Pagina 1 van 2
scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 09:25
door frederik1986
hallo
ik ben sinds een 2tal maanden verhuist 300meter verderop. toen had ik een 30/4 lijn dacht ik.
de verhuis van scarlet geregeld en nu zit ik op een 16/2 lijn

.
omdat ik tijdens de avond soms snelheidsverschillen opmerk , dacht ik eens de vdsltool te draaien met als resultaat dat hij zegt dat ik op een repair line zit.
heb bb-x2 herstart, maar niets . heb dan ook naar het 0800 nr gebeld voor lijntest en ten zeiden ze om de bgc decoder na 20 minuten te herstarten voor het resultaat.
resultaat heb ik niet gezien, enkel tv dat gewoon opstartte.
hoe geraak ik van de repair lijn af en kan het door dit komen dat ik maar 16/2 heb ?
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 09:40
door raf1
Binnenbekabeling nakijken, alle overbodige bekabeling in huis volledig loskoppelen. NTP2007-contactdoos op binnenkomend koperpaar, modem rechtstreeks met meegeleverd blauw kabeltje aansluiten. Indien analoge telefonie: meegeleverde DSL-splitter gebruiken.
Handleiding:
http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... tp2007.pdf
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 09:46
door frederik1986
de technieker van scarlet (of bgc ) heeft die contactdoos reeds vervangen toen hij het kwam installeren.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 10:03
door raf1
Technici kunnen ook fouten maken, dubbelchecken of alles goed en stevig vastzit kan nooit kwaad:
http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... tp2007.pdf
Zonder signaalinformatie van de VDSL-tool kan ik weinig andere adviezen geven. Heb je analoge telefonie via Proximus en gebruik je een DSL-splitter?
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 21:11
door frederik1986
heb die pdf gekeken en bij mij zijn er maar 2 draden aangesloten , namelijk de 2 links beneden.
hierbij ook de gevraagde info.
heb de kabels eens losgemaakt en terug vastgezet en modem herstart , nog steeds op de repairlijn
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 21:13
door frederik1986
nog 1
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 21:26
door raf1
Kopereindjes goed opschuren met schuurpapier en op zwarte klem aansluiten. Signaal is veel te zwak.
Als je geen analoge telefonie hebt, mag er zeker geen DSL-splitter aangesloten worden.
[
Post made via mobile device ]
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 21:29
door frederik1986
en die 587m ?
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 21:34
door frederik1986
dus de contactdoos met de 2 telefoontjes is de splitter neem ik aan ?
hoe moet ik hem dan aansluiten ?
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 21:39
door raf1
Neen, de splitter is een aparte stekker met zes pinnen, maar niet nodig als je geen analoge telefonie hebt.
Je zit redelijk ver van het glasvezelaansluitpunt. 25/2 of 30/2 zal het absolute maximum zijn, kan je checken via
http://proximus.be/internetsnelheid
Ik denk dat VDSL-tool 2.3 het profiel niet correct aanduidt, probeer een recentere versie.
[
Post made via mobile device ]
[
Post made via mobile device ]
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 21:57
door frederik1986
hierbij met versie 3
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 25 nov 2014, 22:41
door philippe_d
Jij zit
absoluut niet op een repair profiel.
Jouw basis profiel is 20/2 of 16/2 (hangt onder meer af van de afstand tot de ROP), en DLM heeft jou reeds verhoogd naar 25/2
Mijn advies: blijf ervan af, en pruts niet te veel met modem restarts, anders zou je wel eens echt op een repair profiel (14/1) kunnen terechtkomen

Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 08:57
door frederik1986
alvast fijn te horen

nu had ik nog 1 vraag
moest ik een b-box3 aanschaffen , zou ik dan kans hebben om toekomstig sneller te kunnen surfen via vectoring ?
scarlet zegt wel dat ze de b-box3 nog niet ondersteunen , maar in princiepe zou het toch moeten werken.
tv kijken we via de schotel , dus van bridging moet ik me geen zorgen maken.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 10:34
door nolfie
ik dacht niet dat vectoring al werd toegepast op profielen van 16/2
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 11:25
door jackho
Inderdaad de uitrol van vectoring die nu bezig is, geldt alleen voor het 30/6 profiel (lijnen < 400m)
Volgende Vectoring uitrol, in de toekomst, zal dan wel het 20/2 profiel zijn dat onder handen genomen worden.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 11:54
door frederik1986
dus ben ik beter af met een bbox3
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 13:04
door frederik1986
als ik ga zien op http://****.ru/ staat er een kvd op 50 meter van mijn deur en in de buurt een stuk of 10.
centrum baal
snap ik niet goed waar die 580m vandaag komt.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 13:36
door jackho
BBOX2 of bbox3 zal voor u geen verschil uitmaken, aangezien de vectoring voor u geen hoger snelheid zal meebrengen pas later als de 20/2 en nog later als de 16,5:2 profielen eventueel zullen gevectoriseerd worden, maar wanneer dit zal gebeuren weet ik niet.
daaruit kan je niet afleiden welke weg de verspreidingskabel aflegt vooraleer die bij u komt waar je op afgetakt wordt, bij mijn gebuur staat die aan zijn deur en toch zit hij op 300m.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 14:56
door frederik1986
ik heb net vernomen van een scarlet medewerker op facebook dat ze blijkbaar 30/1/2015 een volledige vector roll-out gaan doen aan de centrale bij ons.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 16:19
door jackho
maar dat zal alleen maar effect hebben als je aan de twee voorwaarden voldoet :
- op minder dan 400m zit
- whitelisted vdsl modem hebt, zoals de bbox3 , Fritzbox 7360 of fritzbox 7490
Iemand die nu al een stabiele 70/6 heeft (zoals ik b.v. met mijn vector friendly bbox2) zal ook geen voordeel ondervinden hiervan.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 16:22
door philippe_d
Wat bedoelen ze met een "volledige vectoring roll-out aan de centrale"?
Waarschijnlijk dat de ROP waarop jij aangesloten bent ge-activeerd wordt?
Dat zal voor jou voorlopig geen verschil uitmaken (zoals vorige posters al correct opgemerkt hebben).
[
Post made via mobile device ]
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 17:10
door Zorba
Aangezien ze in 2015 (werd zo toch aangekondigd) ook beginnen aan >400m kan het uiteraard wel een verschil maken
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 18:13
door jackho
Aanvang Q1 2015 dacht ik dat vooropgesteld werd.
Natuurlijk op lange termijn zal je er wel baat bij hebben.
Maar iemand die nu een stabiele DLM lijn heeft als ik het zo mag uitdrukken (zoals bij mij het geval is)
zal er niks van opmerken of ze moeten de VDSL2 profielen verhogen dus hoger dan de huidige DLM profielen of dus DLM op vectroring toepassen.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 18:23
door frederik1986
ik heb een 2dehands bbox3 in zicht voor een goeie prijs (denk ik toch )
alleen al aan het stroomgebruik zal het wat schelen en het is toekomstgericht.
met wat geluk begin 2015 op een 50/6 profiel en een stabielere verbinding.
want de bedoeling van vectoring is toch ook om de 16/2 profielen een snellere verbinding te geven
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 18:43
door redman
16/2 profiel wilt zeggen dat je verder dan 700 meter van de ROP zit, zoals het er nu naar uitziet zullen lijnen die verder dan 700 meter zitten geen profijt hebben van vectoring.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 20:41
door didi79
raf1 schreef:
Als je geen analoge telefonie hebt, mag er zeker geen DSL-splitter aangesloten worden.
Hierover bestaan veel meningen. Dit zou ik toch graag eens bevestigd zien van officiële bron...
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 20:45
door jackho
zelf al zit hij op 20/2 (tussen 400 en 700m) dan zal dit door vectoring in eerste instantie zijn snelheid maar naar 30/2 brengen.
(ik ga er effen van uit dat die 580m zou correct zijn )
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 26 nov 2014, 22:56
door philippe_d
redman schreef:16/2 profiel wilt zeggen dat je verder dan 700 meter van de ROP zit, zoals het er nu naar uitziet zullen lijnen die verder dan 700 meter zitten geen profijt hebben van vectoring.
Zoals ik enkele posts hoger ook al zei: de TS zal hier jammer genoeg (in de nabije toekomst) geen profijt van hebben
jackho schreef:zelf al zit hij op 20/2 (tussen 400 en 700m) dan zal dit door vectoring in eerste instantie zijn snelheid maar naar 30/2 brengen.
Weet jij al iets meer over de vectoring profielen voor 400-700m? Of dit pure speculatie?
frederik1986 schreef:k heb een 2dehands bbox3 in zicht voor een goeie prijs (denk ik toch )
alleen al aan het stroomgebruik zal het wat schelen en het is toekomstgericht.
met wat geluk begin 2015 op een 50/6 profiel en een stabielere verbinding.
want de bedoeling van vectoring is toch ook om de 16/2 profielen een snellere verbinding te geven
Je bent wel héél optimistisch hoor. De realiteit is wel heel anders:
- - vergeet begin 2015: dit is het begin van de uitrol voor de 400-700m, de uitrol voor <400m is nog volop bezig en neemt 2 jaar in beslag. En voor de >700m is er nog niets bekend!
- vergeet de 50/6 maar voor >700m
Nu geld geven voor een b-box3 is in jouw geval weggesmeten geld (tenzij je jet doet voor de dual band WLAN?)
Ik zou gewoon afwachten tot jouw aansluiting gevectoriseerd is, tegen die tijd is de situatie misschien helemaal anders, en krijg je de b-box3/o-box3 gratis?
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 nov 2014, 07:45
door jackho
Weet jij al iets meer over de vectoring profielen voor 400-700m? Of dit pure speculatie?
Dit is inderdaad nog niet 100% zeker en gewoon van iemand die bij Belgacom werkt als antwoord gekregen.
Laat ons hopen, zou ik zeggen, dat het niet klopt en hoger wordt!
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 nov 2014, 08:40
door frederik1986
denk inderdaad best afwachten , maar denk dat de aanschaf de b-box 3 alvast geen kwaad kan.
hij verbruikt toch dacht ik al minder en wlan is beter.
scarlet helpdesk op facebook meld me alvast dat er waarschijnlijk een profiel verhoging zal plaatsvinden indien ik een b-box 3 aanschaf.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 nov 2014, 08:59
door philippe_d
Profielen hangen absoluut niet af van de modem (uitgezonderd vectoring).
Dus een profielverhoging ten gevolge van een b-box3 is een valse hoop.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 nov 2014, 09:53
door frederik1986
het is juist voor vectoring dat ik het zou doen
en voor de beter wifi en zuiniger verbruik
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 maa 2015, 11:08
door frederik1986
ter update van dit topic
heb sinds een maand ofzo een b-box 3 en merkte vorige week een upload verhoging op.
bevestiging gevraagd van scarlet :
Ons antwoord op onderstaande vraag is:
Zowel DLM en vectoring staan actief. Vandaar dat de upload snelheid is verhoogd.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
vroeger had ik 25/2 en nu 30/4 ( max van scarlet dus )
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 maa 2015, 12:38
door philippe_d
frederik1986 schreef:vroeger had ik 25/2 en nu 30/4 ( max van scarlet dus )
30/4 is niet het max van Scarlet. Afhankelijk van je abonnement is het:
- - Scarlet trio: max 50/4
- Alle andere: max 70/8
frederik1986 schreef:Zowel DLM en vectoring staan actief. Vandaar dat de upload snelheid is verhoogd.
De verhoging die jij kreeg (van 25/2 naar 30/4) heeft niets te maken met de b-box3, noch met vectoring.
Proximus heeft onlangs:
- a) DLM van de 16/2 profielen verhoogd naar 30 mbps.
b) DLM toegepast voor de upload (max 4 mbps).
Vandaar dat je nu op 30/4 synct

.
Dat jouw modem aangesloten is op een ROP met vectoring maakt niets uit: voor zone 3 (700m-1.000m) is vectoring niet actief.
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 maa 2015, 13:43
door frederik1986
max van scarlet was nu wel verkeerd uitgedrukt , bedoelde meer gecapped tot max 30/4 .
dan vraag ik me af waarom scarlet helpdesk dit dan zegt, ze moeten dit toch ergens opgezocht hebben ?
ofwel zitten er daar toch veel onwetende medewerkers ...
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 maa 2015, 17:01
door jantje81
Ik denk dat je van dat laatste wel uit mag gaan... heb dezelfde ervaring zowel recent als in het verleden.
Voordeel van Scarlet is dat als het werkt, het wel zal blijven werken en je jarenlang kan genieten van een interessant product aan een mooie prijs. Maar als er iets mis gaat kost het bloed, zweet en tranen om het weer recht te trekken...
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 maa 2015, 17:21
door philippe_d
frederik1986 schreef:max van scarlet was nu wel verkeerd uitgedrukt , bedoelde meer gecapped tot max 30/4
Maar het is niet gecapped tot max 30/4.
Zoals ik hierboven schreef is de "cap" bij Scarlet 50/4 voor Trio, en 70/8 voor alle andere formules.
frederik1986 schreef:dan vraag ik me af waarom scarlet helpdesk dit dan zegt, ze moeten dit toch ergens opgezocht hebben ?
Ze hebben niets verkeerd gezegd, namelijk DLM en vectoring staan actief.
Maar voor jouw lijn (zone 3) betekent dit dat jouw modem in "vectoring friendly mode" draait (anders zou je op 7 mbps gecapt worden).
Je hebt volgens mij nu dus een
30/4 DLM profiel (zonder vectoring).
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 maa 2015, 22:19
door frederik1986
klopt toch ook niet
als ze zeggen dat vectoring actief staat op mijn lijn. en ik heb een b-box 3 ( dus vectoring ondersteunend ).
ik dacht dat je enkel op vector friendly werd gezet als je een b-box2 had staan ?
nuja, ik wacht nog op antwoord van scarlet
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 maa 2015, 22:51
door philippe_d
Jammer dat je mij niet gelooft
Sedert enkele weken heeft Proximus vectoring uitgebreid naar de lijnen <700m, maar voor de 16/2 lijnen (700m - 1.000m) is er nog geen vectoring.
Voortgaande op jouw vroegere posts zit jij in "zone 3", en heb je dus geen "full vectoring"...
Re: scarlet repair lijn
Geplaatst: 27 maa 2015, 22:59
door DIBO
philippe_d schreef:Jammer dat je mij niet gelooft
frederik1986 schreef:nuja, ik wacht nog op antwoord van scarlet
het staat iedereen vrij te doen of te laten wat ze willen, maar als je hier tot laat op de avond advies kunt krijgen van iemand die meer weet dan Scarlet en Proximus samen, zou ik het wel weten....