Ik heb een innovaphone PBX met ISDN lijnen van Belgacom, Indien ik een doorschakeling programmeer en er voor zorg dat het nummer van de klant wordt meegestuurd naar de GSM (dus over de ISDN) dan ziet de GSM niet het nummer van de klant maar de BA van de ISDN lijn.
Ik heb al 5x contact opgenomen met de technische dienst van Belgacom en zij verzekeren mij dat dit moet gaan. Omdat CLIP T / CLIP P niet actief staan op de lijn, dus alles wordt toegelaten.
Mijn conclusie is, als het nummer niet op de lijn bestaat mag het niet meegestuurd worden. Want MSN nummers doet hij natuurlijk wel.
Of moet er nog iets specifieks meegezonden worden of ingesteld worden? Als ik dit instel voor een andere provider, dan gaat dit wel.
Wie heeft hier reeds ervaring mee?
Alvast bedankt!
CLIP bij doorschakeling
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1004 keer
- Bedankt: 3736 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Je begrijpt natuurlijk wel dat Belgacom nooit zal toelaten dat jij een willekeurige nummer gaat meesturen als CLIP.
Want dan zou er volop misbruik mogelijk zijn.
Bij een ISDN lijn kan je natuurlijk de MSN kiezen bij uitgaande gesprekken, maar alleen één van de nummers die op jouw lijn actief zijn. Met andere woorden: je kan kiezen "welke uitgaande lijn" je gaat gebruiken bij ieder gesprek.
Als jij een doorschakeling programmeert via de innovaphone PBX naar je GSM, dan gebruik je voor de doorschakeling jouw 2de ISDN kanaal. Met andere woorden: er wordt vanaf jouww lijn een 2de gesprek opgebouwd, met als gevolg: jouw ISDN nummer wordt meegestuurd.
Als jij wilt dat je het nummer van de oorspronkelijke beller ziet op je GSM, dan mag je de doorschakeling niet programmeren op je innovaphone PBX via jouw 2de ISDN lijn, maar moet je de doorschakeling programmeren in de centrale.
Bijkomende voordeel hierbij is dat jouw 2de lijn vrij blijft. De codes zijn:
Indien het (uitzonderlijk) toch mogeljk zou zijn om een "willekeurige" CLIP mee te sturen, dan zal deze wel in een standard formaat moeten gepresenteerd worden (voor Belgsiche nummers zal dat het nummer in msn formaat zijn = telefoonnummer zonder "0").
Bij een ISDN lijn kan je natuurlijk de MSN kiezen bij uitgaande gesprekken, maar alleen één van de nummers die op jouw lijn actief zijn. Met andere woorden: je kan kiezen "welke uitgaande lijn" je gaat gebruiken bij ieder gesprek.
Als jij een doorschakeling programmeert via de innovaphone PBX naar je GSM, dan gebruik je voor de doorschakeling jouw 2de ISDN kanaal. Met andere woorden: er wordt vanaf jouww lijn een 2de gesprek opgebouwd, met als gevolg: jouw ISDN nummer wordt meegestuurd.
Als jij wilt dat je het nummer van de oorspronkelijke beller ziet op je GSM, dan mag je de doorschakeling niet programmeren op je innovaphone PBX via jouw 2de ISDN lijn, maar moet je de doorschakeling programmeren in de centrale.
Bijkomende voordeel hierbij is dat jouw 2de lijn vrij blijft. De codes zijn:
- *21* <gsmnummer> # om de doorschakeling aan te zetten.
#21# om de doorschakeling uit te zetten.
*21# om de doorschakeling terug aan te zetten (naar hetzelfde nummer.)
Indien het (uitzonderlijk) toch mogeljk zou zijn om een "willekeurige" CLIP mee te sturen, dan zal deze wel in een standard formaat moeten gepresenteerd worden (voor Belgsiche nummers zal dat het nummer in msn formaat zijn = telefoonnummer zonder "0").
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Dit is inderdaad al wat ik vermoedde, maar het blijft raar dat sommige werknemers van Belgacom dan blijven beweren dat ik dit wel kan meesturen. Ik werk vooral ook met Weepee en daar kunnen zij dit wel. Dit kan natuurlijk pas als u kan aantonen dat het GSM nummer van u zelf is.
Dus ik vraag mij af waarom Belgacom dit niet kan voorzien, naar GSM's waarvan u kan aantonen dat die van jezelf zijn.
De doorschakel codes zijn niet van toepassing voor mijn probleem, omdat ik de call door de PBX via een Mobility object dien laten te gaan. Zodat de klant de call nog kan beheren.
Dus ik vraag mij af waarom Belgacom dit niet kan voorzien, naar GSM's waarvan u kan aantonen dat die van jezelf zijn.
De doorschakel codes zijn niet van toepassing voor mijn probleem, omdat ik de call door de PBX via een Mobility object dien laten te gaan. Zodat de klant de call nog kan beheren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Nee ik begrijp dit niet. Er is geen reden om dit te blokkeren (en ook niet alle providers doen dit).philippe_d schreef:Je begrijpt natuurlijk wel dat Belgacom nooit zal toelaten dat jij een willekeurige nummer gaat meesturen als CLIP.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Moderator
Jullie verwarren hier 2 dingen:
Met andere woorden: hij wil de mogelijkheid hebben om gelijk welk nummer mee te sturen, zonder dat Belgacom controle heeft welk nummer meegestuurd wordt.
@VOID,
Dan moet jij ons maar eens vertellen welke providers dat wel doen ....
Wat betreft de eerste optie (het meesturen van één ander (geverifiëerd) nummer ), kan Belgacom dat theoretisch wel voorzien, maar of ze dat doen weet ik niet.
De Internationale ISDN standard voorziet namelijk een ISDN optie "CLIP - no screening" die door de operator aan- of uitgezet kan worden.
CLIP no screening houdt in dat, naast je lijn nummer ("network provided"), ook nog een ander, door de klant bepaald nummer (user provided not screened) meegestuurd wordt. In dit geval worden beide nummers meegestuurd gedurende de call set-up, maar het netwerk bepaalt welk nummer uiteindelijk door de eindbestemming getoond wordt.
Op die manier kan een callcenter zijn 0900 nummer meesturen bij uitgaande oproepen (hoewel dit nummer niet "eigen" is (geen MSN) aan de lijn van de oproeper.
Het nummer van de originele beller meesturen als je een call forwarding doet via je eigen PBX? Daar geloof ik nu niets van ...
- 1) Het meesturen van één ander (geverifiëerd) nummer.
2) Het meesturen van gelijk welk willekeurig nummer.
Met andere woorden: hij wil de mogelijkheid hebben om gelijk welk nummer mee te sturen, zonder dat Belgacom controle heeft welk nummer meegestuurd wordt.
@VOID,
Dan moet jij ons maar eens vertellen welke providers dat wel doen ....
Wat betreft de eerste optie (het meesturen van één ander (geverifiëerd) nummer ), kan Belgacom dat theoretisch wel voorzien, maar of ze dat doen weet ik niet.
De Internationale ISDN standard voorziet namelijk een ISDN optie "CLIP - no screening" die door de operator aan- of uitgezet kan worden.
CLIP no screening houdt in dat, naast je lijn nummer ("network provided"), ook nog een ander, door de klant bepaald nummer (user provided not screened) meegestuurd wordt. In dit geval worden beide nummers meegestuurd gedurende de call set-up, maar het netwerk bepaalt welk nummer uiteindelijk door de eindbestemming getoond wordt.
Op die manier kan een callcenter zijn 0900 nummer meesturen bij uitgaande oproepen (hoewel dit nummer niet "eigen" is (geen MSN) aan de lijn van de oproeper.
Wat kan WeePee wel ???braam schreef:Ik werk vooral ook met Weepee en daar kunnen zij dit wel.
Het nummer van de originele beller meesturen als je een call forwarding doet via je eigen PBX? Daar geloof ik nu niets van ...
Zij kunnen dit zeker, als jij kan aantonen dat de nummer naar waar de doorschakeling dient te gebeuren van jou is. (bijv. dmv factuur)braam schreef:Ik werk vooral ook met Weepee en daar kunnen zij dit wel.
Wat kan WeePee wel ???
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 223 keer
Misschien snap ik het probleem niet helemaal, maar als ik hier op mijn gewone BGC PSTN lijn een doorschakeling doe via *21*012345678# krijg ik op het ontvangende toestel het nummer van de beller te zien en NIET van het toestel waarop de doorschakeling actief is.
Ik zie dus gewoon wie belt
Ik zie dus gewoon wie belt
-
- Moderator
Wat is het probleem dan? Je kan het gesprek dat je wil doorsturen naar je GSM toch via WeePee doortsuren, als het bij hen zo eenvoudig is?braam schreef: Zij kunnen dit zeker, als jij kan aantonen dat de nummer naar waar de doorschakeling dient te gebeuren van jou is. (bijv. dmv factuur)
PS. Hoe stel je dat in bij WeePee?
De klant waarbij ik het probleem heb, heeft geen Weepee. Hij beschikt over x aantal gratis minuten naar zijn GSM's via Belgacom.Wat is het probleem dan? Je kan het gesprek dat je wil doorsturen naar je GSM toch via WeePee doortsuren, als het bij hen zo eenvoudig is?
PS. Hoe stel je dat in bij WeePee?
Het is voldoende een mailtje te sturen naar [email protected] met vermelding van uw account ID en dat u CLIP voor die GSM wil doorlaten, zij zullen dit bevestigen.
-
- Moderator
En vanaf dan kan je gelijk welk nummer meesturen als CLIP ?
Je kan dat dan per gesprek instellen? waar/hoe stel je die CLIP dan in?
Je kan dan eender welk nummer meesturen, maar enkel naar uw GSM. Dit hangt af van welke PBX je hebt?En vanaf dan kan je gelijk welk nummer meesturen als CLIP ?
Ik stel in dat de CGPN-OUT voor 0 niet gewijzigd wordt dus onaangetast meegestuurd wordt.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
Hetgene jij nu doet is een oproep ontvangen en doorschakelen naar je gsm. De inkomende lijn passeert via uw centrale, uitgaande lijn ook op je centrale. eens je opgenomen hebt met je gsm, is er een communciatie oproeper -> centrale -> gsm. Maw je lijn blijft bezet op je centrale
wat jij wil is 'partial rerouting' dit wil zeggen dat je een oproep binnen krijgt, deze herrouteerd naar je gsm (door bgc), hiermee krijg je de nummer wel te zien van de persoon die je op belt en word de lijn op je centrale ook vrijgegeven. Dit is een basis faciliteit op isdn en dient ingesteld te worden op je PABX zodat die weet dat hij een doorschakeling moet rerouten.
wat jij wil is 'partial rerouting' dit wil zeggen dat je een oproep binnen krijgt, deze herrouteerd naar je gsm (door bgc), hiermee krijg je de nummer wel te zien van de persoon die je op belt en word de lijn op je centrale ook vrijgegeven. Dit is een basis faciliteit op isdn en dient ingesteld te worden op je PABX zodat die weet dat hij een doorschakeling moet rerouten.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Voor ISDN is het zo indien je re-routing doet en geprogrammeerd + geactiveerd in de PABX:
1 - via het D-kanaal komen de gegevens binnen in je PABX.
2 - de PABX zal dan re-routing toepassen want geprogrammeerd.
3 - aanvraag gaat terug via D-kanaal naar de moedercentrale en deze werkt verder af, de B-kanalen blijven altijd vrij.
Met andere woorden het is een protokol overeenkomst tussen PABX en moedercentrale.
Dit is vooral interessant voor je B-kanalen vrij te houden, vooral PABX met een DDI range is dit een interessante optie...
En ook interressant om natuurlijk de CLIP van de oproeper te zien en niet de CLIP van de PABX ....
Opgepast !! niet alle PABX kunnen dit.
1 - via het D-kanaal komen de gegevens binnen in je PABX.
2 - de PABX zal dan re-routing toepassen want geprogrammeerd.
3 - aanvraag gaat terug via D-kanaal naar de moedercentrale en deze werkt verder af, de B-kanalen blijven altijd vrij.
Met andere woorden het is een protokol overeenkomst tussen PABX en moedercentrale.
Dit is vooral interessant voor je B-kanalen vrij te houden, vooral PABX met een DDI range is dit een interessante optie...
En ook interressant om natuurlijk de CLIP van de oproeper te zien en niet de CLIP van de PABX ....

Opgepast !! niet alle PABX kunnen dit.