Ik zoek een DVI-D naar VGA adapter.
Je vindt wel van die kleine adapters die DVI-D (zonder de analoge pinnetjes rond het plusje) omzetten naar VGA op eBay, maar volgens mij kan dat nooit werken (en is dat zelfs afzetterij), want dat is een uitsluitend digitaal signaal dat je op een analoge kabel zet.
(voorbeeldje van zo'n adapter die ik niet vertrouw: http://www.ebay.com/itm/DVI-female-to-V ... 0585530288 )
Ik zoek dus wss een actieve adapter, die het digitale signaal van DVI-D omzet op VGA.
Ik heb nl een oudere laptop hier die het een beetje aan het opgeven is. Het built-in scherm is al lang niet meer bruikbaar met veel teveel strepen in, en de VGA aansluiting heeft het enkele weken geleden opgegeven (schermen krijgen "frequency out of range" fout). De enige oplossing is de DVI aansluiting op de laptop, maar die is een DVI-D. En ik heb geen schermen liggen die DVI aankunnen, enkel een voorraadje oude TFTs die enkel VGA hebben.
Vandaar.
Thuis staat die aangesloten op het enige DVI scherm dat ik heb (plus usb keyboard en mouse); maar elders heb ik enkel een VGA scherm (ik gebruik de laptop meestal in een soort docking station mode, sinds het scherm wonky ging een paar jaar geleden). Dus als dat "goedkoop" opgevangen kan worden kan zo'n adapter een nuttige toevoeging tot het IT arsenaal zijn.
DVI-D to VGA adapter
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Die eBay verkoper heeft nochtans goede feedback 

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- userbase crew
Ja. Raar he.
En toch zie ik niet hoe een digitale DVI kabel (waar duidelijk de pinnetjes van de analoge lijnen ontbreken rond het plusje) naar een VGA connector kan adapten, zonder actieve convertor. Elke site die ik raadpleeg over DVI is heel duidelijk over de onmogelijkheid, tot een doe-het-zelver toe die zo'n pinnetjes ns heeft afgebroken op een kabel van hem om ns te testen.
En toch zie ik niet hoe een digitale DVI kabel (waar duidelijk de pinnetjes van de analoge lijnen ontbreken rond het plusje) naar een VGA connector kan adapten, zonder actieve convertor. Elke site die ik raadpleeg over DVI is heel duidelijk over de onmogelijkheid, tot een doe-het-zelver toe die zo'n pinnetjes ns heeft afgebroken op een kabel van hem om ns te testen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
Bijna alle laptops hebben toch een DVI aansluiting waar zowel de digitale pinnen op zitten alsook extra analoge, dus de versie

links bovenaan. Dan kom je toe met een goedkoop verloopstukje, dat ze destijds bij bijna elle grafische kaarten staken.
Indien die vier extra pinnen missen (rechts bovenaan) heb je een DAC nodig, wat het digitaal signaal analoog maakt. Die is wel heel wat duurder dan een simpel verloopstekkertje, bvb
http://www.gefen.com/kvm/ext-dvi-2-vgan ... od_id=9569

links bovenaan. Dan kom je toe met een goedkoop verloopstukje, dat ze destijds bij bijna elle grafische kaarten staken.
Indien die vier extra pinnen missen (rechts bovenaan) heb je een DAC nodig, wat het digitaal signaal analoog maakt. Die is wel heel wat duurder dan een simpel verloopstekkertje, bvb
http://www.gefen.com/kvm/ext-dvi-2-vgan ... od_id=9569
-
- userbase crew
Ja, de laptop connector heeft GEEN gaatjes voor de analoge pinnetjes rond het plusje, enkel een minnetje. Dus zeker DVI-D (een dual link variant)
Het lijkt mss logisch, maar ebay staat VOL met wat lijkt op passieve DVI-D > VGA connectors, zoals in mijn vb link.
Ik snap daar echt niks van; is dat nu pure oplichting of hebben die dingen nog een ander doel?
Wow, trouwens, 400 is echt wel duur.
Ik heb intussen deze tegengekomen aan ongeveer 50; zou die ook werken?
http://www.startech.com/AV/Converters/V ... 0~DVI2VGAE
[
Post made via mobile device ]
Het lijkt mss logisch, maar ebay staat VOL met wat lijkt op passieve DVI-D > VGA connectors, zoals in mijn vb link.
Ik snap daar echt niks van; is dat nu pure oplichting of hebben die dingen nog een ander doel?
Wow, trouwens, 400 is echt wel duur.
Ik heb intussen deze tegengekomen aan ongeveer 50; zou die ook werken?
http://www.startech.com/AV/Converters/V ... 0~DVI2VGAE
[

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 06 maa 2014, 12:10, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Hier ook zo'n convertor naar alle tevredenheid gebruikt op een vaste computer. Die grafische gaf dus ook analoog door...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dat kan niet... "-D" = DIGITAAL... kan je dus nooit met een simpel stekkertje omzetten naar analoog.ITnetadmin schreef:Dus voor de duidelijkheid: jij hebt al een dvi-d > vga succesvol gebruikt?
Je hebt dus DVI nodig met de analoge pinnen (kruisje links dus)
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
@ITnetadmin: Ik vermoed dat hier de pinnetjes van de analoge ook bij zaten. Overlaatst nieuwe grafische kaart gekocht, hier zat ook zo'n goedkope convertor bij voor vga. Grafische enkel nog DVI en HDMI
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Ja, interessant he.
Het is wel een adaptortje, weet niet hoe het vanbinnen eruit ziet.
Ik heb het over deze:
Maar ik bedoel, het moet niet per se zo'n duur adaptor te zijn... Ben zo goed als zeker dat gelijkaardige adaptors bestaan voor DVI->VGA.
Het is wel een adaptortje, weet niet hoe het vanbinnen eruit ziet.
Ik heb het over deze:
Maar ik bedoel, het moet niet per se zo'n duur adaptor te zijn... Ben zo goed als zeker dat gelijkaardige adaptors bestaan voor DVI->VGA.
-
- userbase crew
Ja, je vind er genoeg van die kleintjes, maar ik durfde dat niet echt proberen vanwege enige kennis van zaken *ahum*.
we zullen dus ns beginnen met een passiefje en opwerken.
Ik vind het wel raar dat de link die ik vond een actief toestelletje is van 40 dollar, en de link die ub4b vond een bakje is dat direct het tienvoudige daarvan kost, 400.
[
Ik vind het wel raar dat de link die ik vond een actief toestelletje is van 40 dollar, en de link die ub4b vond een bakje is dat direct het tienvoudige daarvan kost, 400.
[

-
- Deel van't meubilair
In de context van dit topic is er echter een belangrijk verschil... de optionele 4 extra pinnetjes (met analoog signaal) op een DVI connector bestaan niet bij HDMI !Dima_2005 schreef:Trouwens: HDMI is praktisch identiek aan DVI...
Passief kan dit niet werken... een HDMI connector heeft namelijk GEEN analoog signaal ! (blijkbaar kan men die actieve convertors dus al heel goedkoop maken).Dima_2005 schreef:Maar ondertussen werkt een goedkope adaptortje HDMI->VGA (6€) wel perfect...
Ik begrijp trouwens niet wat er in deze discussie zo moeilijk is... je kan nooit PASSIEF van een digitaal naar analoog signaal (of omgekeerd).
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Als je het goedkoop kan oplossen, zou ik het ook zo doen.
Indien je echter rond de 50 euro moet neertellen voor een adapter zou ik toch sterk overwegen om ergens een tweedehands DVI scherm op de kop te tikken. Als je ziet aan welke dumpingprijzen de schermen tegenwoordig nieuw verkocht worden, kan het echt niet moeilijk zijn om een tweedehands scherm te vinden voor die prijs.
Indien je echter rond de 50 euro moet neertellen voor een adapter zou ik toch sterk overwegen om ergens een tweedehands DVI scherm op de kop te tikken. Als je ziet aan welke dumpingprijzen de schermen tegenwoordig nieuw verkocht worden, kan het echt niet moeilijk zijn om een tweedehands scherm te vinden voor die prijs.
-
- userbase crew
Wel, wat er moeilijk is:r2504 schreef:In de context van dit topic is er echter een belangrijk verschil... de optionele 4 extra pinnetjes (met analoog signaal) op een DVI connector bestaan niet bij HDMI !Dima_2005 schreef:Trouwens: HDMI is praktisch identiek aan DVI...
Passief kan dit niet werken... een HDMI connector heeft namelijk GEEN analoog signaal ! (blijkbaar kan men die actieve convertors dus al heel goedkoop maken).Dima_2005 schreef:Maar ondertussen werkt een goedkope adaptortje HDMI->VGA (6€) wel perfect...
Ik begrijp trouwens niet wat er in deze discussie zo moeilijk is... je kan nooit PASSIEF van een digitaal naar analoog signaal (of omgekeerd).
1) dit bestaat: http://www.ebay.com/itm/DVI-female-to-V ... 0585530288 ; wat mij absoluut geen actieve convertor lijkt, en zo zijn er velen.
2) er zijn blijkbaar hdmi oplossingen voor een 7tal euro, actieve dvi convertors voor 40 maar ook voor 400 zonder merkbaar verschil in specs
Je zou voor minder gek worden.
Een deel van het mysterie lijkt trouwens opgelost. Die dvi-d > vga adaptertjes zouden volgens sommigen dienen voor bepaalde convertor toestellen en/of kvms; anderen beweren dat sommige kaarten analoge output plaatsen op de digitale connectors van dvi. En ik ben ook al een bewering tegengekomen dat zulke adapters gewoon het digitaal signaal over een bestaande vga kabel doorsturen om aan de andere kant terug aan te passen, een beetje als een cat5 splitter.
Aan de andere kant is het prijsverschil bij de actieve convertors gigantisch. Bij DVI tot nu toe van 40 tot 400 euro, en de hdmi modellen gaan zelfs tot 7 euro.
Uiteindelijk is dit geen discussie he, ik zoek gewoon de goedkoopste oplossing om dvi-d naar vga om te zetten, en mijn uitgangspunt was dat enkel een actieve convertor zou helpen.
Nu nog een oplossing vinden die bij prijs is. Als iemand goeie links kent (400 is er wat over

Een tweedehands scherm kan idd nuttig zijn, maar ik zie toch ook nut om een convertor in mijn IT arsenaal te hebben, want ik kom nog veel te vaak vga beamers etc tegen, en laptops die dvi hebben zijn vaker en vaker enkel met dvi-d uitgerust; kan dus toch een nuttig tooltje zijn naarmate vga op de laptop meer en meer zal uitsterven.
EDIT: sidenote: Welke slimme vond het plezant om een kabel te maken die zowel analoog als digitaal stuurt (op zich ni erg), en dan aparte standaarden gaat maken op dezelfde aansluiting voor analoog apart en digitaal apart? Ik snap wel dat de gewone consument er helemaal niet aan uitgeraakt.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Een passive oplossing (DVI-D > VGA) kan niet werken.
Van Wiki:
•DVI-A: Deze interface stuurt enkel een analoog signaal door, met als nut om een gewone connector-overgang te maken. Dit type is gelijkwaardig met DVI-I, zoals onderstaande:
•DVI-I: Dit was de oorspronkelijke interface, die een combinatie maakte van een digitaal en analoog signaal dat compatibel was met Pc's voorzien van een CRT (of eventueel een digitale) monitor. Kortom, een oplossing om de weg tussen analoog en digitaal onzichtbaar te maken.
•DVI-D: De interface die enkel een digitaal signaal draagt. De DVI-D-aansluiting is een tijdje de digitale standaardaansluiting geweest op consumentenproducten (zoals digitale televisie en monitors of tv-toestellen) maar met de komst van hdmi wordt hij eigenlijk alleen nog gebruikt bij pc-monitors, omdat DVI net als de meeste monitors geen geluid ondersteunt.
•DVI-D HDCP: Dit is een DVI-D interface waarbij het doorgegeven signaal naar het aangesloten apparaat is beveiligd met HDCP encryptie. De gedachte erachter is dat hiermee het kopiëren van het signaal onmogelijk wordt gemaakt en daarmee het illegaal kopiëren van bijvoorbeeld films kan worden voorkomen. HDCP is vereist voor sommige vormen van multi-media zoals Blu-ray.
DVI-A: heb ik nooit gezien.
DVI-I: Courant en ideaal om wat plaats te sparen omdat men met 1 connector zowel analog of diditaal kon aansluiten. Vaak werden passieve verloopstukjes meegeleverd van DVI-I naar VGA waarvan ik er nog een paar heb liggen
DVI-D: Enkel digital omdat de 4 connectoren rond het kruis ontbreken (RGB en Sync)
DVI-D HDCP: Idem als DVI-D maar met "Hollywood-protective" en identiek als HDMI met HDCP
Aangezien DVI nu bijna verdwenen is kosten de actieve omvormers belachelijk veeld geld. Die HDMI>VGA omvormer ziet er OK uit maar dan heb je nog een passieve DVI>HDMI converter nodig van een paar € max.
Van Wiki:
•DVI-A: Deze interface stuurt enkel een analoog signaal door, met als nut om een gewone connector-overgang te maken. Dit type is gelijkwaardig met DVI-I, zoals onderstaande:
•DVI-I: Dit was de oorspronkelijke interface, die een combinatie maakte van een digitaal en analoog signaal dat compatibel was met Pc's voorzien van een CRT (of eventueel een digitale) monitor. Kortom, een oplossing om de weg tussen analoog en digitaal onzichtbaar te maken.
•DVI-D: De interface die enkel een digitaal signaal draagt. De DVI-D-aansluiting is een tijdje de digitale standaardaansluiting geweest op consumentenproducten (zoals digitale televisie en monitors of tv-toestellen) maar met de komst van hdmi wordt hij eigenlijk alleen nog gebruikt bij pc-monitors, omdat DVI net als de meeste monitors geen geluid ondersteunt.
•DVI-D HDCP: Dit is een DVI-D interface waarbij het doorgegeven signaal naar het aangesloten apparaat is beveiligd met HDCP encryptie. De gedachte erachter is dat hiermee het kopiëren van het signaal onmogelijk wordt gemaakt en daarmee het illegaal kopiëren van bijvoorbeeld films kan worden voorkomen. HDCP is vereist voor sommige vormen van multi-media zoals Blu-ray.
DVI-A: heb ik nooit gezien.
DVI-I: Courant en ideaal om wat plaats te sparen omdat men met 1 connector zowel analog of diditaal kon aansluiten. Vaak werden passieve verloopstukjes meegeleverd van DVI-I naar VGA waarvan ik er nog een paar heb liggen
DVI-D: Enkel digital omdat de 4 connectoren rond het kruis ontbreken (RGB en Sync)
DVI-D HDCP: Idem als DVI-D maar met "Hollywood-protective" en identiek als HDMI met HDCP
Aangezien DVI nu bijna verdwenen is kosten de actieve omvormers belachelijk veeld geld. Die HDMI>VGA omvormer ziet er OK uit maar dan heb je nog een passieve DVI>HDMI converter nodig van een paar € max.
-
- Deel van't meubilair
Dit kan volgens mij NOOIT werken... de analoge pinnen zijn er niet op de DVI stekker !ITnetadmin schreef:1) dit bestaat: http://www.ebay.com/itm/DVI-female-to-V ... 0585530288 ; wat mij absoluut geen actieve convertor lijkt, en zo zijn er velen.
Dat is ook correct.ITnetadmin schreef:en mijn uitgangspunt was dat enkel een actieve convertor zou helpen.
-
- userbase crew
Is dat echt? Is DVI aan het verdwijnen?
Vervangen door HDMI dan neem ik aan?
Ik ga ns zien ofk idd niet kan adapten van dvi-d naar hdmi en dan van hdmi converten naar vga.
Dat gaat wel een huzarenstukje van 3 kabels worden. Een dvi-d kabel, een adapter naar hdmi (die zijn meestal dvi-i, en de laptop heeft geen gaatjes voor de analoge pinnetjes), een hdmi kabel, de hdmi-vga converter, en dan een vga kabel. Oh Joy
[
Ik ga ns zien ofk idd niet kan adapten van dvi-d naar hdmi en dan van hdmi converten naar vga.
Dat gaat wel een huzarenstukje van 3 kabels worden. Een dvi-d kabel, een adapter naar hdmi (die zijn meestal dvi-i, en de laptop heeft geen gaatjes voor de analoge pinnetjes), een hdmi kabel, de hdmi-vga converter, en dan een vga kabel. Oh Joy

[

-
- Deel van't meubilair
Ja... maar niet door HDMI... wel door DisplayPort.ITnetadmin schreef:Is dat echt? Is DVI aan het verdwijnen?
DVI-D naar HDMI is gewoon passief (is puur hetzelfde signaal, HDMI is eigenlijk DVI + audio)... maar dan moet je nog altijd actief naar VGA.ITnetadmin schreef:Ik ga ns zien ofk idd niet kan adapten van dvi-d naar hdmi en dan van hdmi converten naar vga.
-
- userbase crew
Klopt, maar de actieve converter van hdmi naar vga is minder dan 10 euro, de dvi converter minstens 40, en soms al 400.
Displayport, ik dacht echt dat da een Apple ding was, klinkt toch zo
Is er een reden waarom we ni konden standardiseren op hdmi, of is dit weer zo'n bluray vs hd-dvd soort debacle?
[
Displayport, ik dacht echt dat da een Apple ding was, klinkt toch zo

Is er een reden waarom we ni konden standardiseren op hdmi, of is dit weer zo'n bluray vs hd-dvd soort debacle?
[

-
- Deel van't meubilair
Aangezien DVI en HDMI wat betreft video signaal identiek zijn is het absurd dat er in de convertors een verschil in prijs zou zijn.ITnetadmin schreef:Klopt, maar de actieve converter van hdmi naar vga is minder dan 10 euro, de dvi converter minstens 40, en soms al 400.
HDMI vraagt centen per connector... DisplayPort is royalty free (goedkoper te implementeren dus).ITnetadmin schreef:Is er een reden waarom we ni konden standardiseren op hdmi, of is dit weer zo'n bluray vs hd-dvd soort debacle?
Tevens heeft DisplayPort audio (DVI niet) en heeft het een hogere bandbreedte.
-
- userbase crew
En soms, maar niet altijd compatibel met hdmi adapters lees ik. Wordt weer fun 
En ja, die convertors *zouden* niet veel mogen verschillen in prijs. Als ge ene vindt die even goedkoop is als diene hdmi converter moogde het zeker laten weten
[

En ja, die convertors *zouden* niet veel mogen verschillen in prijs. Als ge ene vindt die even goedkoop is als diene hdmi converter moogde het zeker laten weten

[

-
- Elite Poster
Die gefen spullen komen uit de custom install wereld, en daar betaal je dus wel voor.ITnetadmin schreef:Ja, je vind er genoeg van die kleintjes, maar ik durfde dat niet echt proberen vanwege enige kennis van zaken *ahum*.
[Post made via mobile device ]
Anderzijds hebben ze zichzelf al bewezen in dat wereldje, en werken zullen ze wel doen, bvb:
http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/ps3-games ... xl-gaming/
-
- userbase crew
Dan kan je nog maar beter een goeie reden hebben om 400 te rekenen als de concurrentie het voor 40 doet; de specs mogen dan wel navenant zijn.
Binnenkort begin ik hier een projectje om mijn pc op mijn bureau te zetten, en de I/O in de living; hopelijk vind ik cat5 adapters voor hdmi of dvi (en voor usb voor toetsenbord en muis) aan een fatsoenlijke prijs.
En nee, dat hoeven geen IP converters te zijn, ik ben er zeker van dat die grapjes onbetaalbaar zullen zijn; we zullen wel een rondje huisbaaspesten doen en een gaatje boren voor een dedicated cable.
[
Binnenkort begin ik hier een projectje om mijn pc op mijn bureau te zetten, en de I/O in de living; hopelijk vind ik cat5 adapters voor hdmi of dvi (en voor usb voor toetsenbord en muis) aan een fatsoenlijke prijs.
En nee, dat hoeven geen IP converters te zijn, ik ben er zeker van dat die grapjes onbetaalbaar zullen zijn; we zullen wel een rondje huisbaaspesten doen en een gaatje boren voor een dedicated cable.
[

-
- Deel van't meubilair
Tja... da's hetzelfde als Apple, BMW, Cisco, IBM, ... daar betaal je uiteindelijk een groot deel voor de naam (al is de kwaliteit natuurlijk ook wel beter).ITnetadmin schreef:Dan kan je nog maar beter een goeie reden hebben om 400 te rekenen als de concurrentie het voor 40 doet; de specs mogen dan wel navenant zijn.
-
- Elite Poster
Hier zo'n kastje van nog geen 40 euro incl free shipping.
http://dx.com/p/dvi-to-vga-convertor-24 ... xu3yIWS5mU
Heb daar al mijn CCTV spullen gekocht ... is wel even wachten alvorens het hier is.
http://dx.com/p/dvi-to-vga-convertor-24 ... xu3yIWS5mU
Heb daar al mijn CCTV spullen gekocht ... is wel even wachten alvorens het hier is.