Gezocht: NAS die feilloos als Plex server kan draaien

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Huidige setup: Synology DS1010+ waarop Plex draait (officieel Synology package) en langs de TV kant Chromecasts.

Dit werkt eigenlijk prachtig en is ook zeer wife-friendly, maar... De NAS heeft het moeilijk met transcoden. HD materiaal begint te stotteren en is unwatchable. Dus ik denk dat de DS1010+ aan vervanging toe is. Alleen: waarmee vervang ik hem? Ben nogal verknocht aan Synology, maar zie niet meteen een model tussen de huidige lineup die echt kan wat ik wil? Sure, er zijn de "play" modellen, maar daar kan Plex zelf dan weer niet mee overweg.

Iemand een ideetje? Zelf een NAS bouwen liever niet, ik heb vroeger genoeg "geprutst" om te weten dat dit tijdrovend kan zijn, vandaar ook de keuze voor een NAS de laatste keer. :) Of zing ik het maar beter nog even uit tot Synology en Plex samen iets bedenken?
ooh. shiny.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ik gebruik Plex niet veel, maar ik herinner me toch dat dat probleemloos ging op m'n DS1512+ en DS1513+

Ik gebruik eerder m'n Boxee Box of zelfs de DS Video+ app op m'n Samsung TV (al erger ik me dood aan die lange startup tijd van die smart rommel)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Aha, ook 1080p HD stuff (om niet te spreken van 4K) met hoge bitrate enz? Zat nl. te kijken naar de 1815+, maar ook dat lijkt me op het randje, neen? :?
ooh. shiny.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

als je toch zou "riskeren" van zelf te bouwen: gewoon een pc (choose your fancy) met openmediavault erop.
duurt niet lang om te installeren of in te stellen, heeft een plex addon dus easy installatie, en kan uitgebreid worden naar je zin,
dus moet je niet elke x jaar een andere nas halen :)

bijkomend voordeel is dan ook dat je zélf kiest welke diensten je draait, en dat je altijd kan uitbreiden als je een extra ding wil.
(zijn ondertussen voor bijna alles wat je maar kan willen addons)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

M'n ondertussen best oude Netgear ReadyNAS Ultra 6 kan volgens de Plex-tabellen eigenlijk enkel de server aan en geen transcoding. In de praktijk kan ik echter vrijwel alles afspelen omdat de 'players' geen transcoding nodig hebben. SD materiaal wordt soms toch transcoded omwille van oud bronmateriaal (mkv's enzo), soms enkel audio, soms video en audio. Op pc gebruik ik Plex for Home Theater, op Sony-tv via DLNA of via m'n Popcorn Hour via de Plex-app, op gsm/tabled via de Plex app... Daardoor moeten subtitles nooit mee transcoded worden. Ik kan niet extern kijken omdat m'n upload te laag ligt om ook maar iets er over heen te krijgen, dus die transcoding heeft weinig zin.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Hier eens DS1813+ en dat werkt wel met Plex maar vermits er meerdere zaken op draaien had die toch ook regelmatig issues met transcoden. Ipv. een nog sterkere NAS te kopen heb ik gewoon er een Intel Nuc naast gezet met VMware esxi en daarop een Plex server en dat werkt feilloos voor transcoding :)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Te Koop forum

Een DS415+ lijkt wel te werken.
Lees topic: https://forums.plex.tv/index.php/topic/ ... ity/page-4

De DS415+ ,DS1515+ en de DS1815+ hebben dezelfde CPU, de C2538.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Heb zelf een 713+ met 2 ipv 1 gig ram en die is ruim voldoende om te streamen naar 1 toestel, geen idee wat je er mee van plan bent maar 1 stream (40Mbits) kan hij zeker aan.
Transcoding heeft hij nog niet veel moeten doen, maar telkens ik dat is nodig had had ik geen haperingen (1080p series).
Gebruik op de NAS ook transmission, sab, headphones,autosub, sickbeard,couch,notestation,audiostation,photostation,... dus multitasken en plex loopt ook dan nog vlot.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Je kan natuurlijk gewoon een oudere computer als NAS gebruiken (of zelfbouw). Zo gebruik ik XPEnology tegenworodig als "NAS". Hoewel ik moet zeggen dat ik niet 200% blij mee ben, blijft het wel relatief goed werken en setup is in 1-2-3 klaar (hoofdreden dat ik het geinstalleerd had)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Ik heb hier een Celeron G530 op een intel DH77EB met 8GB ram draaien icm met 4 4TB WD red schijven. Freenas erop met de plex plugin en die heeft geen moeite met een HD stream te transcoden.
In totaal koste dat 254 euro twee jaar geleden. (met kast en voeding er bij)
Die verbruikt een 18-19 watt zonder schijven, wat zeer acceptabel is.

Het kost wat tijd om op te zetten, maar het is niet echt moeilijk en je krijgt er ook heel wat mogelijkheden voor terug. Wil je meer power voor transcoden? Voor 100 euro meer zet je er een snellere quadcore i5 erin en kan je makkelijk meerdere streams tegelijk aan.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Abusimbal schreef:Een DS415+ lijkt wel te werken.
Lees topic: https://forums.plex.tv/index.php/topic/ ... ity/page-4

De DS415+ ,DS1515+ en de DS1815+ hebben dezelfde CPU, de C2538.
Ah, top! Dan is de 1815+ voorlopig de keuze die ik zou verkiezen, al wil ik die Intel NUC ook wel eens bekijken, maar dat is weer zo'n extra toestelletje hé... :x

Bedankt voor de respons allen! :beerchug:
ooh. shiny.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 14 keer

Kan PLEX gebruikt worden om TV-programma's (DVB-T) op te nemen op de harde schijf van de NAS? Ik gebruikte daar vroeger TVHeadend voor, maar sinds de laatste firmware upgrade van QNAP, werkt dat niet meer 100%. ik zoek dus een alternatief.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Als je me wat "films" geeft (ja ok, mag niet, maar magnet or torrent link) dan kan ik het eens testen op m'n Synologies?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

http://jell.yfish.us/ :)

Als de Jellyfish-40-Mbps.mkv goed speelt, is het al goed voor mij! :mrgreen:
ooh. shiny.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

johand schreef:Kan PLEX gebruikt worden om TV-programma's (DVB-T) op te nemen op de harde schijf van de NAS? Ik gebruikte daar vroeger TVHeadend voor, maar sinds de laatste firmware upgrade van QNAP, werkt dat niet meer 100%. ik zoek dus een alternatief.
*neen*
plex dient om je media weer te geven, niet om je media aan te maken.
plex kan dus niet opnemen of downloaden of wat dan ook, enkel organiseren en de metatags in orde brengen, ook ondertitels binnenhalen.
opnemen zal je echter een ander programma voor moeten vinden.

wat wél weer kan, is dat het andere programma het voor je opneemt, en als je alles goed instelt, plex daarna automatisch zijn library aanpast zodat het gelijk in je media tevoorschijn komt.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

cloink schreef:http://jell.yfish.us/ :)

Als de Jellyfish-40-Mbps.mkv goed speelt, is het al goed voor mij! :mrgreen:
Voor beeldkwaliteit moet ge het alvast niet doen, de .ts-file zelf is ook al H.264 aan een bitrate van rond de 33 Mbit, dus elke file die hoger gaat, gaat geen beter beeld kunnen geven. Bovendien lossy op lossy compressie...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Nee, uiteraard. Maar als ik zo'n investering ga doen, wil ik wel een héél klein beetje future-proof zijn natuurlijk. :)
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In dat geval plaats je best een Intel NUC naast je NAS (of zelfs naast je TV en gebruik je gewoon XBMC).
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

is het zeker dat de NAS niet kan volgen..of uw interne verbinding.

Had het zelfde probleem als ik wireless ging...kabeltje tss NAS en TV, probleem opgelost
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het is met enige zekerheid de NAS. De CPU schiet naar 100%.

Naar de bovenverdieping zal de WLAN verbinding niet schitterend zijn, maar naar de living toe zou dat toch geen probleem mogen zijn (PicoStation met LOS richting de router).
ooh. shiny.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:In dat geval plaats je best een Intel NUC naast je NAS (of zelfs naast je TV en gebruik je gewoon XBMC).
Maar daar wil ik net vanaf: geen fatclients aan de TV. Ik vind het principe van Plex op een NAS helemaal geweldig: centrale stockage, centrale server en een "thinclient" op allerhande platformen, zodat je al je films zowat overal (TV, smartphone, tablet, enz.) ten alle tijde kan bekijken in het formaat dat past.
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dan laat je de NUC gewoon naast je NAS staan... de NUC is enorm klein en zuinig en kan perfect transcoden.

Tevens kan hij nog diverse dingen (bv. database, mail) die je nu misschien op je NAS doet maar waar hij eigenlijk ook niet voor gemaakt is.

De reden dat ik vermelde om hem bij je TV te plaatsen is dat XBMC nog steeds heel wat meer mogelijkheden heeft dan Plex (wat ik trouwens ook gebruik op m'n Samsung TV). Via Plex kan je oa. geen DVD rips afspelen (al kan je ze natuurlijk wel eerst converteren naar bv. MKV), zijn de mogelijkheden bij muziek en foto's echt basis, ... en zelfs de performantie met een Core i5 is matig bij een grote collectie.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Besef ik, werk nl. nu ook nog steeds met een XBMC pc naast m'n TV. Maar daar wil ik dus vanaf, ondanks de nadelen die dat met zich meebrengt.

De Intel NUC daarentegen is inderdaad wel nog iets dat ik eens wil bekijken, want na de RAM upgrade van m'n DS1010+ voldoet deze verder eigenlijk nog wel gans prima en de "upgrade kost" zou toch aanzienlijk zijn...
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:Besef ik, werk nl. nu ook nog steeds met een XBMC pc naast m'n TV. Maar daar wil ik dus vanaf, ondanks de nadelen die dat met zich meebrengt.
Je kan trouwens de twee combineren... je NUC (amper groter dan twee pakjes sigaretten) aan je TV met XBMC erop alsook de Plex Media Server (voor je andere devices).
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Geen optie, niet wife-friendly genoeg! :mrgreen:
ooh. shiny.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Welke TV heb je? Ik kan je voor de wife-friendly zaken echt wel die DS Video+ app op Samsung TVs aanraden hoor...

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=40666
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Helaas, ik wou de grootste hebben voor weinig geld en zit ik dus met een relatief domme Sharp... :x
ooh. shiny.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”