PSPP / SPSS of Access?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Net een vraag gekregen om het volgende te bewerkstelligen:
Record patiënt 1 met verschillende onveranderlijke variabelen (bijv. geboortedatum, geslacht, ...) en verzameling variabelen per tijdstip (bijv. consumptie geneesmiddel op moment x en op moment x+1, x+1, ...)
Record patiënt 2 idem
...

Bedoeling is dat per patiënt maar ook per onveranderlijk kenmerk evolutie vd verschillende verzamelingen moet opgevraagd kunnen worden. Dus bijvoorbeeld, is patiënt 1 minder van dit of dat geneesmiddel gaan gebruiken, maar ook, zijn alle mannen minder van dit geneesmiddel beginnen gebruiken, ... Er zou ook naar gemiddelden, outliers, ... etc. gekeken moeten kunnen worden.

Ik ken geen van beide programma's echt goed maar heb voor school wel al met SPSS gewerkt, is vooral handig voor statistiek dus weet niet of hele database daarmee vorm te geven is. Access daarentegen?

Soit, uw wijze raad gevraagd dus. Alvast bedankt !
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik neem aan dat de opdrachtgever al gebruikt maakt van databases.
Ik zou er dan ook voor opteren om de Business Analytics / Business Intelligence software gebruiken van de database leverancier.

Is het een klein projectje dan zou ik voor de combinatie Excel + een (lokale) SQL server gaan.
Mits de nodige SQL statements kan je behoorlijk wat statistiek doen op een SQL database.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Voor zover ik heb begrepen werd dit alles tot op heden op papier gedaan.

Alleszins bedankt voor de tip, kan je me misschien met wat links concreet op weg wijzen want ik weet eigenlijk totaal niet hoe aan de slag te gaan om lokale SQL server op te zetten en versta ook niet waarom Excel dan nog nodig is?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 283 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Je hebt zelfs geen SQL server nodig met Excel. Daar moet je is kijken naar PowerPivot. PowerPivot laat je toe om miljoenen rijen op een zeer efficiente wijze in te laden (20m rijen in +/- 512mb ram).

Met PowerView kan je dan weer leuke visualisaties maken.

Beschikbaar vanaf Excel 2013 (of Office 365).
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”