Draadloze VoIP telefoons

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Ik ben op zoek naar een professionele oplossing voor draadloos te telefoneren over VoIP.

De situatie is alsvolgt:
- Bedrijf met circa 250 werknemers.
- Circa 200 werknemers zullen een vast IP toestel gaan gebruiken (waarschijnlijk een Cisco of iets dergelijks).
- Een 50 tal werknemers zullen een draadloos toestel moeten hebben.
- Oppervlakte van de bedrijfssite (ongeveer): 20.000 m²

Iemand die weet of me wat op weg kan zetten hoe tegenwoordig draadloze telefoons communiceren?
Gebruikt men voor draadloze IP telefoons nog steeds DECT (voor verbinding tussen Base station en toestel)? Of wordt hier soms ook gewoon de draadloze telefoon via WiFi verbonden?

Als ze via WiFi communiceren, is het kwestie van een performant WiFi netwerk op te zetten met een 10-tallen AP's (zodat de telefoon kan roamen).
Of wordt hiervoor meestal nog steeds DECT gebruikt?
Indien het DECT is, zal ik meerdere DECT repeaters moeten gaan installeren.
Deze worden dan met een RJ11 kabel of UTP kabel op het 'hoofdstation' aangesloten ofzo?

Iemand die me in grote lijnen kan uitleggen hoe draadloze VoIP telefonie in grote bedrijven de dag van vandaag werkt?
Ik verwacht hier geen kant en klare oplossing, maar als iemand me al de grote lijnen kan uitleggen en eventueel wat merken van repeaters of dergelijke zou dat al fantastisch zijn :-)

Thx!
Pieter
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

VOIP telefoons werken draadloos nog steeds met DECT.

Je gaat dus ergens een DECT station moeten zetten, en dan een pak repeaters!
Ikzelf heb bij iemand dit onlangs moeten doen : deze heeft nu ook een DECT station thuis in zijn living (dezelfde als ik heb : http://www.voipandgo.be/voip-phones/dec ... 10-ip.html) en verder 2 repeaters : één in een werkplaats en één in zijn garage (om in de tuin ook dekking te hebben) : http://www.voipandgo.be/voip-phones/dec ... eater.html.

Deze pikken het signaal van de DECT op, en sturen het daarna gewoon verder.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Welk 'type' bedrijf is het ? Is het een zware, vuile industriele omgeving waar je handsets nodig hebt die schokvast, waterbestendig zijn etc. ?

Er zijn 2 oplossingen: Ofwel Dect (met IP base stations) ofwel ga je volledig Wifi. Er zijn verschillende pro & contra's voor beide oplossingen. Om een dergelijke site volledig te dekken zal je meer dan één antenne nodig hebben dus krijg je te maken met roaming, handover etc. wat niet altijd evident is via Wifi. Dect repeaters gebruiken enz. is meestal af te raden tenzij voor afgelegen terreinen waar er beperkte dekking nodig is.

Hoeveel simultane oproepen moet je kunnen doen via de wireless telefoons ?
VOIP telefoons werken draadloos nog steeds met DECT.
Neen, dit kan ook gewoon via Wifi.
Je gaat dus ergens een DECT station moeten zetten, en dan een pak repeaters!
Sorry maar jij spreekt hier vermoedelijk uit ervaring met wat huis-tuin-keuken oplossingen, de TS spreekt over een professionele omgeving. Dus niet echt correct advies...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Aandelen bij V&G Krisken ? :angel:

Kijk eens naar de oplossingen van Polycom zou ik zeggen....(maar eigenlijk raad ik u aan om voor zo'n project te gaan samenwerken met mensen die er ervaring mee hebben)
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

VOiD schreef: Sorry maar jij spreekt hier vermoedelijk uit ervaring met wat huis-tuin-keuken oplossingen, de TS spreekt over een professionele omgeving. Dus niet echt correct advies...
True
iceke schreef:Aandelen bij V&G Krisken ? :angel:
Neen, gewoon content van :-) Net als Coolblue :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

dect met repeaters (bv gigaset c610ip + standaard zwarte repeaterkes) is ook geen zaligmakende oplossing gezien het beperkt aantal simultane gesprekken/dect handsets.
met voip over wifi heb ik tot nu toe ook nog geen prettige ervaringen gehad, maar ik ga het in alle geval opnieuw proberen van zodra ubiquiti hun versie 3 van unifi gereleased wordt.
in een pro omgeving zou ik nu gaan voor polycom "kirk" (duur!) of voor siemens gigaset pro DECT N720 reeks. (Aastra heeft ook zoiets, maar ken ik het fijne niet van.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Beste,

Alvast bedankt voor de oplossing tot nu toe en de antwoorden.

Het betreft een industriële omgeving (hoewel een kleine minderheid van de bedienden die bureauwerk doen ook een handset nodig zullen hebben, dan met name bedienden die echt continu bereikbaar moeten zijn).
Een robuuster model (dat al eens kan vallen) van handset is echter wel aangeraden voor de magazijniers.

Ik denk ook dat het beste is dat je kan voorzien DECT ipv WiFi.
Als er ergens een 'black zone' zit in uw wifi is het gedaan met bellen (of krijg je onderbrekingen). Dect signaal gaat veel verder en zal je dus veel minder zwart plekken hebben (als die er al zijn).

Maar wat ik me dan afvraag:
de repeaters kunnen die nooit verbonden worden door middel van kabel met de 'hoofd DECT station'?
Of is dit eigenlijk effectief gewoon het radiosignaal oppikken en verder sturen?
Het probleem is dat die dan altijd in een zone moeten zitten waar je nog steeds goede DECT ontvangst hebt...
Dus het enige wat die repeaters nodig hebben is stroom (als ik het zo begrijp)?

Simultane gesprekken: toch wel een 25-tal (als we rekenen dat een intern gesprek van DECT naar DECT als 2 telt).

Uiteraard ga ik professioneel advies vragen aan mensen die hier ervaring mee hebben, maar wou al eens horen wat zo de mogelijkheden zijn en hoe zoiets ongeveer werkt (zo ben ik al meer voorbereid).

In dit bedrijf moeten ook nog overal Cisco AP's komen (om de volledige site met WiFi te dekken), dus we zouden daar inéénkeer overal draadloos telefonie willen installeren/dekken.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

serialchiller schreef: gigaset pro DECT N720 reeks.
Ziet er interessant uit, wat meer informatie over opgezocht.

Heb jij concreet ervaring met die systeem?
Blijkbaar moet dus elk 'component' (de PBX, de repeaters, als het DECT hoofdstation) aangesloten worden op de LAN?

Per repeater blijkbaar 8 simultane gesprekken mogelijk.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Pro ga je altijd uitkomen bij Aastra of Polycom (of Ascom). De Handsets van Aastra zijn duurder maar in de praktijk zie ik meer uitval van die toestellen.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”