Accespoint / Router?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Vraagje aan de kenners hier:

Wij zijn al even Telenetklant.
Onze opstelling is als volgt: Modem (die zonder wifi) -> switch -> d link accesspoint.
-> digicorder

Het probleem: ik vertoef de laatste tijd veel op zolder maar de dlink reikt helaas zo ver niet.
Zelfs de slaapkamer, ligt vlak boven het accesspoint, heeft maar povere wifi ontvangst.
Dus ik overweeg om de d link door iets beter te vervangen en had het oog op deze laten vallen.

http://www.routercenter.be/product/1569 ... 043nd.html

Is die daarvoor geschikt? Ik heb hier al dingen gelezen van problemen met dubbele NAT enzo.

Alvast bedankt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Als je hem vervangt het je geen last van dubbele NAT (want je hebt de modem-only van Telenet).
Als je hem extra plaatst moet je hem gewoon als switch gebruiken (niet op de WAN poort aansluiten en DHCP uitschakelen). Het model is wel een goed model, overlaatst als switch/AP geplaatst bij schoonfamilie thuis.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ik zou hem gewoon aansluiten op de WAN-poort; dan heb je ineens een router.

MODEM -> Switch -> Router (Netgear) via WAN-poort
......................|-------> Digibox

Als je gebruik maakt van toepassingen die niet overweg kunnen met Port forwarding of die best rechtstreeks een publiek ip-adres nodig hebben; dan gebruik je hem best als switch.

Indien gewenst kan je je D-link nog gebruiken als extra accesspoint door hem aan te sluiten op de router (via LAN-poort). Je hebt dan wel een lange kabel nodig, want je plaats hem best niet naast je router (=geen voordeel). Je kiest dezelfde SSID, beveiliging en een ander (niet-overlappend) kanaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het ene wireless toestel vervangen door het andere is geen wondermiddel ! Sommige toestellen zijn inderdaad beter, maar als je nu op het eerste verdiep al een slechte ontvangst hebt dan ga je morgen heus geen super signaal op zolder hebben.

Ik zou eerder aanbevelen een kabel te trekken naar het zolder of zelfs de eerste verdieping (heb je geen koker waar een schouw of andere leidingen lopen ?) en daar een tweede AP te plaatsen. Indien je geen kabel kan trekken kan je dit nog steeds doen via powerlines.
decat
Elite Poster
Elite Poster

Dank voor de info allen.
Het ene toestel door een ander vervangen is inderdaad geen wondermiddel, dat heb ik vroeger zelf ondervonden.
Wij huurden een nieuwbouw HOB en onze buren waren close friends. We hadden toen overeengekomen om 1 internetaansluiting voor ons twee te nemen, de wifirouter dichtbij de gezamelijke muur te zetten en zo het internet te delen.
De eerste Belkin router die ik had gekocht kwam niet verder dan hun keuken grenzend aan die gezamelijke muur, daarna had ik een linksys gekocht en die kwam veel verder. De ytongblokken die voor de bouw werden gebruikt spelen daar naar het schijnt een redelijk grote rol in.

Ondertussen zijn we naar een eigen huis verhuisd. De slaapkamer ligt juist boven de living waar het dlink accespoint staat, en zelfs met de houten tussenvloeren (oud huis +- 1900 ) is de ontvangst niet al te denderend. Ons terras, op 15m wandelafstand van de dlink = idem. Als ik op 3 a 4 meter van de dlink zit is er maar 75 a 80% ontvangst, met verschillende toestelen getest.

Dus mijn eerste gedacht was zo'n TP Link van in de openingspost te proberen, en zo het probleem op zolder en op terras aan te pakken.
Nu het terras is niet echt dringend deze tijd van het jaar. :mrgreen:

De keus gaat eerst naar de router omdat er dan op twee plaatsen misschien betere ontvangst zou zijn. Als het op zolder niet verbetert hoop ik dat de router toch nog voldoende tot op het terras geraakt. Als de router van TP link geen oplossing biedt voor op zolder, zou ik alsnog powerlines (ook van tp link) kopen en de dlink dan op zolder plaatsen.

Een idee van de afstand (zie foto), de dlink staat achter de tv, ons terras is achter de groene muur. Dus een zo goed als open ruimte, maar 1 muur en bijna geen ontvangst op terras.

http://dl.dropbox.com/u/5778397/userbase.jpg
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik heb hier ook een TL-WR1043ND staan in de kelder en op de zolder heb ik nog prima ontvangst met deze router.
Met mijn vorige Linksys had ik ook goed signaal, maar deze TL-WR1043ND is beter en
toen ik heel vroeger een US Robotics had staan was het signaal niet al te best.
decat
Elite Poster
Elite Poster

Dat klinkt als muziek in de oren!
Thanks.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”