dag /nacht tarief

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik vraag me eigenlijk af of een meervoudig tarief ook geld op een gewone feestdag....

is er iemand hier aanwezig die een 2 voudige meter dag/nacht heeft?

kan je dan indien mogelijk eens zien of deze meter nu op zonnetje of maaneke staat?

gelieve ook even de regio te vermelden:-)

thx
THRene
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Laatst gewijzigd door THRene 01 mei 2013, 19:52, in totaal 1 gewijzigd.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Nope. Is nergens zo. Nachttarief door de dag is alleen voor int weekend. Niet voor feestdagen door de week.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Bevestigd! Nachttarief, enkel nacht + ZA en ZO !! En dan nog afhankelijk van je leverancier 21-06 of 22-07 !!

GRTS
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is zelfs zo dat het nachttarief of daltarief niet het ganse weekend geldt.

In principe geldt het vanaf vrijdagavond tot en met maandagochtend.
Ik heb me eens laten wijsmaken, ik kan dat zelf niet controleren, dat ook in het WE de piekmeter (dagtarief) even zal draaien en wel op de schakeluren van in de week. De piekmeter zou telkens 1 of enkele minuten aanschakelen en nadien terug afschakelen.

Urban legend of realiteit, zoals ik zei: ik zou niet weten hoe ik daar achter kom :).
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Urban legend of realiteit, zoals ik zei: ik zou niet weten hoe ik daar achter kom :).
U in de garage zetten met een stoel voor de input-plek, en de knipperende LED checken??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

metal schreef:Nope. Is nergens zo.
Mmm, wist ik ook niet... maar staat duidelijk op de website van de VREG;
Ook het verbruik tijdens het weekend wordt op uw nachtmeter geregistreerd. Opgelet: verbruik op een wettelijke feestdag die tijdens de week valt, wordt op de dagmeter geregistreerd.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

KRL100 schreef:Bevestigd! Nachttarief, enkel nacht + ZA en ZO !! En dan nog afhankelijk van je leverancier 21-06 of 22-07 !!

GRTS
klopt niet. Nachttarief geldt voor alle nachtmeters op hetzelfde moment. Maakt niet uit wie je leverancier is. Het is trouwens een datasignaal dat op de lijn geinterpoleerd word door de netbeheerder om de meter te laten schakelen. Wel moet je over een dubbele meter beschikken en een elektriciteitsformule gekozen hebben voor het gebruik hiervan.

Mogelijk is er wel verschil in tijden tussen netbeheerders.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik denk dat er hier wat verwarring is. Je hebt een enkelvoudig uurtarief, je hebt tweevoudig uurtarief en je hebt nachttarief. Enkelvoudig: 1 telwerk en altijd stroom aan dezelfde prijs. Tweevoudig: dubbel telwerk waarbij je tijdens de piekuren (van 6 tot 21 uur of van 7 tot 22 uur afhankelijk van de netbeheerder) de volle pot betaalt. Tijdens de daluren ( 21 en 6 uur of 22 en 7 uur) betaal je het goedkope tarief. En dan heb je nog het "nachttarief" met 1 telwerk, dient specifiek voor accumulatieverwarming en de opwarming van warmwaterketels. De inschakeling gebeurt tijdens de avondlijke en nachtelijke uren.
En het stukje hieronder heb ik van de website van Nuon geplukt:
Bij het Avond-actieftarief betaalt u overdag meer. U betaalt minder gedurende de nachtstroom tijden van 21.00 tot 7.00 uur, in het weekend en op alle erkende feestdagen*.
* Erkende feestdagen zijn: 1 januari, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Het is zelfs zo dat het nachttarief of daltarief niet het ganse weekend geldt.
Daltarief geldt (overal) vanaf 21 of 22 uur vrijdagavond tot maandagochtend 6 of 7 uur (afhankelijk van de beheerder). Die regeling is al een paar jaar van kracht.
heist_175
Moderator
Moderator

Dat van Nuon is pertinent niet waar:
- de netbeheerder regelt het dag- of nachttarief
- als zij een ander systeem hanteren met "avondtarief", moeten ze ook wel meettoestellen hebben die dat registreren. Van de netbeheerder krijgen ze die info niet en een gewone meter kan die info niet meesturen: welke energie is er verbruikt op de paar feestdagen die zijn opsommen.

Website Eandis
Wat met de feestdagen?
De maatregel van het weekendtarief is enkel van toepassing tijdens de weekends. Van
vrijdagavond tot maandagochtend zal een in aanmerking komende eindgebruiker (klant)
kunnen genieten van het nachttarief. Op feestdagen en brugdagen welke niet in het
weekend vallen is deze maatregel niet van toepassing.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik werk bij Infrax :) en kan dus 100% garanderen dat uw NETBEHEERDER dit regelt en niet de leverancier:

http://www.infrax.be/nl/elektriciteit/d ... achttarief

En in INFRAX gebied wordt er GEEN rekening gehouden met feestdagen!
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Eigenlijk spijtig dat men op feestdagen in de week geen nachttarief toepast, want qua verbruiksprofiel zal dit wel gelijklopen met een zondag.
En technisch moet dit kunnen, want ze activeren de 2 tarieven door een hoog signaal over het net te sturen, toch?
heist_175
Moderator
Moderator

Helemaal waar.
Ik veronderstel dat de leveranciers er genoeg winst op maken en het daarom niet aanpassen.
Vergis u niet: Eandis is gewoon een privé bedrijf dat zo veel mogelijk winst wil maken. De aandeelhouders (Electrabel, de gemeentebesturen, ...) verlangen dat ook. Eandis heeft er geen belang bij om de consument daarin tegemoet te komen, integendeel.

Ik veronderstel dat Infrax ook gewoon een privé bedrijf is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Noch Eandis, noch Infrax hebben daar baat bij om geen "zondagstarief" te geven tijdens feestdagen?
Of ze nu een privaat winstgevend bedrijf zijn of niet ... wat maakt het uit?

Ik denk dat alleen de regulator / wetgever hier kan ingrijpen.
Maar maak je geen illusies: hoe meer uren ze rekenen aan nacht tarief, hoe duurder het dag tarief zal worden, want wat ze geven pakken ze gewoon weer terug.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

@philippe_d

Inderdaad, ze verhogen gewoon de tarieven waar ze willen.
Het zelfde met de zonnepanelen/zonneboilers, die subsidies komen van de netbeheerder, maar die rekend die extra kosten die ze maken gewoon door in het nettarief zodat de winst/omzet voor hun blijft zoals ze wensen.

In mijn situatie is de helft van de energiekost afkomstig van de netbeheerder!
Gemiddeld is dit 40-45%, dat is natuurlijk absurd, voor een stukje koper in de straat te laten hangen...

Verder is er niks liberaal of goed aan de opsplitsing van het net, het kost de burger veel en het is niet flexibel.
Ik ken iemand, die heeft een laadpaal voor elektrische voertuigen staan aan zijn oprit.
Dat ding laad maximaal aan 3x32A, hij heeft een 3x40A aansluiting, als je in de winter iets wil doen terwijl er iemand staat op te laden kan dat gewoon niet!
Wat kan een huis tegenwoordig nog met 3x8A ?
Dus vraagt hij een verhoging aan, maar dat was niet te krijgen, terwijl er een paar meter verder een laagspanningscabine staat 0.o

In ieder geval, de vraag van de TS is waarschijnlijk wel beantwoord.
heist_175
Moderator
Moderator

@ gunmaster

Volledig eens met uw analyse/betoog.
Maar hoe wil je dat er iets aan gebeurt. Degenen die het voor het zeggen hebben, hebben er vooral veel belang bij om de tarieven zo hoog mogelijk te houden, want zo behouden ze hun mooie zitpenningen.
Ik zie de tarieven voor netbeheer nog niet meteen dalen, wegens geen politieke wil.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

@ Heist_175

Tja, ik weet het zeggen dat er iets aan mankeert is makkelijk, fixen moeilijker. :-)

Het fundamentele probleem ligt in mijn optiek puur in de (incompetente) politiek.
Ze zijn te laat met hun beslissingen of maken er absurde en zo zijn er overal profiteurs die de gaten in het systeem jarenlang kunnen misbruiken.

Kijk naar Telenet en de kabel, dat is een schoolvoorbeeld, wanneer wordt dat eens opengesteld? Ze spreken er al jaren over, nog niks van gezien.

Gisteren een verwoestende beslissing gemaakt door de EU, 47% taks op invoer van Chinese zonnepanelen.
De markt voor de zonnepanelen in Europa is momenteel gericht op het installeren van zonnepanelen.
Waar komen die zonnepanelen dan vandaan? 1 keer raden
Wat doen ze, ze maken een markt kapot, een markt die het momenteel al moeilijk heeft, en een markt die groene energie levert aan huis.
Wat wil je als politieker die de kyoto norm probeert te halen? Juist! Groene ernergie aan huis!
Geen distributie of transmissie verliezen, gewoon groene energie op de mensen hun dak, lost veel van het probleem op!
Toch loopt het anders, waarom toch?

Over zonnepanelen gesproken in onze politiek...

Eerst leveren ze massieve invoeg subsidies (tot 45 cent per Kwh) voor 20 jaar.
Dan verlagen ze die snel snel naar 9 cent per Kwh voor 10 jaar (wat opzich correct is).
En dan gaan ze er nog is belasting op heffen!?

Dat is eerst mensen lekker maken, en als het een beetje populair word er even de zweep over gooien.
Hoe kan je beter groene energie en CO2 vermindering promoten?

Nu ik geef hier een heel zwart-wit beeld, maar de werkelijkheid schijnt er wel door :wink:
De enige oplossing voor het net is de komst van een competente politieker met kennis, de kans hierop is helaas nihil...
De andere oplossing die ik zie is offgrid gaan, maar daar moet je een leuke bonus voor zien op te scharrelen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

heist_175 schreef:Ik heb me eens laten wijsmaken, ik kan dat zelf niet controleren, dat ook in het WE de piekmeter (dagtarief) even zal draaien en wel op de schakeluren van in de week. De piekmeter zou telkens 1 of enkele minuten aanschakelen en nadien terug afschakelen.
Dat is een legende omdat de overschakelen gebeurt door een signaal met bepaalde code op het net te plaatsen.
Als er geen overschakeling nodig is, dan wordt er gewoon géén dergelijk signaal op het net te gezet.
heist_175
Moderator
Moderator

Dat leek me inderdaad ook logisch, maar ik gaf het maar mee.
Ik heb ook gezegd dat het misschien een urban legend is :).

@ zonnepanelen verhaal
Ik vind die belasting perfect normaal. Je zegt wel: zonnepanelen op het dak en geen transmissieverliezen meer.
Het tegendeel is waar. In de zomer zorgt het overschot tussen momentane productie en momentaan verbruik voor een behoorlijk overschot van energie (per woning). Dat overschot wordt op het net gezet, en zo via laag- en middenspanning verdeeld. Je maakt dus dubbel gebruik van het distributienet.
Als je dan nog in rekening brengt, dat zij die dubbel gebruik maken van het net er bijna niet voor betalen, dan is een belasting terecht.

Stel: je verbruikt 4000kWh elek per jaar, 3000kWh winter (langer koken, meer verlichting nodig, vaker film kijken, circulatiepomp verwarming) en 1000kWh zomer (vaker BBQ, opstaan en gaan slapen met de kippen, ...).
Een gewone burger betaalt netvergoeding voor die 4000kWh.
Zonnepanelenburger1 heeft voor 5000kWp zonnepanelen gelegd en haalt daar 4200kWh energie uit. Te betalen aan zijn elektraboer: €0.
Gebruik van het distributienet: 4000kWh verbruik en 4200kWh opwekking, totaal 8200kWh. Het deel energie dat verbruikt wordt op de moment dat het opgewekt wordt zal niet al te hoog liggen (overdag ben je niet thuis bv), laten we dat op 1200kWh schatten. Hij heeft het distributienet dus voor 7000kWh gebruikt en betaalt er niet voor. De belasting corrigeert dat.
Zonnepanelenburger2 heeft voor 3000kWp gelegd en haalt daar 2700kWh uit (nieuwere technologie). Hetzelfde verhaal, maar hij zal nog iets betalen. Voor de 5500kWh energie die over en weer naar zijn huis vliegt, betaalt hij er maar 1300kWh van. Opnieuw corrigeert de belasting deze asymmetrie.

Of zie ik dat verkeerd :)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Hij heeft het distributienet dus voor 7000kWh gebruikt en betaalt er niet voor. Of zie ik dat verkeerd :)?
Nee, je ziet dat juist... maar bezitters van zonnepalen zijn er nogal gevoelig aan. Om één of andere reden zijn ze van mening dat ze geen netvergoeding moeten betalen ?

Aan zij die er problemen mee hebben zou ik zeggen koppel je los van het net en koop een stapel batterijen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Je zie dat op dat punt correct, maar dat noem ik het minimaliseren van het probleem!

Het net is natuurlijk groter als dat. Een netbeheerder beheert alles van de laagspanningsnetten tot de distributie netten.
De echte transmissienetten (grens lag op 50KV dacht ik) zijn van Elia.
Nu een normale netbeheerder zal daarom in een streek aansluiting hebben op het netwerk van Elia (en daar ongetwijfeld ook voor moeten betalen).
Vanaf de Energie centrale naar de eindverbruiker word de energie verschillende keren omlaag getransformeerd (van 380KV naar 150, naar 50, naar 15, naar 0,400)
Uiteindelijk beheert de netbeheerder een net van 15KV leidingen die telkens naar een wijktransformator gaan. Van die wijktrafo gaan er zoals de meeste wel weten kabels door de straten naar elk huis.
Dat hele traject kent een enorm verlies, onder andere door kabel verliezen maar ook door verliezen in de trafo's.
Momenteel is het hele systeem inefficiënt door de verliezen.

Decentrale opwekking, zoals zonnepanelen of een landbouwinstallaties (die we om 1 of andere reden weinig zien in Vlaanderen), bieden hiervoor verlossing.
In het voorbeeld van zonnepanelen, een klant met zonnepanelen levert hierbij aan het net.
Stel ik heb 4KWp liggen, de omveromer levert 3KW, het is zonnig, en thuis verbuik ik 1500 Watt (pc's, radio, airco), ik zal dus 1,5 KW aan het net leveren.
Ik lever aan de netbeheerder dus meteen een dure vorm van energie, van die 1,5 KW is meteen 230 volt, de netbeheerder(s) moet dus niet meer over het hele traject energie naar beneden gaan transformeren, en ze moeten niet meer aan hun leverancier betalen voor die energie. Bovendien is het enorm efficiënt, die 1,5KW zal heel waarschijnlijk een paar huizen verder verbruikt worden.
Het enige nadeel voor de netbeheerder is dat mijn meter terugloopt, dat is natuurlijk iets dat ze minder leuk vinden.
Ze draaien iets minder omzet (de 1,5KW die de meter achteruit doet lopen), maar ze draaien ook iets minder kosten (kosten bij Elia). Natuurlijk draaien ze ook iets minder winst en daar is het hun natuurlijk om te doen.

Nu zijn er nog een paar argumenten die ik van de baan wil ruimen die ik ooit al is gehoord heb.
- Het net word meer gebruikt!
Neen, het net word juist minder gebruikt, als ik met mijn zonnepanelen even energie lever is dat veel beter voor alles. Energie die mijn buur dan afneemt moet van minder ver komen. Zo is er minder verlies en hebben de trafo's langs het hele traject ook minder werk wat weer leid tot een langer leven/minder kosten.

- Het brengt het net in onbalans!
Met de hoeveelheid zonnepanelen in België is dat echt nog niet aan de orde. De Baseload van België blijft altijd minstens boven de 6,2 GW. Dat zorgt alleenal dat de kerncentrales gewoon volop kunnen blijven draaien. De zonnepanelen zouden op een dag als vandaag onder de 2GW produceren. Dat plus de kerncentrales zou vandaag kunnen zorgen voor alle energie noden (dan wel op een feestdag), normaal is de baseload 9GW. De zonnepanelen hebben maar een klein onderdeel van de productie in handen. Verder door de hoge baselaod overdag kunnen de zonnepanelen én de trage energie centrales (steg, kern) gewoon blijven draaien.
http://www.elia.be/nl/grid-data/verbrui ... -belasting
http://www.elia.be/nl/grid-data/product ... data/Graph

- Zonnepanelen en terugleveren schaden het net sneller!
Kabels gaan echt niet stuk omdat er is in de andere richting energie loopt. Ze gaan wel stuk door oververhitting (als er veel gebruikt word). Dat speelt de zonnepanelen enkel in het voordeel, energie komt nu van 2 kanten, de hoogspanningsleidingen moet minder transporteren en daarbij minder oververhitting (als die er in de zomer al is)... Daarbij nog mijn eerdere argument over de trafo's.

Over de belasting, gewoon weer een geslaagde lobby actie van de netbeheerders.
Zoals aangegeven besparen ze er enkel op. Afgezien van de winst die ze mislopen.
Geen enkele keuze is perfect, hierbij niet voor de netbeheerder, het is echter wel groen en decentraal.

Als ik een groen bewuste overheid was wist ik het wel :wink:

@r2504, ja ik bezit zonnepanelen (maar dat was waarschijnlijk al wel duidelijk :P
En de meeste zijn er gevoelig aan, ik ook maar vooral omdat ik het onterecht vind.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mooie argumentatie maar het neemt niet weg dat ook jij het net gebruikt... zoniet zou je je kunnen loskoppelen.

Het blijft dus onterecht dat je niet zou betalen voor het net... je kan trouwens altijd een slimme meter laten plaatsen zodat je enkel moet betalen voor je effectieve gebruik ervan (maar we weten allemaal dat je dan meer gaat betalen dan het forfait van vandaag per KW/p).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Wie tegenwoordig nog wat geld te spenderen heeft en wil investeren in zonnepanelen die doet er best aan om ze te plaatsen, liefst door 1 of ander bedrijf uit het buitenland die een pak goedkoper zijn dan hier. Ten tweede geeft hij zijn zonnepanelen nergens nog aan. Geen gedoe met GSC waar je niks meer voor vangt, je blijft buiten schot voor het injectietarief en je hebt zo goed als gratis electriciteit. Of je plaatst een paar setjes bij die 600 kW per jaar opwekken en die je gewoon zelf kan plaatsen en aansluiten met een stekker in het stopcontact.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”