4G bereik in België ondermaats

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Naar aanleiding van een onderzoek van Test Aankoop.
De top 3 volgens het onderzoek op het gebied van bereik

- Mobistar
- Base
- Proximus

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141031 ... gn=seeding

Mijn persoonlijke ervaring kan dit wel beamen. Op plaatsen in de Stad buiten vaak 4g van Proximus maar daar blijft het dan wel bij. Momenteel in het zuiden van het land en zie hier waar Mobistar en Proximus hebben amper 2g/3g Base prima 3G heeft en zelfs al 4G tot mijn grote verbazing. Proximus was initieel snel uit de startblokken maar blijven momenteel toch duidelijk achter.
Hier in de buurt zie ik veel aanvragen van begin 2014 voor 4g van Mobistar en in mindere mate van Proximus, maar sommige masten zijn nog niet eens gebouwd en aan de andere is nog geen 4g te bespeuren. Er is dus nog werk aan de winkel!
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Zo zie je maar dat je niet altijd beter blijft waar je bent :p
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Jammer dat de onderzoeksmethode er niet op staat...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

sddt schreef:Momenteel in het zuiden van het land en zie hier waar Mobistar en Proximus hebben amper 2g/3g Base prima 3G heeft en zelfs al 4G tot mijn grote verbazing.
Toch even aanvullen, het hangt zoals altijd volledig af van de locatie, want het zuiden van het land is een groot gebied, en veralgemenen gaat nu nog niet op (op vlak van 4G). Ik heb in de Ardennen bijvoorbeeld al heel vaak het tegenovergestelde gezien op vlak van 3G (hoewel er ook plaatsen zijn waar Base op 3G vlak het dan net beter doet), en waar alleen Mobistar 4G heeft.

Het feit is dat men niet zo duidelijk is over dit onderzoek, en dat er conclusies getrokken wordt die men hier al kon afleiden (zonder tests) uit de netwerkkaarten die de providers vrijgeven en uit het frequentiebeleid.

Quote:
Zelfs met Mobistar, de best scorende operator qua bereik, heb je maar 4G op de helft van de geteste plaatsen.
Welke plaatsen zijn dat dan, waar en hoe deden ze de tests? Je zou kunnen verstaan dat de dekking dan zogezegd nog maar 50% bedraagt, maar de operatoren liggen wel niet achter op de vereisten die het BIPT opstelde wat dekkingsgraad betreft.
Weet er ook iemand in welke periode deze tests werden afgenomen? Want uit m'n eigen ondervinding is toch wel heel duidelijk dat dag na dag er veranderingen zijn en je op een kleine 3 weken gehele vergelijkingen en conclusies die je eerder trok volledig overboord mag gooien. Logisch ook, aangezien het 4G netwerk nog in opbouw is.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

iRockabizzydilly schreef:
sddt schreef:Momenteel in het zuiden van het land en zie hier waar Mobistar en Proximus hebben amper 2g/3g Base prima 3G heeft en zelfs al 4G tot mijn grote verbazing.
Toch even aanvullen, het hangt zoals altijd volledig af van de locatie, want het zuiden van het land is een groot gebied, en veralgemenen gaat nu nog niet op (op vlak van 4G). Ik heb in de Ardennen bijvoorbeeld al heel vaak het tegenovergestelde gezien op vlak van 3G (hoewel er ook plaatsen zijn waar Base op 3G vlak het dan net beter doet), en waar alleen Mobistar 4G heeft.

Het feit is dat men niet zo duidelijk is over dit onderzoek, en dat er conclusies getrokken wordt die men hier al kon afleiden (zonder tests) uit de netwerkkaarten die de providers vrijgeven en uit het frequentiebeleid.
Base heeft ten zuiden van de taalgrens het laatste jaar enorm grote stappen in 3G gemaakt, bijna allemaal door 3G900. En dat merk je. Maar 4G is er toch nog maar op bepaalde plekken, waar je ziet dat Mobistar duidelijk meer dekt in wallonie dan de rest.
iRockabizzydilly schreef:
Quote:
Zelfs met Mobistar, de best scorende operator qua bereik, heb je maar 4G op de helft van de geteste plaatsen.
Welke plaatsen zijn dat dan, waar en hoe deden ze de tests? Je zou kunnen verstaan dat de dekking dan zogezegd nog maar 50% bedraagt, maar de operatoren liggen wel niet achter op de vereisten die het BIPT opstelde wat dekkingsgraad betreft.
Weet er ook iemand in welke periode deze tests werden afgenomen? Want uit m'n eigen ondervinding is toch wel heel duidelijk dat dag na dag er veranderingen zijn en je op een kleine 3 weken gehele vergelijkingen en conclusies die je eerder trok volledig overboord mag gooien. Logisch ook, aangezien het 4G netwerk nog in opbouw is.
Ze toonden toch een kaartje met allemaal punten op. Kwam neer op een aantal routes door belgie met elke x km een test. Neem je andere routes zul je andere resultaten krijgen, vrij logisch.
De commentaar van Proximus... "wij richten ons op kwaliteit ipv dekking" :|
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Proximus faalt grandioos in de test... en in de commentaar achteraf. :?
Het Proximus dat al sinds het begin bekend staat als het "beste netwerk", wat de iets duurdere prijs rechtvaardigd, blijkt in de praktijk het "slechtste" 4G-netwerk te hebben...

Misschien wat minder dividend uitkeren en meer investeren in het 4G netwerk?? :!:
krisken
userbase crew
userbase crew

Tis een test alla TA, as usual.

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Mijn ondervinding:
Samsung Tabpro 4G met MV:
Niet altijd de hoogste snelheden (+/- 30Mbps) maar werkt perfect voor wat ik doe en zeer veel 4G of H+ en zelden een terugval naar "E". In de auto wordt er tijdens de rit veel gebruik gemaakt van multimedia, mijn proximus valt veel op "E". Iets wat meer data vraagt verkies ik op het moment nog steeds MV.
Afbeelding 4G 2/4 streepjes

Samsung S4 4G met Proximus:
Veel 4G in stad, maar eens erbuiten is het gedaan en val ik toch geregeld naar H of E. Bij men maat in leest had ik nooit hoger dan een "E", terwijl MV met zijn H(+) perfect werkbaar was.
Afbeelding 4G 2/4 streepjes

Dit gaat voor ieder persoon verschillend zijn, het feit dat er nog veel terugval is naar "oudere" technologieën kan ik mij in het antwoord van TA vinden. Op gebied van kwaliteit ga ik mij niet uitspreken, alleen in de dekking merk ik het grootste verschil. Kwaliteit zal meer voor VOIP gebruikers onder ons belangrijk zijn.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Bij mijn weten is de kwaliteit van een 4G netwerk net ook deels bepaald door de dekking er van... :|
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

volgens mij niet goed gemeten, als ik goed heb gehoord is het gemeten in auto en trein.
auto met of zonder antenne. zowel auto en trein zijn een kooi van farazijn. Dus moet je de kaart van indoor nemen en dan nog eens delen door 2 !
Iedereen weet dat 4g nog nie op punt staat maar volgens mij kan je 4 g best gebruiken als je bvb op een terras zit of buiten bent. Als ik binnen ben ga ik altijd wifi gebruiken.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

iRockabizzydilly schreef:Bij mijn weten is de kwaliteit van een 4G netwerk net ook deels bepaald door de dekking er van... :|
Kwaliteit bedoel ik lage ping-waarden vooral, die belangrijk zijn voor VOIPgebruikers. Ik heb soms 4/4 en 4G en dat het geen klote vooruit gaat (dekking maximaal, kwaliteit minimaal[gebeurd zelden]). Ik zie vooral dekking veranderen 4G naar H en terug :) Hoe die mannen het testen weet ik niet, maar zoals ik het gebruik kan ik daar nooit een sluitend antwoord op vinden. Voipbellers onderweg zullen dit mss beter kunnen dan ik. Als ik onderweg bhaalu kijk met MV, blijft dit verbazend genoeg de hele tijd doorwerken. Bij Px is't snel gedaan :(
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Mijn reactie was vooral gericht naar de quote van Proximus die Andro555 aanhaalde :wink:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

sddt schreef:Mijn persoonlijke ervaring kan dit wel beamen. Op plaatsen in de Stad buiten vaak 4g van Proximus maar daar blijft het dan wel bij. Momenteel in het zuiden van het land en zie hier waar Mobistar en Proximus hebben amper 2g/3g Base prima 3G heeft en zelfs al 4G tot mijn grote verbazing. Proximus was initieel snel uit de startblokken maar blijven momenteel toch duidelijk achter.
Hier in de buurt zie ik veel aanvragen van begin 2014 voor 4g van Mobistar en in mindere mate van Proximus, maar sommige masten zijn nog niet eens gebouwd en aan de andere is nog geen 4g te bespeuren. Er is dus nog werk aan de winkel!
Bij Proximus zeggen ze dan dat ze eerder voor kwaliteit gaan, maar ik heb toch de indruk stilaan dat Base hen op zowat alle vlakken voorbij gestoken is. Vooral terugvallen op Edge is bij Proximus de hell, dan kan je met moeite nog een pagina laden terwijl dat bij Base en zelfs Mobistar nog enigzins vlot gaat. Van 3G niet te klagen van Proximus, maar adverteren met "het beste netwerk" mogen ze in men ogen toch niet meer ondertussen.
proximusboyke schreef:zowel auto en trein zijn een kooi van farazijn.
Faraday ;)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

De steekproef van Test-Aankoop is toch zeer beperkt, voor mij persoonlijk totaal waardeloos want ze zijn niet in m'n regio gepasseerd.
4Gdekking.png
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

proximusboyke schreef:volgens mij niet goed gemeten, als ik goed heb gehoord is het gemeten in auto en trein.
auto met of zonder antenne. zowel auto en trein zijn een kooi van farazijn. Dus moet je de kaart van indoor nemen en dan nog eens delen door 2 !
Iedereen weet dat 4g nog nie op punt staat maar volgens mij kan je 4 g best gebruiken als je bvb op een terras zit of buiten bent. Als ik binnen ben ga ik altijd wifi gebruiken.
Ik ben er vrij zeker van dat het altijd gemeten is met antenne. :wink:

En 4G/LTE staat tegenwoordig wel degelijk op punt. (behalve de paar problemen bij base) Het is alleen dat er gewoon nog niet overal dekking is zoals er nu met 2G en in mindere mate met 3G het geval is. Wat uiteindelijk gewoon neerkomt op wat de provider nu wil investeren of over de loop van een paar jaar.

En in een trein is het signaal meestal niet zo denderend, enerzijds doordat je in een groot stuk metaal zit (aan het raam is het iets beter), maar ook gewoon omdat de stukken waar treinen doorrijden niet echt dikgezaaid zijn met masten, en dan krijg je vaak minder goed signaal, of valt het signaal weg. Itt de snelweg waar er om de zoveel km wel een mast pal langs de kant staat.
En een auto heeft op zich niet zo heel veel last van het feit dat er metaal in zit. De ramen laten die frequenties relatief goed nog door.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

...behalve de paar problemen bij base...

en die zijn!?
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Calls die niet doorkomen op 4G (gaan naar voicemail). Als je probeert bellen op 4G val die soms de eerste keer niet terug naar 2G/3G en moet je eens opnieuw proberen.
Vooral die calls die niet binnenkomen zijn irritant.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 06#p575506
krisken
userbase crew
userbase crew

Klopt, heb ik ook last van. En dat, sinds ik op Base zit, mijn GSM om de zoveel tijd zegt dat locatieservice (android) niet beschikbaar is...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”