Na afloop van onze verbouwingen, hebben we voor Telenet gekozen (basic internet 30mbps + digitale tv). Maar dat begint mij steeds meer tegen te steken, vooral het internet met hun flutrouter waarvan de connectie vaak wegvalt. Tablet, streaming radio en daar nog een laptop tussen (al is het enkel maar surfen) verwerkt hij al moeilijk.
Over de digitale TV ben ik dan wel weer tevreden, goed zenderaanbod, goede kwaliteit en het delen van de opnames is erg handig voor mijn tv op de slaapkamer.
Zelf heb ik in het ouderlijk huis jarenlang op Belgacom gezeten, was er als één van de eerste bij toen ADSL beschikbaar kwam en dan later ook BelgacomTV. Over het internet van Belgacom eigenlijk nooit klagen gehad, heeft in al die jaren vrijwel perfect gewerkt. BelgacomTV (bbox2 en V3 decoder) was ik persoonlijk minder van onder de indruk, vrij traag in bediening en de software leek nergens naar.
We hebben bewust gekozen om geen vaste lijn te nemen, de tariefplannen bij de operatoren zijn tegenwoordig ruim voldoende om de vaste lijn te vervangen.
Wat heb ik nu?
Telenet Basic Shake (oude formule)
- 30mbps
- 100gb
- digitale tv
- docu & lifestyle pack (supplement €6,53)
- HD XL (gratis)
Totaal: €54,89/maand (inclusief kabel en huur digicorder)
Ik ben de voorbije weken al vaak aan het vergelijken geweest en aan het overwegen wat ik ga doen:
1) Volledig weggaan bij Telenet en overstappen naar Belgacom OF Scarlet
2) Digitale TV bij Telenet behouden en enkel internet overstappen naar een VDSL
Aangezien ik tevreden ben over de digitale TV van Telenet hoeft dat voor mij niet weg, ik weet natuurlijk niet hoe BelgacomTV de afgelopen jaren veranderd is met de nieuwe V5 decoder en software. Hoe dan ook ontbreekt Belgacom enkele zenders (ook niet in boeket) die ik nu wel heb bij Telenet, maar dat hoeft geen dealbreaker te zijn.
Scarlet Trio is met €39/maand wel interessant, maar anderzijds hoef ik die vaste lijn echt niet dus is ervoor betalen ook wat gek. Feit dat Scarlet de 'oudere' (maar beproefde) versies van hard- en software krijgt (gebaseerd op mijn verleden met BelgacomTV) stemt me niet echt helemaal gerust, wij kijken wel redelijk tv, dus op dat vlak wil ik ook geen concessies doen.
Het internet+tv pack comfort van Belgacom is met €53,95 niet goedkoper, want ik zou nog een boeket van €5,95 moeten bijnemen om enkele zenders extra te hebben. Daarbij nog een extra decoder voor de slaapkamer en ik zit in de €60/maand...
Als ik dan op zoek ga naar internet alleen (scarlet of belgacom, geen interesse in de andere), dan zie ik dat Scarlet met een pakket van €35/maand wel een zeer interessante aanbieding heeft (onbeperkt en max 50mbps down) en kom ik 2 euro duurder uit (digitale tv: 21,59 + 35) dan mijn huidige situatie.
Belgacom heeft met haar internet start (25,50/maand) ook een interessant pakket met 100gb en 30mbps down. Ik kan zelfs optioneel (+7,50) onbeperkt downloaden nemen wanneer ik dat nodig zou hebben van maand tot maand bekeken. Handig en goedkoper dan de 35 van Scarlet.
Uit de kleine lettertjes van Belgacom valt af te leiden dat 30mbps het minimum is, maar dat blijkbaar upscaling naar 50mbps mogelijk is? Een lijntest op hun site levert bij mij dit resultaat op: Max.: 46,7 Mbps download - 2,3 Mbps upload
Is het correct dat je op de 30 begint en dan gradueel hoger komt?
Enkele vragen:
1) Kan ik bij Telenet mijn basic internet opzeggen en mijn huidige digitale tv oplossing behouden? Moet kunnen, maar hoe makkelijk loopt dat?
2) Ik heb in het huis toen wij het kochten geen telefoonlijn gevonden...als ik een technicus het laat komen installeren (129 euro), is dat dan inclusief de aansluiting van een telefoonlijn? Komt binnen aan straatkant, dus zal qua meters amper afstand zijn.