Ik probeer Ubuntu 12.10 te installeren naast m'n huidige Windows 7, maar bij het booten krijg ik steeds "Loading Operating System ... Read Error".
In de pc zitten volgende disks:
/dev/sda: ssd disk met windows 7
/dev/sdb: gewone disk met data
/dev/sdc: ssd disk waar ubuntu op mag komen
Tijdens de installatie kies ik voor 2 partities in de /dev/sdc disk: eentje voor de root-mountpoint (/dev/sdc1) en eentje als swap (/dev/sdc2). Misschien niet ideaal op een ssd, maar ik wou het eerst al eens draaiende krijgen alvorens mij in te lezen in de fine tuning. De bootloader heb ik ook laten installeren op /dev/sdc. Installatie gaat verder zonder problemen. In de bios staat de eerste ssd als primary boot disk, dus moet ik via F12 zorgen dat er opgestart wordt van de 2e ssd, maar dan krijg ik dus bovenstaande error.
Kan iemand mij op weg zetten? Ik heb vroeger dikwijls met allerhande linux-distributies gespeeld en dat gaf me nooit problemen, maar nu weet ik dus niet goed waar ik moet beginnen zoeken :-/
Ubuntu naast windows
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
- Bedankt: 104 keer
Normaal als je de ubuntu dvd insteekt in de lade dan zou die moeten opstarten en kan je ubuntu proberen zonder deze te installeren.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
heb je daadwerkelijk je bootloader geïnstalleerd op de partitie waar je Ubuntu op wil draaien, en je alles correct gedaan hebt, de de Windows bootloader moet zien verschijnen.
Wil je echter Ubuntu booten, moet je de Ubuntu-bootloader toevoegen (GRUB) aan de Windows (7?) bootloader (BCD?).
Een zeer handig tooltje om toch je Windows-bootloader als primaire bootloader te behouden is EasyBCD...
Ik persoonlijk verkies deze methode ook. Ik heb niet zo'n positieve ervaringen met windows bootloaders nadien te herstellen (zeker niet met nederlandstalige windows)
Edit: Het is me niet duidelijk of je nu een Windows-error of een Ubuntu-error krijgt.
Mijn eerste gedacht is toch dat je je bootloader op de verkeerde locatie geïnstalleerd hebt.
Wil je echter Ubuntu booten, moet je de Ubuntu-bootloader toevoegen (GRUB) aan de Windows (7?) bootloader (BCD?).
Een zeer handig tooltje om toch je Windows-bootloader als primaire bootloader te behouden is EasyBCD...
Ik persoonlijk verkies deze methode ook. Ik heb niet zo'n positieve ervaringen met windows bootloaders nadien te herstellen (zeker niet met nederlandstalige windows)
Edit: Het is me niet duidelijk of je nu een Windows-error of een Ubuntu-error krijgt.
Mijn eerste gedacht is toch dat je je bootloader op de verkeerde locatie geïnstalleerd hebt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Lijkt me eerder een fout van windows 7
Blijkbaar is er toch iets fout gegaan bij het installeren van grub
Als je het simpel wilt houden zou ik gewoon ubuntu terug installeren op de "sdc" maar grub op "sda".
Dan krijg je de grub bootloader bij het starten en kan je kiezen tussen windows 7 en ubuntu.
ps: je hebt toch gene "UEFI" bios pc met beveiligde boot functie?
Blijkbaar is er toch iets fout gegaan bij het installeren van grub
Als je het simpel wilt houden zou ik gewoon ubuntu terug installeren op de "sdc" maar grub op "sda".
Dan krijg je de grub bootloader bij het starten en kan je kiezen tussen windows 7 en ubuntu.
ps: je hebt toch gene "UEFI" bios pc met beveiligde boot functie?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 45 keer
Ik kan ook niet uitmaken of het nu een windows of een linux foutmelding is (zie bijlage).
Een uefi bios is het zeker niet in elk geval. Over de twee boot-methodes (windows bootloader gebruiken waar je dan de ubuntu aan toevoegt, of grub gebruiken door de bootdisk in de bios te wijzigen) had ik ook al gelezen. Grub zou de "betere" keuze zijn, vandaar dat ik de intentie had om in de bios de bootdisk te wijzigen eens alles werkt, en zolang gewoon effe via het bootmenu te werken...
Als ik de installatie opnieuw doe maar grub op sda zet, dan loop ik het risico dat m'n windows ook niet meer boot, en dan kan ik op zoek naar m'n windows cd om de repair console in te duiken om de mbr te herstellen. Daar zie ik nu ook weer niet echt naar uit... grub op sdc leek me zoveel veiliger en gemakkelijker :-/
Klopt mijn veronderstelling trouwens dat grub op sdc moet en niet op sdc1 ?
Een uefi bios is het zeker niet in elk geval. Over de twee boot-methodes (windows bootloader gebruiken waar je dan de ubuntu aan toevoegt, of grub gebruiken door de bootdisk in de bios te wijzigen) had ik ook al gelezen. Grub zou de "betere" keuze zijn, vandaar dat ik de intentie had om in de bios de bootdisk te wijzigen eens alles werkt, en zolang gewoon effe via het bootmenu te werken...
Als ik de installatie opnieuw doe maar grub op sda zet, dan loop ik het risico dat m'n windows ook niet meer boot, en dan kan ik op zoek naar m'n windows cd om de repair console in te duiken om de mbr te herstellen. Daar zie ik nu ook weer niet echt naar uit... grub op sdc leek me zoveel veiliger en gemakkelijker :-/
Klopt mijn veronderstelling trouwens dat grub op sdc moet en niet op sdc1 ?
- Bijlagen
-
- IMG_20130302_194409.jpg
- (89.43 KiB) 14 keer gedownload
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Ben niet zeker maar het lijkt me logisch dat grub op "sdc" moet en niet op "sdc1"
Boot-repair zou een oplossing kunnen zijn.
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Boot-repair zou een oplossing kunnen zijn.
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
-
- Elite Poster
Wubi lijkt wel handig, maar dat vind ik nu niet echt een propere oplossing. Het heeft ook weer andere nadelen/risico's blijkbaar:
Hibernatie- en suspend-modus werkt niet.
Het Wubi-bestandssysteem is gevoelig voor stroomonderbrekingen en kan zo een corrupt systeem veroorzaken.
Het verwijderen van Ubuntu lukt soms niet via het Configuratiescherm.
Werkt niet met Ubuntu Studio.
De toegangstijd voor de harde schijf is eerder traag.
-
- Elite Poster
Ondertussen geprobeerd, zeer behulpzame mensen daar, maar tot op heden geen (echte) oplossing... heb nu maar eens een topic geopend op http://ubuntuforums.org, hopelijk zit daar ergens iemand met de gouden tipjohand schreef:Hier gaan ze u ook zeker kunnen helpen.
http://forum.ubuntu-nl.org/

-
- Elite Poster
Een variant daarop toch ja. Ik heb al op verschillende manieren proberen grub te herstellen, maar telkens met hetzefde resultaat. Een paar dingen heb ik wel gemerkt:
- als ik m'n bios op ahci mode zet ipv ide, dan start grub wel deftig op, maar werkt windows niet meer
- als ik de installatie-usb-stick in de pc laat zitten terwijl ik van de harddisk opstart, werkt het ook perfect
Volgens mij zit ik ergens met een vreemdsoortig conflict tussen m'n pc en grub :-/
- als ik m'n bios op ahci mode zet ipv ide, dan start grub wel deftig op, maar werkt windows niet meer
- als ik de installatie-usb-stick in de pc laat zitten terwijl ik van de harddisk opstart, werkt het ook perfect
Volgens mij zit ik ergens met een vreemdsoortig conflict tussen m'n pc en grub :-/
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 197 keer
Toevallig grub niet op de usb-stick geplaatst tijdens de installatie ? Want met de usb-stick erin lukt het wel zei je.
Deze instelling staat onderaan in het installatie venster met de handmatige partitionering.
Deze instelling staat onderaan in het installatie venster met de handmatige partitionering.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Ik heb grub al op alle beschikbare harddisks geprobeerd, maar het resultaat is altijd hetzelfde. Ik heb me er al bij neergelegd dat er één of ander compatibiliteitsprobleem is tussen mijn moederbord en grub. Spijtig, maar linux zal dus voor binnen een paar jaar zijn als ik ooit een andere pc heb.
- lacer
- Elite Poster
Ik weet niet hoe groot je SSD is, maar heb je al eens overwogen om Ubuntu op sda te installeren, dus dualboot samen met Win 7 en je maakt je /home op sdc. Grub komt hierbij uiteraard op sda.
Natuurlijk dient je eerst wat plaats te maken, minstens 10GB voor / en voor swap heb je wel genoeg denk ik met 2GB, want ik neem aan dat je genoeg ram hebt ook
Het hangt er vanaf wat je er allemaal wilt mee doen natuurlijk.
Natuurlijk dient je eerst wat plaats te maken, minstens 10GB voor / en voor swap heb je wel genoeg denk ik met 2GB, want ik neem aan dat je genoeg ram hebt ook

Het hangt er vanaf wat je er allemaal wilt mee doen natuurlijk.
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- lacer
- Elite Poster
Maar ja, als je dit doet staat grub samen met Ubuntu op de ene SSD terwijl de windows bootloader op de andere staat....
Lukt het om Ubuntu dus op sda te installeren en op te starten met de twee andere schijven SSD en HDD eruit ?
Lukt het om Ubuntu dus op sda te installeren en op te starten met de twee andere schijven SSD en HDD eruit ?
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Dat zal ik bij gelegenheid nog eens uitproberen. Ik heb wel geprobeerd om ubuntu te installeren op de ene disk, en grub op een andere (plus in de bios natuurlijk de grub-disk als bootdisk instellen), maar ook zonder succes.