Onze computers (desktop, laptop, netbook), tablets en smartphones hebben een (virtuele) toetsenbord die onze alfabet hanteert.
Ik vraag me af hoe dat gaat met de talen die een ander alfabet hanteert zoals het Russisch, Chinees, Japanees, Arabisch, Grieks, ...enz.
Neem nu het Chinees met zijn duizenden tekens, een toetsenbord kan die onmogelijk al die tekens bevatten.
In de jaren 70 ten tijde van de schrijfmachines vroeg ik mij dat al af hoe dat ging.
Computer met toetsenbord andere alfabet
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb in de jaren 90 met Israëli gewerkt, die hadden een omschakelbare windows, engels/hebreeuws. Met een toetsenbord met dubbele bedrukking maar vermits hebreeuws van rechts naar links gelezen wordt, draaide die hele windows mee.
J.
[
Post made via mobile device ]
J.
[

-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Heb je een tablet, probeer het dan ns.
Bj de ipad krijg je een soort touch field waar je het teken met je finger maakt, ipad raadt welk het is en geeft de keuzes weer die erop lijken. Dan klik je gewoon op de juiste.
[
Post made via mobile device ]
Bj de ipad krijg je een soort touch field waar je het teken met je finger maakt, ipad raadt welk het is en geeft de keuzes weer die erop lijken. Dan klik je gewoon op de juiste.
[