Roaming Access Points

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Refererend naar dit topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=39307 had ik een vraagje.
Hier thuis staat op het gelijkvloers 1 Access Point (WRT54g), in de woonkamer heb ik perfect ontvangst, maar in de keuken valt dit zeer tegen. Ook buiten op het terras heb ik zeer moeilijk ontvangst. Op het eerst verdiep hetzelfde verhaal, soms heb je wel ontvangst, maar is verre van goed.

Wij bedienen met onze smartphone het multi room audiosysteem in huis (Squeezeplug op de Raspberry Pi). Dus het is wel handig dat we in het volledige huis goede WIFI ontvangst hebben. Nu zoek ik een oplossing op een Access Point boven te installeren en beneden. Deze Access Points zouden wel moeten fungeren als "1 access point". Het is dus de bedoeling dat de smartphone/laptop automatisch verspringt van Access Point indien hij geconnecteerd is met een access point die een zwak signaal heeft. Bij Ubnt zie ik dat ze werken met "Zero-Handoff Roaming" wat volgens mij doet wat ik wil. Welk Access Point van Ubnt zouden jullie mij dan aanraden voor een toch betaalbare prijs.

Of zijn er eventueel nog andere merken die zo'n producten aanbieden voor een betaalbaar prijsje?
Ik hoor graag jullie meningen :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

"Zero-Handoff Roaming" zit ook nog maar in de nieuwe beta van versie 3 en heeft nog wat kuren (de beta's volgen elkaar de laatste tijd wel sneller en sneller op, dus hopelijk komt er een stabiele versie kortelings).

Voor dergelijke techniek moet je ook allemaal AP's zetten van UBNT, je oud AP zal je dus moeten weg doen. Welk AP je van UBNT precies moet kiezen... in princiepe is hun Unifi reeks hier het meest geschikt voor (de andere reeksen zijn meer gericht op point-to-point connecties).
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Is het niet gewoon een kwestie van beide AP's hetzelfde SSID te geven en in bridge mode te plaatsen?
Bij mij op het werk staat dit zo ingesteld en ik kan rondwandelen met de laptop zonder ergens connectie te verliezen.

Die zero-handoff lijkt mij eerder iets voor real-time audio applicaties (telefoongesprekken ed).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

brubbel dan krijg je het fenomeen dat hij altijd op een ap blijft zelf al ziet hij een beter. Het voordeel van clustered / managed ap's is dat die actief aan de client gaan vertellen dat er een beter ap is waar hij naartoe moet.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Uw smartphone gaat dit zelf regelen.
Een device gaat altijd het beste signaal nemen.

Dus gewoon het volgende moet gebeuren:
Nieuw ap plaatsen en verbinden met een utp kabel met de WRT54.
De wireless SSID hetzelfde instellen en ook de wireless standaard. Dus in uw geval alleen B/G en niet N.
Zelfde wireless sleutel en encryptie. Voor de rest enjoy :)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb dit nochtans getest.

Had een ander access point (geen wrt54g) aangesloten op het netwerk op de eerste verdieping. Zelfde SSID zelfde wpa2 wachtwoord, ... Al stond ik bij het access point op het eerste verdiep, toch bleef hij geconnecteerd met het zeer zwakke signaal van beneden.

Daarom dat ik inderdaad op zoek ben naar een cluster zodat de Access points zelf de intelligentie hebben om mijn smartphone/laptop over te zetten op een beter signaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

rpr schreef:Uw smartphone gaat dit zelf regelen.
Een device gaat altijd het beste signaal nemen.
Op het moment van de initiele connectie ja... niet constant wanneer de connectie actief is.

Al je AP's dus zonder meer hetzelfde SSID geeft zal je niet bekomen wat de TS zoekt.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

De NIC van het device zal toch altijd scannen naar AP's in de buurt die een beter signaal geven (op voorwaarde zelfde beveiliging en zelfde SSID).
Dit is in de WIFI toch gewoon de 'roaming' specificatie, in veel NIC's kan je zelf de roaming agressiviteit instellen.

Ik zeg niet dat dit perfect werkt (het duurt soms wel even eer je NIC op het andere AP gaat staan), maar dit werkt toch min of meer (wat niet wil zeggen dat de oplossing met de AP's die jullie beschrijven niet beter zal werken).

Of vergis ik me?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cyberbozzo schreef:Dit is in de WIFI toch gewoon de 'roaming' specificatie, in veel NIC's kan je zelf de roaming agressiviteit instellen.
Net met die 'roaming' specificatie zit het niet helemaal goed... http://community.arubanetworks.com/t5/T ... ba-p/69902
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Argon schreef:Welk Access Point van Ubnt zouden jullie mij dan aanraden voor een toch betaalbare prijs.
Zie mijn opsomming in het topic waar je naar refereert :) Hangt er van af wat je wilt en waar je ze wilt hangen :)
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 07#p517108

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik had hier ook 2 AP's staan (eentje boven en eentje beneden) en had toch ook wel vaak last dat het betere AP pas na verloop van tijd herkend werd.
Uiteindelijk een nieuwe router geplaatst die nu het volledige gebied dekt.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Net een Unifi LR besteld. Ben begonnen met ééntje daar ik zie dat deze meer zendvermogen had dan mijn huidig toestel. Ben benieuwd :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Met UBNT kan je trouwens minimum RSSI waardes opgeven... dan kicked het AP je vanzelf (om je dus sneller te forceren op een nieuw en beter AP).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”