NED 1, 2 en 3 wordt NPO 1, 2 en 3

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Op 1 augustus 2014 dus binnen 2 tal weken veranderen de Nederlandse TV zenders van naam en zal men voortaan niet meer spreken van NED 1, NED 2 en NED 3 maar voortaan van NPO 1, NPO 2 en NPO 3.
Ik vraag me eigenlijk af waar dat goed voor is, men is gewoon van NED 1, NED 2 en NED 3 te spreken en nu moeten we weer andere gewoonten aankweken. :x
En alsof dat nog niet genoeg gaan de logo's van de radiozenders ook veranderen en krijgen dus ook een ruitvormig logo net als de TV zenders, enkel 3 FM mag zijn eigen logo behouden.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Om dezelfde reden dat dit hier van BRT->BRTN->VRT->één/Canvas/Ketnet is geworden zeker. En BRT was zeker niet de eerste naam. Ik zie het probleem niet zo.
Als je je niet wil aanpassen, doe dan gewoon zoals de ouwe van dagen met Brussel-Vlaams (VRT), Brussel-Frans (RTBF).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De Belgische Nederlandstalige openbare omroep heette van 1960 tot 1991 BRT (Belgische Radio- en Televisieomroep). Het is de opvolger van het NIR, dat van 1930 (en vanaf 1953 voor de TV) tot 1960 verantwoordelijk was voor de publieke radio- en televisieuitzendingen. In 1991 vonden de politici dat de naamgeving de lading niet meer dekte. De BRT zond alleen Nederlandstalige programma's uit, terwijl de RTBF, de publieke omroep van de Franstalige gemeenschap, alleen Franstalige programma's uitzond. Daarom werd de naam dat jaar veranderd in BRTN (Belgische Radio- en Televisieomroep Nederlandstalige Uitzendingen). Toen BRTN op 16 april 1997 in plaats van een parastatale een nv van Publiek Recht werd, werd ook de naam op 1 januari 1998 veranderd in VRT.

Valt dus nog mee qua namen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 768 keer
Recent bedankt: 7 keer

De vrt is nog altijd vrt hoor, een/canvas/ketnet zijn zenders van de vrt, net zoals brt1/brt2 zenders waren van de brt vroeger.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

De inhoud van hun uitzendingen is nog altijd belangrijker dan hun naam !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ach, heel veel jaren geleden had je (in Nederland) Hilversum 1, 2 en 3 als populaire radiostations. In de loop der jaren werd de naam ook gewijzigd in Radio 1, 2 en 3. Niks nieuws onder de zon.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Om dezelfde reden dat dit hier van BRT->BRTN->VRT->één/Canvas/Ketnet is geworden zeker. En BRT was zeker niet de eerste naam. Ik zie het probleem niet zo.
Als je je niet wil aanpassen, doe dan gewoon zoals de ouwe van dagen met Brussel-Vlaams (VRT), Brussel-Frans (RTBF).
Vele Nederlanders vinden die naamsverandering maar niks, bovendien heeft dat handenvol geld gekost en dat in tijden dat de Nederlandse Publieke Omroep moet besparen.
De ouden van dagen zouden zelfs nog spreken van Holland 1, Holland 2 en Holland 3. :angel:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Ach, heel veel jaren geleden had je (in Nederland) Hilversum 1, 2 en 3 als populaire radiostations. In de loop der jaren werd de naam ook gewijzigd in Radio 1, 2 en 3. Niks nieuws onder de zon.
Hilversum 3 kreeg 2 keer een naamsverandering: eerst Hilversum 3 dan in 1985 werd het Radio 3 en nu heet het 3 FM.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

In plaats van die naamsverandering zouden ze beter werk van maken om die omroepzuilen af te schaffen want dat is niet meer van deze tijd.
Ik durf te wedden dat Nederland het enige land ter wereld is die zo'n dergelijk systeem hanteert.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

apestaart schreef:In plaats van die naamsverandering zouden ze beter werk van maken om die omroepzuilen af te schaffen want dat is niet meer van deze tijd.
Veel blijft er alvast niet van over... de grotere zijn ondertussen allemaal commercielen stations geworden (met als resultaat dat ze niet meer te bekijken zijn in Belgie).
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

apestaart schreef:In plaats van die naamsverandering zouden ze beter werk van maken om die omroepzuilen af te schaffen want dat is niet meer van deze tijd.
Ik durf te wedden dat Nederland het enige land ter wereld is die zo'n dergelijk systeem hanteert.
Toch is het fascinerend, en het heeft ervoor gezorgd dat Nederland een bijzonder grote verscheidenheid aan tv-programma's had, lang voor alle andere landen. Zeker vanuit Vlaams standpunt is het interessant te zien hoe de Nederlanders hun omroepen de komende tijd zullen laten evolueren. Ik hoop dat het wat wordt, want het laatste decennium vond ik de kwaliteit er toch maar op achteruitgaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gautier schreef:Ik hoop dat het wat wordt, want het laatste decennium vond ik de kwaliteit er toch maar op achteruitgaan.
Net omdat alle commerciele stations weg zijn uit de bestaande zuilen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Niet dat het op die commerciële veel beter is. Gelukkig kan je daar nog vrt en canvas kijken ook.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

r2504 schreef:
Veel blijft er alvast niet van over... de grotere zijn ondertussen allemaal commercielen stations geworden (met als resultaat dat ze niet meer te bekijken zijn in Belgie).
Euh... toch wel. Via satelliet kan je al die commerciële zenders bekijken. Je kan zelfs vanuit België een abo afsluiten bij CanalDigitaal om hier in België te kijken. Ik doe er meteen een linkje bij voor ik in de verdediging moet gaan:
http://www.canaldigitaal.nl/nbu/
Ik kijk zelf af en toe RTL4 of RTL5 of Net5 of SBS6 of Veronica of RTL7.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

De naamswijziging is vooral een reactie op de verschuiving van lineaire tv naar on demand. Programma's van zowel radio als tv zullen een uniforme stempel NPO dragen wat voor meer herkenbaarheid moet zorgen.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Voila, het is zover, de Nederlandse zenders dragen nu de nieuwe namen NPO 1, NPO 2 en NPO 3, ook de logo's zijn licht veranderd het is te zeggen de ruitvorm is gebleven evenals de kleuren maar dragen nu ook de vermelding NPO.
Ook 5 van de 6 radiozenders hebben een andere logo, die hebben ook een ruitvormige logo gekregen, enkel 3 FM behoudt zijn oude logo hetzij met een lichte aanpassing, de naam NPO is ook in dat logo verwerkt
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 639 keer
Bedankt: 395 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

ik had ook begrepen dat de naamswijziging naar NPO1/2/3 was om makkelijker teruggevonden te worden bij zoekacties op google...(tv on demand) Als je nu nederland intikte kreeg je waarschijnlijk veel zaken, die niet met de televisiezenders te maken hadden...
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”