Belgacom gaat VDSL scheiden van telefonie

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik kreeg vandaag op het werk een telefoontje van een Belgacom technicus. De man wist mij te vertellen dat in heel Wallonië het internet signaal fysiek gescheiden gaat worden van het telefonie signaal. Bedoeling zou zijn om de kwaliteit te verhogen van het netwerk. Daartoe komt er een technicus langs. De afspraak is gepland voor volgende woensdag (23/08). Had iemand hier al eerder van gehoord? Of is het voorlopig enkel in Wallonië? En betekent het dan dat de ADSL/VDSL aansluiting op een apart koperpaar wordt gezet? Alle info is welkom.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Nog niets van gehoord in die zin.

Wat wel al publiek geweten is:
- Alle centrales worden gesloten, de gebouwen worden leeggemaakt / verkocht. Dit is natuurlijk een meerjaren plan, maar ze zijn daar al mee begonnen.
- Voor analoge telefonie klanten betekent deze wijziging:
  • nu krijg je analoge telefonie vanuit de centrale (kan kilometers ver zijn), deze kabel "passeert" langs een ROP in jouw omgeving, en hierop wordt het VDSL2 signaal "geïnjecteerd" (Bij ADSL gebeurt dit in de centrale).
  • in de toekomst wordt jouw telefoniesignaal over IP geleverd tot de ROP, en in de ROP komt een lijnkaart die hier terug een analoog signaal van maaakt (PES = PSTN emulmation service). Dus vanaf de ROP komt internet en analoge telefonie terug samen.
  • Voor ADSL klanten (klanten >1400meter van de ROP) zal het ADSL2 signaal ook vanuit de ROP komen. In de ROP komen er dus kaarten die ADSL2+ & VDSL2 zijn)
- Deze kaarten zijn niet compatibel met ISDN (gezien ADSL2 Annex A is). Er kan dus geen internet meer geleverd worden op een ISDN lijn. Voor ISDN zijn er dus 2 oplossingen:
  • ISDN over IP: hier wordt bij de klant een Box geplaatst (achter de BBox), waarop je de bestaande ISDN apparatuur kan aansluiten (IAD).
  • ISDN over het 2de koperpaar, en dus gesplists van het VDSL2 signaal.
Als de Belgacom technieker het had over het fysiek scheiden, bedoelde hij misschien dit laatste: ISDN en VDSL2 worden in de toekomst inderdaad op verschillende koperparen geleverd (tenzij ISDNoIP).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dan zou het met de ISDN lijn te maken kunnen hebben. Wij hebben namelijk hier ISDN voor telefoon en fax.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Inderdaad, ISDN en internet moeten over een gescheiden paar komen.

Dit heeft niets te maken met Wallonië (pour les Flammends la même chose) :-) .
Heet ook niets te maken met de "kwaliteit te verhogen van het netwerk", het is gewoon het gevolg van een technische keuze (lijnkaarten in de ROP die niet compatibel zijn met ISDN).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Heeft het dan uberhaupt nog zin om een ISDN lijn te blijven hebben? Voor zover ik mij nog kan herinneren is de huurprijs voor een ISDN lijn niet goedkoop. Beter zou zijn om onze nummers te porteren naar een andere provider. Allé, is maar een idee wat ik terplekke uit mijn mouw schud.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Het zou inderdaad geen slechte oefening zijn om eens te kijken wat het prijsverschil is indien je alles van telefonie en faxen ook via je internetverbinding doet. (VoiP) Hangt er natuurlijk ook een beetje van af hoeveel simultane gesprekken je internetverbinding aankan en hoeveel je er effectief uitvoert. De mogelijkheden met VoiP zijn in alle geval gigantisch. Net als meestal de kostenverlaging.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ISDN kost ongeveer de prijs van 2 analoge lijnen. Je kan ook 2 gesprekken gelijktijdig voeren.
Voordeel van ISDN ten opzichte van 2 analoge lijnen:
  • * je kan meerdere (max 10) nummers hebben (maar je blijft beperkt tot 2 gesprekken).
    * je kan beide lijnen gebruiken met hezelfde nummer (bij analog is dit gescheiden).
Maar als je 't mij vraagt: het heeft natuurlijk geen zin om ISDN te blijven hebben (of zelfs een analoge lijn). Porteren naar een VOIP provider, en je ISDN abbo opzeggen, en je spaart 43 eur per maand :)
Voor "internet zonder vaste lijn" betaal je bij Belgacom niets extra.

Als jullie de analoge fax nog gebruiken (maar wie gebruikt nu nog een fax?), kan je van ISDN overstappen naar analoog (Classic), om je faxnummer te behouden, en telefonie omzetten naar VoIP.
Je kan ook kiezen voor een fax-2-mail oplossing voor inkomende faxen, en faxen uitsturen via de PC (Hylafax server).

In jullie geval zou ik rustig die Belgacom technieker laten komen om ISDN en internet te splisten over het 2de koperpaar. Dan krijgt jullie VDSL lijn een separaat (fictief) nummer, en kan je achteraf de ISDN lijn opzeggen - zonder enige impact op de internetverbinding.

Ik heb die stap jaren geleden gedaan. Ik had 2 ISDN lijnen (5 nummers), en alles op VoIP gezet (met méér mogelijkheden, en stukken goedkoper).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Kom dat allemaal eens aan mijn werkgever uitleggen. Wij gebruiken nog een fax. In dit digitale tijdperk anno 2013 zijn er nog klanten die met fax werken. Het is eigenlijk een all-in-one toestel: faxen, printen, kleurencopies. Is trouwens aangesloten op het netwerk. Persoonlijk zou ik het ook liever anders zien. Onze uitgaande gesprekken lopen allemaal via VoIP (abo bij 3starsnet). We kunnen tot 8 simultane uitgaande gesprekken voeren (was oorspronkelijk 4 maar heb andere kaart in de telefooncentrale laten steken door de installateur).
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Jack Daniels schreef:Kom dat allemaal eens aan mijn werkgever uitleggen. Wij gebruiken nog een fax. In dit digitale tijdperk anno 2013 zijn er nog klanten die met fax werken.
Anno 2013 zijn er nog altijd TELEX lijnen !! Waarom ? Omdat dit in enorm veel landen (lees: Afrikaans, Zuid Amerikaans, sommige Aziatische landen, etc.) nog steeds de norm is ! Ik denk dat FAX ietsjes moderner is dan TELEX ?
Afbeelding Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack Daniels schreef:Wij gebruiken nog een fax. In dit digitale tijdperk anno 2013 zijn er nog klanten die met fax werken. Het is eigenlijk een all-in-one toestel: faxen, printen, kleurencopies. Is trouwens aangesloten op het netwerk.
In dit geval zou je de ISDN lijn kunnen opzeggen, en vervangen door één analoge lijn (kost = 19 eur ipv 43 eur), waarop jullie netwerkprinter/fax aangesloten wordt.
En gezien jullie ervaring met VoIP, de inkomende telefoonnummers porteren naar VoIP (3starsnet?).
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Mijns inziens heb je die analoge lijn niet nodig voor fax, kan toch ook via VoIP.

En er wordt nog meer gefaxed in een bedrijfsomgeving dan vele denken.
Ik heb een klant die de bestellingen altijd doet via fax, email is geen optie.
Zij zijn wel zo slim om een mail2fax oplossing te gebruiken om de faxen te versturen :wink: .
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

philippe_d schreef:
Jack Daniels schreef:Wij gebruiken nog een fax. In dit digitale tijdperk anno 2013 zijn er nog klanten die met fax werken. Het is eigenlijk een all-in-one toestel: faxen, printen, kleurencopies. Is trouwens aangesloten op het netwerk.
In dit geval zou je de ISDN lijn kunnen opzeggen, en vervangen door één analoge lijn (kost = 19 eur ipv 43 eur), waarop jullie netwerkprinter/fax aangesloten wordt.
En gezien jullie ervaring met VoIP, de inkomende telefoonnummers porteren naar VoIP (3starsnet?).
Kan je met een T.38 adapter je fysieke faxtoestel (of deel van een multifunctional) zelfs niet over 3starsnet of iets dergelijks laten lopen?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Astralon schreef:Mijns inziens heb je die analoge lijn niet nodig voor fax, kan toch ook via VoIP.

En er wordt nog meer gefaxed in een bedrijfsomgeving dan vele denken.
Ik heb een klant die de bestellingen altijd doet via fax, email is geen optie.
Zij zijn wel zo slim om een mail2fax oplossing te gebruiken om de faxen te versturen :wink: .
fax via voip gaat prima. Doe ikzelf ook.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Mijn dank aan allen die wat meer info hebben verschaft in dit topic. Maandag toch maar even voorleggen aan de bazen. Zien wat zij er van denken. 1 van de 2, daarvan weet ik op voorhand zijn reactie al: porteren van nummers naar andere bedrijven, daar heeft hij het niet zo voor. Hij is van het gedacht "als het niet bij Belgacom zit, dan gaat het niet werken" of nog "het moet wel allemaal goed werken, want het is hier een bedrijf".
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:fax via voip gaat prima. Doe ikzelf ook.
Weet ik, heb zelf ook een fax via VoIP maar vroeg mij af waarom philippe_d, die ik als kenner ervaar, dan toch een analoge lijn voorstelt? @philippe_d?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

gbmed schreef:Anno 2013 zijn er nog altijd TELEX lijnen !!
Had dat ook niets te maken met het feit dat een Telex een officiele waarde heeft. Ik dacht dat banken onderling als ze grote bedragen overschrijven dit ook altijd via telex doen/deden. Een telex kan je op een rechtbank gebruiken...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Astralon schreef:
krisken schreef:fax via voip gaat prima. Doe ikzelf ook.
Weet ik, heb zelf ook een fax via VoIP maar vroeg mij af waarom philippe_d, die ik als kenner ervaar, dan toch een analoge lijn voorstelt? @philippe_d?
Fax over voip is gewoonweg niet 100% betrouwbaar. Tenzij je mischien T38 kan gebruiken maar bij mijn weten is er geen enkele provider die dit in beide richtingen ondersteunt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

raar, ikzelf heb er althans nog geen problemen mee gehad. worden hier toch zo een 2/3 faxen per dag verstuurd of ontvangen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Astralon schreef:Weet ik, heb zelf ook een fax via VoIP maar vroeg mij af waarom philippe_d, die ik als kenner ervaar, dan toch een analoge lijn voorstelt? @philippe_d?
Antwoord is hier al gegeven: een analoog faxtoestel via VoIP is inderdaad niet 100% betrouwbaar. Soms werkt het, soms niet.

Zelf zou ik geen analoge fax meer gebruiken:
  • - al mijn inkomende faxen komen via de WeePee fax-2-mail
    - al mijn uitgaande faxen gaan via een Hylafax applicatie (virtuele printer op PC) ook via WeePee
Maar als iemand perse een analoog faxtoestel wil houden, denk ik dat een analoge faxlijn nog altijd het betrouwbaarst is.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

VOiD en philippe_d bedankt voor de input maar moet krisken eigenlijk bijtreden: nog nooit problemen gehad met fax via VoIP.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 231 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

krisken schreef:raar, ikzelf heb er althans nog geen problemen mee gehad. worden hier toch zo een 2/3 faxen per dag verstuurd of ontvangen.
Met welke aparatuur doe je dit (aangezien ik een aantal van die PAP2T's van je overgekocht heb)?
Computer(k)nul
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:raar, ikzelf heb er althans nog geen problemen mee gehad. worden hier toch zo een 2/3 faxen per dag verstuurd of ontvangen.
Over welk 'type' fax spreekt je dan ? Korte faxen (een enkele pagina) met wat tekst op of lange faxen met afbeeldingen etc. ? Probeer eens met een fax van 20 pagina's vol met ook afbeeldingen etc.
Het kan werken... soms, maar niet altijd. Er is geen enkele garantie dat het steeds werkt. En dan begin ik nog niet over lagere baudrates, ECM uitschakelen etc.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

philippe_d schreef: Antwoord is hier al gegeven: een analoog faxtoestel via VoIP is inderdaad niet 100% betrouwbaar. Soms werkt het, soms niet.
Enkel ter info:
Hier een link naar een afstudeerverslag: hogeschool van Utrecht (2006).

Het waarom dat er problemen kunnen zijn met fax over IP te sturen .... en welke oplossingen zijn mogelijk.
http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hu/show.cgi?fid=6686

Interessante lektuur als je het mij vraagt ....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

De Belgacom technicus is nu ter plaatse. Even met de man staan praten. Is dus inderdaad zo dat ons VDSL signaal op een ander paar komt te staan. De man wist er eveneens bij te vertellen dat naar de toekomst toe ISDN volledig gaat verdwijnen. Uit wat ik begrepen heb (het is hier in het Frans) zou in de toekomst een (VoIP) nummer rechtstreeks worden toegekend vanuit die grijze kastjes die her en der verspreid staan.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Wat de man bedoelt, is dat ISDNoIP volop uitgerold wordt. Klassieke ISDN verdwijnt inderdaad op termijn, men is daar volop mee bezig.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Deze middag rond 15 uur email gekregen van een klant dat hij ons niet telefonisch kon bereiken. Zelf geprobeerd met mijn GSM naar het vast nummer van ons werk te bellen en inderdaad ik kreeg een stem te horen "Het nummer wat u juist gevormd heeft is niet in gebruik". Grote paniek. Meteen gebeld naar Belgacom: technische dienst, klantendienst, storingen,... Uiteindelijk bij een mevrouw van de technische dienst terecht gekomen. Die zocht een en ander uit. Ons vast nummer is opgezegd door de klantendienst. Ons vast nummer is nergens meer terug te vinden, gewoon verdwenen. Ik kreeg van die mevrouw iets te horen van een IP Box die met de modem zou moeten communiceren. Ik heb daar alles gecontroleerd maar er hangen daar bij ons nog even veel bakjes van Belgacom als voor de komst van die technicus. 3 kwartier aan de telefoon gehangen om uiteindelijk te horen krijgen dat de mevrouw, terwijl ik heel mijn verhaal deed, een verslag aan het typen was. Dat verslag moest richting een expert want zij kon mij niet helpen. Niemand die daar weet wat er fout is gegaan maar nu zitten wij daar als bedrijf zonder telefoonaansluiting. Ze had er wel het rapport van de technicus bij gehaald. En dat wij inderdaad een migratie gekregen hebben van ISDN naar ISDNoIP. Een geluk dat onze uitgaande gesprekken via een VoIP provider lopen zodat we wel nog uit kunnen bellen. Maar oproepen ontvangen, dat zit er (voorlopig) niet in. Moet ik Eva ter hulp roepen? Dit zijn écht ongeziene toestanden bij Belgacom.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Belgacom kan je gratis doorschakelen naar een ander nummer. (gsm)
Daarvoor zo snel mogelijk terugbellen naar de klanten dienst.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Doorschakelen vanaf welk nummer dan? Lees eerst nog even bovenstaande post: ons nummer is verdwenen, bestaat niet meer, foetsie, in rook opgegaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack Daniels schreef:Niemand die daar weet wat er fout is gegaan maar nu zitten wij daar als bedrijf zonder telefoonaansluiting. Ze had er wel het rapport van de technicus bij gehaald. En dat wij inderdaad een migratie gekregen hebben van ISDN naar ISDNoIP. Een geluk dat onze uitgaande gesprekken via een VoIP provider lopen zodat we wel nog uit kunnen bellen
Jammer om te horen, het is inderdaad serieus fout gelopen.
Voortgaande op de uitleg die je kreeg van de technieker, was het de bedoeling om je bestaande paar te splitsen:
  • op het ene paar het VDSL signaal.
    op het andere paar de ISDN.
Maar blijkbaar is er een misverstand in het spel, en hebben ze dit administatief ingeboekt als "ISDNoIP".

Ik heb geen idee op welke manier ze dit gaan rechtzetten.
  • - ofwel moeten ze (admistratief) je ISDN terug activeren (de technieker heeft jouw ISDN poort gewoon op het 2de paar gezet).
    - ofwel blijf je op "ISDNoIP", maar dan moet de technieker komen om de binneninstalliete in orde te komen brengen (dat is: het aansluiten van een "IAD" achter de BBox2, waarop je ISDN installatie kan aangesloten worden, in plaats van op de NT1 bakjes)
Dat je nummer "niet meer bestaat" kan ik moeilijk geloven: bij de overschakeling naar "ISDNoIP" wordt je nummer overgedragen naar VoIP. Maar gezien er geen eindapparatuur staat op dit nummer (IAD), is het natuurlijk "onbereikbaar".
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ons nummer bestaat inderdaad niet meer philippe. We hebben wel een ander nummer toegewezen gekregen, een IP nummer als ik mij niet vergis. Ons tel. nr. van de ISDN was 068/65 XX XX. Het nieuwe nr. wat ons werd toegewezen is 068/35 XX XX. De mevrouw van de technische dienst wist mij meerdere keren te zeggen dat ons tel. nr. niet meer bestaat. We zitten op een enkelvoudige lijn of zoiets. Ons hoofdnummer (wat aan de fax is toegewezen) bestaat blijkbaar wel nog. Maar toen ik naar dat nummer belde gebeurde er helemaal niks. Normaal gezien krijg je volgens mij toch die piepjes te horen, typisch voor een faxtoestel? Verbinding werd gewoon verbroken na een paar seconden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen is het maandag 16 september, bijna middag. Deze morgen nog maar eens gebeld met Belgacom. Probleem nog steeds niet opgelost. Ben de tel kwijt hoeveel personen ik aan de lijn heb gehad. Van het kastje naar de muur. Klantendienst zegt dat het opgelost moet worden door technische dienst. Technische dienst zegt dat het opgelost moet worden door klantendienst. Oorzaak zou een verhuis aanvraag zijn; andere oorzaak zou zijn dat ons ISDN nummer gecatalogeerd staat als een analoog nummer; nog een andere oorzaak dat ons nummer werd opgezegd... Om moedeloos van te worden. Niemand weet van iets, iedereen verbindt maar door naar een andere dienst. Ik ben voor de grap mijn gesprekspartners een nummer beginnen geven. Als iemand zich voorstelde dan antwoordde ik met "dag mevrouw (of meneer) nummer 15". De volgende werd dan nummer 16 enz. Zo werd het plots wel heel even stil aan de telefoon. Maar verder dan excuses is het nog niet gekomen. Excuses omdat ik al zoveel mensen gesproken heb, excuses voor het ongemak, excuses voor het lange wachten. Ik ben de excuses en het wachten beu. Een schadeclaim richting Belgacom gaat de deur uit en daar zal een aardig bedrag op geplakt worden. Het is toch van de gekke dat, door één of andere stommiteit van een pennenlikker, een bedrijf zonder inkomende telefoongesprekken wordt gezet? Een geluk dat wij uitgaand VoIP bellen of zelfs dat was niet meer mogelijk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Hoera, probleem opgelost. Na uren aan de telefoon te hebben gehangen met zowat alle diensten die er bij Belgacom zijn, na ruim 25 verschillende personen te hebben gesproken, na een interventie ter plaatse van 3 technici zijn we weer telefonisch bereikbaar. Komt er op neer volgens de laatste technicus dat de draadjes zowel hier als in de centrale losgekoppeld waren. De beste man zei zelfs dat wij een klacht moesten indienen want dat zoiets niet door de beugel kan. Alleen jammer dat ik de naam van de laatste mevrouw die ik bij Belgacom gesproken heb niet gevraagd heb. Anders zou ik haar hier wel vermelden met een bedankje bij want zij heeft er voor gezorgd dat ons probleem opgelost is geraakt. Conclusie: een privé bedrijf dat op dezelfde manier zou werken als Belgacom (ook de NMBS is een uitstekend voorbeeld) kan binnen de kortste keren zijn deuren sluiten wegens compleet onrendabel. Een geluk dat de Belgische Staat/L'état Belge nog wat geld pompt in deze geldverslindende bedrijven of hun deuren waren al lang dicht geweest.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”