Volgens een bron zou het gebruik van een displayport aansluiting noodzakelijk zijn om die iiyama op zijn beste prestaties te kunnen gebruiken (maar de laptop heeft die aansluiting niet). M.a.w. HDMI zou een resolutie van 2560 x 1440 wqhd niet volledig ondersteunen
Ik ging ervan uit een hdmi kabel zoals bv http://www.monitorstore.be/product/1553 ... meter.html toch moet voldoen ... ?
Voor zover ik kan zien kan HDMI wel degelijk die resolutie aan, maar afhankeljik van de HDMI-standaard mogelijk maar maximaal met 24 bit kleurdiepte.
De kwaliteit van de kabel gaat volgens mij op korte afstanden geen impact hebben; de beperking komt van de gebruikte HDMI-standaard (bv 1.3) en niet van de kabelverliezen.
Displayport heeft een aanzienlijk hogere bandbreedte, dus als je de keuze hebt is dit misschien veiliger.
Als je puur kijkt naar de contrastverhouding is de keuze eenvoudig (al lijken de verschillen me bizar aangezien beide schermen dezelfde technologie gebruiken)... de Iiyama is best dan.
Echter zonder een deftige kalibratie van het scherm is deze discussie/vraag totaal zinloos !
Zoals hierboven r2504 vermeld is de kalibratie veruit het belangrijkste criterium.
Ik doe het als amateur met een goedkoper IPS-scherm van LG tot grote tevredenheid.
En ik denk niet dat HDMI of Displayport hier verschil zullen uitmaken.
Ik gebruik zelf, professioneel, een oudere Dell U2711 waarvan ik zeer tevreden ben.
Die contrastverhoudingen zijn over het algemeen bullshit. Zeker die zeer hoge. Dat is gewoon een kwestie van op een andere manier de cijfers te interpreteren, dus daar zou ik me niet op blind staren. Ik zou eerlijk gezegd wel de U2713H nemen ipv de HM. De H is namelijk de wide gamut versie. Die kan 99% van AdobeRGB weergeven terwijl de HM enkel sRGB kan weergeven.
En ja je zal met Display Port of dual link DVI moeten gaan. De HDMI poorten op die monitors gaan tot maximaal 1920x1080, niet genoeg dus voor native resolutie.
Heeft er hier iemand toevallig zo'n calibratietoestel liggen? Ik heb ook een Dell U2711H, maar ik vind het wat overkill om zo'n toestel te kopen om mijn scherm maar één keer te calibreren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
powaq schreef:De HDMI poorten op die monitors gaan tot maximaal 1920x1080, niet genoeg dus voor native resolutie.
Da's dan eerder een beperking van de monitor zelf want de HDMI standaard gaat verder.
Dat klopt maar slechts weinigen implementeren de volledige HDMI standaard. Daarom zeg ik altijd aan iedereen om weg te blijven van HDMI als het op computermonitors aankomt. Teveel verschillen in implementatie tussen monitors en videokaarten en je weet nooit (duidelijk) wat kan en niet kan ookal kan HDMI in theorie die resoluties wel aan.
Voor 10bit output moet je wel een Quadro of Firepro hebben. Ik denk niet dat er consumer kaarten zijn die 10bit doen. Maar zoals ik al zei; het verschil tussen sRGB en AdobeRGB dekking tussen de twee monitors is wel een groot en belangrijk verschil.