Internet en TV over 1 UTP-kabel

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
verdu30
Starter
Starter

Ik heb een probleem met mijn Belgacom opstelling bij mij thuis. De situatie is als volgt:

In ons bijgebouw in de tuin willen wij TV + internet, maar er ligt maar 1 UTP kabel van het huis naar het bijgebouw. Nu wil ik internet en TV over 1 kabel krijgen. Ik heb al gelezen om de kabel te splitten, of om de instelling in de router te veranderen naar 'full routed'. Ik wil eerst dat laatste proberen, vooraleer ik aan de kabel begin te prutsen.

Voor dat er verschillende andere oplossingen worden aangeboden wil ik toch even zeggen wat er geen mogelijkheid is:

-Powerline adapter is niet mogelijk, want dit zit op een ander elektriciteitsnet.
-Kabel bijleggen is ook geen optie, de afstand is te ver en ik durf dit niet riskeren, met de kans dat ik geen kabel meer over heb.

Als ik nu onderstaande opstelling probeer en ik sluit de TV rechtstreeks aan, dan lukt dit uiteraard wel, als ik de TV via de router aansluit is er een 'systeem probleem'. Dus het is de router die moeilijk doet. Ik heb de B-box al in 'full routed'-mode geplaatst.

Zou ik nog een instelling van de router moeten aanpassen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

verdu30 schreef: Zou ik nog een instelling van de router moeten aanpassen?
Inderdaad ...
In jouw geval heeft het geen zin om in je tuinhuis een router te zetten:
  1. het netwerk achter die router zal in een ander subnet zitten dan je thuisnetwerk. Je zal dus vanuit het tuinhuis geen toegang hebben tot andere PC's in huis (en omgekeerd).
  2. je TV decoder zal een LAN IP krijgen van je router, en niet van de BBox2. Daarom werkt het niet.
Oplossingen zijn:
  1. de draadloze router vervangen door een switch (+ een AP als je daar draadloos wilt) of
  2. de router instellen als switch
Om je router als switch in te stellen moet je:
  • - De WAN poort niet gebruiken.
    - DHCP van je router uitschakelen.
    - Zowel de kabel van de BBox2, als de TV decoder op een LAN poort van de router aansluiten.
    - eventueel de router een manueel IP geven in hetzelfde subnet van je LAN, vb 192.168.1.100 (zodat je deze via dit IP terug kan bereiken).
Als je het zo doet zullen:
  • a) de PC's een IP adres krijgen van de BBox2 (192.168.1.2 enz ...)
    b) de 2 TV decoders ook een IP adres krijgen van de BBox2 (192.168.1.64 enz ...)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Vermits je in je tuinhuis toch meer dan één netwerpoort nodig hebt, stel ik het volgende voor.
1: Kabel splitsen, desnoods koop je rechtstreeks deze "splittertjes" op het internet (let op, koop de juiste!), geen gepruts aan de bestaande kabel... werkt het niet achja voor dat geld is dat geen ramp.

2: Je koopt 2 switchen bij met VLAN ondersteuning (Netgear Prosafe, als ik me niet vergis 35€ per switch op amazon).
Je hebt nog wat extra poorten ter beschikking aan beide kanten, en je dan je kabel "virtueel" zelfs nog verder opsplitsen.

3: Fully routed durft wel eens wat problemen geven met PVR voor zover ik weet, vermits je toch al een switch / oude router moet plaatsen / kopen,... zou ik toch voor een andere optie kiezen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb recent ook mijn netwerk opgesplitst door middel te maken van deze stekker. Ze worden per paar geleverd.

http://www.benl.ebay.be/itm/180554836865

Voor 10 euro ben je er dus van af in de veronderstelling dat je vrouwelijk UTP stekkers in de muren hebt.

Als je toch twee kanten een mannelijke UTP stekker zou hebben zou je dat kunnen oplossen door 2 keer dit:

http://www.benl.ebay.be/itm/170534197656
Laatst gewijzigd door bartlimb 16 mei 2013, 18:44, in totaal 1 gewijzigd.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

wel max 100Mbit met die splittertjes! Maar dat is voor BGCTV alvast ruim voldoende.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

En het is toch niet zo dat de modem gigabit heeft.
Of het voldoende is/blijft daar durf ik me niet over uitspreken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als laatste middel kan je een wifi bridge maken voor internet...Maar dan denk ik dat die vlan opstelling net iets makkelijker is :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De TS heeft al aangegeven dat hij 2 opties overweegt: kabel splitten en modem op fully routed, met een voorkeur voor dat laatste.
Alleen, het werkt niet ... omdat hij er nog een router tussen gestoken heeft.
Het zal dus wel werken als hij die router als switch instelt.

Ik denk dat dit in zijn geval de gemakkelijkste oplossing is, tenzij dat hij inderdaad problemen zou ondervinden met PVR (waarvan ik niet vermoed dat ze met de fully routed te maken hebben).
- Als hij later een BBox3 krijgt, dan is dit zelfs de standard oplossing (en zal zijn netwerk klaar zijn voor gigabit).
- Hij hoeft niets aan te kopen (VLAN switchen en zo).
- Ik ga ervan uit dat zijn wireless router (die hij als switch moet instellen) méér dan 1 LAN poort heeft.

En als dat niet goed werkt, kan hij nog altijd de kabel splitten door middel van de hierboven beschreven adapters.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

De tv in het tuinhuis moet toch gewoon rechtstreeks via die gesplitte kabel in de bbox. Die switch dan op het andere gesplitte stuk van die kabel. Geen fully routed nodig of niks speciaal.
Laatst gewijzigd door Goztow 17 mei 2013, 09:20, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: typfouten wegens mobiel
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

toch nog iemand die bij de pinken blijft :-)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Oef, ik dacht al dat ik het veel te eenvoudig zag :D.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Goztow schreef:De tv in het tuinhuis moet toch gewoon rechtstreeks via die gesplitte kabel in de bbox. Die switch dan op het andere gesplitte stuk van die kabel. Geen fully routed nodig of niks speciaal.
Dat is één mogelijkheid.
De TS heeft echter al aangegeven dat zijn BBox2 op fully routed staat, en dat het ook werkt, als hij zijn tv in het tuinhuis rechtstreeks aansluit op zijn (fully routed) bbox2.
Het énige wat hij dus moet doen is van die router een switch maken, en dan zal het weer werken. Dat is eenvoudgste, toch?

Trouwens, als hij alsnog zou kiezen voor de split kabel, moet hij nog altijd zijn router omstellen naar switch, anders heeft hij in de tuin niet hetzelfde lokaal netwerk als in huis.
honda4life schreef:Fully routed durft wel eens wat problemen geven met PVR voor zover ik weet, vermits je toch al een switch / oude router moet plaatsen / kopen,... zou ik toch voor een andere optie kiezen :wink:
Blijkbaar zijn de (vroegere) problemen met de BBOX2 in routed mode al lang van de baan, en draait een BBOX2 in routed mode zonder enig probleem: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ly#p483660
krisken
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef:Trouwens, als hij alsnog zou kiezen voor de split kabel, moet hij nog altijd zijn router omstellen naar switch, anders heeft hij in de tuin niet hetzelfde lokaal netwerk als in huis.
Waarom denk je dat? Als je zo een splitkabel koopt (2man naar 1 vrouw) dan steek je de ene man gewoon in poort 3 of 4 van je bbox, de andere in je huidige switch (of poort 1/2 van bbox). Aan de andere kant laat je de ene man toekomen in zijn router, de andere laat je toekomen in zijn decoder. Klaar. En ik ben niet aan zijn router geweest ;-)

Akkoord, hij zal dan dubbele NAT hebben. Maar als particulier lijkt me dit zo geen ramp?

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Akkoord, hij zal dan dubbele NAT hebben. Maar als particulier lijkt me dit zo geen ramp?
Niet alleen dubbele NAT, maar een verschillend LAN in zijn tuin dan in de woning (die rechstreeks op de BBox2 connecteert).
krisken
userbase crew
userbase crew

Ook dit lijkt me niet meteen een ramp? Het beste is natuurlijk het plaatsen van een switch en een AP. Een router omvormen naar een switch kan je ook doen, maar persoonlijk ben ik daar niet zo een voorstander van (als het niet anders kan...tja...). Echter als TS geen idee heeft hoe je een router omvormt naar een switch dan lijkt het me niet nodig om dat te doen.

De procedure van de omzetting is overal dezelfde. Echter vind je geen 2 routers waar dit dezelfde knoppen of instellingen zijn.

Telefonie = EDPnet + OVH
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

En als in het tuinhuis geen Wifi nodig is, gewoon het eerste mannetje van de splitter in de decoder en het tweede mannetje in pc of laptop klikken en klaar.
Geen enkele extra apparatuur nodig :-)
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Ook dit lijkt me niet meteen een ramp?
Natuurlijk geen ramp ....
Tenzij het opzettelijk is, dat alles wat ik hier schrijf afgebroken wordt, begrijp ik de bedoeling niet :(.
Als we nu al "dubbele NAT" en 2 verschillende subnets als een goede oplossing aanbieden, dan kunnen we evengoed ophouden met hier support te geven, want dat is ver van een ideale oplossing.
En als de TS niet weet hoe hij het moet doen, zal hij hier wel hulp zoeken.

Zijn enige vraag was:
verdu30 schreef:Als ik nu onderstaande opstelling probeer en ik sluit de TV rechtstreeks aan, dan lukt dit uiteraard wel, als ik de TV via de router aansluit is er een 'systeem probleem'. Dus het is de router die moeilijk doet. Ik heb de B-box al in 'full routed'-mode geplaatst.
Zou ik nog een instelling van de router moeten aanpassen?
Mijn antwoord was: inderdaad .. je moet de router instellen als switch.
Volgens mij het correcte antwoord op de enige vraag van de TS ??

- Ik weet niet wat er mis is, met het omstellen van een router naar een switch, als je die router toch al liggen hebt.
- Ik weet niet wat er mis is, met het instellen van de bbox2 in fully routed, als zelfs de kenners beweren dat er geen probleem is: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ly#p483660
krisken schreef: Als je zo een splitkabel koopt (2man naar 1 vrouw) dan steek je de ene man gewoon in poort 3 of 4 van je bbox, de andere in je huidige switch (of poort 1/2 van bbox).
De enige ethernet splitters die ik ken (tenzij je ze zelf maakt) zijn MFF. Je hebt dus nog 4 extra netwerkkabels nodig (aan weerszijden 2) om die op de modems/decoders aan te sluiten (Natuurlijk ook geen ramp :-) )
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”