FB 7360 do & don'ts

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
johan d
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb gisteren mijn nieuwe Fritzbox 7360 geinstalleerd, voorlopig nog op ADSL, maar binnekort op VDSL. Ik hoo dat ik op dat moment juist van Annex A naar Annex B kan schakelen en niet de ganse rim-ram opnieuw moet doolopen. Heb er ook onze 2 DECT gigaset telefoontoestellen op aangelogd. Al bij al liep ales vrij vlot, en na 2 uur zat heel het thuisnetwerk op de FB 7360.
Wat zijn nu de do & don't van zo'n FB?
- Maak ik best zo'n myfritzbox account aan?
- Staat alles standaard dicht (is zit er een firewall in en staat die behoorlijk dicht?)
- Is het veilig om de fritzbox van buitenaf bereikbaar te maken?
- Ik heb zo'n guest wireless access point gemaakt, maar ik zie dat niet verschijnen op mijn smartphone. Nog ergens een instelling vergeten?
- Als ik een telefoonboek aanmaak op mijn FB, zie ik die niet dadelijk vershijnen op mijn handsets?
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

johan d schreef:- Maak ik best zo'n myfritzbox account aan?
Moet je zelf een beetje zien. Ik vind het persoonlijk eerder een veiligheidsrisico dus als je dit zou gebruiken zeker een goed paswoord kiezen. Ikzelf gebruik dynamic dns op m'n eigen domein bij ovh. Om remote op de fritz box te connecteren ga ik via een ipsec VPN.
johan d schreef:- Staat alles standaard dicht (is zit er een firewall in en staat die behoorlijk dicht?)
Standaard staan alle poorten dicht van buiten naar binnen. Zelfs uPnP is standaard disabled.
johan d schreef:- Is het veilig om de fritzbox van buitenaf bereikbaar te maken?
Veilig is relatief: enerzijds maak je het zo onveilig als je wil adhv je gekozen paswoord of de gebruikte poorten (vb afwijkende poorten kiezen ipv de standaardpoorten: SSL over 8443 ipv 443 of zo) Anderzijds brengt AVM 'regelmatig' updates uit waarmee ze eventuele security holes kunnen patchen. Verwacht evenwel niet dezelfde snelheid als een Juniper of een Cisco, het is een blijft een SOHO/SMB product.
johan d schreef:- Ik heb zo'n guest wireless access point gemaakt, maar ik zie dat niet verschijnen op mijn smartphone. Nog ergens een instelling vergeten?
Staat 'Guest access enabled' aangevinkt onder menu WLAN --> Guest Access ? Eventueel "Disconnect automatically after" even uitvinken. Je guest ssid zou nu zeker moeten opkomen. Anders met ander device testen.
johan d schreef:- Als ik een telefoonboek aanmaak op mijn FB, zie ik die niet dadelijk vershijnen op mijn handsets?
Welke handsets gebruik je? Ik gebruik die van AVM zelf en daar is dat wordt dat adresboek geupdate als je het opent op de telefoon. Daarvoor met Siemens gigaset gewerkt en dat ging ook zonder problemen. Ik heb ook eens geexperimenteerd met Philips dect toestellen maar dat was een ander verhaal...

Have fun with your fritz :)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
johan d
Plus Member
Plus Member

Kan je op de fritzbox kijken welke sites bezocht zijn met welke devices?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

neen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan d
Plus Member
Plus Member

Als ik in filters - Block web sites (blacklist) (Show list) aanzet voor mijn android smartphone, kan ik zelfs geen mail meer binnenhalen of op facebook...?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Op het ogenblik dat je voor een bepaald toestel (voorbeeld jouw android smartphone) de Filter hebt aangvinkt, gebeuren er 2 dingen:
  • a) de toegang tot het internet wordt beperkt tot de uren die je aangegeven hebt op het weekrooster.
    b) daarboven wordt de toegang toegelaten (white list) of ontzeggd (black list) tot bepaalde websites.
Als je alleen dit laatste wil (black list), maar voor de rest 24/24 internet toegang, moet je het uurroster helemaal blauw kleuren denk ik ?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
johan d
Plus Member
Plus Member

ok, next...
- Kan ik wifi guest access ook op een andere manier activeren dan op de pc via een webbrowser?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

ja, op een android via de app Boxtogo (Pro)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ja, met het bijhorende AVM DECT toestel.
johan d
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef:Op het ogenblik dat je voor een bepaald toestel (voorbeeld jouw android smartphone) de Filter hebt aangvinkt, gebeuren er 2 dingen:
  • a) de toegang tot het internet wordt beperkt tot de uren die je aangegeven hebt op het weekrooster.
    b) daarboven wordt de toegang toegelaten (white list) of ontzeggd (black list) tot bepaalde websites.
Als je alleen dit laatste wil (black list), maar voor de rest 24/24 internet toegang, moet je het uurroster helemaal blauw kleuren denk ik ?
probleem was dat "allow https access" moest aanstaan.
blijkbaar nodg voor de 2 dingen die ik testte: gmail & facebook
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”