Subwoofer zelfbouw

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Ik weet dat er betere fora zijn om hierover vragen te stellen, maar bij wijze van afwisseling:

Sinds enkele maanden volg ik houtbewerking in avondschool (als hobby).

Binnenkort start de tweede module, waarbij we ons eigen project mogen kiezen.
Om eens iets anders te maken dan de traditionele dingen als stoel/schommelpaard/... dacht ik, waarom maak ik m'n eigen subwoofer niet?

Dus ben ik op internet m'n licht gaan opsteken en heb gevonden dat je met een programma als winISD de optimale volumeberekening van je subwoofer kan maken, als je wat parameters van de fabrikant van de subwoofer meegeeft.
Ik wou sowieso voor een gesloten actieve subwoofer gaan (eenvoudiger te maken voor m'n eerste poging).
Stel je dat je daar dan uitkomt op bvb 41liter, maar het dan ook nog uit welke vorm die subwoofer heeft (hoogte, breedte, lengte)?
En hoe de binnenkant van de kast er dan uitziet (opgevuld/opgedeeld/...)?

Hoe weet ik welke versterker het best past bij mijn subwoofer?

Ik zou bvb gaan voor:
http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11397

Ow ja, het gaat voor een subwoofer bij m'n HIFI installatie, niet in m'n auto ;-)
Iemand ervaring hiermee?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Het vermogen van uw versterker is liefst zo dicht mogelijk in spec met uw woofer. Dit om overbelasting van de versterker of sub tegen te gaan.

Uw volume vergroot als ge uw box opvult, ik dacht dat van die accoustische watte u 10% extra volume geeft. Maar het is lang geleden dat ik dat bekeken heb.
De vorm maakt normaalgezien niet uit als het een gesloten design is, zolang ge uw volume hebt...

Nu, je moet wel eens zien of je niet beter een gepoorte kast maakt, veel hangt af van het doel van de sub...
Laatst gewijzigd door Ramaht 10 feb 2014, 21:42, in totaal 1 gewijzigd.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 14 keer

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Beste versterkermodules voor subs zijn die van hypex, met name hun plate amps.

https://www.hypexshop.com/

Onder plate amps ...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”