Sinds 5 mei 2014 maakt OVH bij mij gebruik van een andere codec.
Vroeger was dat codec G.711 en had ik een zeer goede geluidskwaliteit.
Nu gebruikt mijn Fritzbox de G.729a en nu trekt het geluid op niets. Deze gebruikt bij benadering maar 1/3 van de bandbreedte van de G.711 en dat is duidelijk te horen.
- Zijn er nog OVH gebruikers die merken dat ze van codec zijn veranderd?
- Ik zou in mijn Fritz willen aanduiden om ENKEL de G.711 te gebruiken, maar ik vind daar nergens een mogelijkheid toe.
OVH ondersteund zowel de G.711 als de G.729a/b codec (http://www.ovhtelecom.fr/telephonie/for ... hnique.xml)
OVH - codec probleem
-
- Pro Member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 4 keer
internet en TV: Proximus Flex Pack
voip: OVH met oude FritzBox 7390 als ATA en DECT basis
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb data
voip: OVH met oude FritzBox 7390 als ATA en DECT basis
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb data
-
- Moderator
- Berichten: 18393
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3728 keer
- Recent bedankt: 24 keer
In de FritzBox zelf is er geen zo'n instelling via de web interface.
Vroeger was dat wel zo, en kon je 3 niveaus kiezen.
Maar is er geen optie via de klantentool van OVH om de Codec te wijzigen?
PS
Je zou het eventueel wel kunnen doen via een manuele ingreep in de config file
VOIP.CFG
origineel staat er:
Vroeger was dat wel zo, en kon je 3 niveaus kiezen.
Maar is er geen optie via de klantentool van OVH om de Codec te wijzigen?
PS
Je zou het eventueel wel kunnen doen via een manuele ingreep in de config file
VOIP.CFG
origineel staat er:
- use_audiocodecs = no;
audiocodecs = "PCMA", "PCMU", "G726-32";
- audiocodecs="G726-32", "G726-40", "G726-24", "G729", "G723", "PCMA", "PCMU";
use_audiocodecs = yes;
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Je kan dat kiezen op de website:
Téléphone - Codecs - Modifier
Codecs de la ligne
Choisissez un ordre de priorité pour vos codecs :
g729, g711
g711
g711, g729
g722, g729, g711
g722, g711, g729
Téléphone - Codecs - Modifier
Codecs de la ligne
Choisissez un ordre de priorité pour vos codecs :
g729, g711
g711
g711, g729
g722, g729, g711
g722, g711, g729
-
- Pro Member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik heb gekozen voor de oplossing van Brubbel
Ik verkies de G711.
Allemaal bedankt voor de input!

Allemaal bedankt voor de input!
internet en TV: Proximus Flex Pack
voip: OVH met oude FritzBox 7390 als ATA en DECT basis
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb data
voip: OVH met oude FritzBox 7390 als ATA en DECT basis
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb data
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Ik gebruik ook exclusief codec G.711 bij OVH.
Al de huidige vaste internetverbindingen beschikken immers over genoeg bandbreedte.
Dus ik zie geen reden om genoegen te nemen met een kwalitatief mindere codec.
Mijn gesprekken via OVH zijn dan ook altijd kwalitatief zeer goed.
[off topic]
Voor WeePee en betamax clonen selecteer ik eveneens exclusief codec G.711.
Ook deze gesprekken zijn kwalitatief zeer goed.
Ik heb zo'n een vermoeden dat de hier op Userbase gerapporteerde kwaliteitsissues met VoIP zéér vaak hun oorsprong vinden in het gebruik van een kwalitatief mindere codec...
[/off topic]
Al de huidige vaste internetverbindingen beschikken immers over genoeg bandbreedte.
Dus ik zie geen reden om genoegen te nemen met een kwalitatief mindere codec.
Mijn gesprekken via OVH zijn dan ook altijd kwalitatief zeer goed.
[off topic]
Voor WeePee en betamax clonen selecteer ik eveneens exclusief codec G.711.
Ook deze gesprekken zijn kwalitatief zeer goed.
Ik heb zo'n een vermoeden dat de hier op Userbase gerapporteerde kwaliteitsissues met VoIP zéér vaak hun oorsprong vinden in het gebruik van een kwalitatief mindere codec...
[/off topic]
-
- Elite Poster
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 79 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Offtopic ivm OVH / Ontopic ivm codecs:
Eternum, waar kan je precies codecs instellen bij Weepee en vooral bij Betamax? Ik dacht dat het bij die laatste zelfs niet kon.
Eternum, waar kan je precies codecs instellen bij Weepee en vooral bij Betamax? Ik dacht dat het bij die laatste zelfs niet kon.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
@ liegebeestig
Heel eenvoudig: ik configureer mijn SIP devices zodanig dat mijn SIP devices enkel en alleen G.711 ondersteunen.
Ik laat de "fallback" naar een andere codec simpelweg niet toe!
Dus ieder gesprek zal gemaakt worden met codec G.711.
Dit levert in de praktijk nooit een probleem op aangezien OVH, WeePee en ook de betamax clonen allen codec G.711 ondersteunen.
=======================================================================
Vroeger heb ik uitgebreid geëxperimenteerd met de prioriteit van de codecs.
Dit leverde absoluut niet het gewenste resultaat op.
Ook niet voor de duurdere VoIP providers zoals WeePee.
In dat opzicht ben ik van mening dat wat Philippe in een voorgaand bericht voorstelt (zeer veel codecs) ongetwijfeld zal leiden tot gesprekken waar een kwalitatief mindere codec gebruikt zal worden.
Net omwille van het feit dat men dit in de configuratie toelaat!
Zij het dat dit niet altijd het geval zal zijn en mogelijks zelfs tot een veelvoudig gebruik van codec G.711 kan leiden.
Wisselvalligheid (of noem het "flexibiliteit") in het gebruik van codecs kan in zulke configuratie én zal ook optreden.
Indien je wat zoekt hier op Userbase zal je nog wel wat geëxperimenteer van mij terugvinden ivm VoIP, codec, sniffen op 't netwerk, Wireshark, G.711, G.722, WeePee waarbij een end-to-end G.722 gesprek niet mogelijk blijkt te zijn, etc
Heel eenvoudig: ik configureer mijn SIP devices zodanig dat mijn SIP devices enkel en alleen G.711 ondersteunen.

Ik laat de "fallback" naar een andere codec simpelweg niet toe!
Dus ieder gesprek zal gemaakt worden met codec G.711.
Dit levert in de praktijk nooit een probleem op aangezien OVH, WeePee en ook de betamax clonen allen codec G.711 ondersteunen.
=======================================================================
Vroeger heb ik uitgebreid geëxperimenteerd met de prioriteit van de codecs.
Dit leverde absoluut niet het gewenste resultaat op.
Ook niet voor de duurdere VoIP providers zoals WeePee.
In dat opzicht ben ik van mening dat wat Philippe in een voorgaand bericht voorstelt (zeer veel codecs) ongetwijfeld zal leiden tot gesprekken waar een kwalitatief mindere codec gebruikt zal worden.
Net omwille van het feit dat men dit in de configuratie toelaat!
Zij het dat dit niet altijd het geval zal zijn en mogelijks zelfs tot een veelvoudig gebruik van codec G.711 kan leiden.
Wisselvalligheid (of noem het "flexibiliteit") in het gebruik van codecs kan in zulke configuratie én zal ook optreden.
Indien je wat zoekt hier op Userbase zal je nog wel wat geëxperimenteer van mij terugvinden ivm VoIP, codec, sniffen op 't netwerk, Wireshark, G.711, G.722, WeePee waarbij een end-to-end G.722 gesprek niet mogelijk blijkt te zijn, etc

-
- Elite Poster
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 79 keer
- Recent bedankt: 1 keer
OK, maar in de fritzbox user interface kan je dat dus niet instellen....
Laatst gewijzigd door liegebeestig 12 jun 2014, 17:54, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
@ wied
Inderdaad.
Doch intuïtief kiezen mensen nog al eens voor de codec "met het hoogste getal": G.729.
Maar dat is kwalitatief zeer zeker niet de beste codec indien je voldoende bandbreedte hebt...
En de VoIP providers kiezen ook "nog al eens" voor een codec die minder bandbreedte vraagt, indien je configuratie het toelaat, ...
Toevallig heb ik gisteren via FreeVoipDeal meer dan 2 uur en half met iemand aan de lijn gehangen (GSM) in perfecte kwaliteit voor minder dan €0,80. Het kan dus wel degelijk via een betamax cloon.
@ liegebeestig
Dat snap ik dus ook niet van Fritz! dat zulke belangrijke instelling niet toegankelijk is via de webinterface.
Inderdaad.
Doch intuïtief kiezen mensen nog al eens voor de codec "met het hoogste getal": G.729.
Maar dat is kwalitatief zeer zeker niet de beste codec indien je voldoende bandbreedte hebt...
En de VoIP providers kiezen ook "nog al eens" voor een codec die minder bandbreedte vraagt, indien je configuratie het toelaat, ...
Toevallig heb ik gisteren via FreeVoipDeal meer dan 2 uur en half met iemand aan de lijn gehangen (GSM) in perfecte kwaliteit voor minder dan €0,80. Het kan dus wel degelijk via een betamax cloon.

@ liegebeestig
Dat snap ik dus ook niet van Fritz! dat zulke belangrijke instelling niet toegankelijk is via de webinterface.
-
- Moderator
- Berichten: 18393
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3728 keer
- Recent bedankt: 24 keer
Je hebt gelijk, maar mijn post was bedoeld voor de "grammatica" van de codec selectie in de config file.eternum schreef:In dat opzicht ben ik van mening dat wat Philippe in een voorgaand bericht voorstelt (zeer veel codecs) ongetwijfeld zal leiden tot gesprekken waar een kwalitatief mindere codec gebruikt zal worden.
Net omwille van het feit dat men dit in de configuratie toelaat!
Ik had erbij moeten vertellen dat je deze lijn kan beperken tot de codec(s) van je keuze...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.