Gezocht: Fijn soldeerwerk in het Antwerpse

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
gibrril
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar iemand die me kan helpen bij een zeer fijn soldeerwerk.
Bijgevoegd zit een foto en een schema van een micro ventilatortje. Gewoonlijk wordt dit gebruikt om koeling te voorzien in kleine, elektronische apparatuur.
Ik zou er echter rechtstreeks een AAA batterij op willen aansluiten. Om dit te doen, moet er een draad gesoldeerd worden aan twee van de vier connectoren. (op het schema in de onderste tekening zijn dat de twee bovenste connectoren.)
Het ventilatortje is echter zeer, zeer klein zoals je kan zien. (één cm²)
Is er iemand die me hier mee kan helpen?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,
Gibrril
Bijlagen
Micro Fan.jpg
Micro Fan Manual.pdf
(91.79 KiB) 34 keer gedownload
Laatst gewijzigd door gibrril 19 dec 2013, 16:28, in totaal 2 gewijzigd.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Misschien uwen titel aanpassen naar soldeerwerk ipv laswerk.
Leg er ter referentie ook eens een lat naast.
gibrril
Starter
Starter

Merci! Aangepast!

Het ventilatortje zelf is 1 cm² groot en 2 mm hoog. De connectoren zijn elks 1 mm dik en zitten werkelijk vlak naast elkaar
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ben je echt zeker dat het zo klein is... die dingen zijn meestal 3 a 4 cm (dus 9 a 16 cm2).

Waar zit zoiets kleins trouwens in... dit kan toch nooit zinvol zijn... wat gaat dit aan lucht verlaatsen ?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Ik kan u verzekeren dat solderen op zo een plastic kabeltje tot gevolg gaat hebben dat het hele ding gaat beginnen wegsmelten als ge niet rap zijt.
Dat is gemaakt om in een connector te duwen.

cfr http://www.robotroom.com/StreamHawk-Wir ... obot3.html

Mvg,
gibrril
Starter
Starter

Het is effectief zo klein, ik heb het ding hier liggen. (Ik wil het gebruiken om een minimale airflow te creëren in een stelsel van rubberen buisjes
De connector heb ik ook, ik zou het dus ook zo kunnen aansluiten, maar hoe die connector op het ventilatortje past (en er op vast blijft zitten...?)
Er zat geen handleiding bij om de connector op het kabeltje aan te sluiten.

Bijgevoegd, twee foto's van de connector.

Alvast bedankt,
Gibrril
Bijlagen
Foto2.jpg
Foto1.jpg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gibrril schreef:Ik wil het gebruiken om een minimale airflow te creëren in een stelsel van rubberen buisjes
Ik betwijfel of je met zulke ventilatortjes ook maar enige airflow van betekenis kan verzorgen.
gibrril schreef:Er zat geen handleiding bij om de connector op het kabeltje aan te sluiten.
Dergelijke flatkabels moet je gewoon voorzichtig in een sleufje duwen... hierin zitten klemmetjes die eigenlijk contact maken.

Op de link hierboven kan je dat het beste zien op volgende foto..

Afbeelding
gibrril
Starter
Starter

Ik heb inmiddels dankzij jullie hulp het kabeltje op de connector gekregen, maar nu zit ik nog steeds met vier minuscuul kleine contactjes vlak bij elkaar...
(ook vlakbij het plastic van de connector...)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Het is een connector voor printmontage, dus monteer 'm op een printje en zet daar draadjes aan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
gibrril
Starter
Starter

Hey, bedankt voor de tip!
Hoe weet ik op welk printplaatje ik hem kan zetten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je zou eventueel een experimenteer print kunnen komen zoals deze bv. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4078 ... 4?ref=list

Daar kan je altijd een stukje afknippen zodat je je connector erop kan solderen.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Als de pinnetjes op 2.54mm afstand van elkaar liggen zou je dit op een prototyping pcb kunnen zetten (zoiets: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_140196_1.jpg)

De connector zelf vereist precies ook een sleuf aangezien de pinnetjes wat naar achteren zitten, dus ik weet niet of dat simpel gaat gaan. Foto's zijn niet erg duidelijk om het zo te zeggen. Zo'n dingen zijn niet echt gemaakt voor huis-tuin-en-keuken projectjes, je kan misschien beter de fan open vijzen en er gewone draadjes in solderen.
Laatst gewijzigd door gm123 20 dec 2013, 19:34, in totaal 1 gewijzigd.
gibrril
Starter
Starter

zijn er ergens handleidingen over hoe je zo'n werkje net klaarspeelt?
Er zit namelijk vrij veel plastic aan die connector... Gaat ie dan niet smelten? (een eerdere post maakte daar al terecht melding van...)
Bedankt voor de hulp!
gibrril
Starter
Starter

gm123 schreef:Als de pinnetjes op 2.54mm afstand van elkaar liggen zou je dit op een prototyping pcb kunnen zetten (zoiets: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_140196_1.jpg)

De connector zelf vereist precies ook een sleuf aangezien de pinnetjes wat naar achteren zitten, dus ik weet niet of dat simpel gaat gaan. Foto's zijn niet erg duidelijk om het zo te zeggen. Zo'n dingen zijn niet echt gemaakt voor huis-tuin-en-keuken projectjes, je kan misschien beter de fan open vijzen en er gewone draadjes in solderen.

De fan is echt piepklein... ik vrees dat als ik hem openpruts, hij naar de vaantjes gaat zijn...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gibrril schreef:Er zit namelijk vrij veel plastic aan die connector... Gaat ie dan niet smelten? (een eerdere post maakte daar al terecht melding van...)
Meestal zijn dat plastieksoorten die niet snel smelten... trouwens om zoiets fijn te solderen moet je de pinnetjes maar kort aanraken en niet met een soldeerbout om rioolbuizen aan elkaar te zetten.
gibrril schreef:De fan is echt piepklein... ik vrees dat als ik hem openpruts, hij naar de vaantjes gaat zijn...
Afblijven of het is zeker kapot !
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”