft meestal een 5.2-5.3v zonder een gsm er aan, en zakt dan stilaan tot 4.7-4.8 aan het maximum van zijn kunnen (2.1A voor de oneplus lader in mijn voorbeeld). Als een gsm meer stroom (=A) wilt trekken dan dat die lader kan geven zal die lader zijn voltage onder de 4.7v laten vallen (komt de technieken gebruikt in de lader) en zal de gsm stoppen met meer stroom te trekken.

Als je dan een slechte kabel hebben zal het voltage over die kabel bij 0.5A bijvoorbeeld 0.1v zakken (door de soortelijke weerstand), wat maakt dat je bijvoorbeeld bij 1A als aan die drempel 4.7v zit, en je gsm stopt met meer stroom te trekken en dus ook sneller te laden.

Dus als het op laden aankomt is de OEM kabel altijd wel aan te raden. (en het is ook een reden waarom er aangepaste USB-specs zijn die op een hoger voltage te werken, dan heb je minder stroom nodig voor hetzelfde vermogen en is de nood aan dikke kabels minder groot)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Geen idee of hij dit wil zeggen, maar elke kabel heeft een bepaalde weerstand (noemt men ook wel de soortelijke weerstand. Door gebruik te maken van het foute materiaal in de kabel (om kosten te drukken ofzo) kan het zijn dat de weerstand van de kabel te hoog is waardoor het vermogen aan de andere kant van de kabel te laag is voor het toestel om nog te laden. Bij het opladen zal dit iets minder opvallen omdat een toestel vaak voorzien is om dan gewoon trager op te laden, bij data is dat niet het geval.

eigenlijk klopt dit niet, mijn oprolbaar datakabeltje uit den action is flinterdun, daar gaat zelfs geen 1 amp door, maar wel voor data perfect, laden gaat traag

ik denk dat het probleem van de laadkabel is: te veel parallele geleiders en niet goed afgeschermd, wat nefast is voor data
franjo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 14 keer

Hoewel de galaxy s3 neo duos erg kieskeurig is wat laders betreft hier geen enkel probleem met zowel de platte als de oprolbare, data en laden ok.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Sommige autoladers doen trouwens naar 500ma (een halve amp dus). Het feit dat de action kabel met sommige GSM's wel werkt en andere niet, zal er vermoedelijk op wijzen dat de kabel niet volgens de USB spec is (er staat ook geen USB logo op de verpakking), maar bepaalde GSM's hogere toleranties hebben voor fouten dan andere.

In de audio wereld maken USB kabels een groot verchil, sommige fabrikanten gaan zelfs zover hun kabels volgens de 90 Ohm standaard te maken. Een voorbeeld is iFI, die hun kabel van 99 euro klinkt al beter dan de veel duurdere AudioQuest kabels (waar de dealers heel veel geld op verdienenn, klanten die te veel gaven aan AQ komen bij ons omruilen voor ifi). Bij sommige async USB dacs hoor je zelfs pops en clicks met een rommel USB kabel, dus dit wil zeggen dat er bitjes omvallen of er timinig issues zijn. Maar de juiste data op het foute moment is op gebied van DAC's ook foute data.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

AndRo555 schreef: Dus als het op laden aankomt is de OEM kabel altijd wel aan te raden. (en het is ook een reden waarom er aangepaste USB-specs zijn die op een hoger voltage te werken, dan heb je minder stroom nodig voor hetzelfde vermogen en is de nood aan dikke kabels minder groot)
In het begin laadde mijn Nexus 5 met OEM kabel/lader super snel, 1h20 voor full charge.
Nu doet hij er 2h20 met dezelfde kabel/lader over. Met de Nexus 7 lader/kabel gaat het veel sneller, geen idee waarom. :|
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

decat schreef:In het begin laadde mijn Nexus 5 met OEM kabel/lader super snel, 1h20 voor full charge.
Hoe rol jij uw kabel op? Klinkt soms onnozel maar ik ken mensen die nogal fout oprollen zodat het intern gedeelte wat verzwakt. De ene kabel is er al gevoeliger aan als de andere.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Meest voorkomende fout volgens mij...
Fout.png
Waar je de kabel afhoekt, daar zal hij als eerste verzwakken en zelfs afscheuren/breken. Dit is volgens mij de meest voorkomende oorzaken van defecte kabels. Elke keer als ik bij mensen ga en ik zie die een kabel met zoveel kracht bijeen rollen dan zeg ik dat ze snel een kapotte kabel gaan hebben. Hoe dunner het interne, hoe sneller je prijs hebt, hoe sneller de weerstand verhoogd.
juist.png
Ik rol altijd mijn kabels losjes op en let vooral aan uiteindes dat deze nog een centimeter of 2 rechtdoor lopen. Je kan ook achtjes leggen zolang je de kabel niet aantrekt. Altijd losjes vanuit de pols. Als de kabel opgerold is doe ik er herbruikbare velcro rond 1 stukje van de kabel zonder deze aan te trekken. Nooit geen problemen met men kabeltjes. Kabeltjes van oortjes lus ik in rondjes en laat ik de 3.5mm jack los hangen en aan de kant van de oortjes ook. Die breken namelijk nog sneller af.

P.S.: mijn tekenkunsten zijn niet zo goed, maar iedereen snapt het wel denk ik.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb die altijd op zak dus vermoedelijk zal hij wel schade hebben opgelopen.

Oprollen is meestal zoals op de foto.
Bijlagen
uploadfromtaptalk1417359310634.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”