Pagina 1 van 1

OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 13:56
door freakske_b
Sinds 5 mei 2014 maakt OVH bij mij gebruik van een andere codec.

Vroeger was dat codec G.711 en had ik een zeer goede geluidskwaliteit.
Nu gebruikt mijn Fritzbox de G.729a en nu trekt het geluid op niets. Deze gebruikt bij benadering maar 1/3 van de bandbreedte van de G.711 en dat is duidelijk te horen.

- Zijn er nog OVH gebruikers die merken dat ze van codec zijn veranderd?
- Ik zou in mijn Fritz willen aanduiden om ENKEL de G.711 te gebruiken, maar ik vind daar nergens een mogelijkheid toe.

OVH ondersteund zowel de G.711 als de G.729a/b codec (http://www.ovhtelecom.fr/telephonie/for ... hnique.xml)

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 14:30
door philippe_d
In de FritzBox zelf is er geen zo'n instelling via de web interface.
Vroeger was dat wel zo, en kon je 3 niveaus kiezen.

Maar is er geen optie via de klantentool van OVH om de Codec te wijzigen?

PS
Je zou het eventueel wel kunnen doen via een manuele ingreep in de config file
VOIP.CFG

origineel staat er:
  • use_audiocodecs = no;
    audiocodecs = "PCMA", "PCMU", "G726-32";
je zou het bijvoorbeeld kunnen wijzigen in:
  • audiocodecs="G726-32", "G726-40", "G726-24", "G729", "G723", "PCMA", "PCMU";
    use_audiocodecs = yes;

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 14:47
door brubbel
Je kan dat kiezen op de website:

Téléphone - Codecs - Modifier
Codecs de la ligne
Choisissez un ordre de priorité pour vos codecs :

g729, g711
g711
g711, g729
g722, g729, g711
g722, g711, g729

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 15:35
door freakske_b
Ik heb gekozen voor de oplossing van Brubbel :-D Ik verkies de G711.

Allemaal bedankt voor de input!

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 15:57
door ubremoved_15739
Ik gebruik ook exclusief codec G.711 bij OVH.
Al de huidige vaste internetverbindingen beschikken immers over genoeg bandbreedte.
Dus ik zie geen reden om genoegen te nemen met een kwalitatief mindere codec.
Mijn gesprekken via OVH zijn dan ook altijd kwalitatief zeer goed.

[off topic]
Voor WeePee en betamax clonen selecteer ik eveneens exclusief codec G.711.
Ook deze gesprekken zijn kwalitatief zeer goed.
Ik heb zo'n een vermoeden dat de hier op Userbase gerapporteerde kwaliteitsissues met VoIP zéér vaak hun oorsprong vinden in het gebruik van een kwalitatief mindere codec...
[/off topic]

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 16:08
door liegebeestig
Offtopic ivm OVH / Ontopic ivm codecs:
Eternum, waar kan je precies codecs instellen bij Weepee en vooral bij Betamax? Ik dacht dat het bij die laatste zelfs niet kon.

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 16:44
door ubremoved_15739
@ liegebeestig

Heel eenvoudig: ik configureer mijn SIP devices zodanig dat mijn SIP devices enkel en alleen G.711 ondersteunen. 8)
Ik laat de "fallback" naar een andere codec simpelweg niet toe!
Dus ieder gesprek zal gemaakt worden met codec G.711.
Dit levert in de praktijk nooit een probleem op aangezien OVH, WeePee en ook de betamax clonen allen codec G.711 ondersteunen.

=======================================================================
Vroeger heb ik uitgebreid geëxperimenteerd met de prioriteit van de codecs.
Dit leverde absoluut niet het gewenste resultaat op.
Ook niet voor de duurdere VoIP providers zoals WeePee.

In dat opzicht ben ik van mening dat wat Philippe in een voorgaand bericht voorstelt (zeer veel codecs) ongetwijfeld zal leiden tot gesprekken waar een kwalitatief mindere codec gebruikt zal worden.
Net omwille van het feit dat men dit in de configuratie toelaat!
Zij het dat dit niet altijd het geval zal zijn en mogelijks zelfs tot een veelvoudig gebruik van codec G.711 kan leiden.
Wisselvalligheid (of noem het "flexibiliteit") in het gebruik van codecs kan in zulke configuratie én zal ook optreden.

Indien je wat zoekt hier op Userbase zal je nog wel wat geëxperimenteer van mij terugvinden ivm VoIP, codec, sniffen op 't netwerk, Wireshark, G.711, G.722, WeePee waarbij een end-to-end G.722 gesprek niet mogelijk blijkt te zijn, etc :wink:

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 16:52
door wied
betamax geeft eveneens de raad om codec 711 te gebruiken:

https://www.freevoipdeal.com/en/sip

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 17:02
door liegebeestig
OK, maar in de fritzbox user interface kan je dat dus niet instellen....

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 17:19
door ubremoved_15739
@ wied
Inderdaad.
Doch intuïtief kiezen mensen nog al eens voor de codec "met het hoogste getal": G.729.
Maar dat is kwalitatief zeer zeker niet de beste codec indien je voldoende bandbreedte hebt...
En de VoIP providers kiezen ook "nog al eens" voor een codec die minder bandbreedte vraagt, indien je configuratie het toelaat, ...
fvd_codec.png
fvd_codec.png (6.97 KiB) 1238 keer bekeken
Toevallig heb ik gisteren via FreeVoipDeal meer dan 2 uur en half met iemand aan de lijn gehangen (GSM) in perfecte kwaliteit voor minder dan €0,80. Het kan dus wel degelijk via een betamax cloon. 8)

@ liegebeestig
Dat snap ik dus ook niet van Fritz! dat zulke belangrijke instelling niet toegankelijk is via de webinterface.

Re: OVH - codec probleem

Geplaatst: 12 jun 2014, 19:15
door philippe_d
eternum schreef:In dat opzicht ben ik van mening dat wat Philippe in een voorgaand bericht voorstelt (zeer veel codecs) ongetwijfeld zal leiden tot gesprekken waar een kwalitatief mindere codec gebruikt zal worden.
Net omwille van het feit dat men dit in de configuratie toelaat!
Je hebt gelijk, maar mijn post was bedoeld voor de "grammatica" van de codec selectie in de config file.
Ik had erbij moeten vertellen dat je deze lijn kan beperken tot de codec(s) van je keuze...