ik kan je niet onmiddelijk helpen met welke camera het best kan dienen, maar...
hou er rekening mee dat het *VERBODEN* is publiek domein te filmen (dus straat, voetpad, etc etc mag *niet*),
en het plaatsen van een camera moet zowiezo ook gemeld worden bij de privacycommissie.
verder moet je dan ook zo'n sticker/bordje ophangen dat er camerabewaking is etc etc.
hou er rekening mee, want anders kan het goed zijn dat -indien je een inbraak vaststelt en de beelden wil gebruiken- ze niet toegelaten zijn als bewijs.
[Mod Edit] discussie over bewakingscamera's en de privacy wetgeving afgesplitst
Bewakingscamera's en Privacywetgeving
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
De camera kan zo gericht worden dat er geen publieke delen zichtbaar zijn. We waren immers al op de hoogte van deze zaken. Toch bedankt voor je waarschuwing.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
Off-topic:
On-topic:
Lees eens topic http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=40480
Dit gaat over hetzelfde vraag ivm over welke de beste bewakingscamera's zijn en welke mogelijkheden.
Ikzelf heb de camera's in ons appartementsblok geplaatst. Zowel aan de voorgevel buiten als in de algemene inkomgang binnen.
Alles conform de wetgeving, dus de beelden mogen steeds gebruikt worden als bewijsmateriaal.
Ik denk dat je best eens de documentatie op de website van de privacycommissie leest, wat deze informatie is niet correct.hou er rekening mee dat het *VERBODEN* is publiek domein te filmen (dus straat, voetpad, etc etc mag *niet*),
en het plaatsen van een camera moet zowiezo ook gemeld worden bij de privacycommissie.
On-topic:
Lees eens topic http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=40480
Dit gaat over hetzelfde vraag ivm over welke de beste bewakingscamera's zijn en welke mogelijkheden.
Ikzelf heb de camera's in ons appartementsblok geplaatst. Zowel aan de voorgevel buiten als in de algemene inkomgang binnen.
Alles conform de wetgeving, dus de beelden mogen steeds gebruikt worden als bewijsmateriaal.
Laatst gewijzigd door LoewieKatorz 16 maa 2014, 01:33, in totaal 1 gewijzigd.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 3 keer
@loewie: excuseer?
heb je zelf weleens de informatie omtrent privacy en de camerawet bekeken?
andere privewoningen (andere ingangen, ramen, ...) mag je niet filmen (tenzij met toestemming van bovenstaande + elke betrokken bewoner)
verder ben je ook effectief verplicht een sticker of dergelijke te hangen zodat passanten, de postbode, een technieker van internet/elektra/.... op de hoogte zijn.
vooraleer je zomaar reageert dat mijn informatie fout is, lees even zélf de camerawet en de info van de privacycomissie na.
om je te helpen - want je lijkt duidelijk nooit in staat het zelf te doen - zijn hier de links:
- camerawetgeving, revisie 2009: http://www.privacycommission.be/sites/p ... camera.pdf
- regelgeving mbt aangifte: http://www.privacycommission.be/nl/ik-w ... oedkeuring
dus als je zélf camera's gehangen hebt én denkt dat je ze niet moet aangeven en zomaar openbaar domein mag filmen,
zal je toch een koude douche krijgen als je het als bewijsmateriaal wil gebruiken.
om nog maar te zwijgen van dat mensen je in principe kunnen aanklagen wegens het heimelijk filmen van.
wel sterk dat je durft te stellen conform de wet te zijn, als je klaarblijkelijk de wet niet kent
@krisken: sorry voor het off-topic gaan, maar loewie moet even op zijn plaats gezet worden
heb je zelf weleens de informatie omtrent privacy en de camerawet bekeken?
indien het niet anders kan, kan je een stukje (de ingang zelf, dus) filmen (maar je moet het zowiezo steeds aangeven) en indien je de openbare weg filmt (wat in principe zelfs enkel de overheid mag), moet je toestemming vragen aan de privacycomissie en de korpschef van je lokale zone.De verantwoordelijke voor de verwerking dient er zich bovendien van te vergewissen dat de vaste camera niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor hij niet bevoegd is om zelf beelden te verwerken.
De Omzendbrief verduidelijkt dit door te stellen dat “specifiek” bedoeld was om de verantwoordelijke voor de verwerking niet te beletten om op de beelden
een deel van een plaats te laten verschijnen voor dewelke hij de gegevens niet verwerkt, indien het niet anders kan
andere privewoningen (andere ingangen, ramen, ...) mag je niet filmen (tenzij met toestemming van bovenstaande + elke betrokken bewoner)
verder ben je ook effectief verplicht een sticker of dergelijke te hangen zodat passanten, de postbode, een technieker van internet/elektra/.... op de hoogte zijn.
vooraleer je zomaar reageert dat mijn informatie fout is, lees even zélf de camerawet en de info van de privacycomissie na.
om je te helpen - want je lijkt duidelijk nooit in staat het zelf te doen - zijn hier de links:
- camerawetgeving, revisie 2009: http://www.privacycommission.be/sites/p ... camera.pdf
- regelgeving mbt aangifte: http://www.privacycommission.be/nl/ik-w ... oedkeuring
dus als je zélf camera's gehangen hebt én denkt dat je ze niet moet aangeven en zomaar openbaar domein mag filmen,
zal je toch een koude douche krijgen als je het als bewijsmateriaal wil gebruiken.
om nog maar te zwijgen van dat mensen je in principe kunnen aanklagen wegens het heimelijk filmen van.
wel sterk dat je durft te stellen conform de wet te zijn, als je klaarblijkelijk de wet niet kent
@krisken: sorry voor het off-topic gaan, maar loewie moet even op zijn plaats gezet worden
-
- Plus Member
Wanneer u voldoet aan artikel 7, paragraaf 2, derde luik HOEFT u GEEN aangifte te doen bij de Privacycommissie als de bewakingscamera's worden aangewend voor persoonlijk (huis, appartementsgebouw) of huishoudelijk (binnenshuis) gebruik.
Wanneer je toch een aangifte wilt doen, krijg je zelfs een pop-up die u dat meld. Dat bespaart je € 25
Voor diegene die denken dat je geen buitencamera's mag plaatsen, verwijs ik graag door naar de aanbeveling nr 04/2012 (29/02/2012) van de Privacycommissie. Vooral blz 6.
Daar vind je de info ivm het plaatsen van een buitencamera en filmen van een stuk openbaar domein. De korpschef moet hier niet voor lastig gevallen worden
Het is belangrijk dat iemand CORRECT geïnformeerd wordt.
Indien nodig open ik wel een nieuw topic met alle linken en correcte informatie.
PS: je vraagt geen toegang aan de privacycommissie, maar je meld.
Met de speciale sticker meld je niet, maar 'vraag' (juridische term) je toestemming aan de gefilmde en weet hij/zij wie de verantwoordelijke is voor de verwerking van de beelden. Je moet ook oppassen dat je de juiste sticker gebruikt van het juiste formaat met de juiste vermelde gegevens erop (zie wetgeving).
Let ook op: Een bewakingscamera valt onder de camerawetgeving. Andere camera's (bv videofoon, dashcams of een webcam die de omgeving filmt) onder de privacywetgeving.
Wanneer je toch een aangifte wilt doen, krijg je zelfs een pop-up die u dat meld. Dat bespaart je € 25

Voor diegene die denken dat je geen buitencamera's mag plaatsen, verwijs ik graag door naar de aanbeveling nr 04/2012 (29/02/2012) van de Privacycommissie. Vooral blz 6.
Daar vind je de info ivm het plaatsen van een buitencamera en filmen van een stuk openbaar domein. De korpschef moet hier niet voor lastig gevallen worden

Het is belangrijk dat iemand CORRECT geïnformeerd wordt.
Indien nodig open ik wel een nieuw topic met alle linken en correcte informatie.
PS: je vraagt geen toegang aan de privacycommissie, maar je meld.
Met de speciale sticker meld je niet, maar 'vraag' (juridische term) je toestemming aan de gefilmde en weet hij/zij wie de verantwoordelijke is voor de verwerking van de beelden. Je moet ook oppassen dat je de juiste sticker gebruikt van het juiste formaat met de juiste vermelde gegevens erop (zie wetgeving).
Let ook op: Een bewakingscamera valt onder de camerawetgeving. Andere camera's (bv videofoon, dashcams of een webcam die de omgeving filmt) onder de privacywetgeving.
Laatst gewijzigd door LoewieKatorz 16 maa 2014, 02:16, in totaal 2 gewijzigd.
- Splitter
- Elite Poster
@mods: kan dit afgesplitst worden in een eigen topic?
@loewie: bladzijde 6 van de aanbevelingen zegt helemaal geen bal over de regels voor het plaatsen van camera's,
enkel dat een camera die (omdat het niet anders kan) een deel van het openbaar terrein meefilmt, niet automatisch tot de categorie niet-besloten hoort.
dit omdat anders wettelijk gezien alleen de politie de beelden mag "verwerken".
voor "persoonlijk of huishoudelijk gebruik" moet je idd geen aangifte doen, maar men bedoelt hier dan ook mee: als je bij je thuis in de living een camera hangt,
dan moet die aan niks voldoen.
moet je ook niet kenbaar maken, gezien het in principe aanvaarding is door het binnenkomen van die prive ruimte.
je moet idd geen toelating vragen aan de privacycommissie, dat heb ik (denk ik?) ook niet zo gezegd, enkel dat je verplicht bent hun op de hoogte te brengen.
de sticker is in principe wél melding maken van, zodat de gefilmde *alvorens* gefilmd te worden, op de hoogte is dat hij gefilmd zou worden.
hierdoor kan deze dan kiezen niet binnen te komen, of de aangeduide verantwoordelijke vragen om van de beelden verwijderd te worden.
overigens, je post wel zogenaamde aantwoorden en quote artikels, maar zet er dan gelijk even de bron bij als je dan toch bezig bent.
de aanbevelingen 04/2012 waar je het over had: http://www.privacycommission.be/sites/p ... 2012_0.pdf
@loewie: bladzijde 6 van de aanbevelingen zegt helemaal geen bal over de regels voor het plaatsen van camera's,
enkel dat een camera die (omdat het niet anders kan) een deel van het openbaar terrein meefilmt, niet automatisch tot de categorie niet-besloten hoort.
dit omdat anders wettelijk gezien alleen de politie de beelden mag "verwerken".
voor "persoonlijk of huishoudelijk gebruik" moet je idd geen aangifte doen, maar men bedoelt hier dan ook mee: als je bij je thuis in de living een camera hangt,
dan moet die aan niks voldoen.
moet je ook niet kenbaar maken, gezien het in principe aanvaarding is door het binnenkomen van die prive ruimte.
je moet idd geen toelating vragen aan de privacycommissie, dat heb ik (denk ik?) ook niet zo gezegd, enkel dat je verplicht bent hun op de hoogte te brengen.
de sticker is in principe wél melding maken van, zodat de gefilmde *alvorens* gefilmd te worden, op de hoogte is dat hij gefilmd zou worden.
hierdoor kan deze dan kiezen niet binnen te komen, of de aangeduide verantwoordelijke vragen om van de beelden verwijderd te worden.
overigens, je post wel zogenaamde aantwoorden en quote artikels, maar zet er dan gelijk even de bron bij als je dan toch bezig bent.
de aanbevelingen 04/2012 waar je het over had: http://www.privacycommission.be/sites/p ... 2012_0.pdf
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dus als ik het goed begrijp, indien u uw voordeur filmt, maar geen openbaar domein/weg moet u gewoon een sticker hangen (waar kan je deze vinden) en geen aangifte doen? Indien je uw tuin filmt waar normaal niemand mag komen (tenzij een inbreker die over de draad kruipt) hoef je zelfs helemaal geen sticker te hangen?
- Splitter
- Elite Poster
in een prive woning of tuin, waar in principe enkel jouw eigendom gefilmd wordt, en enkel mensen met jouw toelating mogen komen,
telt de wetgeving camerabewaking inderdaad niet voor zover ik weet: mensen die je binnenlaat, worden in deze context niet als derden beschouwt,
en moeten dus niet op de hoogte gebracht worden (worden verwacht op de hoogte te zijn)
echter het moment dat je een plaats filmt waar derden kunnen komen (dus ook de voordeur, gezien daar de postbode bv kan gefilmd worden),
moet je aangeven dat er camerabewaking is.
dit kan simpelweg door een sticker, dewelke je oa kan vinden bij prodas
voor de rest, als je inderdaad enkel je voordeur filmt, en dit aangeeft, moet je geen toelating vragen aan gemeente/korpschef,
maar ben je in principe nog steeds verplicht dit te melden bij de privacycommissie (verwerking van beelden).
van hun moet je geen toelating hebben - die heb je volgens de wet in dit geval al - maar gezien er derden gefilmd worden en de beelden "verwerkt" worden door iemand,
moet de privacycommissie op de hoogte zijn
telt de wetgeving camerabewaking inderdaad niet voor zover ik weet: mensen die je binnenlaat, worden in deze context niet als derden beschouwt,
en moeten dus niet op de hoogte gebracht worden (worden verwacht op de hoogte te zijn)
echter het moment dat je een plaats filmt waar derden kunnen komen (dus ook de voordeur, gezien daar de postbode bv kan gefilmd worden),
moet je aangeven dat er camerabewaking is.
dit kan simpelweg door een sticker, dewelke je oa kan vinden bij prodas
voor de rest, als je inderdaad enkel je voordeur filmt, en dit aangeeft, moet je geen toelating vragen aan gemeente/korpschef,
maar ben je in principe nog steeds verplicht dit te melden bij de privacycommissie (verwerking van beelden).
van hun moet je geen toelating hebben - die heb je volgens de wet in dit geval al - maar gezien er derden gefilmd worden en de beelden "verwerkt" worden door iemand,
moet de privacycommissie op de hoogte zijn
-
- Plus Member
Splitter, mag ik je vriendelijk vragen om geen incorrecte informatie meer te verschaffen? U slaagt de bal constant mis en haalt de camerawetgeving en wetgeving op de privacy door elkaar.
Een tuin of privéwoning (waaronder ook appartementsgebouwen en de gevels van de woningen) valt onder het type "besloten plaats die niet toegankelijk is voor het publiek".
Dus wel onder de camerawetgeving.
Wanneer het een privéwoning betreft en de gegevens worden verwerkt door een natuurlijke privé persoon is aangifte niet verplicht.
De uitleg en procedure vind je hier:
http://www.privacycommission.be/nl/ik-w ... liek-welke
De stickers dienen ook de juiste grote te zijn en moeten wettelijke informatie omtrent de gegevensverwerking bevatten.
Een tuin of privéwoning (waaronder ook appartementsgebouwen en de gevels van de woningen) valt onder het type "besloten plaats die niet toegankelijk is voor het publiek".
Dus wel onder de camerawetgeving.
Wanneer het een privéwoning betreft en de gegevens worden verwerkt door een natuurlijke privé persoon is aangifte niet verplicht.
Die aangifte moet niet gebeuren wanneer de bewakingscamera door een natuurlijke persoon wordt aangewend voor persoonlijk of huiselijk gebruik (bv. in een privéwoning).
De uitleg en procedure vind je hier:
http://www.privacycommission.be/nl/ik-w ... liek-welke
De stickers dienen ook de juiste grote te zijn en moeten wettelijke informatie omtrent de gegevensverwerking bevatten.
- Splitter
- Elite Poster
loewie: geef me dan concrete links naar WAAR ik de bal missla?
ik ben niet "te mottig" om toe te geven als ik fout zit, maar dan moet het me ook concreet aangetoond worden.
- gevels vallen onder het besloten plaats, niet toegangkelijk voor publiek gedeelte (net zoals ik al de hele tijd zeg) en moeten dus gemeld worden.
zolang er echter geen openbaar domein gefilmd wordt, moet dit niet via goedkeuring van gemeente/korpschef (ttz, bv voetpad)
- privewoning valt onder de uitzonderingen en moet je niks voor doen (je mag altijd een camera ophangen in je living, al zijn daar ook uitzonderingen op mbt bv de kuisvrouw heimelijk filmen)
- tuin (afgesloten, achterzijde) valt -voor zover ik weet, en indien dit niet zo is, gelieve een concrete link naar het KB of artikel in de wet te geven - ook onder de privewoning, gezien er in principe niemand anders dan de eigenaar zelf (en diens genodigden) kunnen komen & gefilmd worden (anders is het, als je met die camera ook ineens de buren hun tuin filmt)
ik bedoelde dus met niet van toepassing zijn, dat er geen aangiftes e.d. dienen te gebeuren.
mbt de stickers had ik idd wat duidelijker moeten zijn, wat betreft wanneer ze nodig zijn (steeds bij derden die gefilmd kunnen worden) en dat ze aan bepaalde wettelijke formaten / informatie moeten voldoen.
maar dat kon je dan ook zeggen zonder te zeggen dat de rest van mijn informatie foutief is, om vervolgens zowat hetzelfde te zeggen als ik al gezegd heb?
of lees ik het nu verkeerd?
( en ja, ik weet dat ik soms wat duidelijker zou kunnen zijn in mijn posts)
ik ben niet "te mottig" om toe te geven als ik fout zit, maar dan moet het me ook concreet aangetoond worden.
- gevels vallen onder het besloten plaats, niet toegangkelijk voor publiek gedeelte (net zoals ik al de hele tijd zeg) en moeten dus gemeld worden.
zolang er echter geen openbaar domein gefilmd wordt, moet dit niet via goedkeuring van gemeente/korpschef (ttz, bv voetpad)
- privewoning valt onder de uitzonderingen en moet je niks voor doen (je mag altijd een camera ophangen in je living, al zijn daar ook uitzonderingen op mbt bv de kuisvrouw heimelijk filmen)
- tuin (afgesloten, achterzijde) valt -voor zover ik weet, en indien dit niet zo is, gelieve een concrete link naar het KB of artikel in de wet te geven - ook onder de privewoning, gezien er in principe niemand anders dan de eigenaar zelf (en diens genodigden) kunnen komen & gefilmd worden (anders is het, als je met die camera ook ineens de buren hun tuin filmt)
ik bedoelde dus met niet van toepassing zijn, dat er geen aangiftes e.d. dienen te gebeuren.
mbt de stickers had ik idd wat duidelijker moeten zijn, wat betreft wanneer ze nodig zijn (steeds bij derden die gefilmd kunnen worden) en dat ze aan bepaalde wettelijke formaten / informatie moeten voldoen.
maar dat kon je dan ook zeggen zonder te zeggen dat de rest van mijn informatie foutief is, om vervolgens zowat hetzelfde te zeggen als ik al gezegd heb?
of lees ik het nu verkeerd?
( en ja, ik weet dat ik soms wat duidelijker zou kunnen zijn in mijn posts)
-
- Plus Member
Aangezien u constant de bal mis slaat is het onmogelijk om alles recht te trekken en u spreekt uzelf ook constant tegen.
Hier even een overzicht over de wetgeving zelf:
Zoals eerder vermeld is bij camerabewaking, de Camerawetgeving van kracht.
Bij camera's die niet voor camerabewaking gebruikt worden, is de Wet op Privacy van kracht.
=> Er is dus geen sprake van uitzondering. Je valt altijd onder één van de 3 types.
Dit laatste is niet volledig. Zie eerdere opmerking i.v.m. gegevensverwerking door privé persoon voor persoonlijk en huishoudelijk gebruik.
De effectieve camera wetgeving vind je op http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2007/05/31_2.pdf
Ik zal toch even de vorige post rechtzetten:
U dient dus altijd toestemming te vragen (via camerasticker). Hier haalt u de twee wetgevingen weer door elkaar.
De camerawetgeving maakt ook geen onderscheid tussen eigenaar, huurder, bezoeker, genodigden, klant, derden, kuisvrouw, postbode, ...
Dus deze informatie is ook niet relevant en veroorzaakt enkel verwarring.
Hier even een overzicht over de wetgeving zelf:
Zoals eerder vermeld is bij camerabewaking, de Camerawetgeving van kracht.
Bij camera's die niet voor camerabewaking gebruikt worden, is de Wet op Privacy van kracht.
Bron: http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... rabewakingWat is een bewakingscamera precies?
Volgens de camerawet is een bewakingscamera elk vast of mobiel observatiesysteem dat beelden verzamelt, verwerkt of bewaart om:
- misdrijven te voorkomen, vast te stellen of op te sporen
- overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen
- de orde te handhaven
- Een camera die de ingang van uw appartementsgebouw in de gaten houdt om vandalisme of overlast tegen te gaan, is een bewakingscamera. Een webcam die toeristische beelden van het marktplein maakt, is dat niet.
Bron: http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... rabewakingWaar kunnen bewakingscamera's voorkomen?
Bewakingscamera’s kunnen op drie types plaatsen voorkomen:
op niet-besloten plaatsen
op besloten plaatsen die toegankelijk zijn voor het publiek
op besloten plaatsen die niet toegankelijk zijn voor het publiek
Een niet-besloten plaats is elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek. Die omsluiting hoeft niet noodzakelijk een omheining te zijn: ook een bordje met de tekst 'privé' geldt als omsluiting.
Voorbeelden van niet-besloten plaatsen zijn de openbare weg, een marktplaats, een gemeenteplein, een park …
Met een besloten plaats die toegankelijk is voor het publiek bedoelt de wet elk besloten gebouw of elke besloten plaats die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door het publiek en waar diensten aan het publiek worden aangeboden.
Voorbeelden: een handelszaak, een lokettenzaal van een bank, een museum, een sportzaal of –terrein, een restaurant, een café, een dokterspraktijk …
Een besloten plaats die niet voor het publiek toegankelijk is, is elk besloten gebouw of elke besloten plaats die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers.
Voorbeelden: de familiewoning, een appartementsgebouw (inclusief toegangshal), een kantoorgebouw (waar geen diensten aan het publiek worden aangeboden), een fabriek, een boerderij …
=> Er is dus geen sprake van uitzondering. Je valt altijd onder één van de 3 types.
Bron: http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... rabewakingAls u een bewakingscamera plaatst, dan moet u de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer daarvan op de hoogte brengen. Op de website van de Commissie kunt u een elektronische aangifteprocedureExterne link doorlopen. U moet de camera aangeven ten laatste op de dag voor u hem in gebruik neemt.
Voor een niet-besloten plaats heeft u bijkomend een positief advies van de betrokken gemeenteraad en korpschef van de politiezone nodig.
Er is één situatie waarin u geen aangifte hoeft te doen: als u de camera plaatst in uw eigen woning.
Dit laatste is niet volledig. Zie eerdere opmerking i.v.m. gegevensverwerking door privé persoon voor persoonlijk en huishoudelijk gebruik.
Bron: http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... rabewakingHoe u de beelden mag bekijken, is afhankelijk van de plaats waar de camera hangt.
Beelden van een besloten plaats mag u alleen bekijken in 'real time' als:
dit gebeurt onder toezicht van de bevoegde overheid
politiediensten onmiddellijk kunnen ingrijpen bij misdrijven, schade of ordeverstoring; met behulp van de camera kunnen zij dan optimaal gestuurd worden.
In een besloten plaats die toegankelijk is voor het publiek mag u de beelden alleen in real time bekijken om onmiddellijk in te grijpen bij misdrijven, schade of het verstoren van de orde.
Bewaren
Beelden van een besloten plaats en een besloten plaats die toegankelijk is voor het publiek, mag u alleen bewaren:
de beelden dienen om bewijzen te verzamelen over misdrijven of schade, en om daders, getuigen of slachtoffers op te sporen.
u de beelden niet langer dan één maand bewaart. Tenzij de opgenomen beelden kunnen dienen om een misdrijf aan te tonen, een bewijs te leveren tegen een dader of een getuige of slachtoffer te identificeren. Als dat het geval is, mag u de beelden langer bewaren.
Het spreekt voor zich dat u een bewakingscamera nooit stiekem of heimelijk mag gebruiken: de camerawet verbiedt dit. De gefilmde persoon moet dus voorafgaand zijn toestemming geven. Het feit dat hij een plaats binnenkomt waar een pictogram hem waarschuwt dat er een camera hangt, is voldoende als toestemming.
Bron: Aanbeveling Privacy Commisie 04/2012 van 29 februari 2012 blz. 6Bij de bewaking van mijn gebouw, film ik een stuk van het voetpad of de openbare weg, is dit dan een niet-besloten plaats?
15. Dit is één van de meest gestelde vragen die het Secretariaat van de Commissie krijgt omtrent de camerawet. Het antwoord op de vraag zorgt zowel bij particulieren, bedrijven als politiediensten voor de nodige verwarring.
16. Voor de drie types van plaatsen voorziet de camerawet uitdrukkelijk dat de verantwoordelijke voor de verwerking erop moet toezien dat de bewakingscamera niet “specifiek” gericht mag worden op een plaats waarvoor hij niet zelf de gegevens verwerkt. Dit beginsel is een vertaling van de
algemene proportionaliteitseis die terug te vinden is in de WVP. De term “specifiek” belet de verantwoordelijke dus niet om op de beelden een deel van een plaats te laten verschijnen voor dewelke hij de gegevens niet verwerkt, maar enkel indien het niet anders kan, zoals het filmen van een klein deel van het voetpad of de openbare weg bij het filmen van een gebouw of de ingang ervan. Maar dit dient natuurlijk zoveel als mogelijk vermeden of beperkt te worden (bv. indien de camera’s zo geplaatst kunnen worden dat ze niets filmen van het voetpad maar toch met dezelfde efficiëntie de camerabewaking kunnen verzorgen, dient aan deze oplossing de voorkeur te worden gegeven).
17. Zoals de omzendbrief ook aanhaalt kan men hieruit afleiden dat het niet is “omdat een klein deel van het voetpad verschijnt op de beelden van een camera die werd geplaatst om een gebouw of de ingang ervan te filmen, dat de gefilmde plaats een niet-besloten plaats is”. Politiediensten gaan hier soms verkeerdelijk wel van uit, met als gevolg dat ze de verantwoordelijke voor de verwerking aanraden om bijvoorbeeld een aangifte in te dienen voor een niet-besloten plaats terwijl het overduidelijk een besloten plaats blijft, al dan niet toegankelijk voor het publiek. Deze handelswijze is trouwens problematisch op verschillende vlakken. Mocht het inderdaad handelen over een niet-besloten plaats, dan voorziet de camerawet in haar artikel 5, § 4 dat “het bekijken van deze beelden in real time… uitsluitend [is] toegestaan onder toezicht van de politiediensten”.
Deze bepaling houdt in dat enkel personeelsleden die deel uitmaken van de politieorganisatie de beelden in niet-besloten plaatsen in real time mogen bekijken; de mogelijkheid is voorzien dat andere categorieën van personen de beelden zouden kunnen bekijken in real time maar hiervoor is een uitbreiding via KB nodig (KB dat tot op heden nog niet werd genomen). Bovendien is voor het filmen van een niet-besloten plaats een striktere procedure van toepassing met onder meer de vereiste van een positief advies van de gemeenteraad. Een niet-besloten plaats wordt daarenboven in artikel 2 van de camerawet immers omschreven als “elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek”, waarbij het meestal zal gaan om een publieke ruimte beheerd door een overheid. Onder een “omsluiting” dient minstens een visuele afbakening te worden verstaan (bijvoorbeeld een bordje met het opschrift “privé”). Is de plaats afgebakend, maar toegankelijk, moet ze al naar het geval gerangschikt worden onder een van de categorieën van besloten plaatsen. Het verslag van de werkzaamheden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers bij de oorspronkelijke camerawet stelt bovendien : “de heer Patrick Dewael, vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken, benadrukt dat het niet de bedoeling is om ook private personen toe te laten camera’s te plaatsen op het openbaar domein. Het toezicht op de openbare weg, pleinen en andere niet besloten plaatsen is immers voorbehouden aan de overheid. Daarom is ook enkel de overheid gerechtigd daar camera’s te plaatsen …”. Mocht een dergelijke verkeerde kwalificatie systematisch gebeuren, dan schuilt het gevaar in het feit dat er niet alleen onnodig een verkeerde en zwaardere procedure moet worden gevolgd, maar ook dat de informatie welke naar het publiek en de politie wordt gegeven (via het openbaar register van de Commissie waar de verschillende aangiften kunnen geraadpleegd worden) (systematisch) verkeerd zal zijn.
De effectieve camera wetgeving vind je op http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2007/05/31_2.pdf
Ik zal toch even de vorige post rechtzetten:
Dit is niet correct. Een privéwoning valt onder de type "besloten plaatsen die niet toegankelijk zijn voor het publiek".Splitter: [...]- privewoning valt onder de uitzonderingen en moet je niks voor doen (je mag altijd een camera ophangen in je living, al zijn daar ook uitzonderingen op mbt bv de kuisvrouw heimelijk filmen)[..]
U dient dus altijd toestemming te vragen (via camerasticker). Hier haalt u de twee wetgevingen weer door elkaar.
Een tuin valt, net zoals een privé woning of appartement(sgebouw), onder Art. 2. 3° :Splitter: [...]gelieve een concrete link naar het KB of artikel in de wet te geven[...]
niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats : elk besloten gebouw of elke besloten plaats die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers
De verplichte melding is niet correct wanneer u voldoet aan artikel 7, paragraaf 2.Splitter: [...]gevels vallen onder het besloten plaats, niet toegangkelijk voor publiek gedeelte (net zoals ik al de hele tijd zeg) en moeten dus gemeld worden.[..]
Dit is niet volledig correct als u een stukje openbaar gedeelte filmt omdat u niet anders (technisch) kan, mag dit en zonder toestemming. zie bovenstaande info onder "Bij de bewaking van mijn gebouw, film ik een stuk van het voetpad of de openbare weg, is dit dan een niet-besloten plaats?"Splitter: [...]zolang er echter geen openbaar domein gefilmd wordt, moet dit niet via goedkeuring van gemeente/korpschef (ttz, bv voetpad)[..]
De camerawetgeving maakt ook geen onderscheid tussen eigenaar, huurder, bezoeker, genodigden, klant, derden, kuisvrouw, postbode, ...
Dus deze informatie is ook niet relevant en veroorzaakt enkel verwarring.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dus als ik het goed begrijp moet er voor een privéwoning waar je zelf de beelden beheert enkel een pictogram aanwezig zijn en geen registratie/goedkeuring. Een woning telt namelijk als een besloten plaats die niet voor het publiek toegankelijk is en uitsluitend bestemd is voor gebruik door gewoonlijke gebruikers. Een pictogram is dus genoeg om de postbode/dieven te waarschuwen voor een camera die aan uw voordeur hangt en in orde te zijn met de wetgeving om deze beelden nadien te kunnen gebruiken? Mag dit pictogram eventueel in de onderhoek van het raam geplakt worden zodat het aan de deur zichtbaar is (kwestie zo geen lelijk ding tegen mijn voorgeven te moeten hangen)?
-
- Plus Member
Als het een privé-woning betreft waar de verwerking gebeurd door een privé-persoon is dit correct.
De plaats waar de sticker (formaat 15x10 cm) moet komen is op een goed zichtbare plaats aan de ingang van de gefilmde plaats.
De sticker moet buiten de speciale pictogram volgende gegevens bevatten:
De plaats waar de sticker (formaat 15x10 cm) moet komen is op een goed zichtbare plaats aan de ingang van de gefilmde plaats.
De sticker moet buiten de speciale pictogram volgende gegevens bevatten:
Indien je zo een volledig gepersonaliseerde sticker wenst, stuur je me maar een PM en bezorg ik je een goed adres waar je die kan bestellen.Art. 4. Op de pictogrammen, bedoeld in de artikelen 1 tot 3 van dit besluit, of op een aanhangende drager, worden daarenboven op zichtbare en leesbare wijze de volgende vermeldingen aangebracht : 1° « Camerabewaking - Wet van 21 maart 2007 »; 2° de naam van de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de verwerking, en in voorkomend geval van zijn/haar vertegenwoordiger, bij wie de betrokken personen de rechten bedoeld in de artikelen 10 en 12 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, kunnen uitoefenen; 3° het postadres en, in voorkomend geval, het e-mailadres waarop de verantwoordelijke voor de verwerking of zijn vertegenwoordiger bereikt kan worden. Als deze vermeldingen in verschillende talen opgesteld worden, kunnen ze op verschillende eentalige pictogrammen of aanliggende dragers worden aangebracht.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Mijn camera's maken allemaal "toeristische beelden"