Van Telenet naar Belgacom of Scarlet

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Drwho
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Bericht

Ik heb al vaak interessante posts gelezen op dit forum, het werd tijd om mezelf te registreren en ook mijn licht eens op te steken. :beerchug:

Na afloop van onze verbouwingen, hebben we voor Telenet gekozen (basic internet 30mbps + digitale tv). Maar dat begint mij steeds meer tegen te steken, vooral het internet met hun flutrouter waarvan de connectie vaak wegvalt. Tablet, streaming radio en daar nog een laptop tussen (al is het enkel maar surfen) verwerkt hij al moeilijk.
Over de digitale TV ben ik dan wel weer tevreden, goed zenderaanbod, goede kwaliteit en het delen van de opnames is erg handig voor mijn tv op de slaapkamer.

Zelf heb ik in het ouderlijk huis jarenlang op Belgacom gezeten, was er als één van de eerste bij toen ADSL beschikbaar kwam en dan later ook BelgacomTV. Over het internet van Belgacom eigenlijk nooit klagen gehad, heeft in al die jaren vrijwel perfect gewerkt. BelgacomTV (bbox2 en V3 decoder) was ik persoonlijk minder van onder de indruk, vrij traag in bediening en de software leek nergens naar.

We hebben bewust gekozen om geen vaste lijn te nemen, de tariefplannen bij de operatoren zijn tegenwoordig ruim voldoende om de vaste lijn te vervangen.

Wat heb ik nu?
Telenet Basic Shake (oude formule)
- 30mbps
- 100gb
- digitale tv
- docu & lifestyle pack (supplement €6,53)
- HD XL (gratis)

Totaal: €54,89/maand (inclusief kabel en huur digicorder)

Ik ben de voorbije weken al vaak aan het vergelijken geweest en aan het overwegen wat ik ga doen:

1) Volledig weggaan bij Telenet en overstappen naar Belgacom OF Scarlet
2) Digitale TV bij Telenet behouden en enkel internet overstappen naar een VDSL

Aangezien ik tevreden ben over de digitale TV van Telenet hoeft dat voor mij niet weg, ik weet natuurlijk niet hoe BelgacomTV de afgelopen jaren veranderd is met de nieuwe V5 decoder en software. Hoe dan ook ontbreekt Belgacom enkele zenders (ook niet in boeket) die ik nu wel heb bij Telenet, maar dat hoeft geen dealbreaker te zijn.

Scarlet Trio is met €39/maand wel interessant, maar anderzijds hoef ik die vaste lijn echt niet dus is ervoor betalen ook wat gek. Feit dat Scarlet de 'oudere' (maar beproefde) versies van hard- en software krijgt (gebaseerd op mijn verleden met BelgacomTV) stemt me niet echt helemaal gerust, wij kijken wel redelijk tv, dus op dat vlak wil ik ook geen concessies doen.
Het internet+tv pack comfort van Belgacom is met €53,95 niet goedkoper, want ik zou nog een boeket van €5,95 moeten bijnemen om enkele zenders extra te hebben. Daarbij nog een extra decoder voor de slaapkamer en ik zit in de €60/maand...

Als ik dan op zoek ga naar internet alleen (scarlet of belgacom, geen interesse in de andere), dan zie ik dat Scarlet met een pakket van €35/maand wel een zeer interessante aanbieding heeft (onbeperkt en max 50mbps down) en kom ik 2 euro duurder uit (digitale tv: 21,59 + 35) dan mijn huidige situatie.
Belgacom heeft met haar internet start (25,50/maand) ook een interessant pakket met 100gb en 30mbps down. Ik kan zelfs optioneel (+7,50) onbeperkt downloaden nemen wanneer ik dat nodig zou hebben van maand tot maand bekeken. Handig en goedkoper dan de 35 van Scarlet.
Uit de kleine lettertjes van Belgacom valt af te leiden dat 30mbps het minimum is, maar dat blijkbaar upscaling naar 50mbps mogelijk is? Een lijntest op hun site levert bij mij dit resultaat op: Max.: 46,7 Mbps download - 2,3 Mbps upload

Is het correct dat je op de 30 begint en dan gradueel hoger komt?

Enkele vragen:

1) Kan ik bij Telenet mijn basic internet opzeggen en mijn huidige digitale tv oplossing behouden? Moet kunnen, maar hoe makkelijk loopt dat?
2) Ik heb in het huis toen wij het kochten geen telefoonlijn gevonden...als ik een technicus het laat komen installeren (129 euro), is dat dan inclusief de aansluiting van een telefoonlijn? Komt binnen aan straatkant, dus zal qua meters amper afstand zijn.
Djefke
Starter
Starter

Bericht

Om al eventjes in te pikken met een kleine opmerking:

Je zegt dat de combo Telenet digitale TV + Scarlet internet je €2 duurder uitkomt (digitale tv: 21,59 + 35).
Sinds 26 januari is de prijs van digitale TV + huur digicorder omhoog geschoten naar €23,70.. hierdoor kom je al direct €4 duurder uit. (23,70 t.o.v. de 21,59 waar jij het over hebt).

Zelf kijk ik uit naar de antwoorden, aangezien ik zelf ook een dergelijke overstap overweeg :-D
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Bericht

Als je internet regelmatig weg valt is er iets niet in orde, bellen naar telenet en er laten naar kijken! Vluchten is ook niet echt een oplossing .....
Over Digitale tv : Is telenet wel het beste, toch wel beter dan die van belgacom (mijn ouders zijn onlangs ook overgeschakeld van belgacom tv naar telenet Digi tv en merkelijk zuiverder beeld!) En geen vermindering van internet snelheid bij telenet terwijl je tv kijkt zoals bij belgacom.

grt
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 277 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

belgacom tv naar telenet Digi tv en merkelijk zuiverder beeld

nochtans zijn er verschillende die beweren dat je het verschil (bijna) niet ziet !

Jij spreekt mss van iemand die wegens zijn BGC lijnprofiel zijn decoder op SD moet zetten ipv HD !
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
Bedankt: 1333 keer
Recent bedankt: 37 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Je conclusies kloppen wat de 50 Mbps betreft. Beeldkwaliteit zijn bgc tv en telenet gelijkaardig. De oude v3 decoders zijn echt veel trager dan de nieuwe v5 of zelfs v4. Ik zou nooit meer terug willen.

Wat de aansluiting betreft, kan ik je niet helpen.

Als de aansluiting eenvoudig kan dan lijkt internet start met pack onbeperkt een meerwaarde door onbeperkt downloaden tov je huidige 100 GB.

Goedkoopste zou zijn om alles bij dezelfde provider te nemen maar het uitwisselen van opnames tussen decoders kan nog niet bij Bgc tv zover ik weet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Drwho
Member
Member

Bericht

Tja...aangezien ik helemaal tevreden ben van het digitale-tv aanbod van Telenet en de aangeboden zenders, heb ik niet echt behoefte om over te stappen. Hangt er ook wat vanaf of ze me in m'n oude formule laten zitten of echt gaan pushen richting Rex/Rio en m'n oude zenderpakket afnemen. Dan zal de knoop snel doorgehakt zijn.
Opnames delen tussen decoders is echt wel handig, maak ik bijna dagelijks gebruik van op de slaapkamer, dat zou ik wel missen.

Internet is een andere zaak, dat vind ik behoorlijk ondermaats qua snelheid en geleverde hardware. Als ik zie dat je bij Belgacom tot 50mbps kan krijgen en zonder verplichting voor 7,50 supplement onbeperkt (wat daarom niet elke maand van toepassing is), dan is dat wel zeer interessant.

Volgens mijn recentste factuur (januari 2014) betaal ik maandelijks voor digitale tv:

8,35 (digicorder)
15,06 (kabelaansl)
6,53 (docu & lifestyle zenderpakket)

€29,94/maand voor de digitale-tv bij Telenet. Als ik internet overal start zou nemen bij Belgacom (25,50) dan kom ik een halve euro duurder uit dan momenteel het geval. Toch eens informeren bij de lokale belgacomshop deze week en horen bij Telenet of ik internet uit mijn pakket kan laten halen zonder veel poespas.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
Bedankt: 1333 keer
Recent bedankt: 37 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Normaal gezien wel.

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 137 keer

Bericht

Als je weg gaat, omdat je problemen hebt, moet je misschien eens eerst dat laten nakijken, vooral omdat je toch tevreden bent van de rest van Telenet.
Zou jammer zijn als je straks iets hebt dat niet beter is, door één of andere omstandigheid.
Als je een tablet gebruikt, met radio streaming, en nog een laptop, dan draait dat zonder problemen op die flut router. Je kan daar gerust 10 of 20 toestellen op hangen zonder problemen. Hier hangen er al 12 toestellen op, waarvan 4 PC's/laptop. Dat werkt allemaal samen, zonder problemen of snelheidsverlies.
Welk probleem heb je precies? Wat gebeurt er?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 58 keer

Bericht

U schrijft dat U een regelmatige tv kijker bent,mocht U kiezen voor Scarlet Trio,dan moet U zeer goed nakijken welke zenders er bij U bekeken worden,want met Trio vallen heel wat zenders weg.Wel kan men ook extra zenderpaketten nemen,die zal je eerst eens moeten vergelijken.Trio is wel het meeste intresant als je op je budget zoveel mogelijk wil besparen.
Drwho
Member
Member

Bericht

Sylvester schreef:Als je weg gaat, omdat je problemen hebt, moet je misschien eens eerst dat laten nakijken, vooral omdat je toch tevreden bent van de rest van Telenet.
Zou jammer zijn als je straks iets hebt dat niet beter is, door één of andere omstandigheid.
Als je een tablet gebruikt, met radio streaming, en nog een laptop, dan draait dat zonder problemen op die flut router. Je kan daar gerust 10 of 20 toestellen op hangen zonder problemen. Hier hangen er al 12 toestellen op, waarvan 4 PC's/laptop. Dat werkt allemaal samen, zonder problemen of snelheidsverlies.
Welk probleem heb je precies? Wat gebeurt er?
Zodra ik een download begin, draait alles in de soep. Mijn streaming radio begint te spelen met horten en stoten of valt uit. De snelheid zelf gaat als een jojo op en neer. Het lijkt wel of de modem/router slaagt er gewoon niet in de beschikbare snelheid netjes te verdelen tussen alle toestellen die ermee communiceren, in mijn geval maximum 4 (tablet, smartphone, laptop en streaming audio).

@Fluppie: inderdaad, Scarlet Trio is erg beperkt in aanbod, maar bij Belgacom heb je nog wel boeketten om uit te kiezen. Bij Scarlet betaal je dan ook niet voor zooi waar je nooit naar kijkt. Mijn meest bekeken zenders zitten allemaal tussen nummer 1 - 20. Gelukkig heb ik nog een oud zenderpakket van Telenet met specifieke zenders die ik graag zie.
Tegenwoordig geeft Telenet nieuwe klanten nog de 'keuze' tussen Rex & Rio (15 of 25 euro) en verder heb je niets meer te willen.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Laat het dan eens nakijken. Dat mag geen enkel probleem vormen.
Drwho
Member
Member

Bericht

Gisteren bij belgacom gaan informeren. Als je 'internet comfort' in de winkel bestelt, dan is er een gratis installatie inbegrepen. De technicus plaatst dan ook de telefoonaansluiting als die niet aanwezig is. Achteraf kan je voor 6 euro downgraden naar de internet start formule. Installatie laten doen bij 'internet start' zou 129€ kosten.

Hmm toch aanlokkelijk om internet bij belgacom te nemen, zicht op max 47mbps download hier en wanneer ik wil onbeperkt volume. 't gras ziet er erg groen uit aan de overkant :wink:

Vanmiddag nog eens een speedtest gedaan op mijn telenet wifi, nog geen 20mbps...

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

zoals reeds gezegd : dan is er iets mis, dat eigenlijk opgelost zou moeten worden.
Drwho
Member
Member

Bericht

Tijdje geleden al voor gebeld, maar de helpdesk 'ziet' geen problemen... Voor zover zij kunnen uitmeten alles ok.

Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Bericht

20 Mbps met wifi is totaal niet slecht, dat is eigen aan de technologie, als je absoluut het maximum wil van je 30 Mbps dan moet je verbinden met een UTP kabel rechstreeks aan de modem.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Drwho
Member
Member

Bericht

'nog geen 20mbps', hij blijft meestal steken op 15-16mbps wifi wat dus ruwweg de helft is.
Rechtstreeks op UTP haal ik inderdaad maximum, maar dat is geen optie.

Keuzes keuzes, jammer is dat je er een hele nieuwe installatie voor in huis moet halen en niet zoals met het overstappen van gsmprovider gewoon een nieuwe sim erin moet knallen. :P
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ik vermoed dat je je 'zinnen' al gezet hebt op iets anders.
Dus ik weet niet of het nog zin heeft.
Maar weggaan omdat je gehoord hebt dat het een flutrouter is, en omdat je nu gewoon een mogelijk wifi probleem hebt, is ook een beetje gek.
Het is geen flutrouter, maar mogelijk staat die niet strategisch genoeg geplaatst.
Eventueel kan je een AP aan de andere kant van het huis plaatsen, en deze laten samenwerken met de huidige wifi van de modem, dan heb je een fatsoenlijke dekking en snelheid.
Synman
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 11 keer

Bericht

Even getest via wifi op ipad op mijn HGW met een whoppa connectie.
ImageUploadedByTapatalk1392579996.452386.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Drwho
Member
Member

Bericht

Tja het schommelt erg. Voer ik net een speedtest uit met uitstekende resultaten (behalve ping):

down 28.12 / up 2.82
35ms

@ sylvester: wil niet overstappen om het overstappen, maar heb het al vaker gedaan wanneer ik het opportuun acht (gas, elektriciteit, gsm) bvb. Ik vergelijk zeer regelmatig. Misschien eerst eens met een externe router proberen om de wifi op zich te nemen en kijken hoe het dan gaat, is een kleine kost.