Crucial MX100

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

UBpeepz,

Ik heb me net een nieuwe Crucial MX100 256GB aangeschaft om mijn OCZ Vertex 2 maar eens te vervangen.
Van deze echter nog geen enkele opmerking te maken, alhoewel het lijkt alsof iedereen er problemen mee heeft :-)
Dat spel heeft heel goed gebold, maar zit er nu 2 jaar in en ik wil voorkomen dan genezen.

Mijn vraag: wss is het best om een cleane W7 te installeren op de nieuwe Crucial. Echter, hoe weet ik als mijn "instellingen" optimaal zijn voor deze schijf?
Als hij op de juiste SATA aangesloten is (voor de OCZ was dit vermoed ik correct 2 jaar geleden, maar ben dat ondertussen vergeten hoe te vinden en na te gaan).
Of kan ik een clone bekomen (nogal heel wat programma's staan op een andere HD, dus die verwijzingen zijn dan weg als ik een fresh install doe :(

Ik heb volgend MOBO en CPU:
Intel Core i7 860
Asus P7P55D-E Pro

- Is deze klaar voor SATA600 of hoe en wat moet ik instellen is mijn eerste vraag?
- Kan ik mijn huidige SSD als slave aanhangen om zo nog data over te zetten en eventueel als temp disk te gebruiken om snel dingen over te pompen etc..? (genoeg SATA controllers die de snelheid aankunnen?)

- extra: ik heb voor ons ma hare laptop ook zo'n disk besteld, maar zij heeft er nu nog een gewone standaard HDD inzitten. Daar zit echter zo een partitie op van ACER waar Windows etc zelf op staat. Hoe kan ik op de nieuwe SSD deze Windows installeren? En office?

Bedankt voor het meedenken, ik ben uit al die technische specs :)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Extra uitleg;

Ik heb volgende controllers:
Marvell® PCIe SATA6Gb/s controller:*
- 2 x SATA 6.0 Gb/s ports (Gray)
* These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.

Was daar ook niet iets met die Marvell controller?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

Er is idd "iets" met die controller :) Ik heb een vergelijkbaar moederbord gehad (van Gigabyte, maar met zelfde chipset) en zowel de USB 3.0 controller als de SATA 6Gbps controller delen dezelfde PCI-E bus. Je had dus wel 6 Gbps bandbreedte tussen schijf en controller, maar de bandbreedte tussen controller en chipset was voor zover ik me kan herinneren 2,75 Gbps, MINDER dus dan wanneer je de ingebouwde 3 Gbps poorten zou gebruiken. De Windows Experience Index bewees dat dat ook klopte, ik haalde MINDER throughput wanneer ik de 6 Gbps gebruikte dan wanneer ik de 3 Gbps aansluiting gebruikte. Evt kan je de USB 3.0 controller opofferen zodat de SATA controller meer bandbreedte krijgt, maar ik wou dat niet doen omda'k een externe disk op USB 3.0 had.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Ik ben uit PC-hardware al lang uit, maar ik meen me te herinneren dat het iets te maken heeft met hoe die controllers aangesloten zijn. De Intel SATA controller zal wel rechtstreeks met de chipset/CPU kunnen praten, terwijl die Marvell controller nog eerst door de PCI bus moet, hence de verminderde bandbreedte.

Als je je wil wapenen tegen de toekomst, dan zou ik geen Windows 7 meer installeren. Windows 8 is op alle vlakken beter dan Windows 7, maar vooral voor nieuwere technologiën "onder de motorkap" speelt dat een veel grotere rol dan "er is daar geen startmenu meer"...
Ik denk ook dat als je een nieuwe windows installeert op een nieuwe SSD dat die slim genoeg is om te weten waar hij op geinstalleerd wordt, en alles zelf goedzet... partitionering, TRIM functie, garbage collection etc etc.

Ook weet ik uit ervaring dat het héél gezond is om niet je hele SSD te partitioneren, en die dan propvol te zetten. Na verloop van tijd ga je dan toch performance problemen hebben. Ik partitioneerde zo bijvoorbeeld de laatste 20% niet, zodat de SSD altijd vrije blocks heeft om zijn ding op te doen. Nooit performance problemen gehad :)

Ikzelf persoonlijk ben nooit een voorstander geweest om een bestaande Windows installatie op nieuw materiaal te "klonen". Mooi lekker clean opnieuw installeren, een paar dagen erover doen om alles in orde te zetten, en terwijl er nog wat bij leren hoe dat het juist ineens zit. Wat ik de laatste paar keer gedaan had is een Virtuele machine van m'n oude installatie gemaakt, zodat ik op m'n nieuwe installatie kon zien wat en waar ik het vorige keer allemaal gezet had...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb geen zin om nu een W8.1 aan te schaffen als binnenkort een W9 zal verschijnen.
Mijn W7 ben ik perfect tevreden van..
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Geen probleem, ieder z'n eigen mening, als alle mensen dat van elkaar zouden respecteren, dan ... hé :)

Maar zo kan je blijven wachten, er zal altijd wel iets nieuws om de hoek staan :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”