Zeer slecht draadloos?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ik heb nu al enkele weken last van zeer slechte draadloze verbinding. Vooraleer ik internet krijg moet ik meestal 4-5 keer de verbinding verbreken en opnieuw connecteren. Tevens is het op sommige momenten gewoon onmogelijk om een verbinding te maken en moet ik de modem opnieuw starten.
Sinds enkele dagen heb ik ook soms het probleem dat ik wel internet verbinding kan krijgen, maar ik kan niet op websites komen. Net alsof de DNS niet meer werkt.

Eenmaal ik een verbinding heb is deze redelijk stabiel, het probleem is om een eerste verbinding te maken.

Ik heb al enkele keren scarlet gecontacteerd en daar is hun antwoord steeds het wifi kanaal veranderen, ook al vertel ik hun dat ik dat al enkele keren geprobeerd heb en het helemaal geen zin heeft andere kanalen behalve de 1-6-12 te gebruiken (ze kennen daar geen basis ICT?).

Ik heb geen idee wat te doen, iemand anders nog suggesties? :)
Laatst gewijzigd door Asskicker 30 dec 2012, 12:27, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Waarom zou je geen andere kanalen mogen gebruiken dan 1-6-12 als die andere minder gestoord moesten zijn !
Asskicker
Plus Member
Plus Member

Je mag ze wel gebruiken, maar het heeft zo goed als geen nut. Die andere kanalen overlappen toch allemaal, de enige die 'niet' overlappen zijn 1,6 en 12. Zie: http://www.dslreports.com/faq/14250

Ik heb trouwens een wifi analyser (issider) laten draaien er het minst bezette kanaal is 1, wat ik dus vooral gebruik. Maar op andere kanalen heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

elk onderdeel apart bekijken zou ik zeggen.

ten eerste heeft het vaak wel nut een ander kanaal te nemen (ook al is dat kanaal een van de overlappende),
vaak is 1 zelfs een van de slechtere kanalen omdat het onderaan in de frequenties ligt.

ten tweede, een "slechte draadloze verbinding" zou, veronderstel ik, zich definieren door traag tot geen internet,
en wegvallende verbindingen.
jij zegt dat je zelf de verbinding verbreekt en terug opnieuw verbinding maakt.
en hoe bepaal je dat je wel "internet verbinding" hebt maar niet op websites kan komen (en dit dan door dns zou komen) ?

- testen met utp
- continu ping test laten lopen: 1x naar router, 1x naar dns, 1x naar een website
- andere modem testen
- andere pc testen

edit: ik vind het trouwens best grappig dat je scarlet beschuldigt geen basis ict te kennen, als je hier advies komt vragen, maar geen melding doet van een van mijn suggesties :)
basis ict in mijn ogen is toch zeker weten ook: andere modem, andere pc, en utp allemaal testen.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

Nu is de wifi in de sagem/bbox2 nogal slecht, dus een echt ap zetten zou een betere oplossing zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

vaak is 1 zelfs een van de slechtere kanalen omdat het onderaan in de frequenties ligt.
Dat is toch tegen alle HF theorie in !

Wat is dan de uitleg hiervoor ?
of bedoel je omdat over het algemeen k1 het meest gebruikte is en meest kans maakt op storingen door buren ?
Asskicker
Plus Member
Plus Member

Splitter schreef: ten eerste heeft het vaak wel nut een ander kanaal te nemen (ook al is dat kanaal een van de overlappende),
Dat ik heb nog nooit gehoord, maar dat maakt ook niet uit aangezien ik ook andere kanalen heb geprobeerd en steeds hetzelfde probleem krijg.
Splitter schreef: ten tweede, een "slechte draadloze verbinding" zou, veronderstel ik, zich definieren door traag tot geen internet,
en wegvallende verbindingen.
jij zegt dat je zelf de verbinding verbreekt en terug opnieuw verbinding maakt.
Ik weet niet goed hoe ik het moet definiëren, maar vooraleer ik in windows een correct werkende internet verbinding krijg, moet ik in windows 4-5 keer de verbinding verbreken met het netwerk en opnieuw connecteren. (Er staat dan bij: "Geen internetverbinding", "Niet geïdentificeerd netwerk", "Limited access"...)
Splitter schreef: en hoe bepaal je dat je wel "internet verbinding" hebt maar niet op websites kan komen (en dit dan door dns zou komen) ?
Als internet services die geen DNS nodig hebben wel werken, zoals Skype, Windows Live Messenger. DNS vertaald een website naam naar een IP adres, en het lijkt alsof dat niet gebeurd.

- testen met utp: Bekabeld werkt het gewoon
- continu ping test laten lopen: 1x naar router, 1x naar dns, 1x naar een website
- andere modem testen: Ik heb geen toegang tot een andere modem, anders zou ik die al lang gebruikt hebben
- andere pc testen: Ik heb het probleem op alle draadloze apparaten; 2 verschillende laptop's, 2 verschillende android telefoons.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

jackho schreef: Dat is toch tegen alle HF theorie in !
Wat is dan de uitleg hiervoor ?
ik merk uit ervaring -ofwel ligt het aan de bbox'en zelf- dat kanaal 1 vaak een van de slechtere is.
Heel vaak gaat kanaal 1 minder ver en/of is de verbinding minder stabiel is.
De hotspots van BGC en TN zitten ook vaak op of tegen kanaal 1 (al denk ik dat het een beetje 'at random' gekozen wordt, die kanalen)
hoe dat precies komt, geen idee.

wat de theorie is, en wat de praktijk toont, zijn wel vaker verschillende zaken.
waarom het zo is kan ik je niet zeggen want ik ben geen expert in de frequenties.
(maar ik sta altijd open om bij te leren, maar liefst enkel vanuit de praktijk :) )
Asskicker schreef:Als internet services die geen DNS nodig hebben wel werken, zoals Skype, Windows Live Messenger. DNS vertaald een website naam naar een IP adres, en het lijkt alsof dat niet gebeurd.
ik dacht dat messenger evenzeer dns gebruikt om te bepalen met welke server hij verbinding maakt? (round robin?)

maar als je het met alle toestellen hebt zal het dus niet aan de pc of telefoon liggen... en als het met utp ok is, zal het in principe de modem ook niet zijn (of enkel het wifi gedeelte mss)
is ergens een (serieuze) stoorzender bijgekomen in de laatste weken mss?

heb je het op alle afstanden? (dus als je naast de modem zit, heb je dan dezelfde problemen met laptop en pc?)
en heb je het ook met je gsm als er geen enkele pc verbonden is bv?
Asskicker
Plus Member
Plus Member

Splitter schreef:ik dacht dat messenger evenzeer dns gebruikt om te bepalen met welke server hij verbinding maakt? (round robin?)
Van messenger weet ik het niet, maar ik had op die momentel wel Steam open staan, en daar werkte de chat dienst wel van en mijn browsers niet.
Splitter schreef:maar als je het met alle toestellen hebt zal het dus niet aan de pc of telefoon liggen... en als het met utp ok is, zal het in principe de modem ook niet zijn (of enkel het wifi gedeelte mss)
is ergens een (serieuze) stoorzender bijgekomen in de laatste weken mss?
Ik heb geen weet van een stoorzender die er extra is bijgekomen. Ik merk wel dat het in de avond moeilijker is om te verbinding dan het tijdens de dag is.
De buren hebben sinds enige tijd Telenet draadloos, en dat signaal zie ik altijd zeer sterk staan, terwijl het mijne zwak is als ik een beetje verder van de modem kom te staan.
Splitter schreef:heb je het op alle afstanden? (dus als je naast de modem zit, heb je dan dezelfde problemen met laptop en pc?)
en heb je het ook met je gsm als er geen enkele pc verbonden is bv?
Het is erger hoe verder ik zit, maar het valt nog steeds voor als ik in dezelfde kamer zit.
Ik zal eens proberen met de gsm als er geen andere verbinding is.
Asskicker
Plus Member
Plus Member

Hetzelfde probleem als ik enkel met mijn android telefoon wil verbinden. Ik moet wireless meerdere keren aan/uit zetten vooraleer ik verbinding heb.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

lijkt me dat er niet veel anders opzit dan een andere modem en/of een versterker te plaatsen
Asskicker
Plus Member
Plus Member

Dat dacht ik ook, maar dat wil scarlet helaas niet doen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

hebben ze toch ook gewoon gelijk in?

een versterker is je eigen zaak (daar kan je provider geen bal aan doen)
en de modem is an sich niet defect, want het werkt met utp.

STEL dat het slechte draadloze signaal wél aan de modem ligt (en niet bv aan het feit dat er teveel stoorzenders/andere wifi's in je buurt zijn),
dan kan je toch perfect zelf een andere modem gaan halen?

is de modem 2j of meer?
dan moet je gewoon zelf maar uitzoeken wat je doet, andere modem in de winkel halen, want deze heeft geen garantie meer.

is hij minder dan 2j, dan sta je erop om de modem om te wisselen, want dat zijn ze dan verplicht (bij vastgesteld defect),
maar dat wil niet zeggen dat ze hem moeten komen omwisselen.
(dat doet geen enkele provider trouwens gratis: is je modem defect, had je hem maar zelf moeten gaan omwisselen/nieuwe aanschaffen)

dat je mss naar zaventem (of wast vilvoorde) moet rijden om hem om te wisselen bij scarlet, is je eigen keuze geweest,
bij belgacom moest je maar naar een center ergens in de buurt.
elke keuze heeft voordelen (goedkoper) en nadelen (pech bij defecten) en die moet je afwegen voor je de keuze maakt.

persoonlijk doe ik het simpel: elke (telecom)keuze in belgie wil zeggen dat je op een of ander vlak wel in het zak gezet wordt,
dus gewoon aanvaarden die hap en hopen dat je geen problemen krijgt :p

andere tip: verander van provider, als je een abbo kiest met +/- dezelfde voorwaardes als nu, en je krijgt een nieuwe modem gratis, zal je vast niet duurder uitkomen.
Asskicker
Plus Member
Plus Member

Aangezien het abonnement in februari toch duurder wordt kan ik het abonnement zonder kosten opzeggen. (Moet dat nog steeds met aangetekende brief, of doet Belgacom dat voor mij, als ik Belgacom kies) Belgacom ziet er een goede keuze uit.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik geloof dat je dat kan kiezen als je online een bestelling doorgeeft:
dat er reeds een xdsl provider actief is op de lijn, maar dat die dient opgezegd te worden en dat je belgacom op die lijn wilt nu.
(enfin, in februari)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

De wifi modules in laptop of router kunnen ook wel eens falen,

Een andere mogelijkheid is storingen van :

Microgolf
Alarmsysteem met radardectie op 2.4ghz
Video linken
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Wifi driver al eens herinstalleerd? Bij mijn wifi usb stick is de Vista/W7 driver zo slecht dat ik de XP driver heb geïnstalleerd (eerst compatibility mode op XP zetten in de eigenschappen van de XP driver's setup.exe).
schneider
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Heb je al eens een static ip adres geprobeert? (op uw wireless interface) Dat doet soms wonderen ;)
Evenals het veranderen van beveiligings type. (oudere modellen van Dell ,etc...) werken gewoon niet goed met WPA/WPA2 maar enkel met WEP
Asskicker
Plus Member
Plus Member

petzl schreef:De wifi modules in laptop of router kunnen ook wel eens falen,

Een andere mogelijkheid is storingen van :

Microgolf
Alarmsysteem met radardectie op 2.4ghz
Video linken
Bij 2 verschillende laptops en 2 verschillende android smartphones die op andere wifi netwerken wel perfect werken? Ik denk het niet.

Microsoft staat helemaal niet in de weg, hebben geen Alarmsysteem en geen idee wat je met Video linken bedoelt.
cptKangaroo schreef:Wifi driver al eens herinstalleerd? Bij mijn wifi usb stick is de Vista/W7 driver zo slecht dat ik de XP driver heb geïnstalleerd (eerst compatibility mode op XP zetten in de eigenschappen van de XP driver's setup.exe).
Bij 2 verschillende laptops en 2 verschillende android smartphones die op andere wifi netwerken wel perfect werken? Ik denk het niet.
schneider schreef:Heb je al eens een static ip adres geprobeert? (op uw wireless interface) Dat doet soms wonderen ;)
Evenals het veranderen van beveiligings type. (oudere modellen van Dell ,etc...) werken gewoon niet goed met WPA/WPA2 maar enkel met WEP
Static IP maakt helaas niets uit. :( En zoals ik al meermaals zei: verschillende laptops en smartphones; allemaal hetzelfde probleem.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

hebben je smartphones er overigens ook last van als er geen enkele computer aanstaat?
ik heb het al wel zien gebeuren dat 1 pc een soort spyware/malware/virus heeft, en dat tot aan de router gaat,
en dat zorgt dan vervolgens voor storing op andere apparaten die aangesloten zijn op dezelfde router.

misschien is het een "long shot", maar gezien ik het al heb weten gebeuren, iets om eens te bekijken?
Asskicker
Plus Member
Plus Member

hebben je smartphones er overigens ook last van als er geen enkele computer aanstaat?
ik heb het al wel zien gebeuren dat 1 pc een soort spyware/malware/virus heeft, en dat tot aan de router gaat,
en dat zorgt dan vervolgens voor storing op andere apparaten die aangesloten zijn op dezelfde router.

misschien is het een "long shot", maar gezien ik het al heb weten gebeuren, iets om eens te bekijken?
Ja, ik heb alle apparaten afzonderlijk geprobeerd (behalve de 2 tv boxen, die zijn altijd aangesloten).
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”