[

Dat is toch wat de TS verkoopt... een "gewone" VDSL2 modem.ITnetadmin schreef:Effe puur informatief: kan je bij belgacom niet met een gewone modem meer werken?
Het VDSL2 signaal is heel wat complexer (zeker wanneer men start met vectoring de komende jaren) dan een ADSL signaal ... het vereist dus modems die hiervoor geschikt zijn en voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zomaar je eigen VDSL2 modem kopen en aansluiten kan dus ernstige gevolgen hebben... niet alléén voor jou aansluiting maar ook gans je loop ! De hier aangeboden VDSL2 modem is voor zover ik weet wel gekeurd voor het BGC netwerk.ITnetadmin schreef:Ja, maar vroeger kon je bij Belgacom eender welke adsl modem aansluiten en je inloggegevens invullen.
Ik vroeg me gewoon af of dit nu niet meer het geval was, en of hij daarom de modem verkocht. Puur informatief dus.
Spreek je nu over het modem gedeelte... of over de rest. Het modem gedeelte is namelijk louter verantwoordelijk voor het omzetten van de electrische signalen naar een netwerk protocol... op zich heb je daar dus niets, maar dan ook niets mee te zien (gelukkig is dit dus verplicht en locked down !). Spreek je over het router gedeelte dan is het inderdaad een persoonlijke voorkeur.ITnetadmin schreef:Persoonlijk vind ik eigen beheer WEL een enorm voordeel, de telenet modem only is nog altijd locked down en een verplicht toestel vanuit telenet. Maar die discussie kunnen we altijd in het gepaste forum voeren. Dat bijft uiteraard een persoonlijke voorkeur.
Vanwaar dan je opmerking dat een TN modem only dicht getimmerd zou zijn ?ITnetadmin schreef:Klopt, aan het modem deel puur sang heb ik geen zaken
Dit staat volledig los van dicht timmeren of niet... men tracht gewoon het complexe modem gedeelte maximaal te controleren gezien de impact die het kan hebben op het netwerk. Ondanks dit heb je bij beide providers nog steeds de volledig controleren over alles na het modem gedeelte (BGC via PPPoE naar je eigen hardware, TN via een modem only).ITnetadmin schreef:Ik vroeg me gewoon af of Belgacom nu aan het evolueren is naar het telenet model van enkel eigen toegetimmerde modems.
Er zijn geschikte modems bij verschillende fabrikanten verkrijgbaar. Je moet gewoon nagaan of de modem de internationale telecomstandaarden ITU-T G.993.2(VDSL2) en ITU-T G.993.5(DSM/Vectoring) ondersteunt. Zulke modems zullen gegarandeerd werken op het Belgacom-netwerk als je de juiste VDSL2-instellingen kent, ook in de toekomst.r2504 schreef:Het VDSL2 signaal is heel wat complexer (zeker wanneer men start met vectoring de komende jaren) dan een ADSL signaal ... het vereist dus modems die hiervoor geschikt zijn en voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Dit is locked down om commerciële redenen. Een Netgear CG3100 of eender welk toestel dat de EuroDOCSIS 3.0-standaard ondersteunt werkt perfect op het Telenet-netwerk mits Telenet de juiste instellingen meedeelt.r2504 schreef:Het modem gedeelte is namelijk louter verantwoordelijk voor het omzetten van de electrische signalen naar een netwerk protocol... op zich heb je daar dus niets, maar dan ook niets mee te zien (gelukkig is dit dus verplicht en locked down !). Spreek je over het router gedeelte dan is het inderdaad een persoonlijke voorkeur.
Zever, gezever. Op een gsm-netwerk mag ik verbinding maken met eender welke modem en dat werkt perfect zo. Op een EuroDOCSIS-netwerk of VDSL2-netwerk kan dat dus ook perfect. Verplichte modems en andere providerhardware zijn gewoon een voorbeeld van Vendor lock-inr2504 schreef:Dit staat volledig los van dicht timmeren of niet... men tracht gewoon het complexe modem gedeelte maximaal te controleren gezien de impact die het kan hebben op het netwerk.
Bij Belgacom kan je ook het modem-gedeelte met een zelfgekozen modem volledig controleren. Als je zoekt op Ikanos Fusiv Vx185/183 of Lantiq XWAY VRX300 dan vind je meteen alle toestellen die Vectoring ondersteunen en ook in 2014 zullen blijven werken met de snelste Belgacom-VDSL2-profielen.r2504 schreef:Ondanks dit heb je bij beide providers nog steeds de volledig controleren over alles na het modem gedeelte (BGC via PPPoE naar je eigen hardware, TN via een modem only).
Ik denk dat je met deze uitspraak voorzichtig moet zijn. Gegarandeerd werken is theoretisch wel waar ...raf1 schreef:Er zijn geschikte modems bij verschillende fabrikanten verkrijgbaar. Je moet gewoon nagaan of de modem de internationale telecomstandaarden ITU-T G.993.2(VDSL2) en ITU-T G.993.5 (DSM/Vectoring) ondersteunt. Zulke modems zullen "gegarandeerd" werken op het Belgacom-netwerk als je de juiste VDSL2-instellingen kent, ook in de toekomst.
Zowel Alcatel-Lucent, Belgacom, Ikanos, Broadcom, Sagem, Technicolor moeten de internationale telecomstandaarden volgen als ze een product aanbieden op de Europese markt. Alleen in testfases en labo's mag er niet-gestandaardiseerde technologie gebruikt worden. Bij commerciële lancering moet alles 100% voldoen aan de standaard en dat wordt dan ook door onafhankelijke controleorganismen getest. Dat staat zo in alle Europese richtlijnen die omgezet zijn in nationale wetgeving. Het BIPT ziet daarop toe.philippe_d schreef:Ik denk dat je met deze uitspraak voorzichtig moet zijn. Gegarandeerd werken is theoretisch wel waar ...
- als Belgacom 100% de ITU-T G.993.5 (DSM/Vectoring) standard volgt.
Ik hoop dat het BIPT in zo'n geval z'n verantwoordelijkheid neemt, alleen als er technisch een geldige reden is, kan Belgacom alternatieve CPE's actief blokkeren. Normaalgezien is er minstens een gedoogbeleid voor alternatieve CPE's.philippe_d schreef:I[*]als Belgacom de niet-gekeurde/onbekende modems zal toelaten. Zij weten precies welke CPE (inclusief de Firmware) op het netwerk wil syncen, en zouden dus perfect de 3rd party modems een lagere snelheid kunnen geven.[/list]
Omdat Telenet daarvoor gekozen heeft, dit is géén technische reden.krisken schreef:Bij telenet kan je niet anders dan de door hun verplichte modem te gebruiken.
Je krijgt toch altijd een publiek IP op je router achter een Telenet modem! Altijd zo geweest.krisken schreef:Wat de reden is, daar hebben wij het raden naar. Ik weet niet in hoeverre dit kan maar het zou mij ergens verwonderen mocht er geen middel bestaan om een publiek IP te laten toekomen op je router achter een telenetmodem.