8x DVDs, 4x Writer

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een vraagje dat mss belachelijk overkomt, maar ik vraag het anyway. Ik heb een Nec 1100 Rw+ writer 4X. Overlaatste kocht ik mij op een beurs 50 lege DVDtjes, met mijn lompe ogen had ik natuurlijk niet gezien dat deze 8 speed waren.

Aangezien 8 speed DVDtjes uit een dunnere datalaag zijn opgebouwd, zou die 4x laser van mijn writer dus wel eens te sterk kunnen zijn voor die 8x DVDtjes. Hierdoor zou ik mss de DVDs kapot krijgen/slecht schrijven. Dit is slechts de theorie die ik al eens gehoord heb.

Kan er mij iemand zeggen of dat dit een potentieel probleem is? Ik heb geen zin om die writer naar de botten te helpen door bv oververhitting. Ik heb ook geen zin om daar DVDtjes op kapot te schrijven.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
DiViNO
Plus Member
Plus Member

Das 't eerste dat 'k ervan hoor da ge geen 8x dvd (of pakweg 40x cd-r) op een lagere snelheid moogt schrijven :?
Zou me heel erg verbazen.
steek die is in en start Nero, daar kunt ge uw brandsnelheid aanpassen naar 4x (ben 'k 99% zeker van)

Gewoon doen :p
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

De point zou zijn dat ge ze enkel op 8 speed en niet op 4 speed zou mogen branden. Ik weet dat het raar klinkt, ik geloofde er ook geen fluit van. Maar een docent PC-fundamentals zei dit, en de kerel in kwestie is toch wel op zijn minst een uberexpert te noemen. (tweakers redacteur, etc.).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

kijk wat er op de verpakking staat :)

en anders op de site van de fabrikant, je zegt zelf dat die prof te vertrouwen is, awel volg zijn raad :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

The_Borg schreef:De point zou zijn dat ge ze enkel op 8 speed en niet op 4 speed zou mogen branden. Ik weet dat het raar klinkt, ik geloofde er ook geen fluit van. Maar een docent PC-fundamentals zei dit, en de kerel in kwestie is toch wel op zijn minst een uberexpert te noemen. (tweakers redacteur, etc.).
ofwel heb ik niet goed opgelet ofwel jij
ik dacht dat die lasers van een 8x sterker waren want die schrijven sneller
als je dus met 4x schrijft op die dvd's dan schrijf je aan een lagere lichtintensiteit dan een 8x dvd schrijver, de schijfjes zijn dus niet zo goed geschreven en je data zal minder lang meegaan
hologic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Hey The_Borg

Jullie moeten je absoluut geen zorgen maken om je DVD'tjes te branden op een lagere snelheid.

Als je 8x-speed dvd'tje gebruikt, is hij goedgekeurd aan die snelheid, aangezien de DYE van een hogere kwaliteit kan je deze DVD's ook zonder problemen branden op een lagere snelheid.

Ik heb een NEC2500A (8x) die ik geflasht heb naar een 2510 met een gehackte firmware van Herrie. Nu is hij zelfs Double Layer DVD+r compatibel.

Ik heb ervaring met NEC, Sony en Pioneer (1x,2x,4x,8x) branders en nog nooit problemen tegenkomen met 8x media die op een lagere snelheid is gebrand of 4x media dat op 2x is gebrand.

Het is zelfs zo dat bepaalde DVD-merken aanraden om niet op de maximale snelheid te branden maar een stapje lager (8x op 6 of 4).

En zeg maar tegen die docent fundamentals dat hij misschien eerst eens wat praktijk ervaring moet opdoen vooral zijn studenten de angst op het lijf te jagen. :-)

Het enigste probleem dat je kan hebben is dat je drive de media niet goed herkent (aangezien het een iets ouder model is) en standaard maar op 1x of 2x wilt branden. Maar dan kan je nog zeker zijn van een goede burn (allé normaal toch)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Naar mijn nederige mening betekent trager schrijven = beter schrijven. Ik denk nu vooral richting DVD-video. Je kan een cd of dvd het beste lezen aan de snelheid dat hij geschreven is. Een DVD-video wordt gelezen tegen 1x . Dus zou je om het meest compatibel te zijn met een échte DVD-video ook moeten schrijven aan 1x. En mijn veeleisende huiskamer-DVD-speler geeft me gelijk. Die lust het liefst tegen 1x geschreven DVD+R's. RW leest die al helemaal niet en DVD-R wilt al eens skippen.
Als je ooit de grote CD-R-test van PC-Active hebt gelezen merk je trouwens op dat cd's tegen 40x geschreven ook het slechtste resultaat geven. Ik heb geen reden om te denken dat dat bij een DVD-anders zou zijn.
Wist je trouwens dat 8x ook fysiek de hoogste snelheid is dat een DVD zou kunnen gelezen/geschreven worden? Nog wat hoger en de plastieklaag kan de torsie niet meer aan en zou in uw lezer of schrijven in duizenden splinters uit mekaar spatten.
Gast

Mja, goed, ik wou dit toch nog eens vragen. ik vond het zelf al zo raar klinken, maar ja, die mens zal ook fouten maken, ofwel heb ik hem verkeerd verstaan. Er waren allesinds mensen die het even raar als mij vonden en die ook in die les zaten. Merci mannen.

Btw, ik verkoop die writer + 50 lege DVDs + 5,25 inch external USB 2.0 enclosure. Iemand? :D (regio Kortrijk of Sint-Niklaas ;))
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 32 keer

Ik zou toch een beetje voorzichtig zijn, want die leraar had op zijn minst een "beetje" gelijk. De overgrote meerderheid van de 1X en 2X burners van de 1e generatie kunnen nl niet of slecht overweg met 4X en dus zeker 8X media.

Zowat all "grote" merken hebben ondertussen nieuwe firmwares uit voor die oudere burners en daarmee is het probleem verholpen. De problemen met de nieuwere snellere burners zijn niet zo groot (je kan een Pioneer A03 bv letterlijk kapot branden als je met oude firmware een 4-tal high speed DVD's na elkaar brand) maar zonder de aangepaste firmware is de kans op lees dan wel schrijffouten zeer groot.

Conclusie :
1) Ga op het web kijken of je de laatste firmware voor je burner hebt en indien ja, kan je probleemloos die media gebruiken
2) Als er één of ander niet totaal onbekend merk terug te vinden is op die media, dan zou je wel eens veel beter die dingen via YEZZZ of eBay kunnen verkopen om dan met de opbrengst geen 50 maar 75 of 100 4X schijfjes te kopen :-D
Stefan-
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

dat traager schrijven is beeter ivm de errors aan de buiten ring ik heb hier een test gedaan en hoe traager hoe minder errors iig ... en ik zou het eens naa testen als ik u was met nero CD-DVD speed
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”