Nieuwe elektriciteitsleverancier

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Nu ik een nieuwe elektriciteitsleverancier kan kiezen ben ik eens opnieuw naar vreg.be gegaan en een vergelijking gedaan met de verbruikscijfers die ik had vorig jaar.

Ik was klant bij Electrabel (FixOnline) en betaalde 137,48 EUR voor het hele jaar.
Helemaal niet slecht dus, maar uit de vergelijking blijkt dat Essent het zou doen voor (vanaf) 101.53 EUR (met volgens vreg Variabel Groen vooraf 1j.)
Wat mij betreft is dat dus zeker te overwegen, want ook met hogere verbruikscijfers (nieuw adres, dus niet helemaal te vergelijken nu wrs) blijft er een duidelijk prijsverschil.

Als ik diezelfde berekening maak op essent.be echter, geven ze een nog bijkomende suggestie die op 82.41 EUR zou uitkomen, wat echt wel straf wordt (Variabel Groen 1j.).

Nu vraag ik me ten eerste af wat de kans is dat een variabel tarief niet vooraf vastgelegd duurder uitkomt dan de vooraf vastgelegde variant.
Ook merk ik op in de prijsfiches dat Essent op eerste zicht per kWh voor zowel dag- als nachttarief duurder zou zijn dan FixOnline, wat op zich niet kan kloppen volgens de berekening. Waar zit hem het verschil in de weergegeven prijzen?
Bijkomend, omdat ik nieuwe klant zou zijn bij Essent, zou ik nog eens tot 50 EUR korting kunnen krijgen. Da's dus een haast uitgemaakte zaak, alleen vraag ik me af hoe de ervaringen zijn met Essent? Op aanbieders.be (in zover dat altijd een goede referentie is) lijkt dat heel goed mee te vallen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ervaringen met een stroomleverancier?? Wat doet die leverancier behalve facturen sturen? Niks.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Ja bon OK dat wist ik nu ook wel, geen noodzaak dus om hier wijsneus te zijn. Maar klantendienst is wel via hen, en indien er facturatieproblemen of wat dan ook zouden zijn...
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Kijk eens op www.aanbieders.be

Wie of wat is Aanbieders.be?

Aanbieders.be is een vergelijkingssite die Belgische consumenten helpt bij het realiseren van besparingen op het gebied van telecom-, internet-, energie- en spaarproducten. Dit doen we door het actuele product- & prijsaanbod van alle leveranciers ieder maand weer op een overzichtelijke manier in kaart te brengen. Doordat de onderliggende verschillen op die wijze zichtbaar worden, kan u als consument optimaal profiteren van de onderlinge concurrentie. Het kiezen van het beste product met de gunstigste prijs was nog nooit zo gemakkelijk.

Wij helpen u kosteloos bij het overstappen naar een leverancier. U kan het bestelformulier op onze website invullen of u wordt automatisch doorverwezen naar de bestelprocedure van de betreffende leverancier. Hoe dan ook, onze telefonische helpdesk staat altijd voor u klaar.

Heb deze site voor mijzelf gebruikt om een elektriciteitsleverancier te kiezen.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ja hallo. Ben even gaan kijken bij die aanbieders site. Klopt voor geen meter. Alles ingevuld maar toch verschijnt mijn leverancier (Ecopower) niet bij de goedkoopste aanbieders. Wat mag je dan van zo een site geloven?
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Ze hebben veel keuze, ze doen de overstap voor jou indien gewenst.

Ik ben via hen bij Eneco beland, betaal gans weinig tegenover Luminus
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

ik ben al enkele jaren klant bij essent

als je een verlaging van het te betalen bedrag wenst passen ze dit onmiddelijk aan op je volgende factuur
zelf nog geen problemen ondervonden
ik schrijf mij ook elk jaar opnieuw in voor de groepsaankoop groene stroom
op dit moment betaal ik een 134€pm voor gas en elec
ik zit nog wel met een oude gasketel van (ik denk) een 13 jaar
jos123
Elite Poster
Elite Poster

elmariachi2920 schreef:op dit moment betaal ik een 134€pm voor gas en elec
Is dat incl verwarming?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Jos, waarschijnlijk wel he... Mijn factuur voor zonnepanelen was nog veel lager dan dat bedrag voor gas en elektro.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

iRockabizzydilly schreef:Ik was klant bij Electrabel (FixOnline) en betaalde 137,48 EUR voor het hele jaar.
Helemaal niet slecht dus, maar uit de vergelijking blijkt dat Essent het zou doen voor (vanaf) 101.53 EUR (met volgens vreg Variabel Groen vooraf 1j.)
Wat mij betreft is dat dus zeker te overwegen, want ook met hogere verbruikscijfers (nieuw adres, dus niet helemaal te vergelijken nu wrs) blijft er een duidelijk prijsverschil.
Over hoeveel kwh gaat het hier? Bij zo'n laag verbruik is vaak Ecopower de goedkoopste omdat zij geen abonnementskosten verrekenen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

jos123 schreef:Is dat incl verwarming?
is incl verwarming op gas
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:Over hoeveel kwh gaat het hier? Bij zo'n laag verbruik is vaak Ecopower de goedkoopste omdat zij geen abonnementskosten verrekenen.
330 kWh dagtarief en 350 kWh nachttarief op jaarbasis. Volgens vreg.be vergelijking is Essent nog goedkoper dan Ecopower..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Waarom niet zelf de berekening uitvoeren op de site van Ecopower?
http://www.ecopower.be/prijsberekening.htm
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Het zal ook afhangen waar je woont. In mijn regio is Ecopower de goedkoopste met dit profiel. Dat komt omdat Ecopower geen onderscheid maakt in de distributietarieven, overal in Vlaanderen betaal je evenveel. Bij de andere leveranciers is dit niet het geval.

Zelf heb ik Lampiris als leverancier met het Coop tarief (ben dus 1 van de 1000 coöperanten). Hierdoor krijg ik 30% korting op mijn elektriciteitsprijs. Voorlopig kan je hiervoer niet inschrijven, maar zou in 2015 terug mogelijk zijn:

http://www.lampiriscoop.be/nl
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Waarom niet zelf de berekening uitvoeren op de site van Ecopower?
http://www.ecopower.be/prijsberekening.htm
Thanks voor de link, komt ongeveer zelfde uit als op vreg.be
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Ecopower is ook niet de goedkoopste, enkel in regio's waar je geconfrontreerd wordt met heel dure distributietarieven zoals bij mij in Tielt (West-Vlaanderen) kom je met Ecopower 2 cent goedkoper uit....maar elders zou het duurder zijn hoor...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Zoeken naar een nieuwe, goedkope elektriciteitsleverancier is relatief.

Wanneer ik mijn laatste afrekening bekijk, dan heb ik voor €676,84 aan elektriciteit verbruikt (exclusief BTW). Dit wordt opgesplitst in :
* €289,41 elektriciteit
* -€87,63 gratis elektriciteit
* €380,99 Distributie- en transportkosten ==> Is hetzelfde bij elke leverancier
* €94,07 Taksen ==> Is hetzelfde bij elke leverancier

Als eindgebruiker heb je dus maar impact op circa 30% (in mijn geval €201,78) van je factuur. Als ik krampachtig op zoek ga naar de goedkoopste leverancier en deze is 10% goedkoper dan mijn huidige, dan bespaar ik een mega €20,18 op jaarbasis. Mooi meegenomen, maar niet om van achterover te vallen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, een goede 50% gaat naar distributie. Toch zou mijn verbruik zelf bij electrabel een 86 eur kosten (fixonline) en 31 bij essent (groen variabel 1j).

Das een heel groot procentueel verschil.

Niet te vergeten dat vanaf april 2014 de btw op elektriciteit bij elke leverancier van 21% naar 6% gaat, dus voor iedereen een korting van 15%.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 49 keer

Die 15% daar gaan wij niets van terugzien of voelen hoor.
Ze zullen er wel voor zorgen da ze wa meer geld kunnen pakken op een andere manier zodat wij evenveel zullen moeten blijven betalen.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

iRockabizzydilly schreef:Klopt, een goede 50% gaat naar distributie. Toch zou mijn verbruik zelf bij electrabel een 86 eur kosten (fixonline) en 31 bij essent (groen variabel 1j).

Das een heel groot procentueel verschil.

Niet te vergeten dat vanaf april 2014 de btw op elektriciteit bij elke leverancier van 21% naar 6% gaat, dus voor iedereen een korting van 15%.
In het geval van Uzzi spreken we van een verschil van 41 euro op een totaalbedrag van bijna 680 euro (excl. btw). Mja, peanuts met andere woorden.
Doet mij ongewild denken aan de BTW "verlaging" in de horeca. Toen die doorgevoerd was, hadden de mensen niet echt de indruk dat ze minder moesten betalen. Niet moeilijk, het gros van de bevolking weet zelfs niet dat die btw verlaging enkel van toepassing is op het eten en niet op de drank. Zo ook met de btw "verlaging" voor electriciteit. We gaan er zo goed als niks van merken. En ook hier zal het gros van de bevolking weer eens niet gesnapt hebben dat het enkel een verlaging is op het kleine deel "electriciteit". Op alle andere onderdelen van de factuur blijven we de volle pot, nl. 21% betalen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 18 feb 2014, 16:57, in totaal 1 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
Het lijkt me dat hoe meer je verbruikt, hoe minder interessant in dit geval essent is tov electrabel. Vanaf een bepaald aantal kWh per jaar is electrabel zelfs goedkoper.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Uzzi schreef:Dit wordt opgesplitst in :
* €289,41 elektriciteit
* -€87,63 gratis elektriciteit
* €380,99 Distributie- en transportkosten ==> Is hetzelfde bij elke leverancier
* €94,07 Taksen ==> Is hetzelfde bij elke leverancier
Van de taksen ben ik 100% zeker, dat is niet voor elke leverancier hetzelfde. De taksen hangen oa af van het soort energiemix (groen, grijs, ...) dat aangeboden wordt en is per leverancier en/of per type contract van een leverancier verschillend (100% groen <> kolencentrale).
Je kan dat zelf berekenen op (bv) www.mijnenergie.be, daar geven ze een detailoverzicht van het totaalbedrag bij een opgegeven verbruik. Je zal zien dat het gedeelte "distributie" niet elke keer hetzelfde is.

Ik kan me ook voorstellen dat de distributie- en transportkosten verschillen, maar daar ben ik niet zeker van.
Sommige leveranciers scoren hun stroom in het buitenland, andere vooral in het binnenland. In het ene geval heb je meer distributiekosten dan in het andere.
Maar ik ben niet 100% zeker.

De conclusie was wel juist: het gedeelte van de factuur dat afhankelijk is van de leverancier (en of het type stroom - groen, ...) is uiterst beperkt. Daar hoor je politici vooral niet over, omdat hun eigenste stoel in allerlei intercommunales enzo betaald wordt van die tarieven.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”