Telenet, variabel IP-adres, NAS en dyndns- hulp gevraagd

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
innhens
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2013, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik probeer al jaren van buitenuit toegang te krijgen tot mijn netwerk harde schijf. Ik heb het een tijd geleden terug geprobeerd, maar het lukt nog steeds niet.
Nu net whoppa geworden (na fibernet xl) en ik heb een betalende dyndns account.
1. In dyndns wordt niet automatisch het nieuwe IP opgenomen.
2. Als het juiste IP adres is weergegeven, kan ik thuis mijn NAS aanspreken via 3G op mijn tablet.
3. Maar als ik dit 30 minuten later doe van op de tram via mijn tablet, dan lukt het niet meer...

Ik heb het forum nagekeken op alle perikelen hier rond, maar ik begrijp heel weinig van wat er geschreven wordt.

Is er iemand die me heel eenvoudig kan uitleggen wat ik moet doen om mijn NAS van buitenuit te kunnen aanspreken? Bij telenet kunnen/willen ze me niet helpen...
Alvast heel erg bedankt
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 25 keer

Ik denk niet dat je nu bij Whoppa een 'variabel' IP adres krijgt.
Ken mensen die al bijna een jaar bij fibernet (xl) nog steeds hetzelfde IP hebben en ik heb sinds augustus ook Whoppa en nog steeds hetzelfde IP :p

Om je NAS aan te spreken buiten af over welke poort gaat het dan is het de web interface dat je bedoelt?
Kan je deze in de instellingen aanpassen naar een poort boven de 1024 en die dan port-forwarden via mijn.telenet.be?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Loeri schreef:Ik denk niet dat je nu bij Whoppa een 'variabel' IP adres krijgt.
Ook al blijft het soms jaren identiek... het is een variabel adres !

Zet je modem maar eens een dagje zonder stroom... je zal wel een ander adres hebben.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 952
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Dit klinkt al een dns probleem.
Waarschijnlijk heeft je tab nog het interne IP adres vast in zijn dns cache op het moment dat je op 3G zit, heb hetzelfde voor met m'n smartphone.
Daar heb ik in de router een static entry gemaakt die dit oplost.
Wat gebeurt er als je je tab herstart terwijl je niet verbonden bent via je interne netwerk, maar via 3G ?
Ik weet nu niet of die dan zijn dns cache gaat legen.

Je moet er ook rekening mee houden dat alle dns servers niet direct de veranderingen bij dyndns gaan oppikken, dit kan tot 24h duren int slechtste geval.

Zeg misschien ook eens welke nas je hebt ? Een synology bv kan dit zelf registreren bij dyndns.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

1. In dyndns wordt niet automatisch het nieuwe IP opgenomen.
Ik laat dit over aan mijn router. Dit is een dlink die met dlinkddns.com een DNS opzet. Dit is gratis.
Hoe stel jij dit in ?
2. Als het juiste IP adres is weergegeven, kan ik thuis mijn NAS aanspreken via 3G op mijn tablet.
3. Maar als ik dit 30 minuten later doe van op de tram via mijn tablet, dan lukt het niet meer...
Wat gebruik je om connectie te maken. Welke poorten staan open ? En is die verbinding in de tram wel voldoende om je verbinding in stand te houden.
Als je dit nog eens voorhebt, reset je dataverbinding eens om te zien of het niet hieraan ligt.

Zelf maak ik uitsluitend gebruik van VPN welke door mijn nas opgezet word. Het merk is een synology.
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Is uw probleem reeds opgelost?
innhens
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2013, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dank jullie voor alle reacties. Ik ben er even tussen uit geweest. Ik moet jullie reacties even aan mijn zoon laten zien en zien wat hij er mee doet, want voor mij zelf is het te ingewikkeld.
innhens
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2013, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb als NAS:Thecus M3800
De poort voor portforwarding is ingesteld boven 8000.

Er zijn - denk ik- 2 problemen.
1. Dyndns.com wijzigt niet automatisch het IP-adres - wat wel zou moeten gebeuren.
2. Als ik manueel op de thuiscomputer het juiste IP-adres instel, dan lukt het nog niet om vanaf mijn tablet op een andere locatie de NAS aan te spreken.
Ik gebruik mijn android-telefoon als mobiele hotspot (3G) en verbind met de tablet. Dan ga ik naar ES-file explorer, naar LAN en kies de naam van de NAS.
Heb het net weer geprobeerd en het lukt niet.

Ik heb het net ook geprobeerd vanaf de telenet-hotspot, maar dat lukt ook niet.

Ik vraag het ook nog eens aan mijn zoon.

Alvast dank.
Laatst gewijzigd door innhens 12 dec 2013, 11:25, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 25 keer

Dan moet je die poort port-forwarden op mijn.telenet.be.
(Mijn Internet -> Draadloze Instellingen -> geavanceerd -> IPv4 Firewall & Port forwarding)
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 952
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

innhens schreef: 2. Als ik manueel op de thuiscomputer het juiste IP-adres instel, dan lukt het nog niet om vanaf mijn tablet op een andere locatie de NAS aan te spreken.
Ik gebruik mijn android-telefoon als mobiele hotspot (3G) en verbind met de tablet. Dan ga ik naar ES-file explorer, naar LAN en kies de naam van de NAS.
Heb het net weer geprobeerd en het lukt niet.
Dat klinkt als een dns probleem. Op het moment dat gij uw IP veranderd op dyndns is dat nog niet overal instant in orde.
-doe een nslookup op de tablet en kijk of de IP's overeen komen
-doe eens een dns flush op de tablet en kijk dan bovenstaande nog eens na.
innhens
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2013, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

"Dat klinkt als een dns probleem. Op het moment dat gij uw IP veranderd op dyndns is dat nog niet overal instant in orde.
-doe een nslookup op de tablet en kijk of de IP's overeen komen
-doe eens een dns flush op de tablet en kijk dan bovenstaande nog eens na."

Ik begrijp niet wat ik hier moet doen...

Ik had ondertussen nog eens geprobeerd te verbinden met mijn 3G verbinding van de GSM als wifi-hotspot, weliswaar thuis, en toen is het gelukt, nadat ik op dynsdns het juiste IP-adres had ingesteld.
Ik vind het allemaal heel ingewikkeld.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”