In 2005 heb ik mijn eerste 'GPS' aangekocht : TomTom software voor op mijn Mio168 PDA. Van dit toestel is intussen de batterij al lang stuk en is vervangen door een Navigon 1410.
Nu ben ik mij al aan het oriënteren op een eventuele opvolger voor de Navigon als deze niet meer voldoet. Nu ben ik daarbij tot de conclusie gekomen dat deze best vervangen wordt door een smartphone (mijn GSM is intussen ook al wat ouder en totaal niet meer bij de tijd). De Acer Liquid Z3 lijkt mij wel een interessante instapper, omdat deze ook de GPS kan vervangen. Maar dan zou ik dus van Google Maps én internetverbruik op mobiel gaan afhangen.
Waze
Toen ben ik op het bestaan van Waze gestoten. Deze zou ook offline bruikbaar zijn. Uit nieuwsgierigheid ook even naar het beschikbare kaartmateriaal uit mijn buurt (dorp Molenbeersel in gemeente Kinrooi, postcode 3640) gekeken. De grotere wegen, daar heb ik niks op aan te merken.
Maar het kleinere wegennet, daar zitten toch een paar haken en ogen (rariteiten) aan. En het is net op dat soort wegen, dat een GPS het grootste nut heeft.
Graag wil ik alvast mijn steentje bijdragen aan Waze door dit te melden. Er zullen vast wel Wazers uit Kinrooi of omstreken zijn, die dit kunnen dubbelchecken en aanpassen. Indien gewenst wil ik zelfs foto's van de bewuste plaatsen maken en mailen.
Binnen 500 meter van bij mij thuis vind ik al :
Een deel van een weg die niet bestaat
Deze 'weg' loopt namelijk over iemand zijn - met een poort afgesloten - privé oprit.
Locatie : Truyenhoeveweg, Molenbeersel. Betreft het kruispunt met de Hogerstraat. Dit is een T-kruispunt. Hier eindigt de Truyenhoeveweg dus.
Een kruispunt dat niet goed aansluit
Het kruispunt heeft de vorm van een + (een normale kruising van 2 wegen dus), behalve dan dat de ene weg lichtjes schuin tegenover de andere ligt.
Deze weg wordt in Waze aangegeven als 2 kort bij mekaar gelegen T-kruispunten.
Locatie : Truyenhoeveweg, Molenbeersel. Gaat om het kruispunt met de Truyenstraat.
Een lusvormige 'weg'
Een weg die eigenlijk gewoon de lusvormige vorm van de parking van de lokale voetbalploeg is.
Kan eventueel behouden blijven omdat het makkelijk is als iemand met een groot voertuig wil keren, maar een weg is het alleszins niet. Anders suggereer ik ook enkele wegen bij de Colruyt/Dreamland of Carrefour van Bree

Locatie : Kruispunt Truyenhoeveweg met Truyenstraat richting jeugdheem, tafeltennisclub en voetbalterreinen. Vlakbij vorige locatie dus.
Een onbestaande doodlopende weg
Die dus hopelijk nooit door iemand in het donker blindelings wordt 'genomen', want dan rijdt de betreffende bestuurder gewoon los een huis in.
Locatie : Hogerstraat Molenbeersel. Tussen kruispunt Hogerstraat met Schurenbeemdstraat en kruispunt Hogerstraat met Truyenstraat in.
Tot slot wil ik nog een kruispunt laten bijvoegen
Gaat om een recent heraangelegd kruispunt. Dit was vroeger een kruispunt met een kiezelweg, maar gemeente heeft er voor gekozen om, met het oog op de mogelijke aanleg van een nieuwe wijk, hier een volwaardig kruispunt van te maken. Je moet er dus voorrang van rechts verlenen.
Deze weg wordt voornamelijk door tractoren gebruikt. Er wordt ook veel door gewandeld. Loopt snel over in een kiezelweg/zandweg die uitkomt op de Weertersteenweg.
Locatie : Hogerstraat, Molenbeersel Tussen kruispunt Hogerstraat met Truyenhoeveweg en kruispunt Hogerstraat met Klein Hoefstraat. Deze weg heeft - bij mijn weten - nog geen naam gekregen.