Zelf de nieuwe modem installeren

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Hannelore80
Starter
Starter

Omdat ik op dit ogenblik een Basic shakeheb, kan ik een nieuwe modem afhalen in het eerste het beste Telenet-winkelpunt en ben ik in een wip whop. Volgens het filmpje op de Telenet-website met de twee kwebbelende grieten is het poepsimpel om die zelf te vervangen: gewoon de bestaande aansluitingen in de nieuwe modem stoppen en na 15 minuutjes opstart is alles dik in orde. Tot je de doos opent en de gids doorneemt. Op blz. 11 staat: "De Telenet Wireless Modem heeft een ingebouwde router. Je hebt je oude router niet meer nodig. Wil je hem toch behouden, dan kun je de onderstaande stappen uitvoeren om het gebruik van de router te wijzigen". En dan komen daar 2 mogelijkheden (Eenvoudig/Geavanceerd) die allebei Chinees voor mij zijn.
Wie heeft de nieuwe modem al zelf geïnstalleerd en kan mij zeggen of gewoon overpluggen voldoende is? Of moet ik toch ook iets met de router doen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In theorie is het louter overpluggen... al zijn er een paar maars aan verbonden.

Eerste vraag is echter... heb je een bepaald reden om je oude router te behouden... zoniet dan is het gewoon overpluggen.

In het andere geval hangt het een beetje af of je je oude router wil blijven gebruiken als router of AP.

Maar vertel anders eens wat bij hun de twee stappen zijn... we helpen je er wel doorheen dan.
Hannelore80
Starter
Starter

Zo staat het op blz. 11 van de bijgevoegde gids:
1. EENVOUDIG: Stel je router in als switch/bridge. Op die manier schakel je de routerfunctie uit, maar behoud je de mogelijkheid om andere toestellen aan te sluiten. Niet elk type router heeft deze optie.
2. GEAVANCEERD: verander de IP-instellingen van je router. Daardoor behoud je de routerfunctie, maar vermijd je conflicten met de Wireless Modem.

Verder geen uitleg. Maar hoe verandert een gemiddelde Vlaming de IP-instellingen van zijn router? Om het met iets anders te vergelijken: ik rijd moeiteloos met de auto naar Portugal of Denemarken, maar zou bij god niet weten hoe ik de inspuiting van de brandstof in de motor moet bijstellen...

O ja, mijn router is een Cisco Linksys E1000.
Hannelore80
Starter
Starter

Dit is de link naar de handleiding van mijn router: http://support.linksys.com/nl-eu/support/routers/E1000
Hannelore80
Starter
Starter

r2504 schreef:In theorie is het louter overpluggen... al zijn er een paar maars aan verbonden.

Eerste vraag is echter... heb je een bepaald reden om je oude router te behouden... zoniet dan is het gewoon overpluggen.

In het andere geval hangt het een beetje af of je je oude router wil blijven gebruiken als router of AP.

Maar vertel anders eens wat bij hun de twee stappen zijn... we helpen je er wel doorheen dan.
Een reden om mijn oude router te bewaren? Zo'n Linksys E1000 is niet van de snelste, dus wat dat betreft mag hij weg van mij. Volgende week wordt er trouwens een nieuwe Pioneer tuner-versterker geïnstalleerd. En die heeft een Powerline adapter van 500 Mbps nodig voor o.a. internetradio en streamen van HD-content. Is zo'n router als de mijne dan geen flessenhals? Of heeft de doorvoersnelheid van zo'n router geen invloed op een Powerline? En dan blijft ook nog de vraag: wat doe ik met de 3 aansluitingen die nu op mijn oude router zitten? Zie de hierbijgevoegde foto: links internet, midden een bestaande Powerline van 100 Mbps en de blauwe kabel rechts telefoon (deze laatste via een Linksys Voice Over IP Gateway with router). Mijn nieuwe modem komt in mijn kruipkelder (waar ook de oude al hangt). Is het dan zo dat ik de linker kabel (internet) gewoon kan weglaten (samen met de oude router) en dat ik de Powerline en de telefoonkabel rechtstreeks in de nieuwe modem in mijn kruipkelder plug?
En dan nog iets: ik ken er onvoldoende van, maar ik dacht mij te herinneren dat ik het paswoord van mijn router nodig heb gehad om mijn Canon MG 6150 Wifi printer te installeren? Wat gebeurt er met het paswoord van mijn oude router? Ik kan moeilijk geloven dat de nieuwe Telenet modem annex router dat paswoord overneemt. Of toch?
Bijlagen
Router Linksys E1000.jpg
(430.22 KiB) 17 keer gedownload
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hannelore80 schreef:Een reden om mijn oude router te bewaren? Zo'n Linksys E1000 is niet van de snelste, dus wat dat betreft mag hij weg van mij.
Dan is het heel eenvoudig... je plaatst gewoon de nieuwe TN modem en sluit al je huidige toestellen hier gewoon op aan.

Ter vervanging van je oude wireless ga je naar Mijn Telenet waar je een SSID en paswoord kan instellen (als je dit identiek zet aan je huidige instellingen dan moet je normaal op je toestellen niets doen).
Hannelore80 schreef:Volgende week wordt er trouwens een nieuwe Pioneer tuner-versterker geïnstalleerd. En die heeft een Powerline adapter van 500 Mbps nodig voor o.a. internetradio en streamen van HD-content.
Wel grappig eigenlijk... internetradio verbruikt zo'n 192 Kbps (kilo bits dus)... en streamen van HD-content meestel zelfs minder dan 10 Mbps. Nu is het wel zo dat powerline enorm overdrijft... uit testen blijkt namelijk dat je er gemiddeld maar een 150 Mbps kan mee halen (een uitzondering 250 Mbps).
Hannelore80 schreef:Is zo'n router als de mijne dan geen flessenhals? Of heeft de doorvoersnelheid van zo'n router geen invloed op een Powerline?
Je internet verbinding is maximaal 150 Mbps bij TN... daar zit dus nog steeds je grootste bottleneck. Stream je van een interne PC dan is de powerline zelf de zwakste schakel (omdat je intern geen routerfunctionaliteit gebruikt, louter de interne switch).
Hannelore80 schreef:En dan blijft ook nog de vraag: wat doe ik met de 3 aansluitingen die nu op mijn oude router zitten?
De twee rechtse zal je dus op je nieuwe TN router moeten aansluiten... de linkse komt te vervallen (die loopt nu naar je TN modem, maar bij het nieuwe toestel zitten modem en router tesamen).
Hannelore80 schreef:Mijn nieuwe modem komt in mijn kruipkelder (waar ook de oude al hangt). Is het dan zo dat ik de linker kabel (internet) gewoon kan weglaten (samen met de oude router) en dat ik de Powerline en de telefoonkabel rechtstreeks in de nieuwe modem in mijn kruipkelder plug?
Inderdaad. Trouwens kruipkelder... hopelijk is die wat droger dan die van mij... hier zou ik er alvast geen electrische toestellen in hangen.
Hannelore80 schreef:En dan nog iets: ik ken er onvoldoende van, maar ik dacht mij te herinneren dat ik het paswoord van mijn router nodig heb gehad om mijn Canon MG 6150 Wifi printer te installeren?
Zie voorgaande opmerking over instellingen via Mijn Telenet.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

Best ook nog eens controleren of je de geschikte NIU (versterker) hebt, al zou telenet dat moeten melden indien NIU niet geschikt is die er nu hangt.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Eerst en vooral: Het zou natuurlijk beter zijn als de Telenet Wireless Modem in de living wordt geplaatst in plaats van de kruipkelder.

Maar laten we uitgaan van jouw huidige planning.
Hannelore80 schreef:Een reden om mijn oude router te bewaren?
Ja! Op voorwaarde dat jouw Linksys E1000 niet in de kruipkelder staat, is dit toestel niet echt de flessenhals. Wifi en bekabeld netwerk zijn sneller dan 60 Mbps. Let wel dat je de Wifi instelt op 40 MHz bandwith mode om deze snelheden te kunnen halen. Bovendien is de Linksys E1000 jouw eigendom en reeds ingesteld met jouw printer en andere toestellen. Er is dus zeker geen reden om over te schakelen op een gebruikleende Telenet-router met strenge gebruiksvoorwaarden en beperkte functionaliteit: http://klantenservice.telenet.be/conten ... an-telenet
Hannelore80 schreef:En dan blijft ook nog de vraag: wat doe ik met de 3 aansluitingen die nu op mijn oude router zitten? Zie de hierbijgevoegde foto: links internet, midden een bestaande Powerline van 100 Mbps en de blauwe kabel rechts telefoon (deze laatste via een Linksys Voice Over IP Gateway with router).
Je belt via een Voice Over IP-operator, dus ga je de Telenet-telefoonlijn die inbegrepen is in het Whop-abonnement niet gebruiken? Dan mag je alle kabels laten zitten.
Hannelore80 schreef:Mijn nieuwe modem komt in mijn kruipkelder (waar ook de oude al hangt). Is het dan zo dat ik de linker kabel (internet) gewoon kan weglaten (samen met de oude router) en dat ik de Powerline en de telefoonkabel rechtstreeks in de nieuwe modem in mijn kruipkelder plug?
Da's ook een mogelijkheid, maar als je dan de Wifi van Telenet gaat gebruiken, vrees ik dat het draadloos signaal uit de kruipkelder zeer zwak zal ontvangen worden in de living.
Hannelore80 schreef:En dan nog iets: ik ken er onvoldoende van, maar ik dacht mij te herinneren dat ik het paswoord van mijn router nodig heb gehad om mijn Canon MG 6150 Wifi printer te installeren? Wat gebeurt er met het paswoord van mijn oude router? Ik kan moeilijk geloven dat de nieuwe Telenet modem annex router dat paswoord overneemt. Of toch?
Dat gebeurt inderdaad niet automatisch, als vandaag alles perfect werkt via de Linksys E1000 en je haalt dat toestel weg, dan moet je het paswoord opnieuw instellen op de Telenet Wireless Modem en op de printer en eventuele andere toestellen die via Wifi verbinding maken.

Moraal van dit verhaal: jouw bestaand netwerk met de Linksys E1000 behouden is de simpelste oplossing. Instructies om dit eenvoudig in te stellen vind je op: http://klantenservice.telenet.be/conten ... oze-router?
Hannelore80
Starter
Starter

Bedankt voor de waardevolle reacties allemaal. Maar ik heb tot slot nog 1 vraag. Als ik al jullie reacties op een rijtje zet en die wetenschap combineer met de informatie uit de gids die bij de nieuwe wireless modem van Telenet zit, dan denk ik dat het in mijn geval (VOIP) het eenvoudigst is om mijn bestaande router in te stellen als switch/bridge, tenminste als mijn Linksys E1000 die functie bezit. Ik vind er niks over in de handleiding. Hier (http://kb.linksys.com/Linksys/ukp.aspx? ... leid=25210) is uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat met de E4200. Weet iemand of de E1000 die functie ook aan boord heeft?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als switch instellen is makkelijk. Je moet gewoon de dhcp server functie uitschakelen en de wan poort (waar je internet in je router toekomt) afplakken. De rest van de router werkt nl gewoon als switch.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hannelore80 schreef:Als ik al jullie reacties op een rijtje zet en die wetenschap combineer met de informatie uit de gids die bij de nieuwe wireless modem van Telenet zit, dan denk ik dat het in mijn geval (VOIP) het eenvoudigst is om mijn bestaande router in te stellen als switch/bridge
Wat heeft dat met VOIP te maken (je eigen router staat hier totaal los van) ?

Op basis van je postings zie ik ook geen enkele reden om je bestaande router te behouden.
Hannelore80 schreef:Weet iemand of de E1000 die functie ook aan boord heeft?
Er zijn maar weinig routers die dergelijke mogelijkheid hebben... meestal doet men het door gewoon de WAN poort niet te gebruiken en DHCP uit te schakelen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Provider

Of hoe jullie er terug in geslaagd zijn om iets dat eigenlijk zeer simpel en eenvoudig zou kunnen zijn, toch nodeloos moeilijk te maken waardoor Hannelore80 momenteel niet meer weet van welk hout pijlen te maken. Sommige mensen zijn toch wel zodanig paranoia dat ik ze er toch wel eens van verdenk van met een alu hoedje achter hun pc te zitten (ik noem geen namen ;-))

Met de huidige gegevens en afgaande op de uitleg van Hannelore80, is hier toch wel vrij duidelijk dat zij met een all-in-one modem de beste oplossing heeft? Gewoon de uitleg van r2504 volgen mbt aansluitingen en SSID veranderen en alles is in kannen en kruiken.

Als je zelfs niet weet voor wat een router dient, en hoe je deze aansluit etc... kun je toch niet eenvoudiger zijn dan met een all-in-one modem?
Oplossingen met modem-only's en routers zijn enkel voor mensen die hierin geïnteresseerd zijn en zelf wat willen klooien met hun netwerk (en zelfs hierover kunnen de meningen uiteen lopen)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”