BBOX3 - online gaming onmogelijk

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Nielsan
Starter
Starter

Hallo iedereen,

ik heb nu ongeveer een maand Belgacom en dus ook de nieuwste BBOX3. In mijn vrije tijd hou ik me wel eens bezig met online gaming, ook stream ik bij momenten. Nu, mijn probleem is dat ik niet de enige ben die gebruik maakt van het internet. Een huisgenoot heeft de gewoonte om elk kwartier wel op zijn smartphone emails te lezen of te surfen op zijn ipad, met resultaat dat ik een ping heb die enorm omhoog gaat, of lag spikes van 5-10 seconden en zelfs dat het gewoonweg blijft hangen bij het bekijken van een youtube filmpje. Dit kan toch niet? Ik vind niets van QoS in mijn modeminstellingen. Wat kan ik wel doen zodat mijn modem het onderscheid maakt tussen wat voorrang krijgt en wat niet? Er is dus geen QoS aanwezig.. PPPoE, DMZ, UPNP,.. zo zijn er nog wel een 5tal instellingen waar ik zelfs met het op te zoeken op wikipedia, niet aan uit kan welke instellingen ik nu moet wijzigen.

Het zou leuk zijn als hier iemand exact kan uitleggen wat ik moet activeren of aanpassen om die lag spikes te voorkomen. Ik heb al vanalles aan en uit gezet maar niets hielp. Met DMZ aan merkte ik dat het beter ging, maar na 2 dagen merkte ik dat het toch niet ging zoals ik wou.. het bleef nog steeds hangen. Ik ben ook op de hoogte dat je DMZ beter uit laat voor hackers.. ter info, ik speel World of Tanks. Ook game ik draadloos, met draad is onmogelijk. Draadloos moet normaal perfect kunnen anno 2014, ik ken er die dit al jaaaren doen.

Groeten,
Niels
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

De eerste factoren zijn wat is uw lijnprofiel?

Maar het grote probleem is uw draadloos internet, de bbox3 kan zowel op 2.4GHZ als de 5GHZ band dat wel hier en daar een voordeel oplevert.
Je moet het zo bekijken per draadloos toestel wordt de snelheid gehalveerd. Als je alleen bent dan krijgt jou computer de volledige 100% als er een toestel bijkomt dan wordt je gehalveerd naar 50% nog een toestel bij 33%, want je router moet luisteren en antwoorden naar al die toestellen.

Ik heb mijn computers aangesloten via de kabel en kan gamen en streamen terwijl mijn broer zelf aan het gamen en streams aan het bekijken is (ik zit bij Scarlet).

Ofwel sluit je alles aan via de kabel of koop je een router bij zodat je een wifi netwerk hebt voor jou alleen.
Nielsan
Starter
Starter

Allereerst bedankt voor de reactie.

Ik gebruik wel een Devolo wifi-versterker, maar dit doet niets aan het feit dat de modem de verbinding halveert bij het gebruik van 2 draadloze toestellen. Mag ik je vragen hoe je al die apparaten met een draad verbind zonder dat je een hoop draden door het huis hebt lopen? Ik kan toch moeilijk een draad door de woonkamer tot op mijn slaapkamer laten lopen.. en aangezien je in uw geval ook met meerdere tegelijk streamt, zul je ook niet allemaal rond de modem zitten? In de living staat de modem, waar mijn huisgenoot die wilt laten staan omdat het anders een heel "geprul" word. Ik kan ook moeilijk via teamspeak met mensen praten terwijl de rest tv kijkt, is een beetje vreemd haha :p

Kan je niet met de draad verbonden worden via het stopcontact met een speciaal apparaatje? En wat is dit dan? Want heb hier ook al wel eens van gehoord. Als het probleem maar opgelost geraakt :)

Nog een vraagje ivm 5 GHz. Ik zie dat onder mijn instellingen geen enkel apparaat onder 5 GHz is aangesloten. Mijn netwerk adapter ondersteunt dit ook niet. Maar als ik nu een adapter koop die dit wel ondersteunt en ik game onder 5 GHz, dan heb ik geen last van de rest als ze onder 2,4 GHz zitten?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

Gebruik GEEN wifi extenders/versterkers, dit halveert de bandbreedte nog eens!

Zit je buiten bereik, plaats dan een extra Access Point, liefst met netwerkkabel maar anders eventueel met een Ethernet-over-Power systeem.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

bestaan er geen met twee radio's zodat je snelheid niet halveert
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

In mijn geval liggen er kabels via gaten door het plafond en dergelijke en dan heb ik de maximale snelheid.
Zoals qless al aanhaalde "Gebruik GEEN wifi extenders/versterkers".

Ik zal even je mogelijkheden opsommen:
UTP kabels trekken van de modem tot aan je computer.
een aparte Wifi router voor jou alleen, waar je huisgenoten niet op kunnen.
Ethernet-over-Power systeem. Heeft soms invloed of je al dan niet door de meterkast gaat, maar het is een goeie oplossing.
een 5GHZ wifi dongle.
Nielsan
Starter
Starter

Zou een 5 GHz wifi dongle goed werken? Volgens de modeminstellingen zie ik dat er niets onder 5GHz is aangesloten. Als ik dit koop en aansluit op mijn laptop, dan maakt het niet meer uit wat de anderen met het internet doen, dan is mijn verbinding toch goed? Het is meestal tussen 20 en 21 uur dat ik last krijg van het internet met lag spikes omdat er dan huisgenoten vollebak opzitten. Een uurtje dichter bij de modem gaan zitten, dus de living in mijn geval, is geen probleem.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

8balljunkie schreef: ...

Maar het grote probleem is uw draadloos internet, de bbox3 kan zowel op 2.4GHZ als de 5GHZ band dat wel hier en daar een voordeel oplevert.
Je moet het zo bekijken per draadloos toestel wordt de snelheid gehalveerd. Als je alleen bent dan krijgt jou computer de volledige 100% als er een toestel bijkomt dan wordt je gehalveerd naar 50% nog een toestel bij 33%, want je router moet luisteren en antwoorden naar al die toestellen.

...
Niet helemaal correct wat je zegt. Met twee toestellen wordt de snelheid die je kan bereiken op elk toestel gehalveerd, ALS beide toestellen de max trekken over wifi. 99.99% van de tijd is dat niet het geval, en met 10 toestellen idle op het wifi netwerk haalt er 1 nog wel de max.

Als je goed bereik hebt op 2.4GHz kan je inderdaad met een 5GHz dongle is proberen of dat verschil maakt.
De beste oplossing is denk ik echter een aparte, degelijke, router achter de bbox3 die een deftige QoS heeft en via PPPoE verbinding maakt over de bbox, Belgacom laat meerdere PPPoE sessies toe als ik me niet vergis. Dan kan je de bbox nog een apart netwerk maken voor al de rest.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

AndRo555 schreef: De beste oplossing is denk ik echter een aparte, degelijke, router achter de bbox3 die een deftige QoS heeft en via PPPoE verbinding maakt over de bbox
tenzij ik me vergis wordt de QoS geregeld door de zender van de data, in dit geval Belgacom voor de downstream en dus een "degelijke" router achter de crappy (?) bbox3 zetten gaat m.i. niks uithalen:
- Belgacom bepaalt al eerst wat belangrijk is om in een hogere QoS queue door te sturen
- nadien gaat de bbox3 - die ALTIJD in routed mode staat - zijn voorkeuren volgens zijn QoS (die vermoedelijk OOK door Belgacom bepaald werd) naar de degelijke router sturen, die dan niets anders kan doen dan wachten op paketten die hij belangrijk vindt.
Nielsan schreef:Zou een 5 GHz wifi dongle goed werken?
Ik zou in jouw geval dan opteren voor de WiFi bridge die Belgacom verkoopt en die als STA gebruiken. Die ondersteunt nl de 4 spatial streams die de bbox3 uitzendt (een dongle heeft typisch maar 1 antenne ingebouwd) en die heeft ook een gig e-net aansluiting, die dan toch wat sneller en betrouwbaarder is dan de USB van een dongle.

Voordeel van die 5GHz is dat die momenteel nog minder bezet is dan de 2.4GHz band en meer kanalen heeft, dus grotere kans op ongestoorde traffiek.
AndRo555 schreef: Niet helemaal correct wat je zegt. Met twee toestellen wordt de snelheid die je kan bereiken op elk toestel gehalveerd, ALS beide toestellen de max trekken over wifi. 99.99% van de tijd is dat niet het geval, en met 10 toestellen idle op het wifi netwerk haalt er 1 nog wel de max.
Het nadeel is hier dat WiFi niet stopt aan de grens van je huis, en dat elke WiFi radio zijn WMM QoS heeft die geldt onder ALLE radio's in elkaars bereik. M.a.w., als jouw degelijke router een draadloos pakket wil uitsturen dat in de WMM background queue zit, en je buur een pakket dat in de best effort queue zit, dan gaat jouw router (moeten) wachten tot het pakket van je buur verstuurd is. Real-time data (VoIP of IPTV) zitten typisch in een hogere WMM queue dan internet (en, ja, YouTube filmpjes vallen ook onder de definitie "internet").

Blijft natuurlijk dat QoS alleen nuttig is als je data-kanaal smaller is dan de hoeveelheid die je er wil over sturen, en in dit geval is de allereerste vraag de meest terechte:
8balljunkie schreef:De eerste factoren zijn wat is uw lijnprofiel?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kabel, kabel, kabel, kabel, kabel! Gebruik dit zoveel mogelijk waar je kan! Ik heb thuis op mijn appartement (dat niet eens zo groot is) een plan uitgezet waar ik overal UTP kabel wil, en kom uit op 22 plaatsen. Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik tot dit getal kom door ook reserve UTP poorten te rekenen en ik niet overal een extra switch wil plaatsen. Alle netwerkapparatuur komt dus in de berging.

Uiteraard hebben mijn vriendin en ik ook laptops, smartphones, tablets, ... en deze kan je gerust draadloos gebruiken. Dat is meestal om wat te surfen en te mailen, niks spannends dus. Echter als je wilt streamen, gamen, kortom alle zaken waarbij latency van belang is : use cable! :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”