hallo,
ik heb me onlangs laten vangen aan een 3 jaar vast tarief elektriciteit... van octaplus....
ma na veel surfen ben ik te weten gekomen dat ik veel duurder zit nu....
kan ik dit contract nog opzeggen,vermits dit normaal voor 3 jaar was?
of kan ik perfect ene nieuwe leverancier opzoeken en die alles laten overnemen?
ben wel nog maar van 1 april klant bij octaplus...
thx
3 jaar vast tarief elekticiteit
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Uiteraard kan je een contract van 3 jaar vast tarief niet opzeggen !
Een vast tarief van 3 jaar is normaal ook duurder in het begin, maar na 3 jaar zijn de prijzen gestegen en is jouw prijs net goedkoper.
Een vast tarief van 3 jaar is normaal ook duurder in het begin, maar na 3 jaar zijn de prijzen gestegen en is jouw prijs net goedkoper.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 300 keer
Je kan je contract ten allen tijde opzeggen en naar een andere leverancier gaan. Je bent vrij mits een dat je een soort opzeg van 1 tot 2 maand respecteert). Het enige wat je misschien niet zal krijgen als je voortijdig opzegt is een promotie die je zou krijgen als je effectief drie jaar zou blijven. Bijvoorbeeld; je zou 150 euro korting krijgen (ofwel het eerste jaar ofwel verdeeld over de drie jaar), die zal je dan niet krijgen ....
Bron: http://www.mijnenergie.be/veel-gestelde ... m7#quest_4Mag ik een nieuw leveringscontract tekenen zelfs als ik de einddatum van mijn huidig contract niet ken ? ↑ Top
Absoluut! De wet op het afschaffen van de verbrekingsvergoeding is nu van kracht (sinds 13/09/2012) waardoor de energieleveranciers geen verbrekingsvergoeding meer mogen aanrekenen aan klanten die hun contract vóór de voorziene einddatum stopzetten. Men hoeft enkel nog rekening te houden met een minimum opzegtermijn van 1 maand.
Let op, deze wet is van toepassing voor alle "Particulieren" en voor "Professionelen" met een jaarlijks verbruik kleiner of gelijk aan 50.000 kWh/jaar voor elektriciteit en 100.000 kWh/jaar voor aardgas.
Bij "Professionelen" met een totaal jaarlijks verbruik groter dan 50.000 kWh/jaar voor elektriciteit en 100.000 kWh/jaar voor aardgas, is deze wet NIET van toepassing en ze moeten nog altijd de voorziene opzegtermijn alsook de eventuele einddatum van hun lopend contract respecteren. De einddatum van het huidig contract is meestal vermeld op de jaarlijkse afrekeningfactuur of op de voorschotsfacturen (tussentijdse facturen) !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Klopt niet, sinds september 2012 kan je als consument (NIET als bedrijf, uitgezonderd zelfstandigen en KMO's onder bepaalde voorwaarden) op gelijk welk moment overstappen van leverancier, zelfs al heb je een contract van bepaalde duur. Zie http://www.vreg.be/veranderen-van-energieleverancier, zonder dat je een verbrekingsvergoeding moet betalen.
[EDIT]
Ha, muziekbos was mij voor
[EDIT]
Ha, muziekbos was mij voor

@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Momenteel zijn de prijzen voor elektriciteit redelijk laag, het zou dus kunnen dat je met je vast contract voor 3 jaar niet zo slecht af bent als je denkt. Als er een prijsverhoging volgt dan gaan de variabele contracten omhoog, maar jij blijft wel 3 jaar lang hetzelfde betalen. Nu, ik ken je voorwaarden niet, maar je kan deze altijd eens vergelijken op verschillende websites... Je bent niet gebonden aan die 3 jaar, maar de bedoeling van zo'n langlopende contracten is natuurlijk dat ze niet interessant maken voor mensen die niet lang blijven. Beetje bluts met de buil dus. 

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik heb eens een studie gezien en daaruit bleek dat een vast contract steeds duurder bleek dan een variabel.
De maatschappijen dekken hun namelijk in door hogere prijzen te vragen voor het vaste tarief.
Tenzij de prijzen dus spectaculair stijgen ben je met een vast contract steeds gezien !
De maatschappijen dekken hun namelijk in door hogere prijzen te vragen voor het vaste tarief.
Tenzij de prijzen dus spectaculair stijgen ben je met een vast contract steeds gezien !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 300 keer
Hier wat informatie omtrent Vast (deels variabel) en variabel:
http://www.creg.info/pdf/Studies/F1092NL.pdf
https://www.elegant.be/content/variabel ... -goedkoper
Wat R2504 aangeeft klopt dus ......
http://www.creg.info/pdf/Studies/F1092NL.pdf
https://www.elegant.be/content/variabel ... -goedkoper
Wat R2504 aangeeft klopt dus ......
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Het zal gemiddeld kloppen, maar "on the spot" zeker niet altijd.
Kijk gewoon op de site van de VREG. Er zijn vaste tarieven die lager liggen dan sommige variabelen. Bepaalde momenten zijn de vaste tarieven zelfs gewoon de laagste.
Kijk gewoon op de site van de VREG. Er zijn vaste tarieven die lager liggen dan sommige variabelen. Bepaalde momenten zijn de vaste tarieven zelfs gewoon de laagste.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Als je wil kan je adh van de vreg elke maand van aanbieder veranderen. Jaarlijks is genoeg.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Dat is de theorie, in de praktijk zal je toch 2 tot 3 maanden per leverancier moeten rekenen.
Plus, alle administratie die erbij komt: meterstanden doorgeven etc. Onmogelijk is het niet, maar idd jaarlijks is voldoende frequent.
Plus, alle administratie die erbij komt: meterstanden doorgeven etc. Onmogelijk is het niet, maar idd jaarlijks is voldoende frequent.