Probleem met R9 290X

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb onlangs een R9 290X kaart gekocht (Sapphire Tri-X OC) om mijn systeem wat te upgraden (vooral met het oog op BF4 en Mantle).

i7 2600 (3.4GHz)
16GB DDR3 (686MHz)
ASUS P8Z68-V LX
Corsair 750W PSU

Ik heb ook twee schermen (24" @120Hz + 23" @60Hz). Geen idee eigenlijk of dat er veel toe doet.

Nu, met mijn vorige kaart, een HD6870, haalde ik in BF4 op Medium settings gemiddeld tussen de 35 en 50 fps. Nu merk ik dat met de nieuwe R9 290X ik nauwelijks méér haal. Op mappen als Lancang Dam haal ik met moeite 40 fps (zelfs op medium settings!!!). Op een CQ map als Operation Locker gaat het wel hoger en kan ik zelfs op ultra aardige fps halen, maar veel hoger dan een gemiddelde van 60 fps geraak ik toch niet). Ik kan begrijpen dat mijn CPU een bottleneck is, maar kan het echt zó erg zijn? Trouwens, als ik via de console perfoverlay.drawgraph aanzet, merk ik niet dat mijn CPU zo onder load zit... Nog iets. Als ik in Locker op Ultra rond de 60 fps haal, zou je toch denken dat als ik de settings terugschroef naar, laat ons zeggen, 'Low', mijn fps moet omhoogschieten? Wel, niets van dit alles. Het lijkt nauwelijks verschil uit te maken welke instelling ik neem.

Ik gebruik de gewone 13.12 drivers. Ik heb even de nieuwe beta driver 14.1 voor Mantle geprobeerd (waar ik, gezien mijn wat oudere CPU toch wat van verwacht), maar die heb ik moeten desinstalleren wegens te veel crashes.

Ik heb met DDU de beta drivers verwijderd en daarna een clean install van de 13.12 drivers gedaan.

Als ik tijdens het gamen Catalyst heb openstaan, dan merk ik dat de kaart wel aan het werk is. Hij is volledig in gebruik, de GPU klokt op volle snelheid. Ik gebruik op dit moment geen OverDrive, dus geen extra OC.

Ik ben wat radeloos op dit moment. Redelijk gefrustreerd dat die investering van ruim 500€ zo weinig extra biedt op dit moment.

Any thoughts?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Welke resolutie gebruik je ingame? Welk OS draai je?
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Hey Maglor

Ik heb de kleine broer de Sapphire R9 290 Tri-x OC.
Als ik BF4 kan spelen haal ik toch heel wat meer FPS, momenteel heb ik enkel nog maar de testrange gedaan want na 5min loopt BF4 vast...
"amdkmdap has stopped working..."
Ik werk wel met de 14.1 drivers & mantle on, waarschijnlijk daardoor... want Hitman absolution werk wel perfect op ultra settings.

Maar even to the point, wat kan er mis zijn:
  • Is je GPU aangesloten op je PCI 3.0 slot (16x)
  • Heb je de kaart buiten de fabrieks OC, overclocked?
  • Ik weet dat je recent een nieuwe PSU hebt gekocht, zelf heb ik ook wat miserie gehad met de powertoevoer...
    Momenteel gebruik ik i.p.v. 1 PCI-E (type 3 kabel) er 2. één kabel doet de 8pin en de andere doet de 6pin. Dat terwijl het normaal met 1 PCI-E kabel zou moeten kunnen.
  • Gebruik je amdoverdrive of SappTri X (schakel uit (amd overdrive) of reset SappTrix)
PS: Als je GPU Z download kan je een testje doen op welke PCI slot je R9 loopt.

Zelf vanavond eens zoeken hoe ik mijn amdkmdap zou kunnen oplossen, liefst zonder mantle support weg te doen.
Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt alvast. Ik draai Win 8.1 op 1920x1080.

@Funkstar

- Mijn moederbord heeft enkel PCI 2.0 slots, maar ik meen gelezen te hebben dat je enkel 3.0 nodig hebt indien je deze kaart in crossfire wil draaien. Ik heb de kaart gewoon in dezelfde slot gestoken als mijn oude videokaart, http://photos.expertreviews.co.uk/image ... 833_52.jpg --> slot waar 'Windows 7 ready!' onderstaat.
- Kaart is niet overclocked (ten minste, ik heb er zelf niets aan veranderd)
- Ik gebruik nu ook 1 type3 kabel om de beide sockets van de kaart te voeden. Ik kan eventueel nog een tweede kabel aansluiten om de 8pin te verbinden.
- Amdoverdrive of SappTri X gebruik ik niet

Even terzijde, gisteren heb ik ook eens geprobeerd om Bioshock Infinite terug te spelen (om ook eens te zien hoe de kaart zich daar gedraagt). Toen kreeg ik echter een 'DirectX' foutmelding als zou de juiste versie van DirectX niet geïnstalleerd zou zijn. Dit is bij mijn weten echter wel het geval (heb gecheckt via dxdiag). Manueel herinstalleren van DirectX hielp ook niets. Nu weet ik niet of dit gerelateerd is of niet. Op het web kreeg ik echter wel meerdere posts te zien dat dit te maken zou kunnen hebben met Win 8.1. Als ik me goed herinner heb ik het spel nog gespeeld voor ik 8.1 heb geïnstalleerd... Andere games heb ik gisterenavond echter niet geprobeerd.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat ik het heb gevonden. Ik had voor alle zekerheid mijn drivers nog eens geïnstalleerd. GPU-Z gaf aan dat mijn wel degelijk in de goeie slot zat. Ik heb Furmark GPU benchmark gedraaid en kwam gelijkaardige resultaten uit als andere gebruikers. Maar toch bleef mijn GPU rond de 50-60% draaien ipv voluit. Mijn CPU hing ook rond de 35% load. Toen herinnerde ik me dat ik een tijd geleden op aanraden van de bekende BF YouTuber XFactor een tooltje (http://coderbag.com/Programming-C/CPU-c ... ng-manager) heb gebruikt om zogezegd CPU cores die niet gebruikt werden te 'parken', hetgeen zogezegd een FPS increase zo kunnen geven. Toen leek het inderdaad te werken, maar nu bleek dat dit er met mijn nieuwe kaart voor zorgde dat mijn GPU onvoldoende gefeed werd (zo versta ik het toch). Ik heb het tooltje opnieuw gedraaid en mijn CPU volledig 'opengedraaid'. Tijdens BF4 is mijn CPU load nu rond de 60% en mijn GPU gaat vlot naar 100% en nu haal ik eindelijk de ongeveer 80 FPS op Ultra. Ik heb het wel nog maar op twee rondjes getest, maar het lijkt opgelost te zijn.

*fingers crossed*
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”