Analoge telefoon DIN module

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Hallo,

Voor de elektronica/telefoon experts:

Ik ben op zoek naar een DIN inbouw module met een analoge telefoon ingebouwd.

Er zou een extern gevoede drukknop moeten kunnen op aangesloten worden zodat bij een druk op de knop een voorgeprogrammeerd nummer kan gebeld worden. Het zou de bedoeling zijn dat er aan de deur gebeld word en zo via een telefooncentrale een analoge telefoon kan gebeld worden zodat de bewoner weet dat er iemand aan de deur staat. Spraak is niet nodig.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

je kan dit het goedkoopst en simpelst doen door met een tijdsrelais te werken.

de drukknop aan de deur hang je aan de input van je tijdsrelais, de output (die bvb 60 seconden gesloten blijft) hang je aan de analoge binnenpost van je centrale. Op je centrale programmeer je een 'hotline' (= programmatie die een bepaald nummer belt bij het afhaken van de hoorn) en het zal rinkelen aan de andere kant.

de duurdere versie is met een Alpha+ module van Electronic Design bvb maar dan ga je al meer naar de parlefonie.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Kan je eens een voorbeeldje (merk+type) geven van zo'n tijdsrelais?

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik begin het door te krijgen :)

Alleen ken ik niet zo veel van elektriciteit... Ik heb momenteel een PBX met maar 2 analoge aansluitingen. Op poortje 1 steekte momenteel een parlofoon die geprogrammeerd is om nr 90 te bellen op de centrale. Op poortje 2 steekt een analoge wandtelefoon in een privé-appartement.

Aan de deur van het privé-appartement is ook een drukknop voorzien die normaal een deurbel ging laten rinkelen maar de eigenaar verkiest liever dat de wandtelefoon kort rinkelt.

Ik zou de PBX kunnen programmeren dat de parlofoon aan de straatzijde geen voorgeprogrammeerd nummer meer belt maar gewoon de hoorn afneemt. Parallel op poortje 1 zou ik dan de drukknop met tijdsrelais kunnen plaatsen neem ik aan?

Wate gebeurt er eingelijk qua voltage en weerstand tijdens die lijn in rust en terwijl de hoorn wordt afgenomen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

sardonis schreef:Ik zou de PBX kunnen programmeren dat de parlofoon aan de straatzijde geen voorgeprogrammeerd nummer meer belt maar gewoon de hoorn afneemt. Parallel op poortje 1 zou ik dan de drukknop met tijdsrelais kunnen plaatsen neem ik aan?
Dat zou moeten lukken (als jouw PBX dit aankan)
sardonis schreef:Wate gebeurt er eingelijk qua voltage en weerstand tijdens die lijn in rust en terwijl de hoorn wordt afgenomen?
  • telefoon in rust (on-hook)
    • er staat een gelijkspanning op de lijn (ca 48V=), weerstand voor gelijkspanning zeer groot: verschillende Mohms (een condensator houdt de gelijkstroom tegen)
    • het belsignaal is een wisselspanning (90 volt ~, 20 HZ) - bovenop de gelijkspanning - die niet tegengehouden wordt door de condensator, en de bel doet rinkelen.
  • telefoon off-hook:
    • weerstand daalt naar ongeveer 200 ohm, spanning daalt naar 15V tot 4V (afhankelijk van de lengte van de telefoonlijn, die zelf ook een weerstand is in serie), de stroom zal iets zijn tussen 12mA en 80mA.
Om een telefoontoestel "off-hook" te simuleren kan je beter geen kortsluiting maken, maar zorgen voor een weerstand van bijvoorbeeld 200 ohm:
  • - als de weerstand te hoog is, zal die pbx geen "off-hook" detecteren (stroom moet min 10 mA zijn).
    - als de weerstand te laag is, krijg je ene te hoge stroom (vooral bij korte lijnen).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

een model, in google timer din rail typen ;-)

http://www.vydas.co.uk/prod60.htm bvb

Dat van de weerstand van Philippe_d zal correct, echter om te testen zal dit ook zonder lukken.
je moet de drukknop appart voeden met een voeding (afhankelijk van de input spanning van de tijdrelais) en de output van de tijd relais (het contact) parallel zetten op poort 1 van uw pabx (met of zonder weerstand ;-) )
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”