ik overweeg de overstap van edpnet naar telenet whoppa omdat ik een mail heb gekregen van edpnet waarin ze aankondigen dat mijn modem, fritzbox 7390, niet compatibel zal zijn met de nieuwe vectoring technologie van belgacom (terwijl mijn modem dit wel ondersteunt!).
dit is echter niet de enige reden. ik heb in het verleden al meerdere keren problemen gehad met edpnet met domicilieringen en was zowiezo al aan't overwegen om terug over te stappen. die mail geeft nu waarschijnlijk de doorslag.
mijn aansluitingen op mijn huidige configuratie:
vdsl2 via edpnet (profiel 70/6) --> fritzbox 7390 --> synology nas, 2 pc's, switch
op de switch nog meerdere apparaten en een powerline
meerdere apparaten via wifi op de fritzbox
fritzbox:
port forwarding poort 5000 naar de interface van m'n nas
port forwarding poort 9200 voor sabnzbd op m'n nas
dynamic dns via dyndsn.org om mijn nas extern te kunnen bereiken via mijn domein
telefoon via freevoipdeal
digitale tv via telenet met digicorder
nu heb ik meerder vragen als ik overstap naar telenet whoppa:
1. kan ik m'n fritzbox gewoon aan de modem van telenet hangen en m'n huidige configuratie en alle mogelijkheden behouden? dus wifi, port forwarding, dyndns, freevoipdeal, ... en dit alles via de fritzbox?
2. ik betaal op dit moment maandelijks 21,7€ voor digitale tv bij telenet. dit houdt in abonnement kabeltv, auteursrechten en huur hd digicorder. whoppa zou 72,95€/maand kosten. zit hier alles in of komt er nog huur digicorder of iets dergelijks bij?
3. is yelotv nu wel of niet mogelijk op een ipad/iphone met jailbreak want de ene beweert van wel, de andere van niet?
4. men spreekt over een snelheid van 120/6 maar waar mag ik me in de praktijk aan verwachten? sneller of minimum even snel als de 70/6 van edpnet?
ik weet niet of dit iets uitmaakt maar als ik met m'n digicorder naar instellingen --> signaalsterkte ga krijg ik dit (voor vtm):
zender: vtmHD
tsid: 10
s/n ratio: 40.0
ber: 1.0E-9
signaal: locked
signaalkwaliteit: 100%
signaalsterkte: 4.8 dBmV
foutieve pakketten: 0
5. ik ben al meer dan een jaar klant bij edpnet dus ik kan nu maandelijks opzeggen neem ik aan. via aangetekende brief ofzo? ik ben wel van plan om af te wachten tot ik mijn installatie van telenet heb, desnoods een maand overlapping.
6. ik neem aan dat telenet whoppa, indien het mij niet bevalt, na een jaar ook weer maandelijks opzegbaar is?
7. als ik me een digibox aanschaf voor op de slaapkamer dan kan ik opnames bekijken van m'n digicorder beneden heb ik vernomen.
boven heb ik alleen kabelaansluiting, geen utp. wel een powerline van m'n switch aan de fritzbox naar de powerline boven om films te kunnen kijken die op m'n nas staan via een xtreamer mediaplayer.
kan ik de digibox ook op deze manier doorverbinden? dit moet dan rechtstreeks op de modem van telenet met een powerline neem ik aan of kan het ook via de fritzbox en dan via de switch?
8. kan ik de freephone van telenet gebruiken in combinatie met m'n freevoipdeal? of moet ik dan een 2de vast toestel zetten? 1 op de modem van telenet voor freephone en 1 op de fritzbox voor freevoipdeal?
9. vroeger ben ik telenetklant geweest en toen heb ik ook nieuwsgroepen ontdekt. toen ben ik ook overgestapt naar een betalende newsserver.
op dit moment gebruik ik wondernews op poort 119 zonder ssl. kan ik deze ook nog altijd gebruiken bij telenet of is 119 1 vd poorten die ze dichtzetten?
er zullen misschien nog meerdere vragen volgen maar bedankt alvast voor alle info!!!
overstap edpnet naar telenet whoppa
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Kan je niet beter een bbox voor jouw Fritz!Box plaatsen en de Fritz!Box een eigen PPPoE sessie laten maken?
Dan blijft alles zowel qua set-up als configuratie identiek zoals het nu is.
Dan blijft alles zowel qua set-up als configuratie identiek zoals het nu is.
- darkzero
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 35 keer
dit is ook een optie, dat weet ik. bbox3 kan ik kopen voor 100€ bij belgacom denk ik maar ik overweeg ook de optie om over te stappen naar telenet want ik heb 't zowa gehad bij edpnet. en 45,94€ voor edpnet + 21,7€ bij telenet voor tv = 67,64€ maandelijks nu. whoppa is 72,95€ dus niet zo gek veel meer. tenzij er nog extra kosten bijkomen? (zie mijn 2de vraag)
-
- Plus Member
- Bedankt: 12 keer
Ik ben overgestapt van belgacom naar telenet. Er zijn 2 nadelen.
1. De poorten beneden 1023 zijn geblokkeerd. Dus geen acces van buitenuit naar 21, 23, 25, 80 etc...
2. Port forwarding kan enkel naar identieke poorten. Vb port 8080 kan niet naar intern port 80 maar moet ook naar 8080 gebeuren.
Als dit geen bezwaar is voor U, dan kan je de overstap wagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
1. De poorten beneden 1023 zijn geblokkeerd. Dus geen acces van buitenuit naar 21, 23, 25, 80 etc...
2. Port forwarding kan enkel naar identieke poorten. Vb port 8080 kan niet naar intern port 80 maar moet ook naar 8080 gebeuren.
Als dit geen bezwaar is voor U, dan kan je de overstap wagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
EDPnet kan je per direct opzeggen maar verwacht je in alle waarschijnlijkheid aan een administratieve rompslomp om niet een extra maand te moeten betalen (helaas...).
Bij Telenet kan je vanaf dag 1 al kosteloos weg (evenals bij Belgacom) de nieuwe telecomwet spreekt van zes maanden.
De meest eenvoudige manier zal voor jou zijn: een bbox voor de fritzbox. Bvb een bbox2 ergens tweedehands op de kop tikken? Persoonlijk vind ik de Telenet modem/router moeilijker om in te stellen (mede door configuratie via mijn.Telenet.be ipv toestel zelf waardoor jij bij een van de vele werkzaamheden niet aan je instellingen kan). Ook ervaarde ik dat zaken zoals DMZ vaak meerdere malen opnieuw ingesteld moesten worden eer deze werkten. Maar dat kan natuurlijk weer veranderd zijn. Snelheden: download zal sneller zijn en upload gelijk maar let wel: als je nu een ongelimiteerde limiet hebt en wel wat data verzet, dan kan het Vrij Downloaden wel een aanpassing vragen (lees: verbruik je veel dan doe je dat beter gepland wanneer iedereen slaapt).
Omdat je reeds een digitaal product hebt dan betaal je volgens mij normaal geen activatiekosten meer.
Bij Telenet kan je vanaf dag 1 al kosteloos weg (evenals bij Belgacom) de nieuwe telecomwet spreekt van zes maanden.
De meest eenvoudige manier zal voor jou zijn: een bbox voor de fritzbox. Bvb een bbox2 ergens tweedehands op de kop tikken? Persoonlijk vind ik de Telenet modem/router moeilijker om in te stellen (mede door configuratie via mijn.Telenet.be ipv toestel zelf waardoor jij bij een van de vele werkzaamheden niet aan je instellingen kan). Ook ervaarde ik dat zaken zoals DMZ vaak meerdere malen opnieuw ingesteld moesten worden eer deze werkten. Maar dat kan natuurlijk weer veranderd zijn. Snelheden: download zal sneller zijn en upload gelijk maar let wel: als je nu een ongelimiteerde limiet hebt en wel wat data verzet, dan kan het Vrij Downloaden wel een aanpassing vragen (lees: verbruik je veel dan doe je dat beter gepland wanneer iedereen slaapt).
Omdat je reeds een digitaal product hebt dan betaal je volgens mij normaal geen activatiekosten meer.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik denk dat deze quote gaat over een HGW (modem/router van TN). Indien je zoals ik, een modem-only neemt, heb je deze beperking niet. Ik gebruik een eigen router (ASUS RT-AC66U met TomatoUSB by Shibby) en heb verschillende port forwardingen naar andere poorten. Daarbij zijn er 2 bij naar webservers op poort 80 intern.Synman schreef:Port forwarding kan enkel naar identieke poorten. Vb port 8080 kan niet naar intern port 80 maar moet ook naar 8080 gebeuren.
Ik betaal nu 72,49/maand inclusief huur 1 digicorder aan TN voor mijn Whoppa. Voor telefonie gebruik ik een Fritzbox 7170 met inbelnummer van WeePee en uitbellen via TN of betamax (afhankelijk van tijdstip). Ik heb mijn TN telefoonaansluiting ook verbonden met mijn Fritzbox als een "vaste lijn". Ik gebruik wel 2 telefoontoestellen omdat ik bij de dialing rules geen tijdsafhankelijke routering kan ingeven voor uitbellen. Dus heb ik een toestel voor na 16:00h en in de weekends dat uitbelt via TN en een tweede toestel voor de andere tijd die uitbelt via betamax.
Te verwachten snelheid is afhankelijk van tijdstip en aantal andere gebruikers op jou node. 's Avonds durf dit wel wat trager zijn, maar over het algemeen blijft het wel werkbaar.
Newsserver op poort 119 gaat werken want dat gaat over een uitgaande poort. Deze zijn niet geblokeerd, enkel de inkomende poorten onder de 1024.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
- Bedankt: 78 keer
Ik heb ook een Fritzbox 7390 en heb deze met succes achter een Telenet Modem-only geplaatst. Internetverbinding over LAN instellen in de Fritzbox, die geeft dan aan op welke LAN poort je de Telenetmodem moet inpluggen.
Alle niet DSL-functies van de Fritzbox werken perfect. Wel opletten dat je een modem-only geïnstalleerd krijgt. Toen ik dit heb laten installeren was de uitleg dat ik een VOIP-router nodig had afdoende, ze zijn intussen wel iets lastiger geworden lees ik hier.
Alle niet DSL-functies van de Fritzbox werken perfect. Wel opletten dat je een modem-only geïnstalleerd krijgt. Toen ik dit heb laten installeren was de uitleg dat ik een VOIP-router nodig had afdoende, ze zijn intussen wel iets lastiger geworden lees ik hier.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Ja da's mogelijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
- Bedankt: 394 keer
- Recent bedankt: 2 keer
paar vraagjes als 'newbie'jaker schreef:Indien je zoals ik, een modem-only neemt, heb je deze beperking niet.
Voor telefonie gebruik ik een Fritzbox 7170 met inbelnummer van WeePee en uitbellen via TN of betamax (afhankelijk van tijdstip). Ik heb mijn TN telefoonaansluiting ook verbonden met mijn Fritzbox als een "vaste lijn". Ik gebruik wel 2 telefoontoestellen omdat ik bij de dialing rules geen tijdsafhankelijke routering kan ingeven voor uitbellen. Dus heb ik een toestel voor na 16:00h en in de weekends dat uitbelt via TN en een tweede toestel voor de andere tijd die uitbelt via betamax.
Dus ik moet de CV6181E kiezen? (zeker met de nieuwe snelheden).
Internetverbinding over LAN instellen in de Fritzbox, die geeft dan aan op welke LAN poort je de Telenetmodem moet inpluggen. (met mijn 2port fritzbox 7340 zal ik wss. tekort hebben?)
Dan sluit je de een kabel van de telenet modem only, naar de analog phone (zijkant) op de fritzbox. (zo'n kabel kan technieker mij leveren?)
Kan dit dan werkend getest worden voordat technieker vertrekt, of moet je zelf uw plan trekken als je modem only kiest? Hier nergens tutorial gevonden telenet en voip en fritzbox.
Andere vraag: kan je dan fritzfon handset 1 instellen om s'avonds met de 'vaste' telenetlijn te bellen, en handset 2 een ander telefoonboek in de fritz om dan overdag via OVH/Betamax te bellen?
Zou evt. een 2de handset overwegen, C4 of zo. geen gewoon dec-t toestel meer (weer een voeding), en de fritzfon toestellen makkelijk te beheren...
voor Philippe: dit zou toch ooit in een toekomstige update ook mogelijk moeten zijn:
tijdsafhankelijke dialing rules
moet de ethernetaansluiting van de digicorder ook op de fritzbox aangesloten worden? (als je Movie on Demand gebruikt, of updates wenst). Heb nl. maar 2 ethernetpoorten (en wss. binnenkort nog een NASJE en momenteel Fon wlan antenne aanhangen)
bedankt voor jullie feedback.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Als je die vraag post is het antwoord eigenlijk... NEE.satsurfer schreef:Dus ik moet de CV6181E kiezen? (zeker met de nieuwe snelheden).
Ik zie trouwens ook geen enkele aanleiding in je post waarom je een modem only zou moeten hebben.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Omdat de homegateway in bruikleen wordt gegeven en op die manier Telenet eigenaar wordt van jouw thuisnetwerk. Met de deal tussen Vier en Telenet worden binnenkort zelfs gebruiksgegevens van de Digicorder en Homegateway tussen beide partijen gedeeld voor commerciële doeleinden. CEO John Porter was wel héél erg open in het interview deze week in De Standaard.r2504 schreef:Ik zie trouwens ook geen enkele aanleiding in je post waarom je een modem only zou moeten hebben.
-
- Elite Poster
In combinatie met voip is modem only toch aangewezen? Anders hebben sommige moeite met registreren op hun sip server.
Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
-
- Deel van't meubilair
Het is niet omdat iets kan dat het ook zo is... trouwens met dit argument zou iedereen een modem only moeten aanvragen bij TN.raf1 schreef:Omdat de homegateway in bruikleen wordt gegeven en op die manier Telenet eigenaar wordt van jouw thuisnetwerk.
Dergelijke data verzamelen ze vanaf dag één... daar geeft iedere klant trouwens impliciet toestemming voor.raf1 schreef:Met de deal tussen Vier en Telenet worden binnenkort zelfs gebruiksgegevens van de Digicorder en Homegateway tussen beide partijen gedeeld voor commerciële doeleinden.
Linkje graag.raf1 schreef:CEO John Porter was wel héél erg open in het interview deze week in De Standaard.
Initieel waren daar inderdaad soms problemen mee maar voor zover ik weet zijn deze reeds lang opgelost.satsurfer schreef:In combinatie met voip is modem only toch aangewezen?
Als je trouwens interactiviteit wil gebruiken op je Digicorders zou ik zelfs een modem only afraden (als je niet beschikt over een volledig managed netwerk, en perfect weet hoe je met VLAN's omgaat... en zelfs dan zul je nog moeten leven met enkele beperkingen).
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140617_01145108r2504 schreef:Linkje graag.raf1 schreef:CEO John Porter was wel héél erg open in het interview deze week in De Standaard.
-
- Deel van't meubilair
Ik heb geen betalend abonnement... kan dus je statement over het sharen van gegevens niet meteen zien.
-
- Elite Poster
normaal mag dit niet (reprocopy), dus -tijdelijk!- een link met volledig artikel
link deleted
link deleted

Laatst gewijzigd door satsurfer 30 jun 2014, 14:57, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
Ik lees daar nergens dat persoonlijk kijkgegevens zullen gebruikt worden... dus nogmaals dit is niet anders dan wat men vandaag de dag heeft, alléén krijgt de zender het nu via minder omwegen in handen, maar op zich zal hij nog steeds maar een ruw idee hebben van hoeveel kijkers er op een bepaald moment naar de zender keken (of dat de inwonende bomma, mama, papa of zoonlief is zal men nooit weten).
Je kan natuurlijk altijd spoken zien... maar relativeren is blijkbaar soms moeilijk (en om terug on-topic te komen, een modem only is daar niet de oplossing voor want die heeft de TS duidelijk niet nodig).
Je kan natuurlijk altijd spoken zien... maar relativeren is blijkbaar soms moeilijk (en om terug on-topic te komen, een modem only is daar niet de oplossing voor want die heeft de TS duidelijk niet nodig).