Verhaal:
Vandaag BGC technieker langs geweest voor de overschakeling van Dommel Adsl2 naar BGC Vdsl2.
Hij heeft enkele testjes gedaan en de lijn was slecht, uiteindelijk bleek het probleem aan de binnenbekabeling te zijn van mijn appartementsgebouw (met adsl waren er geen problemen tot nu toe). Hij heeft de Vdsl2 lijn toch aangesloten en zei dat ik een "repair profiel" zal of zou krijgen.
De Bbox3 heeft hij terug genomen, dus heb ik maar nadien mijn Fritzbox 7360 met 06.06 geplaatst (met splitter) en nu ben ik op de 30mbit profiel.
Hij raadde me aan om een nieuwe telefoonkabel van mijn appartement tot beneden in de kelder naar BGC blauwe kast te laten trekken, wat denken jullie ervan? Alvast bedankt!
(Zie afbeeldingen van de Fritzbox 7360 in bijlage.)
Van ADSL2 Naar VDSL2
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Normaal gezien een kabel die in een buis zit word zo maar niet slecht, heeft hij aangegeven wat het probleem zou kunnen zijn op die kabel ?
Heeft hij nagekeken of het al dan niet gemakkelijk is een nieuwe kabel te plaatsen ?
Heeft hij aangegeven wat voort soort kabel het is nu en dewelke je in de plaats moet laten trekken ?
Is het een groot of klein appartementen gebouw ?
Heeft hij je bestaande telefoon prise vervangen door een NTP + splitter geplaatst ?
Is er in jou appartement maar een telefoon prise of meerdere ?
Bizar dat hij de B-box3 terug meenam ........ als hij je toch heeft overgezet naar VDSL ?
Was het een technieker van Belgacom of was het een onderaannemer ?
Heeft hij nagekeken of het al dan niet gemakkelijk is een nieuwe kabel te plaatsen ?
Heeft hij aangegeven wat voort soort kabel het is nu en dewelke je in de plaats moet laten trekken ?
Is het een groot of klein appartementen gebouw ?
Heeft hij je bestaande telefoon prise vervangen door een NTP + splitter geplaatst ?
Is er in jou appartement maar een telefoon prise of meerdere ?
Bizar dat hij de B-box3 terug meenam ........ als hij je toch heeft overgezet naar VDSL ?
Was het een technieker van Belgacom of was het een onderaannemer ?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Op het eerste zicht lijkt er enkel een probleem met de upload.
Je hebt dus een 30/6 provisiong profiel, maar je synct aan 30/4.5, dit is de max upload van je lijn.
Je hebt dus een marginale upload SNR, en dat kan een onstabiele lijn geven, met foutcorrecties en re-syncs ...
Een nieuw stijglijntje tussen de Belgacom intro en jouw appartement zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn?
[Edit]
Heb jij een mogelijkheid om eens een test te doen door de modem beneden aan te sluiten in plaats van de kabel naar boven?
Dan weet je direct of je daar wel goede waarden krijgt.
Je hebt dus een 30/6 provisiong profiel, maar je synct aan 30/4.5, dit is de max upload van je lijn.
Je hebt dus een marginale upload SNR, en dat kan een onstabiele lijn geven, met foutcorrecties en re-syncs ...
Een nieuw stijglijntje tussen de Belgacom intro en jouw appartement zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn?
[Edit]
Heb jij een mogelijkheid om eens een test te doen door de modem beneden aan te sluiten in plaats van de kabel naar boven?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Hij zei dat er mogelijk ergens een aftakking van de lijn is (gewone telefoonkabel denk ik) en dat er genoeg plaats is voor een nieuwe kabel (telefoonkabel met 2 paren), nadien heeft hij een testmodem beneden in de kelder direct aangesloten op de blauwe kast daar was de lijn wel in orde.
Het is een gebouw met 6 appartementen, hij heeft een nieuwe NTP + splitter geplaatst en ik heb meerdere telefoonaansluitingen maar de Bbox3 werd geplaatst op de originele NTP (BGC logo).
Hij nam de Bbox3 terug omdat mijn lijn niet helemaal in orde was en zogezegd "niet klaar", ik zou een nieuwe kabel moeten laten plaatsen en nadien nogmaals BGC bellen om het helemaal in orde te brengen.
Het was een BGC technieker.
Het is een gebouw met 6 appartementen, hij heeft een nieuwe NTP + splitter geplaatst en ik heb meerdere telefoonaansluitingen maar de Bbox3 werd geplaatst op de originele NTP (BGC logo).
Hij nam de Bbox3 terug omdat mijn lijn niet helemaal in orde was en zogezegd "niet klaar", ik zou een nieuwe kabel moeten laten plaatsen en nadien nogmaals BGC bellen om het helemaal in orde te brengen.
Het was een BGC technieker.
Dat ik dat nu meteen aanpas?philippe_d schreef:Een nieuw stijglijntje tussen de Belgacom intro en jouw appartement zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn?
Neen, want daar staat de blauwe kast.philippe_d schreef:Heb jij een mogelijkheid om eens een test te doen door de modem beneden aan te sluiten in plaats van de kabel naar boven?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Moderator
Dan is het toch duidelijk: het probleem zit ergens op de "stijglijn" ...jos123 schreef:Hij zei dat er mogelijk ergens een aftakking van de lijn is (gewone telefoonkabel denk ik) en dat er genoeg plaats is voor een nieuwe kabel (telefoonkabel met 2 paren), nadien heeft hij een testmodem beneden in de kelder direct aangesloten op de blauwe kast daar was de lijn wel in orde.
Kan je wat meer uitleg geven over die meerdere telefoonaansluitingen ???jos123 schreef:Het is een gebouw met 6 appartementen, hij heeft een nieuwe NTP + splitter geplaatst en ik heb meerdere telefoonaansluitingen maar de Bbox3 werd geplaatst op de originele NTP (BGC logo).
Ben je 100% zeker dat de nieuwe NTP op het éérste aftakpunt geplaatst is (op de kabel die van beneden komt), en dat alle andere aansluitingen afgekoppeld zijn?
Misschien moet je toch eens al die telefoonaansluitingen openvijzen en kijken hoe ze met mekaar verbonden zijn?
-
- Elite Poster
Okphilippe_d schreef:Dan is het toch duidelijk: het probleem zit ergens op de "stijglijn" ...
Ja vrij zeker de kabel van de kelder is direct aangesloten op de NTP met BGC logo, op deze NTP zijn ook de rest kabels aangesloten die door de appartement gaat naar verschillende telefoonstekkers zodat ik de fritzbox op alle telefoonstekkers kan verbinden.philippe_d schreef:Ben je 100% zeker dat de nieuwe NTP op het éérste aftakpunt geplaatst is
Duidelijk genoeg

EDIT: Zie foto's
-
- Moderator
Wat ik zie:jos123 schreef:Ja vrij zeker de kabel van de kelder is direct aangesloten op de NTP met BGC logo, op deze NTP zijn ook de rest kabels aangesloten die door de appartement gaat naar verschillende telefoonstekkers zodat ik de fritzbox op alle telefoonstekkers kan verbinden.
Duidelijk genoeg?
- - Er komt een kabel op de zwarte klemmen, die duidelijk geen telefoonkabel is (zien er gewoon 2 electrische draden uit van 1.5 mm2) ?
- Een telefoonkabel (VVT) die aangesloten is op de blauwe klemmen, deze loopt naar de volgende telefoonstekkers?
Koppel die kabel op de bauwe klemmen eens los, en probeer dan je modem eens.
Je kan wel NTP's in cascade monteren, maar dan moet de kabel naar de 2de NTP op de groene klemmen komen.
Als je dan de splitter wegneemt, wordt het signaal doorgelsluisd naar de groene klemmen, en van daaruit naar de volgende NTP ...
-
- Elite Poster
Het zou toch de kabel van de kelder moeten zijn?philippe_d schreef: Er komt een kabel op de zwarte klemmen, die duidelijk geen telefoonkabel is
Klopt!philippe_d schreef: Een telefoonkabel (VVT) die aangesloten is op de blauwe klemmen, deze loopt naar de volgende telefoonstekkers?
Volgens die technieker moeste het juist wel op de blauwe klemmen?!philippe_d schreef:Dat is helemaal verkeerd. Er mag op de blauwe klemmen geen kabel aangesloten worden, als je op deze NTP jouw modem aansluit. Want dan heb je een "stub" (en zeker als er daarachter nog vertakkingen zijn).
Nieuwe waarden zonder die VVT op de blauwe klemmen, Philippe gij zijt een genie!!!philippe_d schreef:Koppel die kabel op de bauwe klemmen eens los, en probeer dan je modem eens.
-
- Elite Poster
Kort samengevat:
Als er geen VVT op klemmen zijn of als ik de VVT kabel op de groene klemmen plaats zijn dan lijkt het goed (ik merk ook nu dat "bitswap off" is bij upload, geen idee of dat goed is). Als de VVT op de blauwe klemmen zijn dan werkt het niet goed!
Probleem voorkomt nu alleen als ik de fritzbox op een andere telefoonstekker plaats (daar gebruik ik mijn eigen splitter (met symbool van een telefoon icoontje erop) en niet van BGC omdat het niet past).
Als er geen VVT op klemmen zijn of als ik de VVT kabel op de groene klemmen plaats zijn dan lijkt het goed (ik merk ook nu dat "bitswap off" is bij upload, geen idee of dat goed is). Als de VVT op de blauwe klemmen zijn dan werkt het niet goed!
Probleem voorkomt nu alleen als ik de fritzbox op een andere telefoonstekker plaats (daar gebruik ik mijn eigen splitter (met symbool van een telefoon icoontje erop) en niet van BGC omdat het niet past).
-
- Premium Member
Al de draden die zijn gekoppeld via het groene blokje moet je geen splitter meer opsteken, alles wat aan het groene blokje zit is reeds gefilterd !!jos123 schreef:Probleem voorkomt nu alleen als ik de fritzbox op een andere telefoonstekker plaats (daar gebruik ik mijn eigen splitter
(met symbool van een telefoon icoontje erop) en niet van BGC omdat het niet past).
Er mag voor VDSL maar een splitter zijn en dit op de NTP, al de andere stopkontakten met apparatuur moet aan het groene blokje hangen !
Enkel de VDSL modem plug je in de speciale splitter !
In elk geval indien dat de fout was, voor de technieker 0 op 10 en een "sjot" in zijn achterwerk

Dit is inderdaad telefoondraad, beter gekend als "Polyvinyl" draad, word veel gebruikt in appartements gebouwen.philippe_d schreef: Er komt een kabel op de zwarte klemmen, die duidelijk geen telefoonkabel is
Waarom ? neemt veel minder plaats in dan een VVT 2 paar of UTP kabel.
Op de foto kan je ook een tweede soort polyvinyl zien die doorloopt zijnde wit/rood en zwart/oranje .... zwart/oranje is dan een reserve
paar "normaal gezien".
VB: ik heb een gebouw van 10 verdiepen en per verdiep 2 appartementen en van elke verdiep/appartement een buis naar de introdoos
van Belgacom dat zou verspilling zijn ....
Er werd maar een buis geplaatst die alle verdiepingen deed, op elke verdieping werd er dan 2 vertakkingen gedaan voor de 2 appartementen.
Dus in een buis 20 polyvinyl wit/rood voor de 20 appartementen ook nog eens 10 reserve polyvinyl zwart/oranje.
De reserve polyvinyl zwart/oranje had geen aftakking per verdiep maar werd tot de het hoogste verdieping getrokken en daar als reserve gelaten
zonder onderbreking ! In dit geval dus 20 + 10 = 30 polyvinyl door een buis getrokken vanaf de intro doos ....
Dus de eerste aftakking was:
gelijkvloers = 2 paar polyvinyl wit/rood voor 2 appartementen (daar ging dan verder naar boven 18 paar rood/wit en 10 paar zwart/oranje)
1 ste verdiep = 2 paar polyvinyl wit/rood voor 2 appartementen (daar ging dan verder naar boven 16 paar rood/wit en 10 paar zwart/oranje)
2 de verdiep = 2 paar polyvinyl wit/rood voor 2 appartementen (daar ging dan verder naar boven 14 paar rood/wit en 10 paar zwart/oranje)
enz . enz ....
10 de verdiep = 2 laatste paar polyvinyl wit/rood voor 2 appartementen (de 10 paar zwart/oranje werden er als reserve gelaten) !
Stel nu dat op het 7de verdiep er 3 lijnen moesten zijn, wel dan gebruikte je 2 paar uit de reserve.
Je trok dan tussen het 10de en 7de verdiep 2 reserve paren terug en trok ze dan binnen in het appartement op het 7de !
Op dat moment dat appartement 1 paar wit/rood en 2 paar zwart/oranje .... en heb je nog 8 reserve paren over op het 10 verdiep !
Vroeger werd dit gratis gedaan door de RTT/Belgacom + elk appartement telefoonprise plaatsen "de aannemers wisten dat maar al te goed" !
Zoals je zo mooi kan schrijven "de stijglijn" van beneden naar boven was het werk van de aannemer om de buizen te plaatsen.
Ook wel gekend als stijgkolom, verticale kolom of technische kolom ....
Voor toegang tot die kolom was het ofwel achter een deurtje/deur in de gang of traphal of in de prise van het appartement.
Ik ken buizen waar je niks meer door zal krijgen omdat het bomvol zit.
Kijk maar naar de foto van @jos123 we spreken hier van een klein appartements gebouw en het zit al vol met allerlei soorten kabels.
Trek daar maar eens een nieuwe draad door

PS: die Polyvinyl draad word ook gebruikt om verbindingen te maken in KVD/LDC/Verdelers enz....
PS: er zijn natuurlijk nog andere toepassingen gebruikt voor hele grote appartements gebouwen of grote winkelcentra !
PS: sommige aanemers deden hun goesting hoe ze de buizen plaatste....
PS: als alles mooie in de buizen zit en goed getrokken, zal je normaal gezien nooit problemen hebben met deze draden !
-
- Elite Poster
Ik gebruik de Fritzbox als VDSL modem (de Bbox3 heeft hij teruggenomen) en heb alleen internet van BGC (dus geen telefonie), de VVT kabel is nu op de groene klemmen op de éérste NTP (BGC logo) en de fritz is aangesloten op een andere telefoonstekker. in dat geval (zie foto) krijg ik 4.5 upload ipv 6.
Indien ik de fritz direct op de éérste NTP aansluit dan is de upload 6 (in orde?).
Indien ik niet gebruik maak van de éérste NTP moet ik alsnog een DSL splitter gebruiken? voor mijn fritz?
Indien ik de fritz direct op de éérste NTP aansluit dan is de upload 6 (in orde?).
Indien ik niet gebruik maak van de éérste NTP moet ik alsnog een DSL splitter gebruiken? voor mijn fritz?
-
- Moderator
Bedankt voor het compliment, maar er zijn andere Forum gebruikers die daar anders over denkenjos123 schreef:Nieuwe waarden zonder die VVT op de blauwe klemmen, Philippe gij zijt een genie!!!

Met respect voor de Belgacom techniekers, de meesten doen een goede job, maar deze had het dus verkeerd.jos123 schreef:Volgens die technieker moeste het juist wel op de blauwe klemmen?!philippe_d schreef:Dat is helemaal verkeerd. Er mag op de blauwe klemmen geen kabel aangesloten worden, als je op deze NTP jouw modem aansluit. Want dan heb je een "stub" (en zeker als er daarachter nog vertakkingen zijn).
Hij zegt dat er "vertakkingen" zijn, maar hij heeft zelf voor zo'n vertakking gezorgd, door een kabel aan te sluiten op de blauwe klemmen.
Dit mag alleen als je de modem op deze kabel aansluit, maar als er reeds een modem op deze NTP aangesloten is, mag er niets meer op de blauwe klemmen (het is of of).
Zoals verwachtjos123 schreef:Als er geen VVT op klemmen zijn of als ik de VVT kabel op de groene klemmen plaats zijn dan lijkt het goed (ik merk ook nu dat "bitswap off" is bij upload, geen idee of dat goed is). Als de VVT op de blauwe klemmen zijn dan werkt het niet goed!
Dat is een fundamenteel probleem. Je wilt de flexibiliteit hebben om je FritzBox op eender welk telefooncontact aan te sluiten, en dat gaat zomaar niet. Waarom wil je dat?jos123 schreef:Probleem voorkomt nu alleen als ik de fritzbox op een andere telefoonstekker plaats (daar gebruik ik mijn eigen splitter (met symbool van een telefoon icoontje erop) en niet van BGC omdat het niet past).
Als je de modem toch wil aansluiten op het 2de telefooncontact:
- VVT kabel vanaf NTP op de groene klem, splitter eruit.
- Op het 2de telefooncontact mag er géén verdere vertakking meer zijn (anders krijg je weer hetzelfde probleem
- Gebruik hier eventueel de Belgacom "Adaptor 5-6"dede 5-6 adapter, waarop je de VDSL splitter kan plaatsen. Een oude ADSL splitter mag je niet gebruiken voor VDSL2.
- Indien je geen vaste lijn hebt, kan je de modem hier aansluiten zonder splitter
- Ideaal is hier een 2de NTP (waar je de doorverbinding naar het 3de telefooncontact kan maken) ...
-
- Elite Poster
Is al gebeurd.philippe_d schreef:VVT kabel vanaf NTP op de groene klem, splitter eruit.
Dat gaat dus de volgende stap zijn denk ikphilippe_d schreef:Op het 2de telefooncontact mag er géén verdere vertakking meer zijn

Dat is bij mij het geval, dus geen splitter nodig...philippe_d schreef:Indien je geen vaste lijn hebt, kan je de modem hier aansluiten zonder splitter
Dus op welke kleur klemmen moet ik de paar die van de 1ste splitter komt verbinden?philippe_d schreef:Ideaal is hier een 2de NTP (waar je de doorverbinding naar het 3de telefooncontact kan maken) ...
-
- Moderator
Dat komt omdat je heel waarschijnlijk nog aftakkingen hebt.jos123 schreef:Ik gebruik de Fritzbox als VDSL modem (de Bbox3 heeft hij teruggenomen) en heb alleen internet van BGC (dus geen telefonie), de VVT kabel is nu op de groene klemmen op de éérste NTP (BGC logo) en de fritz is aangesloten op een andere telefoonstekker. in dat geval (zie foto) krijg ik 4.5 upload ipv 6.
Je zal dus alle telefoonaansluitingen moeten openvijzen en controleren

Als je de modem aansluit op het 2de stopcontact (dus op de VTT die van de NTP komt), en er zijn geen verdere aftakkingen, dat zal het werken.
Op de zwarte klemmenjos123 schreef:Dus op welke kleur klemmen moet ik de paar die van de 1ste splitter komt verbinden?philippe_d schreef:Ideaal is hier een 2de NTP (waar je de doorverbinding naar het 3de telefooncontact kan maken) ...
-
- Elite Poster
Dus alle andere telefoonaansluitingen openvijzen (behalve 1 natuurlijkphilippe_d schreef:Dat komt omdat je heel waarschijnlijk nog aftakkingen hebt.
Je zal dus alle telefoonaansluitingen moeten openvijzen en controleren.

Vrij duidelijkphilippe_d schreef:Op de zwarte klemmen

Nog een geluk dat ik mijn verhaal hier op userbase (met speciaal dank aan Philippe) heb gepost, anders had het veel geld en miserie gekost!!

EDIT:
Zie foto's, ik veronderstel dat ik daar de kabel moet losmaken?
-
- Moderator
Daarvoor dient Userbase: users die mekaar (proberen) te helpenjos123 schreef: Nog een geluk dat ik mijn verhaal hier op userbase heb gepost, anders had het veel geld en miserie gekost!!

Kijk eens aan: je hebt jouw probleem gelokaliseerd.jos123 schreef:Zie foto's, ik veronderstel dat ik daar de kabel moet losmaken?
Dat doosje blijkt dus nog een 5-tal verdere aftakkingen te hebben

Het telefooncontact rechts op de foto lijkt me ook een (2de) NTP te zijn.
Gezien het kabeltje naar deze NTP twee paar bevat kan je gerust het volgende doen:
NTP:
- Verbind één paar met de groene klemmen (vb blauw+wit) , en het andere paar met de zwarte klemmen (lichtblauw+paars)
CONTACTDOOS:
- Maak de VVT die van beneden komt los, en verbindt die met het lichtblauw+paarse paar van NTP2 ...
- Verbind de rest van binnenbekabeling met het blauw+witte paar (zoals het nu is).
-
- Premium Member
Amai nu zien we alles .... weer eens een gerenoveerd appartement, zo iets kwam ik aan de lopende meter tegen ....
Wat ik zou gedaan hebben in de plaats van die technieker:
1- een test in het appartement met enkel de polyvinyl wit/rood gekoppeld op het zwarte blokje, ben er dan 100% percent dat er geen
fout is met de modem gekoppeld aan de splitter.
2 - zou dan gewoon een vraag zijn, waar moet de modem staan ? want volgens mij zijn er in het appartement 5 bijkomende telefoon prise ?
3 - als jij zou zeggen prise 2, dan zou ik alles open vijzen en zien dat ik een paar tot aan die 2de prise krijg !
En dat paar overal doorzetten met "scotch locks" want dat is het beste, en al derest los gekoppeld laten !
Wie geen "scotch locks" heeft kan anders:
a - draden in een gedraaid met krimp-mof rond.
b - of in een gedraaid en plakband rond zoals foto.
c - met suikertjes.
In elk geval ieder doet het met de wapens die hij heeft zelfs al ben ik niet altijd daar voorstander van !
Dus zou het dit worden:
eerst wit/rode polyvinyl verbinden met wit blauw, = dat kabeltje met nageltjes vastgezet (geen prise aan koppelen !!!)
In die tussendoos (niet van Belgacom) dan wit/blauw doorverbinden met de wit/blauwe van de kabel die naar de 2de prise gaat.
en alle andere wit/blauwe los laten en deze ook isoleren !!
2de prise zet ik de NTP + splitter en daar koppel ik wit/blauw op het zwarte blokje van de NTP en daar terug testen doen.
Achter de b-box3 je Fritzbox dan koppelen ....
De eerste standaard prise zou ik toedoen met een oude afdekplaat of oude telefoonprise (maar geen draden aan verbonden) !!
En ja ik weet het .... normaal gezien moet daar een NTP staan
Ik bekijk dat gewoon vanuit een standpunt van mij en zoals ik het als technieker zou hebben opgelost en vooral zo weinig mogelijk
storingen achter mijn rug, je kan dit zien dat het paar van aan de blauwe doos van Belgacom in een stuk is geplaatst tot aan de 2de prise !
Wat @philippe_d voorstelt is in elk geval ook te doen en het zal ook werken zonder problemen ....
@philippe_d zou een "zeer" goede technieker zijn, in elk geval, beter dan die dat er is langs geweest !
Wat ik zou gedaan hebben in de plaats van die technieker:
1- een test in het appartement met enkel de polyvinyl wit/rood gekoppeld op het zwarte blokje, ben er dan 100% percent dat er geen
2 - zou dan gewoon een vraag zijn, waar moet de modem staan ? want volgens mij zijn er in het appartement 5 bijkomende telefoon prise ?
3 - als jij zou zeggen prise 2, dan zou ik alles open vijzen en zien dat ik een paar tot aan die 2de prise krijg !
En dat paar overal doorzetten met "scotch locks" want dat is het beste, en al derest los gekoppeld laten !
Wie geen "scotch locks" heeft kan anders:
a - draden in een gedraaid met krimp-mof rond.
b - of in een gedraaid en plakband rond zoals foto.
c - met suikertjes.
In elk geval ieder doet het met de wapens die hij heeft zelfs al ben ik niet altijd daar voorstander van !
Dus zou het dit worden:
eerst wit/rode polyvinyl verbinden met wit blauw, = dat kabeltje met nageltjes vastgezet (geen prise aan koppelen !!!)
In die tussendoos (niet van Belgacom) dan wit/blauw doorverbinden met de wit/blauwe van de kabel die naar de 2de prise gaat.
en alle andere wit/blauwe los laten en deze ook isoleren !!
2de prise zet ik de NTP + splitter en daar koppel ik wit/blauw op het zwarte blokje van de NTP en daar terug testen doen.
Achter de b-box3 je Fritzbox dan koppelen ....
De eerste standaard prise zou ik toedoen met een oude afdekplaat of oude telefoonprise (maar geen draden aan verbonden) !!
En ja ik weet het .... normaal gezien moet daar een NTP staan

Ik bekijk dat gewoon vanuit een standpunt van mij en zoals ik het als technieker zou hebben opgelost en vooral zo weinig mogelijk
storingen achter mijn rug, je kan dit zien dat het paar van aan de blauwe doos van Belgacom in een stuk is geplaatst tot aan de 2de prise !
Wat @philippe_d voorstelt is in elk geval ook te doen en het zal ook werken zonder problemen ....
@philippe_d zou een "zeer" goede technieker zijn, in elk geval, beter dan die dat er is langs geweest !
-
- Elite Poster
De NTP op de foto is de eerste originele in mijn appartement waar de zwarte blokjes bezet zijn door de kabel die van de kelder komt, dus ik stel voor zoals Bssoft zegt om de rest 4 van de 5 aftakkingen van blauw+wit te ontbinden? Ik moet nog wel weten welke buisje de gewenste telefoonstekker is?philippe_d schreef:Het telefooncontact rechts op de foto lijkt me ook een (2de) NTP te zijn.
Dat heeft hij helaas niet gedaan.Bssoft schreef:1- een test in het appartement met enkel de polyvinyl wit/rood gekoppeld op het zwarte blokje, ben er dan 100% percent dat er geen
In de living, en ja 5 bijkomende telefoon priseBssoft schreef:2 - zou dan gewoon een vraag zijn, waar moet de modem staan ? want volgens mij zijn er in het appartement 5 bijkomende telefoon prise ?

Die blauwe+wit kabel loopt naar elke prise van het appartement.Bssoft schreef:3 - als jij zou zeggen prise 2, dan zou ik alles open vijzen en zien dat ik een paar tot aan die 2de prise krijg !
De blauwe+wit paar zit al op de groene klemmen van de NTP?Bssoft schreef:Dus zou het dit worden:
Inderdaad direct van de kelder in een grote buis met de andere kabels van de buren naar de NTP in het appartement .Bssoft schreef:je kan dit zien dat het paar van aan de blauwe doos van Belgacom in een stuk is geplaatst tot aan de 2de prise !
Dat heb ik intussen ook gemerktBssoft schreef:@philippe_d zou een "zeer" goede technieker zijn, in elk geval, beter dan die dat er is langs geweest !

-
- Elite Poster
Even een update:
Heb de ene kabel afgezonderd van de rest (zie foto), fritzbox is aangesloten op de gewone telefoonstekker zonder splitter, en de resultaten zijn prima
Echt bedankt iedereen!
Heb de ene kabel afgezonderd van de rest (zie foto), fritzbox is aangesloten op de gewone telefoonstekker zonder splitter, en de resultaten zijn prima

Echt bedankt iedereen!
-
- Moderator
Mijn laatste advies:
- nu alles gerust laten, en vooral niet teveel meer de modem van stopcontact wisselen.
- dan kan DLM rustig zijn werk doen, binnen enkele weken zit je op 50/6, en met een beetje geluk later ook nog op 70/6
- nu alles gerust laten, en vooral niet teveel meer de modem van stopcontact wisselen.
- dan kan DLM rustig zijn werk doen, binnen enkele weken zit je op 50/6, en met een beetje geluk later ook nog op 70/6

-
- Elite Poster
Nu dat het probleem opgelost is laat ik zeker alles met rust
!
Eens ik op de 50/6 zit kan het gebeuren dat ik terugval naar de 30/6 bij een reboot van de modem bv?
EDIT: @philippe zie in bijlage spectrum zoals gevraagd op PM kan geen bijlages posten met PM.
Een kleine uitleg aub
?

Eens ik op de 50/6 zit kan het gebeuren dat ik terugval naar de 30/6 bij een reboot van de modem bv?
EDIT: @philippe zie in bijlage spectrum zoals gevraagd op PM kan geen bijlages posten met PM.
Een kleine uitleg aub

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
Na een reboot van de modem ga je uw DLM profiel niet verliezen.
Als je dit enkele malen achtereen in een korte tijdspanne doet, dan heb je wel kans van terug te vallen,
omdat dit door de DLM kan aanzien worden als een fout op je lijn
Als je dit enkele malen achtereen in een korte tijdspanne doet, dan heb je wel kans van terug te vallen,
omdat dit door de DLM kan aanzien worden als een fout op je lijn
-
- Moderator
Ik ben geen VDSL specialist, veel uitleg kan ik niet geven.jos123 schreef:EDIT: @philippe zie in bijlage spectrum zoals gevraagd.
Een kleine uitleg aub?
Misschien toch wel volgende puntjes (zie cijfertjes in de grafiek):
- Bij een "ideale" lijn zal de SNR geen onregelmatigheden vertonen bij bepaalde frequenties. De ruis stijgt wel met hogere frequenties, dus de SNR zal dalen bij hogere frequenties. Een beetje zoals de rode stippelijn (1) hieronder.
- Je ziet wel een heel grote ruis (2) tussen 256 en 512 (en dus ook een lage download). Bij sommige lijnen zie je dit niet. Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt door overspraak van ADSL2+ lijnen in jouw omgeving.
- Gezien je nog op 30 mbps synct, wordt de beschikbare brandbreedte niet volledig benut. Wanneer je download gaat stijgen naar 50 mbps (of 70 mbps), zal de blauwe oppervlakte (3) groter worden ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 156 keer
De "bump" bij 2 word veroorzaakt door een beperking op het VDSL2 signaal om ADSL(2) niet te storen en die beperking loopt tot 2.2 Mhz.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Elite Poster
Na 2.5 dagen 30 seconden geen internet met de Fritzbox:
Is dit normaal?27.06.14 11:31:50 Internet connection established successfully. IP address: 87.66.xxx.xxx, DNS server: 195.238.2.22 and 195.238.2.21, Gateway: 109.134.128.1, Broadband PoP: MSR03BKC5-H101L0911L007V
27.06.14 11:31:45 DSL is available (DSL synchronization exists with 30079/6048 kbit/s).
27.06.14 11:31:09 Timeout during PPP negotiation.
27.06.14 11:31:09 Internet connection cleared.
27.06.14 11:31:04 DSL not responding (no DSL synchronization).
25.06.14 00:29:24 Filter list of the web sites banned by the BPjM has been updated successfully.
25.06.14 00:27:49 Internet connection established successfully. IP address: 87.64.xxx.xx, DNS server: 195.238.2.22 and 195.238.2.21, Gateway: 109.134.128.1, Broadband PoP: MSR03BKC5-H101L0911L007V
25.06.14 00:27:44 DSL is available (DSL synchronization exists with 30079/6048 kbit/s).
-
- Moderator
Neen (tenzij je uw modem weer eens verplaatst hebt) 
Dit is een korte re-sync, kan eens gebeuren.
Je zal wel om de 96 uur (4 dagen) een korte PPPoE re-conncet hebben, maar dan valt je sync niet weg.
PS. Ik zie dat je IPv6 nog niet hebt geactiveerd ...

Dit is een korte re-sync, kan eens gebeuren.
Je zal wel om de 96 uur (4 dagen) een korte PPPoE re-conncet hebben, maar dan valt je sync niet weg.
PS. Ik zie dat je IPv6 nog niet hebt geactiveerd ...
-
- Elite Poster
Ok, dat het niet constant gebeurt of ik zal nooit aan 50/6 gerakenphilippe_d schreef:Dit is een korte re-sync, kan eens gebeuren.

Inderdaad, welke optie moet ik pakken? De 1ste (Recommended)? Wat zijn de grote voordelen?philippe_d schreef:PS. Ik zie dat je IPv6 nog niet hebt geactiveerd ...
-
- Moderator
1) inderaad, optie 1 (dual stack)
2) voordeel is dat je ook websites kan bezoeken die alléén via IPv6 bereikbaar zijn (wat in de toekomst maar zal groeien)
2) voordeel is dat je ook websites kan bezoeken die alléén via IPv6 bereikbaar zijn (wat in de toekomst maar zal groeien)