Corrupte SSD in multi-boot

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Ik wou hier mijn PC upgraden met een nieuwe/grotere SSD en ondertussen Windows 8 64-bit installeren. Omdat de installatie dus op een nieuwe schijf gebeurde dacht ik dat het handig zou zijn mijn oude SSD er ook nog in te laten en dan met het BIOS boot menu te kiezen of ik van mijn oude SSD (W8 x86) of mijn nieuwe SSD (W8 x64) wou booten. Zo kon ik dan gemakkelijk af en toe switchen tussen beide Windows versies om settings van applicaties op mijn oude setup op te zoeken en dergelijke meer.

Helaas: na enkele keren kreeg ik bij de reboot naar het ander OS ineens een melding dat hij een diskcheck moest doen en errors zou repareren. Nochtans had ik telkens mooi netjes afgesloten. Na enkele keren dit voorgehad te hebben was het uiteindelijk prijs en bleek mijn nieuwe W8 corrupt en kan ik er niet meer van booten. Ook de oude W8 begon al vreemd te doen: leek alsof ik daar ineens een hoop folders niet meer kon lezen, doordat ik ze vanop mijn nieuw OS geaccessed had. Ik vind dat ook vreemd aangezien ik op beide dezelfde Microsoft account gebruik en niet verwachtte dat er met permissions ging geprutst worden.

Anyway, een tijd terug had ik krek hetzelfde probleem toen ik dual boot wou tussen een oude XP op HDD waar de SSD ook zichtbaar was als D-schijf, en een W8 op de SSD : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=8&t=37956 .

Dus blijkbaar is er ergens een fundamenteel probleem met mijn dual-boot approach. Ik ga nu gewoon de W8 x64 installatie vanaf scratch herdoen met enkel de nieuwe SSD en dus de andere SSD en HDD gewoon niet aangesloten. Uiteraard wil ik echter wel weten waarom ik telkens weer met een corrupt filesysteem eindig als ik dual boot doe. Voor hetzelfde geld is er een issue dat ook met een single boot problemen kan geven. Waar het in eerste instantie op lijkt is alsof writes naar de niet-boot SSD niat altijd gecommit worden en de PC dus afsluit/reboot terwijl de SSD nog writes moest doen. Dit is echter maar een wilde gok van me, en de oorzaak kan ik niet direct thuiswijzen.

Als iemand een idee/suggestie heeft, hoor ik het graag.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Beetje denkwerk tijdens dinner wees me in de juiste richting. Na wat gegoogle blijk ik juist te zitten en helemaal niet de enige met het probleem.
De oorzaak is niet de SSD maar Windows 8. Windows 8 heeft hybrid boot wat ervoor zorgt dat er zelfs bij een shutdown een en ander uit memory op disk gehibernate wordt. Dit zorgt ervoor dat Windows 8 erna veel sneller terug kan opstarten. Als je ondertussen echter andere OS'en boot, kan dat systeem blijkbaar behoorlijk in de war geraken.

Bvb: http://forums.freebsd.org/archive/index ... 36996.html
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”