extra harde schijf

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Cueamyen
Starter
Starter

Onlangs heb ik een extra harde schijf gekocht. Mijn PC echter wil deze harde schijf niet actief plaatsen. Alle kabels zitten juist en goed gekoppeld. Enkel wanneer ik deze harde schijf via Bios actief wil plaatsen, vind bios deze niet. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen (met extra drivers of dergelijke te downloaden), en zo ja, waar kan ik deze vinden?

Dank bij voorbaat
unicomplex
Member
Member

iets meer info aub?

welk merk/type/nummer HDD
welke merk/tpe PC?
welk merk/type Mobo?

mvg uni
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In de veronderstelling dat het een IDE HD is, zit hij samen met een ander device op dezelfde IDE controller ?

Heb je je extra schijf als "slave" geplaatst (jumper op de schijf) ?

Sommige masters moet je ook "als master with slave" zetten ipv. "master without slave".
Gast

de desbetreffende gedetailleerde info kan ik pas later plaatsen (ben momenteel op werk). Alle jumpers zouden normaal juist staan (heb trouwens ook al verschillende configuraties geprobeerd). Volgens mijn beperkte kennis zou ik enkele programmaatjes moeten downloaden om dit op te lossen. Enkel mijn zoektocht op het internet heeft weinig opgebracht.
Stino
Plus Member
Plus Member

Start - Uitvoeren - diskmgmt.msc typen en dan op enter duwen. Die schijf formatteren als NTFS of FAT...
Ik denk wel dat dat gaat...

http://www.schoonepc.nl/instal/format.html << misschien een handige link...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stino schreef:Start - Uitvoeren - diskmgmt.msc typen en dan op enter duwen. Die schijf formatteren als NTFS of FAT...
Als je BIOS je schijf niet herkend zal je ze in Windows ook niet kunnen formateren.
SIR
Pro Member
Pro Member

Heb je de HD al eens in een andere PC gestoken om te zien dat die andere PC hem herkent????
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Het soort programma dat je zoekt is een "Dynamic Drive Overlay", dat is een soort harde schijf-driver die samen met de bootstrap geladen wordt vanaf de MBR van een andere, werkende harde schijf. Op die manier wordt een harde schijf (die normaal niet [correct] door het bios wordt herkend) tóch aanspreekbaar.
Als je een IBM/Hitachi harde schijf hebt kan je dat downloaden vanaf hun website, en ook Seagate heeft zo'n tool. Maxtor zou me verbazen moesten ze dat niet hebben. Meestal hebben zij ook echte installatieprogramma's die zelf zeggen hoe je de harde schijf moet configureren e.d.
Stino
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
Stino schreef:Start - Uitvoeren - diskmgmt.msc typen en dan op enter duwen. Die schijf formatteren als NTFS of FAT...
Als je BIOS je schijf niet herkend zal je ze in Windows ook niet kunnen formateren.
Woops, niet gelezen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”