Profielverlaging en sterke daling training margin

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik was net bij m'n zus, en louter toevallig wou ik nog eens een speedtest doen ter vergelijking. Opvallend genoeg was dat lager als gewoonlijk en bij het nakijken op de modem zag ik dat ze in plaats van eerst een 70Mbit profiel nu een 60Mbit profiel had.

Eerst zou je denken dat DLM de lijn onstabiel had bevonden of dat er een stroompanne verkeerd was geinterpreteerd door DLM, maar dan zag ik dat de training margin 10dB bedroeg. Een 70Mbit profiel was dus nooit mogelijk geweest met deze margin, en toch had ze een. Ik herinnerde me ook van laatst bij haar toen ze een 70Mbit profiel had een training margin van 18dB gezien te hebben.

3 maanden geleden had ik bij haar ook eens met VDSLtool een meting gedaan en daar kwam ze duidelijk op een 70Mbit profiel, met dezelfde training margin (18dB dus) en een afstand van ~160m tot de KVD. Da's dan ook dezelfde als waar ik op zit, en de afstand op straat klopt ongeveer met deze onder straat en aangegeven in VDSLtool.

Ik heb opnieuw een meting gedaan met de tool, en kreeg nu dus heel andere waarden, en een afstand van ~276m tot de KVD. Nu weet ik wel dat die afstanden een schatting zijn en niet tot op de meter letterlijk moeten worden genomen, maar dit is toch wel een groot verschil en verlies.

Het is wel zo dat er werken aan de waterleiding waren in de straat, maar die zijn al enkele dagen gedaan en heb intussen nog voor iets anders een test gedaan (ander topic).
Het lijkt er haast op alsof ze nu op een andere, verdere, KVD is aangesloten? Of zou dit echt enkel door een storing zo'n verschil kunnen geven?
En Belgacom kan toch niet zomaar zonder aankondigen zo iets doen zonder het te laten opvallen?

't Zal alleszins waarschijnlijk morgen bellen worden naar technische dienst... Niet dat 60Mbit om te klagen is, maar 't is toch een ferm verschil qua lijn zelf en die mijn inziens niet binnen normale schommelingen valt...
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 582
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Het heeft al een poosje geregend, na heel lang droog te zijn. Het kan zijn dat er wat vocht in de kabel is gekomen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

't Is bijna hilarisch dat zoiets mogelijk kan zijn :P maar het lijkt inderdaad een mogelijke oorzaak. Lijntest gaf alleszins geen problemen aan, maar dat ze zo een verschil niet perse detecteren zal ook wel binnen de verwachtingen liggen waarschijnlijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18461
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Heel waarschijnlijk zit je nog altijd op een 70 mbps profiel, en is DLM (nog) niet tussengekomen.
Dat je maar een sync krijgt van 60 mbps - zelfs met een 70 mbps profiel - kan dus komen door de (tijdelijke?) daling van je SNR. De modem zal gewoon syncen op het maximum wat de lijn toelaat (target SNR 9dB), en van wat het profiel toelaat ...

Daarmee is natuurlijk nog niets over de mogelijke oorzaak gezegd :(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Of gewoon corosie op de kabel, overspraak van andere lijnen, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Mja kan allemaal, maar heeft eerst zeker 3 maanden (mogelijks 6 maanden) normaal gewerkt. In ieder geval contact opgenomen maar 'ze gingen terugbellen'.
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 23 keer

Kan heel goed dat het pas een tijdje na de werken pas zichtbaar is.

In uw geval valt het nog mee, ik heb het voorgehad na werken in de straat, eerste iets slechtere SnR en dan na regen helemaal geen signaal meer.

De stoep op de straat hier heeft al 3 keer opengelegen na werken van Eandis, 1 keer voor VDSL/telefonie, en 2 keer voor volledige electriciteitspanne. Dat over enkele maanden tijdsspan. Die mannen vegen deftig hun voeten eraan of ze iets raken of niet.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”