Belgacom TV en Internet signaal over 1 UTP kabel

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo,

Ik heb een beetje zitten zoeken, maar niet echt mijn antwoord gevonden, daarom deze vraag.
Mijn excuses alvast moest ik niet goed genoeg gezocht hebben. :-)

De SAGEM staat in de garage, vandaar vertrekt er naar iedere kamer in het huis 1 UTP kabel, zo voorzien bij de bouw. Met het idee van, ook al heb ik meerdere netwerkpunten nodig dan per kamer, er bestaan dan zaken zoals switches of hubs.
Echter levert dit nu een probleem op met Belgacom TV.
In de woonkamer is er 1 UTP kabel die verbonden is met een TV poort van de SAGEM aangezien dit nodig is om Belgacom TV te kunnen bekijken, echter op deze kabel zit er blijbkaar geen internet signaal. Ik kan dus geen mediaspeler, spelconsole, . . . aansluiten op die kabel.
Ik weet dat er verschillende oplossingen zouden zijn:
- draadloos, echter ik detecteer minstens 10 wifi signalen in mijn huis, dus ook al met de kanalen aan te passen, de signalen verzwakken heel snel, dus niet genoeg doorvoer voor HD files van mijn NAS naar mediaspeler.
- devolo (via elektriciteitsnetwerk), nooit geprobeerd, maar ik lees ook heel wisselvallige commentaren hierover op internet voor streaming
- nieuw kabel leggen, met alle kapwerken vandien -> ten allen prijze te vermijden
Dus mijn ideale oplossing zou zijn dat ik toch over die 1 UTP kabel zowel Belgacom TV kan krijgen als Internet. Hebben jullie een idee hoe ik dit kan doen?

Mijn volledige setup:

__telefoon lijn_____SAGEM, PPOE af, WIFI af_______utp____CISCO router, eigen PPOE, eigen WIFI______utp_____Synology NAS + upt naar iedere kamer

__telefoon lijn_____SAGEM, PPOE af, WIFI af_______utp____Belgacom TV

__telefoon lijn_____SAGEM, PPOE af, WIFI af_______utp____Fritzbox, VOIP, eigen PPOE, WIFI af___________DECT tel

Via WIFI - mediaspeler + spelconsole -> data vanaf NAS - te traag voor video streaming.

Indien nog vragen ter verduidelijking, laat me iets weten! En alvast bedankt voor de hulp!
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

2 mogelijkheden:

- bbox2 in "fully routed" mode zetten, dan zit de TV decoder gewoon in het lokaal netwerk
zie ook http://bgchulp.comyr.com/BBOX2.php

- ethernet splitter
zie bv http://www.peakelec.co.uk/content/ethernet.html (rechts onder)
nadeel hiervan is dat je hier geen gigabit over krijgt.

Ik zou voor optie 1 gaan...
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Simpel en geen meerkost:
een klassieke cat kabel is 8 aderig.
Een 100mbit lijn heeft er slechts 4 nodig.
U kunt dus 2 100 mbit internetlijnen steken op 1 cat kabel. Ik heb dit al gedaan en werkt perfect, ook HD streamen
Wel getwist paar per lijn respecteren
Laatst gewijzigd door kaarsenbril 13 feb 2013, 14:24, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ofwel moet je gaan voor devolo (werkt prima hier) ofwel - als je wat prutswerk graag hebt en je graag bezig bent met netwerken - kan je overwegen om te werken met 2 managed switches of routerboardjes waar je dit mee kan doen door langs beide kanten een vlan te gebruiken.

Uiteraard kan je ook bovenstaande oplossingen gebruiken waarbij het splitten van een kabel de meest simpele oplossing is.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 53 keer

Geen Fully Routed gebruiken, had dit ooit aangezet om mijn bbox2, en kon zelf geen 30mbit meer halen :(
Als dat niet echt een issue is, kun je dat nog doen ofc.

Er is ook nog een andere optie, VLAN.
Als je aan beide kanten van je lijn VLAN support hebt op je devices, kan je je kabel in 2 netwerken onderverderelen.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Full routed is idd af te raden! Had serieuze performance issues met mijn netwerk in full routed mode.

Splitten van kabel is een oplossing of ... als je huidige kabel in een buis ligt is het meestal perfect mogelijk om er hier 2 in te krijgen.
Trekveer erdoor krijgen of als dat niet lukt je huidige kabel als trekkabel gebruiken. Heb dit reeds op verschillende plaatsen gedaan zonder problemen.
Gaat nog altijd de beste en goedkopere oplossing zijn.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

kaarsenbril schreef:Simpel en geen meerkost:
een klassieke cat kabel is 8 aderig.
Een 100mbit lijn heeft er slechts 4 nodig.
U kunt dus 2 100 mbit internetlijnen steken op 1 cat kabel. Ik heb dit al gedaan en werkt perfect, ook HD streamen
Wel getwist paar per lijn respecteren
Ik heb dit thuis. Op ebay kan je ethernetsplitters kopen, dat kost niet zo veel.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Niet kritisch bedoeld, enkel omdat het kan helpen: oudere post met exact hetzelfde onderwerp met de oplossingen van hierboven reeds verder uitgediept => http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... et#p441935

Andere optie (die denk ik nog niet genoemd is): als je de utp kabel mooi (zoals het hoort) in een kabelgoot hebt geinstalleerd is het vaak makkelijk om je bestaande utp kabel als trekdraad te gebruiken om ineens 2 (of zelfs 3) kabels doorheen de buis te trekken. Je trekt de bestaande utp uit de buis maar trekt 2 nieuwe utp's ermee doorheen de buis. En opeens heb je een extra kabel liggen => geen homeplugs, fully routed of splitten van de netwerkkabels nodig.

edit: typo's
Rubinho
Plus Member
Plus Member

Alvast bedankt iedereen voor de snelle antwoorden!
optie 1: fully routed -> wordt blijkbaar afgeraden
optie 2: kabel splitten dan krijg ik 2 x 100mb, dit is dan voldoende voor HD films streaming van NAS veronderstel ik?
optie 3: devolo, blijkbaar werkende, maar toch op internet ook veel negatiefs
optie 4: kabel bijtrekken, de huidige kabel zit inderdaad in een buis, echter die buis is niet dik genoeg voor 2 UTP kabels, had ik ook l aan gedacht. Is maar zo een gewone gele buis die eigenlijk voor elektriciteitskabels gebruikt wordt.

Vraag wat ik wel heb, hoe zal ik aan mijn NAS geraken, ik veronderstel dat ik mijn ganse netwerk setup zal moeten veranderen? Nu zit de NAS immers achter die CISCO router die zijn eigen PPOE sessie opzet. Terwijl de UTP kabel die naar de TV gaat op de BBOX zit, dus de mediaspeler die ik daar zou aanhangen zal de NAS niet zien staan in het netwerk . . .
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Als je optie 2 gebruikt (bestaande UTP splisten), dan is jouw NAS probleem toch opgelost ?
  • - de ene stekker gaat op je BBox2 TV poort ...
    - de andere stekker op je CISCO router ...
Mijn eigen voorkeur zou ook gaan naar optie 2 !

PS- een "gewone gele buis" is zeker dik genoeg voor 2 UTP kabels!
Je moet wel die ene er terug uit trekken (en er een trekdraad aan bevestigen), om dan beide UTP's er terug samen in te trekken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
axs
Moderator
Moderator

In die buizen is idd plaats voor 2 kabels...
huidige kabel als trekkabel gebruiken, bruine zeep aan de kabel en hup ...
Rubinho
Plus Member
Plus Member

Ja zou het misschien toch es kunnen proberen om daar een kabel door te trekken, maar meen mij ook te herrineren dat het geen volledig rechte buis is, dat er bocht(en) inzitten, wil dus ook geen problemen zoeken.
Aangezien het splitten van die kabel een heel goedkope oplossing zou zijn en volgens mij 100mb nog altijd meer dan voldoende is om een blu ray te streamen van mijn NAS denk ik dat ik de oplossing hier gevonden te hebben dankzij jullie! Waarvoor mijn dank!
Ik kan dan later, moest het te traag worden 100mb, dan nog zien om kabels te trekken, of wie weet wordt wifi dan nog wel sneller en zo . . . We zien wel, de technologie staat immers niet stil :D
axs
Moderator
Moderator

Bochten zijn geen probleem... zelfs op plaatsen van de ene hoek op gelijkvloers naar de overkant op het verdiep kabels hertrokken door een buis.
Enkel zien dat je de kabels achter elkaar vastmaakt met een 50cm tussen zodat je makkelijker bochten kan doorkomen.
Zou echt geen probleem mogen zijn.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Met 100 mbit kan je wel nog effe voort :).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Syndroom
Starter
Starter

even ter info, ik ben met net hetzelfde aan het klooien en ga denk ik ook een 2e kopje op mijn kabel prikken om hem zo in dubbel gebruik te nemen.
Maar mijn eerste keuze was wel om fully routed te gaan testen.
Nu is die optie blijkbaar gewoon niet meer beschikbaar..
De vriendelijke jeroen van 080022800 wist me te vertellen dat dat in de verdeler uit staat (?) sinds BGC TV overal er is en fully routed issues gaf bij opnames e.d.
Iemand die dit kan bevestigen? ik heb alleszins geen fully routed optie in mijn BBOX2 teruggevonden, kon wel aanvinken bij welke poorten TV zouden moeten zijn percies..
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

onder route / routing
kan je full route nog altijd kiezen
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

maar wel inloggen als admin (was ik vergeten er bij te vertellen)

onder full routed kan je inderdaad wel problemen ondervinden met nPVR en VOD
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”