D-link router achter telenet modem?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Hallo,

Ik zou graag mijn d-link (DIR-636L) achter mijn telenet modem aan wullen sluiten maar krijg het niet klaar gespeeld ... In de handleiding staat het volgende :

If you are connecting the DIR-636L router to an existing router to use as a wireless access point and/or switch, you will have
to do the following to the DIR-636L before connecting it to your network:
•Disable UPnP
•Disable DHCP
•Change the LAN IP address to an available address on your network. The LAN ports on the router cannot accept
a DHCP address from your other router.

Die UPnP heb ik al kunnen uitvinken in m'n configuratie van m'n d-link maar die andere 2 vind ik niet/weet ik niet hoe ik dat doe ...

Moet ik dan een soort nieuw ip adres aanmaken of wat moet ik daar doen? En ook, de kabel die van de telenet modem naar de d-link gaat, waar moet die worden aangesloten?

Hier in de link zie je de aansluitingen van de d-link ...
http://www.dlink.com/-/media/Images/Pro ... 6Lback.png

Alvast bedankt op voorhand.

Mvg
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het uitzetten van de DHCP is het belangrijkste :
In het DHCP server settings menu vind je :
'enable DHCP server' , dat vinkje moet je weg doen.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Dit staat er in de handleiding :

Connect to an Existing Router

If you are connecting the DIR-636L router to an existing router to use as a wireless access point and/or switch, you will have to do the following to the DIR-636L before connecting it to your network:
• Disable UPnPTM
• Disable DHCP
• Change the LAN IP address to an available address on your network. The LAN ports on the router cannot accept
a DHCP address from your other router.
To connect to another router, please follow the steps below:
1. Plug the power into the router. Connect one of your computers to the router (LAN port) using an Ethernet cable. Make sure your IP address on the computer is 192.168.0.xxx (where xxx is between 2 and 254). Please see the Networking.Basics section for more information. If you need to change the settings, write down your existing settings before making any changes. In most cases, your computer should be set to receive an IP address automatically in which case you will not have to do anything to your computer.
2. Open a web browser, enter http://192.168.0.1 and press Enter. When the login window appears, set the user name to Admin and leave the password box empty. Click Log.In to continue.
3. Click on Advanced and then click Advanced.Network. Uncheck the Enable.UPnP checkbox. Click Save.Settings to continue. 4. Click Setup and then click Network.Settings. Uncheck the Enable.DHCP.Server checkbox. Click Save.Settings to continue.
D-Link DIR-636L User Manual 11
Section 2 - Installation
5. Under Router Settings, enter an available IP address and the subnet mask of your network. Click Save.Settings to save your settings. Use this new IP address to access the configuration utility of the router in the future. Close the browser and change your computer’s IP settings back to the original values as in Step 1.
6. Disconnect the Ethernet cable from the router and reconnect your computer to your network.
7. Connect an Ethernet cable in one of the LAN ports of the router and connect it to your other router. Do not plug anything into the Internet (WAN) port of the D-Link router.
8. You may now use the other 3 LAN ports to connect other Ethernet devices and computers. To configure your wireless network, open a web browser and enter the IP address you assigned to the router. Refer to the Configuration and Wireless Security sections for more information on setting up your wireless network.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Ok, heb ik gedaan, dit toch he?

Afbeelding

Maar nog steeds geen verbinding als ik dit gedaan heb ....
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

5. Under Router Settings, enter an available IP address and the subnet mask of your network.

Hier weet ik niet goed wat ik moet doen? Moet ik hier in mijn pc een ip adress opzoeken of wat bedoelen ze?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

heb je stap voor stap gevolgd wat men zegt?
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

tot aan die stap die hierboven staat ja, dat weet ik niet hoe ik dat moet doen ...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Je moet kijken welke IP adressen in jouw interne netwerk gebruikt worden. Meestal is dat 192.168.1.X of 192.168.0.X ... Je moet wel zeker zijn welke van de twee. Kijk even welk IP adres je computer heeft. Dan weet je of het met een 0 of 1 moet zijn.
Dan geef je daar bijvoorbeeld 192.168.0.2 in als je in die range zit, want 192.168.0.1 is dan in principe de router van Telenet, dat IP adres mag je niet kiezen.
Subnet mask laat je zo staan : 255.255.255.0

Opgelet : vanaf dat moment moet je bevestigen. Daarna misschien even de router herstarten. Vanaf dat moment kan je alleen maar in de router met het NIEUWE IP adres.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Dus volgens onderstaande screen moet ik 192.168.0.2 gebruiken, correct?

Afbeelding
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

ja, klopt. 192.168.0.2 is goed. (192.168.0.1 is de router in de Telenet modem, dat staat in die lijst)
Mag ook een ander nummer zijn, maar we gaan het niet te moeilijk maken.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

En de kabel van de telenet modem benede moet boven in een LAN poort toch he, niet in de WAN poort of wel?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ja, klopt.
Er zijn routers waar je de WAN poort voor WAN en LAN kan gebruiken,maar deze kan dat volgens mij niet.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Ok, het is gelukt denk ik maar is het normaal dat m'n snelheid beduidend lager ligt dan zonder die extra router ertussen?

Afbeelding

Dit is de snelheid nu ...

En dit was de snelheid vannacht ...

Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Ziet er uit alsof de router maar 100Mbps doet, als dat geen gigabit ethernet model is kan dat.

Edit, volgens de specs een gigabit model. Is er in de interface ergens de snelheid in te stellen?
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Idd, en als ik er een extra utp kabel insteek om mijn ps4 en cloudstation aan te sluiten doen die 2 extra utp's niets ... krijg er geen verbinding door ... enkel op die 1ste utp kabel naar m'n pc :evil: :cry: Ik word er een beetje horendol van ... Heb net ook eens geprobeert met zo'n goedkope switch van 10 jaar terug ofzo en dan haal ik deze snelheden maar ook enkel op die 1ste kabel, kabel 2 en 3 geven m'n toestellen aan dat ze geen signaal hebbeb :evil:

Afbeelding

En die switch is normaal geen gigabit model, maar een 100 Mbps en toch haal ik deze snelheden :???: Ik ga een paar uurtjes de pc opzij zetten en wat tv zien enz, m'n geest verlichten :lol:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor de duidelijkheid:
De kabel van de telenet MODEM moet in de WAN poort.
De iabel van de telenet ROUTER (HGW) moet in de LAN poort.

Kunnen we het onderscheid tussen de modem only en de modem/router hgw combi aub duidelijk stellen? Tis al verwarrend genoeg voor sommige mensen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Hij heeft toch een HGW als ik me niet vergis.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Euhm ... wat is welk? Ik heb zoiets
http://forumimages.seniorennet.be/icema ... 78ef7b.jpg

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Dat is een hgw inderdaad.
Niettemin, de andere kabels zouden wel signaal moeten geven, mogelijk ook slechte kabels?
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

zijn nieuwe kabels maar ben nu net terug thuis, start m'n pc op en 1 van de 2 die vorige x geen signaal gaven doen het nu weer wel :s maar komt mss omdat de pc nu opnieuw is opgestart? ... Sevens tijdens de rust van het voetbal dan nog maar eens proberen om de dlink weer aan te sluiten en de pc opnieuw op te starten .... Kan alleen nog steeds er niet aan uit, van dat snelheidsverschil op de speedtest meter ...
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Ok denk dat het topic dicht mag van mijn kant. Net de d-link nog eens aangesloten en :

Afbeelding

Nu enkel nog eens zien hoe het zit met de wifi in de kamer se :banana:

Super bedankt iedereen, echt ... :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”