tablet 3G en/of wifi

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
dried
Starter
Starter

Ik ben zinnens een 7" tablet aan te schaffen, grotendeels om een deel van mijn werk (dossiers lezen, mails beantwoorden, etc...) vanop de trein te kunnen opvolgen. Nu stelt zich de vraag of daar 3G moet opzitten... Als leek in deze materie zou ik geneigd zijn te stellen dat ik voldoende heb met wifi via hotspots. Onderschat ik nu de meerwaarde van 3G of is er qua connectiviteit niet zoveel verschil? Zowel thuis als op kantoor heb ik wifi, dus daar zou het al niet nodig zijn. Het gaat vooral over verplaatsingen per trein... Of is het naief te denken dat die hotspots toegankelijk zijn vanop de trein?

bedankt!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Goh, wat is de meerwaarde van 3g als je kan Tetheren ?
NielsH
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Ik steun Iceke hierin wel. Als je kan tetheren (een draadloze ad hoc wifitoegang opzetten) via je smartphone, dan heb je die 3G eigenlijk niet nodig.

De meerkost is -voor mij althans- dan nogal hoog.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Die hotspots zijn inderdaad niet bereikbaar op de trein.

Internetconnectiviteit op de trein is sowieso niet super wegens het constant switchen van mast door de hoge snelheid van de trein. Of er 3G inbegrepen moet zijn, hangt af hoe duur / gemakkelijk je het wilt.

Je kan met een Wifi tablet genoeg hebben als je bijvoorbeeld van je smartphone je verbinding gaat delen met de tablet. Let dan wel dat je: 1) een smartphone nodig hebt die kan tetheren, 2) of een wifi-router (redelijk prijzig), 3) een tariefplan om te tetheren met genoeg data, 4) uw batterij van uw gsm die snel leegloopt.

Als je toch een tablet koopt met 3G, die natuurlijk duurder is dan wifi-only, moet je natuurlijk een aparte simkaart voorzien met daarop volume of betalende internet. (verschillende providers bieden dit aan)
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

sommige tablets werken met een externe 3G dongel..(mijn ainol nove fire toch)

En dat werkt perfect..
dried
Starter
Starter

Bedankt voor de info. Ik beschik slechts over een simpel "oldskool" gsm-toestel, dus tetheren zal er wellicht niet inzitten. Er is wel een beperkt data-volume (250mb/maand) inbegrepen in in m'n internet "overall" abonnement, dus dat zou ik kunnen gebruiken voor de 3G tablet indien nodig.

Heeft er iemand toevallig goede ervaringen met 3G-tablets in de 7inch range? Het hoeft geen ipad mini te zijn, zo veel geef ik er niet aan uit. Vooral functioneel en vlot. Imago en design zijn niet zo relevant. Merci!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Ik zie de TS toch nergens iets zeggen over het feit of hij een smartphone heeft, laat staan dat hij wil gaan tetheren. Ik lees enkel wifi+hotspot en versta daar dan gewoon vaste hotspots onder zoals die van bvb Telenet.

Op de trein ga je dus inderdaad geen internet-toegang hebben, omdat er gewoon geen hotspots zijn op treins (ik ga er hierbij dus wel van uit dat je niet kan tetheren). Het is echter een feit dat je zelfs zonder netwerk-access al een hoop dingen kan doen. Documenten lezen zou geen probleem mogen zijn als je die dus op je tablet plaatst. Mails lezen kan, afhankelijk van het mailsysteem, meestal ook wel en zelfs replyen zou geen probleem mogen zijn. Het enige dat je met replies hebt, is dat ze dan natuurlijk pas écht uitgestuurd worden op het moment dat je met de tablet weer online gaat, hetzij via een hotspot, hetzij via je wifi thuis of op werk.

Zelf heb ik nu al ruim 2 jaar een Android Smartphone zónder 3G omdat het een SIM-kaartje van het werk is waarop data disabled is. Ik moet zeggen dat ik maar zelden de 3G mis. Thuis, bij familie en op werk heb ik wifi. Bovendien zit ik bij Telenet en heb je dus sinds recent, naast hun Hotspots ook de Homespots, waardoor je eigenlijk toch wel op veel plaatsen online kan. Zeker dan met een app zoals Telenet Hotspot Autologin, gaat de telefoon zelfs online zonder dat ik het zelf merk. Ik kan dus bvb in 't stad rondlopen en ineens merken dat ik nieuwe mail binnengekregen heb.

Mocht je wél al een smartphone met 3G hebben, dan is dat eigenlijk nog een reden minder om 3G op een tablet te moeten hebben, want dan kan je dus zoals hierboven al aangehaald gewoon een hotspot opzetten op je telefoon en dan de tablet via wifi met je telefoon verbinden. Dat is dus de zgn tethering.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik heb goede ervaringen met een Google Nexus 7, echter de versie zonder 3G. De versie mét 3G en 32GB opslag is op amazon.de te vinden voor iets meer dan 300 euro denk ik.

Anderzijds zal je er in een trein niet veel aan hebben wegens eerder vermelde redenen. Je zit immers in een rijdende kooi van Faraday.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

"kooi van Faraday"? Nu ook niet gaan overdrijven e. Uw uitspraak doet uitschijnen dat je op een trein met geen enkele mogelijkheid mobiele data kan gebruiken.

Ik kan op de trein perfect mobiele data gebruiken (en tetheren naar mijn iPad).

Ik vrees dat de TS niet veel heeft aan telenet hotspots, aangezien het een BC gebruiker is.
Hij kan natuurlijk altijd gebruik maken van de wifi FON spots.
http://www.belgacom.be/nl/prive/product ... tspots_res
Of die overal even dik gezaaid liggen weet ik niet.

Indien je een 3G datastick (usb) gebruikt die in je abo inbegrepen zit (250mb), dan valt Apple weg, die toestellen hebben geen usb aansluiting.

Voor alle andere toestellen zitter er genoeg ervaringsdeskundigen op het forum.
Maar stap eens een mediamarkt of gelijkaardig binnen en pak eens een paar demotoestellen vast.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Tomby schreef:Ik zie de TS toch nergens iets zeggen over het feit of hij een smartphone heeft, laat staan dat hij wil gaan tetheren. Ik lees enkel wifi+hotspot en versta daar dan gewoon vaste hotspots onder zoals die van bvb Telenet.
We geven hem opties, is daar iets verkeerd mee?

Voor tablets moet je zelf eens kijken. Je hebt goedkope tablets uit China (met Android), maar de duurdere heb je al Samsung Tab (2) 7.0, iPad Mini, Acer, Toshiba, Nexus van Google ...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

http://www.lenco.eu/nl/p/cooltab-70/

hier een goedkopere (minder dan 100 €) die externe 3G dongle ondersteunt! Te koop bij Eldi, Bart Smit, Krefel, enz...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
dried
Starter
Starter

Tim H. schreef:sommige tablets werken met een externe 3G dongel..(mijn ainol nove fire toch)

En dat werkt perfect..
Aha, dus als de tablet een usb-aansluiting heeft kan je indien nodig op die manier nog via 3G online gaan?

Dat zou een handige tussenoplossing zijn voor het geval ik ooit 3G zou "missen"
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster

als de tablet een USB aansluiting heeft is er een kans dat deze een 3G dongel ondersteund....

Daarom voor je koopt zeker eens zoeken op verschillende fora wat de bevindingen zijn..

slatedroid.com
tweakers.net
..

Zoals reeds gezegd ik heb een AINOL novo fire..zéér content van en deze werkt met 3G dongel (huawei)

hier gekocht
dried
Starter
Starter

Interesting.... De technische gegevens van die Ainol zien er op het eerste gezicht wel zeer performant uit voor zo'n prijs. M'n aanvankelijke twijfel ging tussen Samsung tab 2 7" en Nexus 7. Ipad mini vind ik iets te duur.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Iedere klant ontvangt een Belgacom SIM kaart om een zeker datavolume te consumeren via het 3G netwerk van Proximus. Je moet wel zelf de USB stick voorzien voor de laptop of zelf een tablet te kopen.
Is dit nog steeds zo bij BC?
Indien wel, dan moet je nog steeds zelf zo een stickje kopen waar je die sim insteekt (en een tablet die het ondersteunt).
dried
Starter
Starter

Het wordt er in feite niet makkelijker op... Kan in feite nog niet goed inschatten of die 3G nut gaat hebben voor mij of niet. Een Smartphone heb ik niet, dus tetheren is geen optie.

Budgetair gezien had ik een bepaald bedrag in gedachten. Hiervoor kan ik indien zonder 3G een ipad mini aanschaffen of indien mét 3G een Samsung tab 2 3G. Dus ook op dat vlak speelt het een rol...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Misschien een Huawei Mediapad 7 met 3G @265€?
Zelf ben ik er best tevreden over.
kaas2
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Heb gelezen dat het geen ipad moet zijn....

Weet ook dat een "Ipad wifi only" ook zonder GPS is ( 3G / GPS is blijkbaar dezelfde chip)...

weet niet hoe dat voor andere (lees niet apple) toestellen is, maar neem dit mee in je overweging.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

De meeste China tablets zijn zonder "interne" gps.
Persoonlijk vind ik een tablet om buitenhuis te gebruiken zonder gps en mobiele data redelijk nutteloos, maar ik geef liever m'n geld aan een tablet met wifi+een smartpone (en dus 1 data abbo) dan aan een 3G tablet en 2 data abbo's.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster

je moet ook naar andere dingen kijken hoor.....

opslag : intern of extern
eventueel externe verbindingen : HDMI, mini jack, usb,...

vind dat bij de meeste tablets die men hier kan kopen toch altijd één van die dingen niet aanwezig is of niet voldoende.

Daarom dat ik uiteindelijk voor een Chinese gegaan ben...deze had deze allemaal en tegen een (serieus) lagere prijs.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Nu maak je me nieuwsgierig.
Heb je een linkje naar je toestel?
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster

stond al een paar posts hoger..;-)

hier gekocht

Heb 180€ betaald.....voor 7" tablet, 32Gb flash kaartje, houder voor auto, beschermhoesje, beschermfolie en DHL...

en dan enkele kabbeltjes apart via aliexpress

oa min-usb naar USB host ($1) hierdoor kan ik een externe USB en eventueel 3G dongel aansluiten

mini HDMI naar HDMI..$2,5

beide kabeltjes waren portkosten inbegrepen :-)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

't Ziet er inderdaad een mooi toestel uit o.a. IPS scherm 1280*800 en dat momenteel voor 120€.
3G (en mobiele tel) is dan wel niet inbegrepen .
Wat ik ook niet terugvond is: GPS aanwezig?
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster

niet aanwezig...kan je ook kopen op aliexpress voor ongeveer $30 (klikke)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Dank je.
Nu weet ik weer waarom ik de Huawei Mediapad 7 (niet de Lite) gekozen had. :wink:
Alles in één toestel...
Ik heb nog wel ergens een BT GPS muis liggen, maar dat moet dan ook weer mee én opgeladen worden.
USB inpluggen vind ik altijd een gevaar indien je ergens (onvoorzien) tegenaan botst => breuk connectoren.

Edit: net even mijn aankoopprijs nagekeken op Amazon.de. Tablet + micro HDMI kabel + USB OTG kabeltje + draagtasje (case cover) + 32GB UHS-I microSDHC is samen bijna 320€. Dat is dan de keerzijde van de medaille. Helaas.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”