Zelf zonnepaneel leggen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Nu de zonnepanelen goedkoper zijn, en er toch geen subsidies meer gegeven worden, was ik aan het denken om zelf iets te fabriceren.

Wij hebben thuis absoluut geen goede ligging voor zonnepanelen, de nok van het dak wijst in de lengte naar het zuiden.
Maar ik heb wel een dakkapel waar ik 1 of 2 panelen op kan leggen.

Mijn idee was om 1 paneel te kopen van 300Wp (bv. Senersun SM72 300 BL), de prijs hiervan ligt op een kleine 300 euro.

Als omvormer zou ik eentje nemen dat net genoeg is voor die 300W (max 100 euro).
Het betreft dan zo een model dat je rechtstreeks in een stopcontact steekt.

Als je er dan nog een statief/beugel bevestiging voor platte daken en bekabeling bijreken kom ik op een kleine 500 euro.

Mijn constant stand-by verbruik ligt overdag rond de 300w, daarom dat ik met dit ene paneel overdag wanneer we gaan werken zijn het verbruik wil neutraliseren.
Zo duwen we dus niets op het net.
Ik zou ook niets willen aangeven en/of laten keuren.

Wat zijn jullie meningen hierover?
Zie ik iets over het hoofd? Is die investering van 500 euro niet de moeite voor het geringe vermogen dat ik hier wil uithalen?
En mag ik dit wel doen zonder iets aan te geven?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

die 300Wp is Watt-piek, dat wil dus zeggen dat je dat alleen in ideale omstandigheden haalt. (volle zon, juiste hoek, juiste temperatuur, enz...) De werkelijkheid ligt dus een pak lager.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, die 300w ga ik waarschijnlijk (bijna) nooit halen, maar een groter formaat zal helaas niet passen op die dakkapel.
Of heeft er iemand weet van redelijk kleine panelen die 400 of 500wp kunnen halen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Is dit wat voor je?
http://www.wijwillenzon.nl/pakketten/52
of deze:
http://www.greenybros.com/nl/store/shop ... teren.html

Je ziet dat het Nederlandse websites zijn. In België is het blijkbaar sinds een paar jaar verboden om zonnepanelen aan te sluiten via het stopcontact. Ik ga er dus van uit dat je dergelijke installaties hier te lande niet zult vinden.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Verboden in de zin van als je de installatie laat keuren ze afgekeurd zal worden?
In zo een lage opbrengst voorzie ik geen essentiële problemen qua veiligheid.

Dat paneel van 300wp vond ik hier in Belgie, de omvormer zou ik zelfs recht uit China laten komen.

De website die je gaf is wel interessant (Greenybros), maar wel ver om af te halen, en slechts 240Wp per paneel.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zou toch eerst eens berekenen hoeveel kWh je effectief gaat kunnen opwekken: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Er bestaan interessantere investeringen zoals bijvoorbeeld een zonneboiler op een zuidelijke muur: http://www.sunsystems.nl/projecten-foto ... -frankrijk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Dit las ik over zonnepanelen en stopcontact aansluiting: "Sinds 2008 is het niet meer toegelaten om de kabels uit de omvormer aan te sluiten op een stopcontact. De kabels vanuit de omvormer moeten dus rechtstreeks op de elektriciteitskast worden aangesloten."
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

svenska schreef:Verboden in de zin van als je de installatie laat keuren ze afgekeurd zal worden?
In zo een lage opbrengst voorzie ik geen essentiële problemen qua veiligheid.
Ik zou toch opletten met zonnepanelen te leggen en dan uw installatie niet te laten keuren...
Mocht je ooit een brand bij u thuis hebben door toedoen van uw installatie betreffende de zonnepanelen, denk ik dat de verzekering wel eens moeilijk zou kunnen doen.
Hoe groot is de kans op een woningbrand, moeilijk in te schatten, maar de financiele gevolgen kunnen wel enorm zijn, indien de verzekering om deze reden niet wenst uit te betalen...
svenska
Elite Poster
Elite Poster

"Sinds 2008 is het niet meer toegelaten om de kabels uit de omvormer aan te sluiten op een stopcontact. De kabels vanuit de omvormer moeten dus rechtstreeks op de elektriciteitskast worden aangesloten."
Op zich geen probleem, ik heb op zolder een extra kast staan waar ik makkelijk nog een zekering kan insteken voor het paneel.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb zelf ook mijn zonnepanelen geinstalleert, en deze zomer komt er weer een upgrade aan.

Het is opzich niet moeilijk als je goed was leeswerk vooraf doet.
Zeker als je maar en enkel paneel doet, let wel, ik zou voor een goede omvormer gaan, in jou geval een micro omvormer dus.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1539302 Kan je ook is naar kijken, in de openingspost staan een aantal micromvormers.

Je kan het perfect doen zonder er ooit iets van aan te geven bij net beheerder or vreg, je loopt dan wel iets van subsidies mis, de vraag is of het je waard is. Voor een enkel paneel zou ik mijzelf de moeite besparen, je moet dan namelijk een KWh meter aanschaffen en dat loopt al makkelijk hoog op.

Voor opbrengst, een normaal dak zou een goede 750 Kwh per Kwp (piek) per jaar op moeten kunnen wekken.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”