Vrije hardwarekeuze bij Belgacom? - was: Sagem Fast 3464 modem

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Effe puur informatief: kan je bij belgacom niet met een gewone modem meer werken? Ik dacht altijd dat dat het voordeel tov telenet was?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Effe puur informatief: kan je bij belgacom niet met een gewone modem meer werken?
Dat is toch wat de TS verkoopt... een "gewone" VDSL2 modem.

Ik zie trouwens het voordeel niet in tov. Telenet... daar krijg je die ook gewoon (als je een modem only vraagt).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ja, maar vroeger kon je bij Belgacom eender welke adsl modem aansluiten en je inloggegevens invullen.
Ik vroeg me gewoon af of dit nu niet meer het geval was, en of hij daarom de modem verkocht. Puur informatief dus.
Persoonlijk vind ik eigen beheer WEL een enorm voordeel, de telenet modem only is nog altijd locked down en een verplicht toestel vanuit telenet. Maar die discussie kunnen we altijd in het gepaste forum voeren. Dat bijft uiteraard een persoonlijke voorkeur.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Ja, maar vroeger kon je bij Belgacom eender welke adsl modem aansluiten en je inloggegevens invullen.
Ik vroeg me gewoon af of dit nu niet meer het geval was, en of hij daarom de modem verkocht. Puur informatief dus.
Het VDSL2 signaal is heel wat complexer (zeker wanneer men start met vectoring de komende jaren) dan een ADSL signaal ... het vereist dus modems die hiervoor geschikt zijn en voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zomaar je eigen VDSL2 modem kopen en aansluiten kan dus ernstige gevolgen hebben... niet alléén voor jou aansluiting maar ook gans je loop ! De hier aangeboden VDSL2 modem is voor zover ik weet wel gekeurd voor het BGC netwerk.
ITnetadmin schreef:Persoonlijk vind ik eigen beheer WEL een enorm voordeel, de telenet modem only is nog altijd locked down en een verplicht toestel vanuit telenet. Maar die discussie kunnen we altijd in het gepaste forum voeren. Dat bijft uiteraard een persoonlijke voorkeur.
Spreek je nu over het modem gedeelte... of over de rest. Het modem gedeelte is namelijk louter verantwoordelijk voor het omzetten van de electrische signalen naar een netwerk protocol... op zich heb je daar dus niets, maar dan ook niets mee te zien (gelukkig is dit dus verplicht en locked down !). Spreek je over het router gedeelte dan is het inderdaad een persoonlijke voorkeur.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Klopt, aan het modem deel puur sang heb ik geen zaken, maar bij adsl/vdsl is het gebruikelijk om modem en router in 1 toestel te hebben (vroeger toch), waarbij je zelf een toestel kon kopen, voorzien van je login en paswoord, en gebruiken.

Dit kon voordelen hebben naar bv hot standby toestellen (indien gewenst een reserve toestel op overschot houden, gepreconfigureerd en klaar om in te zetten). Dit was een van de voordelen van telefoonlijn vs kabel bij adsl, waar de telenet modems nog altijd enkel van hun kunnen zijn. Ik vroeg me gewoon af of Belgacom nu aan het evolueren is naar het telenet model van enkel eigen toegetimmerde modems.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Klopt, aan het modem deel puur sang heb ik geen zaken
Vanwaar dan je opmerking dat een TN modem only dicht getimmerd zou zijn ?
ITnetadmin schreef:Ik vroeg me gewoon af of Belgacom nu aan het evolueren is naar het telenet model van enkel eigen toegetimmerde modems.
Dit staat volledig los van dicht timmeren of niet... men tracht gewoon het complexe modem gedeelte maximaal te controleren gezien de impact die het kan hebben op het netwerk. Ondanks dit heb je bij beide providers nog steeds de volledig controleren over alles na het modem gedeelte (BGC via PPPoE naar je eigen hardware, TN via een modem only).

Ik begrijp je probleem dus niet... zeker omdat je zelf aangeeft "aan het modem deel puur sang heb ik geen zaken".
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Psst, kunnen we deze discussie houden voor een ander topic en hier de verkoop laten doorgaan? ;-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Done.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Het VDSL2 signaal is heel wat complexer (zeker wanneer men start met vectoring de komende jaren) dan een ADSL signaal ... het vereist dus modems die hiervoor geschikt zijn en voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Er zijn geschikte modems bij verschillende fabrikanten verkrijgbaar. Je moet gewoon nagaan of de modem de internationale telecomstandaarden ITU-T G.993.2(VDSL2) en ITU-T G.993.5(DSM/Vectoring) ondersteunt. Zulke modems zullen gegarandeerd werken op het Belgacom-netwerk als je de juiste VDSL2-instellingen kent, ook in de toekomst.
r2504 schreef:Het modem gedeelte is namelijk louter verantwoordelijk voor het omzetten van de electrische signalen naar een netwerk protocol... op zich heb je daar dus niets, maar dan ook niets mee te zien (gelukkig is dit dus verplicht en locked down !). Spreek je over het router gedeelte dan is het inderdaad een persoonlijke voorkeur.
Dit is locked down om commerciële redenen. Een Netgear CG3100 of eender welk toestel dat de EuroDOCSIS 3.0-standaard ondersteunt werkt perfect op het Telenet-netwerk mits Telenet de juiste instellingen meedeelt.
r2504 schreef:Dit staat volledig los van dicht timmeren of niet... men tracht gewoon het complexe modem gedeelte maximaal te controleren gezien de impact die het kan hebben op het netwerk.
Zever, gezever. Op een gsm-netwerk mag ik verbinding maken met eender welke modem en dat werkt perfect zo. Op een EuroDOCSIS-netwerk of VDSL2-netwerk kan dat dus ook perfect. Verplichte modems en andere providerhardware zijn gewoon een voorbeeld van Vendor lock-in
r2504 schreef:Ondanks dit heb je bij beide providers nog steeds de volledig controleren over alles na het modem gedeelte (BGC via PPPoE naar je eigen hardware, TN via een modem only).
Bij Belgacom kan je ook het modem-gedeelte met een zelfgekozen modem volledig controleren. Als je zoekt op Ikanos Fusiv Vx185/183 of Lantiq XWAY VRX300 dan vind je meteen alle toestellen die Vectoring ondersteunen en ook in 2014 zullen blijven werken met de snelste Belgacom-VDSL2-profielen.

Bij Telenet daarentegen ben je niet alleen beperkt op de fysieke laag, maar ook op de applicatielaag want applicaties zoals YeloTV zijn zo ontworpen zodat deze alleen werken als je ook een TN HD Digicorder en TN Wireless Modem aanschaft. Er is geen enkele technische reden om YeloTV op deze manier te ontwerpen, dat zijn opnieuw commerciële keuzes om een verregaande vorm van Vendor lock-in te realiseren.
Laatst gewijzigd door raf1 07 aug 2013, 20:42, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

raf1 schreef:Er zijn geschikte modems bij verschillende fabrikanten verkrijgbaar. Je moet gewoon nagaan of de modem de internationale telecomstandaarden ITU-T G.993.2(VDSL2) en ITU-T G.993.5 (DSM/Vectoring) ondersteunt. Zulke modems zullen "gegarandeerd" werken op het Belgacom-netwerk als je de juiste VDSL2-instellingen kent, ook in de toekomst.
Ik denk dat je met deze uitspraak voorzichtig moet zijn. Gegarandeerd werken is theoretisch wel waar ...
  1. als Belgacom 100% de ITU-T G.993.5 (DSM/Vectoring) standard volgt.
  2. als Belgacom de niet-gekeurde/onbekende modems zal toelaten. Zij weten precies welke CPE (inclusief de Firmware) op het netwerk wil syncen, en zouden dus perfect de 3rd party modems een lagere snelheid kunnen geven.
Tot op heden hebben we zo'n garantie nog niet gezien ... vandaar mijn voorzichtigheid met dergelijke uitspraken?
Maar ik ben het wel eens met jouw visie dat elke vorm van opgelegde hardware vooral een commercieel gebaseerde keuze is.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Ik denk dat je met deze uitspraak voorzichtig moet zijn. Gegarandeerd werken is theoretisch wel waar ...
  1. als Belgacom 100% de ITU-T G.993.5 (DSM/Vectoring) standard volgt.
Zowel Alcatel-Lucent, Belgacom, Ikanos, Broadcom, Sagem, Technicolor moeten de internationale telecomstandaarden volgen als ze een product aanbieden op de Europese markt. Alleen in testfases en labo's mag er niet-gestandaardiseerde technologie gebruikt worden. Bij commerciële lancering moet alles 100% voldoen aan de standaard en dat wordt dan ook door onafhankelijke controleorganismen getest. Dat staat zo in alle Europese richtlijnen die omgezet zijn in nationale wetgeving. Het BIPT ziet daarop toe.
philippe_d schreef:I[*]als Belgacom de niet-gekeurde/onbekende modems zal toelaten. Zij weten precies welke CPE (inclusief de Firmware) op het netwerk wil syncen, en zouden dus perfect de 3rd party modems een lagere snelheid kunnen geven.[/list]
Ik hoop dat het BIPT in zo'n geval z'n verantwoordelijkheid neemt, alleen als er technisch een geldige reden is, kan Belgacom alternatieve CPE's actief blokkeren. Normaalgezien is er minstens een gedoogbeleid voor alternatieve CPE's.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik vind dat je telenet en belgacom niet met elkaar mag vergelijken. Bij telenet kan je niet anders dan de door hun verplichte modem te gebruiken. Bij belgacom kan je gewoon de PPPoE uitzetten (en wifi) en deze door een router van jouw keus te laten doen. Het publieke IP komt dan ook op dat apparaat terecht en als je vertrouwd bent met dat apparaat kan je alle functies gebruiken die er in zitten zonder enige vorm van beperking. Maw : bij de belgacomtoestellen kan je deze ook zuiver als modem gebruiken als je routing liever overlaat aan een ander apparaat...

Ook is support van een beperkt aantal toestellen makkelijker voor de leverancier qua support. In het adsl/adsl2 tijdperk kon je alles aansluiten, maar werd je telkens van het kastje naar de muur gestuurd als je bvb bij scarlet zat. Scarlet stuurt je naar Belgacom, Belgacom terug naar Scarlet, Scarlet opnieuw naar Belgacom, Belgacom zegt dat je verkeerde modem hebt en een andere moet halen (hoeveel zijn er destijds zo niet verkocht???) etc etc etc...

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Bij telenet kan je niet anders dan de door hun verplichte modem te gebruiken.
Omdat Telenet daarvoor gekozen heeft, dit is géén technische reden.
Bij de Hamburgse kabelmaatschappij (willem tell), mag je op de kabel een "FritzBox Cable" gebruiken: http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZBox/ ... 360_Cable/
Gewoon een T-stukje op je coax doos, één kabeltje naar je kabelmodem, het andere naar je TV (waar je honderden digitale zenders krijgt zonder decoder).

Wat raf1 zegt is dus juist: het kan wel, het is een commerciële beslissing om het niet te doen!

Je hebt wel een punt wat betreft support: je kan moeilijk van je provider verwachten dat hij support geeft op alle mogelijke toestellen ... hoewel, zoveel Docis 3.0 modems zijn er nu ook weer niet in omloop zeker?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
krisken
userbase crew
userbase crew

Wat de reden is, daar hebben wij het raden naar. Ik weet niet in hoeverre dit kan maar het zou mij ergens verwonderen mocht er geen middel bestaan om een publiek IP te laten toekomen op je router achter een telenetmodem. Vroeger, met de cybersurfr, kon dit in elk geval prima.

Hoeveel vdsl2 of docsismodems er bestaan : no idea. Echter begrijp ik dat support leveren op pakweg 3 toestellen praktischer is dan op 30 toestellen. Zeker als er ook nog eens chinese fabrikanten op de markt komen met een eigen interpretatie van standaarden of klanten die via pakweg ebay een model kopen dat geschikt is voor pakweg de US en niet voor de EU.

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

R2504, ik denk niet dat we op dezelfde golflengte zitten. Effe nog ns mijn punt samenvatten:

Bij Belgacom heb je (had je?) vrije hardwarekeuze.
Bij Telenet ben je verplicht om met hun modem only te werken.
(ik laat bij beiden de router combi opties achterwege, we zijn over eigen netwerken bezig)

Het verschil is dus dat je zelf een ADSL modem kon kopen, voorzien van de nodige login en paswoord gegevens, een verbinding opzetten, en gaan. Dit is handig, want dan kan je een reserve toestel klaarhouden in geval dat je originele toestel het begeeft (ouderdom, stroomstoot, ...)

Bij Telenet kan dit niet. Je moet bij equipment failure dus wachten op hun om het te fixen. Als dit de vooravond van een verlengd weekend met feestdag is bv, kan je gehaaid zijn (of erger, de nacht voor een deadline). Of als het gebeurt wanneer Telenet alle tv zenders nog eens wisselt, en alle techniekers bij de ouderen van dagen moeten gaan om hun te helpen.
Moest Telenet wel toegang tot die instellingen geven, en konden we zelf modems kopen, dan kon je kiezen wat je stak en desgewenst een tweede toestel in reserve houden (dmv simpel de settings over te nemen).

De originele vraag was dus of dit bij Belgacom nog wel kon. Want als dat niet (meer) zo is, is dat handig om weten. Kwestie dat ik niet met verouderde info rondloop en aan mensen vertel.

Het ging hem mij eerst dus niet over een router combi die je eventueel in passthrough kan plaatsen. Dat is natuurlijk ook leuk voor een eigen netwerk, maar houdt nog altijd een verplicht apparaat in.
Nu we dat toch in de discussie betrokken hebben, ben ik daar wel benieuwd naar natuurlijk :-)

De andere (afgeleide) discussie:
Puur principieel vind ik dat je in al je toestellen moet kunnen (volledige open hardware keuze). Een passthrough model is natuurlijk een mooie tweede optie (of zoals bij telenet de modem only) maar eigenlijk een pleister op de wonde.
Waarmee ik niet zeg dat bedrijven als Telenet of Belgacom geen eigen toestellen mogen aanbieden, gewoon dat we als consument desgewenst voor een ander toestel moeten kunnen kiezen als we dat willen.

Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

Op zich een nobel idee waar veel mensen zich misschien in eerste instantie zullen achter zetten, maar ik wil daar toch even 2 opmerkingen bij maken;

- Support (het werd reeds aangehaald); Als tech-savy personen weten wij dat we voor de instellingen/problemen met onze eigen modem niet naar de ISP moeten bellen, maar een doorsnee gebruiker belt gewoon. Dan is het wel heel handig als dat allemaal hetzelfde is en je bovendien remote enkele zaken kan utivoeren op het toestel (ZTC). Ik moet dagdagelijks remote support geven, dus ik heb hier wel enige voeling mee.

- Upgrades; Zoals we hier op UB al een tijdje weten zich "Vectoring" eraan te komen voor VDSL2, wat we ook weten is dat ALLE toestellen op een bundel aan die vectoring moeten meewerken, of op zijn minst niet tegenwerken (aka "Vector Friendly") wil je hier het maximale resultaat halen. Probeer je eens voor te stellen hoe je dit gaat verwezenlijken als er overal random CPE staat ? Heeft de vendor al een FW update ? Heeft de gebruiker deze installed ? Heeft de gebruiker uberhaupt de kennis om deze te installeren ? Sommigen zullen dan zeggen -> "Sync ze dan op een lagere snelheid zodat ze niet storen" .... kan je je de stortvloed aan helpdesk call's voorstellen ? Helpdeskers die moeten gaan uitleggen aan end-users dat ze een FW ("Wa is da voor een beest ?") upgraden moeten doen ?

Een ISP ter grote van BGC moet rekening houden met een hele grote installbase en daarop zijn werking aanpassen. De 0,5% v/d aansluitingen bij mensen die technisch iets meer willen vallen dan deels uit de boot ... das toch geen schande ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Wat de reden is, daar hebben wij het raden naar. Ik weet niet in hoeverre dit kan maar het zou mij ergens verwonderen mocht er geen middel bestaan om een publiek IP te laten toekomen op je router achter een telenetmodem.
Je krijgt toch altijd een publiek IP op je router achter een Telenet modem! Altijd zo geweest.
Achter een Telenet router (HGW) krijg je natuurlijk géén publiek IP, hoewel dit theoretisch héél gemakkelijk te implementeren is.
Indien Telenet zou toelaten, dat de gebruiker (via "Mijn telenet") het MAC adres van zijn eigen router zou mogen toevoegen tot de "Mac passtrough" lijst (waar nu de aangesloten digicorders in staan).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Als we het dan toch over telenet hebben, dat ze eens beginnen met een webui op de router, ipv die mijntelenet miserie, waar je natuurlijk niet aankan als er iets misgaat eender waar op de lijn.

f0xbe
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

PS: ik verkoop die sagem modem gewoon omdat ik een nieuwe kreeg (bbox 2) van Belgacom toen we overstapten.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”