Elastix : geluidsbestanden worden te snel afgespeeld

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Omdat er mij werd gevraagd een IVR systeem op te zetten, heb ik een computergesproken tekst opgenomen. Deze tekst (in mp3) klinkt prima op mijn laptop. Na omzetting naar WAV (PCM Encoded, 16 Bits, at 8000Hz) klinkt het nog steeds prima. Ik upload deze WAV file naar de server, en beluister dit (via System Recordings) : prima. Als ik dit koppel aan een telefoonnummer en dit telefoonnummer bel : vééél te snel afgespeeld. Vraag is...wat kan de oorzaak zijn?

Het originele bestand zoals geupload naar de server : https://www.dropbox.com/s/ctmp16xyct6vxsz/KrisTest2.wav
Hetzelfde bestand zoals Elastix het afspeelt : bel 09 394 94 03 (na het beluisteren van de file zal de telefoon automatisch dichtgelegd worden)

Alle hulp hierover is zeker welkom!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geen idee of dit de oorzaak is...

Rond 20u merkte ik dat de datum/tijd van de server verkeerd was. Dus even "ntpdate ntp.telenet.be" ingetypt en daar was de juiste datum. Super...
Nu, 5 minuten geleden, merkte ik op dat de datum weer fout stond (om 23u was het 2u30 s nachts)!


[root@voip ~]# ntpdate ntp.telenet.be
5 Sep 23:01:46 ntpdate[6360]: step time server 195.130.132.18 offset -12839.874771 sec

[root@voip ~]# ntpdate ntp.telenet.be
5 Sep 23:05:46 ntpdate[6822]: step time server 195.130.132.18 offset -248.141270 sec

[root@voip ~]# ntpdate ntp.telenet.be
5 Sep 23:07:09 ntpdate[6983]: step time server 195.130.132.18 offset -90.584976 sec

[root@voip ~]# ntpdate ntp.telenet.be
5 Sep 23:07:23 ntpdate[7005]: step time server 195.130.132.18 offset -15.453637 sec

[root@voip ~]# ntpdate ntp.telenet.be
5 Sep 23:07:55 ntpdate[7057]: step time server 195.130.132.18 offset -33.596415 sec


De VOIP server is overigens een VM op een Xen server, mocht dit belangrijk zijn...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2748
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Geen idee, zeker niet omdat de wav goed is.

Ergens een pitch control?
Ergens een setting die een audio bestand in x aantal seconden wil afgespeeld hebben?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Pitch etc is er niet...ik heb een gevoel dat het te maken heeft met die CPU die raar doet...
Zie bovenstaand...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2760
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Krisken pabxen zijn tijdsgevoelig, maar normaal moet dat ok te krijgen zijn, ik heb jaren asterisk gedraaid in vmware omgevingen waar de klok ed ok bleef.

Volgens mij heeft het te maken met clock / cpu ticks.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, als je even zoekt naar xenserver time offset zie je vele mensen met dit probleem... Maar nooit een echte oplossing

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik denk niet dat de ntp de oorzaak is, maar de samplerate. Maak deze eens op 4000 of 16000 Hz en hoor eens of er verschil is. :???:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hmm volgens Elastix moet hij staan op 8000Hz.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 618
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Ik ken het systeem niet maar ga toch een vraagje stellen:
staat jou systeem toe een opname in stereo er in te pompen, want dat is je WAV bestandje toch ?

"Sommige" IVR systemen willen enkel dat je mono gebruikt, wat normaal is want telefonie is Mono ....
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is ook iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb het ook al in mono geprobeerd, zonder succes...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2511
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Spreek eens een announcement in via een telefoon en kijk in welk bestandsformaat dit bewaard wordt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 618
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

@krisken volgens mij word het gewoon afgespeeld als ik bel ..... alleen er zijn delen van tussen wat precies klinkt als snel afspelen !
vb.: In plaats van ABCDEFGHIJKL te zingen is het ACFGJK dat er doorkomt !

Vroeger gebruikte ik de geluidsrecorder van Microsoft in windows XP om volledig aan te passen/converteren, in windows 7 bestaat
alleen nog opnemen zonder de toeters en bellen van vroeger !

Daar had je verschillende formaten in mono/8 kHz, maar enkel deze 2 lukte: PCM Wave, 16 Bit, 8 kHz, mono of CCITT Wave, A-law, 8 kHz, mono
Mijn IVR muziekjes van vroeger zijn allemaal: Audio Bitsnelheid 64 kbps mono, bij jou zie ik 128 kbps ....
weet niet of dit allemaal van invloed kan zijn ?

@VOiD ik was ook voorstander om direct in te spreken via een telefoontoestel, heb je dat gedoe niet met dat converteren ....
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”