Vaste telefonie bij Belgacom? - Zelfstandige

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Coversyl
Starter
Starter

Beste forumleden,

Graag had ik jullie advies en ervaring omtrent volgende probleem.

Ik heb recent een praktijk overgenomen waar een bestaand telefoonsysteem staat van Belgacom, met 3 forum 525, centrale en de hele hoop. Hun factuur loopt echter de spuigaten uit (470€ per 2 maanden) voor simpele telefonie (2 lijnen) en internet. Het eigen verbruik is eerder beperkt aangezien ik eerder opgebeld wordt dan dat ik moet bellen.

Wat hebben we nodig:

Opsplitsing van de huidige opstelling (doorschakelen, dus Forum-toestellen zijn geen vereiste)

- 1 telefoonlijn + internet
Mogelijkheid tot antwoordapparaat voor 's nachts en doorschakelen GSM voor huisbezoeken

- 1 telefoonlijn + fax

Dit zou toch mogelijk moeten zijn met een veel lagere factuur dan dat we nu betalen?

Of zou het interessanter zijn om naar Telenet over te stappen met een fluo abonnement? Of iets anders? Is antwoordapparaat en doorschakelen dan wel mogelijk? Ook daar krijgen we niet gericht antwoord...

We willen dit graag zo snel mogelijk aanpassen, maar we worden door verschillende belgacomkanalen van het kastje naar de muur gestuurd. In 2 verschillende belgacom telecenters verschillende uitleg en voorstellen, de techniekers weten ook van niets. We hebben al voorstellen gekregen om 2 nieuwe analoge lijnen te laten leggen, de ISDN lijn af te schaffen. Om een nieuwe centrale te plaatsen, om nieuwe telefoontoestellen twv 1600€/stuk (??) te plaatsen. Maar niks dat ons daadwerkelijk van de veel te dure factuur afhelpt.

Indien gewenst kan ik via pm de huidige factuurdetails eens doorgeven.

Graag jullie advies
nolfie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Met twee analoge lijnen zal je niet voldoende hebben als je twee telefoonlijnen en een faxlijn nodig hebt.

goedkoopste oplossing bij Belgacom zou zijn van drie analoge lijnen te nemen samen met een internetabonnement. Aan die telefoonlijnen hang je dan een telefoontoestel naar keuze. Doorschakelen naar een gsm kan je vanop elke analoge lijn en ook een voicemail kan je laten activeren op een vaste lijn.

Andere mogelijkheid is via VOIP werken, maar er zijn hier andere forumleden die dat beter kunnen uitleggen...
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Een ISDN lijn is - voor dezelfde kost - nog altijd flexibeler dan 2 analoge lijnen:
  • * Je kan er 3 nummers op zetten: faxnummer, privénummer, praktijknummer.
    * Je kan de 2 lijnen gebruiken om te bellen (bij analoog blijft je fax lijn voorbehouden voor de fax)
Ik zou dus mijn ISDN voorlopig houden.

Ik zou de Forum, en bijhorende toestellen buiten gooien. Je betaalt je rot aan Belgacom, alléén al aan huurgelden.
Ik zou de Forum centrale vervangen door een FritzBox.
- op één van de analoge poorten van de FritzBox sluit je het faxtoestel aan.
- als telefoontoestellen kan je gewone DECT toestellen gebruiken (FritzFon, of Siemens DECT). De FritzBox heeft een ingebouwd DECT basis station, je moet dus alleen de handsets kopen (max. 6).
- De FritzBox heeft ingebouwde antwoordapparaten en ook doodschakelmogelijkheden.

Kostprijs:
- Internet + ISDN zal rond de 70€ per maand zijn.
- Eenmalige kost (FritzBox + enkele DECTs) rond de 300€.

Je kan nog kijken voor verdere besparingen, zoals:
- overgaan naar één analoge lijn (internet + fax), de 2de lijn porteren naar een VoIP provider. Besparing ca €20 per maand
- of volledig op Internet zonder vaste lijn, en alles overzetten op VoIP
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nolfie
Pro Member
Pro Member

De ISDN behouden zou ik toch niet doen, vermits Belgacom volop bezig is om de ISDN-lijnen uit z'n netwerk te halen. In veel gevallen moet de klant dan overschakelen op twee analoge lijnen.
Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat is niet waar. Klanten met ISDN-lijnen worden overgeschakeld op ISDNoIP.
Coversyl
Starter
Starter

Bedankt voor de snelle reacties.

Volgens mij hebben we op dit ogenblik al voip op de ISDN-lijn, ze zijn dit enkele maanden geleden zo komen installeren. Dus dat beter behouden? Geen nut om over te schakelen naar Telenet ofzo?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

In principe kan een "Ligne SIP Entreprise" (vanaf 5,99€/maand) van OVH wat de topic starter vraagt ...
Hosted PABX inbegrepen.
Aangezien de opzegtermijn bij OVH slechts één maand bedraagt, is het natuurlijk altijd mogelijk om voor een fractie van de huidige prijs eens te proberen of het werkelijk aan de vereisten voldoet. En dit zonder iets te veranderen aan de huidige setup/configuratie.
Indien ja, dan kunnen de huidige nummers geporteerd worden naar OVH.
Indien nee, dan kan men verder zoeken naar een andere oplossing (en die zijn er ook).
Coversyl schreef:Volgens mij hebben we op dit ogenblik al voip op de ISDN-lijn, ze zijn dit enkele maanden geleden zo komen installeren.
Uiteindelijk zal ook bij Belgacom alles naar IP gaan. Zoals nu allicht al bij jou de ISDN over IP draait.
De vraag is of men als klant handen vol geld blijft ophoesten voor die oude vertrouwde technologie...
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Heeft OVH een belgische site of op z'n minst nederlandstalig?

ik ben helemaal niet zo goed met frans;-)

en snap de producten ni zo goed...;
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

@dommelgebruiker
Men kan in diverse talen inloggen bij OVH.
Men kan uiteraard ook een eigen IP PBX plaatsen (zoals een Fritz!, raspbx, etc).
Men kan uiteraard ook gewoon bij Belgacom blijven. :mrgreen:
Buiten OVH zijn er, uiteraard, nog diverse VoIP providers.

Zelf ben ik nog altijd héél tevreden dat ik mijn Belgacom ISDN lijnen destijds allemaal buitengegooid heb.
Meer. Achteraf bekeken had ik dat eigenlijk véél vroeger moeten doen.
Maar ja, een mens doet dat niet zo snel hé: iets buiten gooien dat eigenlijk goed werkt.
En al zeker niet indien er op het internet negatieve tot ronduit horrorverhalen circuleren.
OVH_login.png
(8.38 KiB) 14 keer gedownload
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Een centrale Forum 500 reeks kan inderdaad heel duur zijn, is dan ook met al zijn opties een High-End telefooncentrale !

Nu moet je wel uitkijken voor je contract dat je dat zo maar kan opzeggen = PABX centrale + toestellen ?
Wat je ook niet verteld, "normaal" gezien heeft een basis ISDN 2 telefoonnummers en veronderstel dat je die wil behouden ?

Het "simpelste" is wat je zelf aangeeft:
1 analoge lijn met:
optie antwoordapparaat (of een telefoon toestel waar een antwoordapparaat is ingebouwd)
optie door schakelen
optie inkomend nummer herkenning ?
optie in telefoongids ?
vergeet niet voor sommige opties moet je ook extra betalen !

2de analoge lijn enkel voor je fax (kan je ook mee bellen indien nodig !)

VDSL (internet) op een van die 2 lijnnummers, kijk op je factuur op welk telefoonnummer het gefactureerd word !!

Met deze gedachte moet je starten en prijzen vergelijken indien nodig .... en kan er verder gepraat worden !
nolfie
Pro Member
Pro Member

Lord Utopia schreef:Dat is niet waar. Klanten met ISDN-lijnen worden overgeschakeld op ISDNoIP.
Niet altijd. Hangt er vanaf of dit noodzakelijk is. Dit is meestal voor telefooncentrales en nummerreeksen. Voor een twintig met daarachter twee analoge toestellen zal dit niet gedaan worden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”